Microsoft släpper första stora uppdateringen för Windows 10

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

En hel del privacy inställningar är påsatta igen.

Surprise, surprise.
Ett par uppdateringar till så försvinner själva inställningen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått den en men den kommer väl inatt eller imon

Permalänk
Medlem

Jag installera Win 10 från grund med ISO'n jag skapa före denna uppdatering. Behövde inte eller kunde ändra licens nyckel, utan den installerades aktiverad.

Så om jag uppdaterar och skapar en ny ISO nu, betyder det att jag om jag vill installera om, kommer ha möjlighet att använda andra Windows 7 eller 8 nycklar?

Permalänk
Medlem

Uselt att de är inne och pillar på privacy settings igen med en update!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Jag var lite tokigt och trodde på att windows update börja installera om windows 10, men nu såg man att dom gjorde ett stort uppdatering, av en anledning är den mycket stabila än den förra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag installera Win 10 från grund med ISO'n jag skapa före denna uppdatering. Behövde inte eller kunde ändra licens nyckel, utan den installerades aktiverad.

Så om jag uppdaterar och skapar en ny ISO nu, betyder det att jag om jag vill installera om, kommer ha möjlighet att använda andra Windows 7 eller 8 nycklar?

Varför vill du använda andra windows 7/8-nycklar?

Om du uppgraderade från Windows 7/8 till 10 så sparades din hårdvaruprofil på Microsofts servrar. Därför du kan göra en ren installation från ISO och få Windows aktiverat automatiskt utan nycklar. Det behövs alltså ingen ny nyckel. Detta fungerar även i framtiden med om du vill göra rena installationer med nya ISO:s som har senaste uppgraderingarna integrerade.

Om din dator kom med Windows 10 (OEM) vet jag inte vad som gäller.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Uppdateringen i sig vart inte smidig alls, förstör väldigt för MÅNGA inställningar, ska detta ske var tredje månad så kommer jag bli tokig.

Bland annat tyckte den att CPU-Z + en drös äldre spel o.s.v., inte längre var att supportat program så den avinstallerade den samt lite annat bös som jag VET funkar. VARFÖR avinstallerar den PROGRAM???? Jag har inte sagt åt den att göra det.

Alla Default applikations inställningar är borttagna också.

En hel del privacy inställningar är påsatta igen.

Så ja var beredd på att behöva konfa era system ett tag + installera program IGEN.

Det låter mer som beta testande, dåligt av Microsoft.

Permalänk
Medlem

Jag som inte aktiverat 10'an eftersom att jag väntade på att kunna använda min 8-nyckel, hur gör jag för att kunna uppdatera? Vore extremt skönt att slippa installera om Windows igen.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk

Nu har jag läst på lite mer om uppdateringen. Gissar på att den levereras till ett visst antal datorer i taget så det dröjer för några av oss.

Permalänk
Skrivet av pixzie:

Jag som inte aktiverat 10'an eftersom att jag väntade på att kunna använda min 8-nyckel, hur gör jag för att kunna uppdatera? Vore extremt skönt att slippa installera om Windows igen.

Mvh
Hugo

Precis som med windows 10 lanseringen skickas den nog ut i klumpar så att säga skulle jag tro?

Permalänk
Medlem

Wtf, väntat att man ska få en hel jävla Windows-install dialog av en Windows update. Noll förhandsinfo om det från Win update såklart. Sen så återinstalleras all satans crapware från Microsoft och övriga drivers man avinstallerat. Sense-inställningarna på touchpaden är nollställda och input-language nollställt till engelska. Såklart har dom även återaktiverat massa skit i Privacy-settings också. Ett skämt hur deras initiala blinkande loading-screen avslutas med "We have a couple of features we're really excited about", loggas in i Windows och inte ett skit om vad det är för jefla features. Klickar på Update-notifikationen i Messages, händer inte nånting. Varför är man inte förvånad. Och den här skiten ska man behöva upprepa var tredje månad? gg MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folo:

Varför vill du använda andra windows 7/8-nycklar?

Om du uppgraderade från Windows 7/8 till 10 så sparades din hårdvaruprofil på Microsofts servrar. Därför du kan göra en ren installation från ISO och få Windows aktiverat automatiskt utan nycklar. Det behövs alltså ingen ny nyckel. Detta fungerar även i framtiden med om du vill göra rena installationer med nya ISO:s som har senaste uppgraderingarna integrerade.

Om din dator kom med Windows 10 (OEM) vet jag inte vad som gäller.

Hade i tanken att denna uppdatering gör så att Windows inte låses till ditt moderkort, så anledningen till att om jag har den nyaste ISO'n så kan jag installera det på en ny dator och använda mig av nycklar från mina tidigare Windows versioner.

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan uppdrapera till windows två med en XP nyckel snart med. Det hade jag tyckt varit bra..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Ladda ner media creation tool sen får du välja om du vill göra en ISO etc.

Får man verkligen ner nyaste builden då, och inte bara standard versionen?

Någon som har testat om det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Får man verkligen ner nyaste builden då, och inte bara standard versionen?

Någon som har testat om det fungerar?

Ja du får den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

En hel del privacy inställningar är påsatta igen.

Så ja var beredd på att behöva konfa era system ett tag + installera program IGEN.

Jag började använda datorn efter uppdateringen och efter några minuter så poppar en konstigt ikon upp i systray:n. Håller musen över den och får upp "Your location is currently in use".

Känns verkligen creepy när saker som det slås på automatiskt i en uppdatering, och sedan helt slumpmässigt används till något. Usch och fy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Wtf, väntat att man ska få en hel jävla Windows-install dialog av en Windows update. Noll förhandsinfo om det från Win update såklart. Sen så återinstalleras all satans crapware från Microsoft och övriga drivers man avinstallerat. Sense-inställningarna på touchpaden är nollställda och input-language nollställt till engelska. Såklart har dom även återaktiverat massa skit i Privacy-settings också. Ett skämt hur deras initiala blinkande loading-screen avslutas med "We have a couple of features we're really excited about", loggas in i Windows och inte ett skit om vad det är för jefla features. Klickar på Update-notifikationen i Messages, händer inte nånting. Varför är man inte förvånad. Och den här skiten ska man behöva upprepa var tredje månad? gg MS.

Vilka drivers installeras igen?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

En av de största och kanske mest efterlängtade bland användare är möjligheten att aktivera Windows 10 med en nyckel för Windows 7, 8 eller 8.1.

Det här följs upp av prestandaförbättringar, möjligheten att använda Cortana utan att vara inloggad med ett Microsoft-konto och förbättringar i webbläsaren Edge...

I och med uppdateringen börjar Microsoft även att annonsera eller "föreslå" innehåll i startmenyn, någonting som kan stängas av i inställningarna. Andra nämnvärda nyheter är Skype-integration, möjligheten att spåra en borttappad enhet via GPS, stöd för upp till 2 048 appar eller "tiles" i startmenyn, bättre pekstöd och att byta ut bakgrunden på inloggningsskärmen mot en vanlig färg.

Herrjösses vilken meningslös uppdatering.

1) Aktivera Win 10 med 7, 8-nyckel. Öhh, vi har ju redan Win10, ointressant vem som får uppgradra.
2) Cortana utan att vara iloggad - Använder ej Cortana och har svårt att se att särskilt många andra gör det heller.
3) Förbättringar i Edge, jaha. Vem använder den?
4) Förslag i startmenyn, gäääääsp.
5) 2048 appar i startmenyn - som vi har längtat!
6) Bakgrundsfärg på inloggningsskärmen - pointless.

Ser fram emot den dagen det kommer en riktig uppgradering. Ska vi kalla den Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vilka drivers installeras igen?

För mig installerades touchpad drivers (vilket jag antar är varför sense settings nollställdes) och audio drivers (vilket förklarar varför audio programmet jag avinstallerat ominstallerades. Kan ha varit fler, under installationssekvensen stod den och tuggade vid "Installerar och konfigurerar drivers" ett antal min. En massa Windows tools såsom Device manager och Computer management visades som nyinstallerade också :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Ja du får den nya.

Hmm, Blir att göra nya dvds då

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Uppdateringen i sig vart inte smidig alls, förstör väldigt för MÅNGA inställningar, ska detta ske var tredje månad så kommer jag bli tokig.

Bland annat tyckte den att CPU-Z + en drös äldre spel o.s.v., inte längre var att supportat program så den avinstallerade den samt lite annat bös som jag VET funkar. VARFÖR avinstallerar den PROGRAM???? Jag har inte sagt åt den att göra det.

Alla Default applikations inställningar är borttagna också.

En hel del privacy inställningar är påsatta igen.

Så ja var beredd på att behöva konfa era system ett tag + installera program IGEN.

Kan inte poängtera detta nog.
Att installera uppdateringen är som att installera om windows på samma plats.
Man får t.o.m windows.old etc.. , precis som om du "uppgraderar" från ett annat OS.
Plus att ALLT som MS trycker ner i halsen på oss är tillbaka, även om du uttryckligen avistallerat det tidigare.

Förbered dig på lika många timmas "skoj" som när du installerar helt nytt.....

Permalänk
Medlem

Öhm, är det någon mer som har noterat att den är 13 gb stor?

Hade 80 gb kvar innan uppdateringen och nu är den på 67 gb, har inte installera något mer efter det.

Sparar den de "obrukbara" programmen eller avinstallerar den det helt och hållet?

Permalänk
Inaktiv

Segt att behöva göra en ny dvd varje gång och göra en Clean install!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 14ccKemiskt:

Herrjösses vilken meningslös uppdatering.

1) Aktivera Win 10 med 7, 8-nyckel. Öhh, vi har ju redan Win10, ointressant vem som får uppgradra.
2) Cortana utan att vara iloggad - Använder ej Cortana och har svårt att se att särskilt många andra gör det heller.
3) Förbättringar i Edge, jaha. Vem använder den?
4) Förslag i startmenyn, gäääääsp.
5) 2048 appar i startmenyn - som vi har längtat!
6) Bakgrundsfärg på inloggningsskärmen - pointless.

Ser fram emot den dagen det kommer en riktig uppgradering. Ska vi kalla den Windows 11?

Jag hade bara 3 appar i startmenyn efter uppdateringen och inget konstigt påslaget som jag stängt av innan.

Store, Groove Music samt Film och tv.
Jag har win 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag hade bara 3 appar i startmenyn efter uppdateringen och inget konstigt påslaget som jag stängt av innan.

Store, Groove Music samt Film och tv.
Jag har win 10 pro

Vad gäller antalet appar så syftar han på att det nu är möjligt att ha så många appar i startmenyn, jämfört vad det tidigare maxtaket nu var. Att inga av dina inställningar påverkades är dock en intressant sak. Får se hur det ser ut för mig efter jag installerar.

Permalänk
Medlem

Känner vi till några tillgängliga bra listor för Peerblock med regler för MS-telemetrin och allt runt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Windows 10 spionerar alltså fortfarande värre än något annat operativsystem. Då fortsätter jag skippa det.

Du använder internet och är oroad över att Microsoft spionerar på dig, dagens i-lands problem! Microsoft får gärna spionera på mig när jag spelar Fallout 4 och tittar på Youtube.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Inte märkt av att några program saknats. Däremot lät datorn ovanligt mycket efteråt. Asus FanXpert fick tydligen sina inställningar borttagna så jag fick göra om dem.

Inte den smidigaste uppdateringen och dessutom påtvingad. Och buildnummer är bökiga att hålla koll på. Bättre om det kallats update 1 eller något konsumentvänligt. Tredjepartsprogram måste kunna dokumentera med vilken version av OS de blivit utvecklade och testade mot och vi måste kunna ha möjligheten att välja också.

Skrivet av random1234:

Känner vi till några tillgängliga bra listor för Peerblock med regler för MS-telemetrin och allt runt det?

Nog smidigare att stänga av telemetrin via ShutUp10 istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Och buildnummer är bökiga att hålla koll på. Bättre om det kallats update 1 eller något konsumentvänligt.

Uppdateringen heter 1511, som i år 15 månad 11.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Segt att behöva göra en ny dvd varje gång och göra en Clean install!

Använd en USB sticka istället, det gick väldigt fort för min nyinstallation!

Skickades från m.sweclockers.com