Vilka buggar har ni stött på?

Permalänk
Medlem

Har ca 90 timmar spelade nu, och har inte stött på några som helst störande buggar. Lite textureclipping på långa avstånd ibland kanske.
Känns som det mesta folk klagar på är problem med 120-144hz skärmar. Själv behöver jag inte mer än 60.
Märker inte av något input lag med vsync heller. Kanske hänger på att jag aldrig spelar CS:GO etc.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

- Bobbi's terminal
(Klickar E och sen står den bara och stirrar in i displayen utan någon händer)

- Sprintar man mot en fiende och sen aktiverar V.A.T.S. händer det att man börjar skjuta från där man först började sprinta
(typ står och skjuter mot en vägg istället för fienden).

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Olika buggar jag stött på hittills;

- Picture in picture när det går över till automatisk dialog(d.v.s. när du ser både NPC och dig själv)
- Osynliga vapen och karta
- NPC's flyger fram sittandes i Diamond City och allt de kommer i kontakt med flyger iväg, items etc.

Sista har jag endast sett en gång men blev lite av ett WTF moment när jag såg det

Osynliga vapen sker rätt ofta, men är ganska enkelt att fixa. Zoma med scope, lägg ner, ta upp vapnet eller ladda om, lite slumpmässigt så "fixar det sig" tydligen. Troligen är det flera buggar som gör det.

Ibland när jag är i Power Armor så har jag svårt att byta vapen. Den typ "hänger sig" mellan vapenbytena och man måste vänta länge, eller hoppa in i pip-boy och välja. Detta är när man har Q läget och dem assignade till 1-2-3 osv.

Skrivet av xpanterx:

Andra buggar:
Spelet går automatiskt från första till tredje persons perspektiv ibland.
När man scrollar med i sin pipboy så fortsätter det scrolla av sig självt.

Denna är sjukt irriterande när man är i en strid... så plötsligt så hoppar kameran runt så in i H. Önskar man kunde låsa hela spelet till 1:person, utom i automatiska dialoger iaf.

-

Sen har jag en annan bugg som jag ger en liten varning för. Det gäller craftig, scrapping mm när du är i menyerna. Använd INTE musen för att bekräfta [Enter] valet när du gör det, utan använd tangentbordet ("E" eller "Enter"). Vad som kan (och ofta sker för mig iaf) är att den då väljer alternativet bakom [Enter] knappen och sen bekräftar, i ett musklick. Så undik musklick där.

Tex så har jag skapat Model B armor när jag ville skapa Model E till PA. Eller lyckats scrappa unikt vapen till delar (som inte ens ska gå), när jag skulle scrappa ett annat under det. Enda chansen är att ladda om, eller acceptera förlusten av vad du gjort.

På det stora hela så är där mycket få buggar, så länge du håller dig till ca 60 FPS, om man tittar på tidigare Fallout spel vid släpp, så helt klart godkänt.

Permalänk

Har en Brahim som titt som tätt får för sig att klättra på tak...

Samt så buggar alla settlers runt och gör lite vad dom vill.

Permalänk
Medlem

tangentbordet slutar svara så ibland får jag shift-tabba ut i steam-overlayen och tebax igen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

När Cait vill tala med mig om någon story grej så trillar hon på arslet, varje gång. Ser rätt komiskt ut. Nån annan som har det?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Har haft lite småbuggar men inga direkt allvarliga. Absolut inga krasher heller förrän nu...

Nu sitter man fast med en totalt gamebreaking bugg:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20151117/forsta-gamebreaker...

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några allvarliga buggar direkt.

Vapnen blir osynliga.
Fiender fastnar inuti saker.
Lite konstiga saker kan hända om man sparar/laddar sparningar (Ställen är utforskade som inte borde vara det etc)
"Companion" som fastnar i en brandtrappa.
Saker laddas in i varandra/i marken när man laddar nya områden eller sparningar. (Vilket gör att det smäller och något flyger/studsar iväg)

Och sen den som var jobbigast för mig..
Jag skulle uppgradera mina vapen och skulle kolla om det gjorde någon skillnad att scrappa allt manuellt eller att låta spelet göra det automatiskt. Och ja det gjorde skillnad, jag fick inte behålla "cork" från en antique globe om jag lät spelet scrappa den åt mig. Så jag ställde mig och scrappade allt som låg under junk i workbenchen(Genom att kasta ut det och scrappa det i buildmode). När jag var klar så gick jag tillbaka till workbenchen och såg att mina 3 mainvapen skadade 3 mindre än innan. Efter ca 10 minuter av testande så insåg jag att jag hade en tidning som gav mig +5% dmg när det var natt. Så jag laddade tillbaka till original sparningen och väntade tills det blev kväll/natt men statsen ändrades inte. Jag satt i säkert 45 minuter och laddade sparningar fram och tillbaka innan jag äntligen insåg vad problemet var:
Om jag laddade en sparning där det var natt så var skadan som visades 5% högre även när det blev dag, och laddade jag en sparning där det var dag så visades den riktiga skadan, även när det hade blivit kväll/natt. Jag vet fortfarande inte om skadan som visas är den som gäller eller inte, men förhoppningsvis så visar den bara fel nummer men gör rätt skada.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Har också stött på en hel del buggar, senaste var en turret som satt i en kundvagn och försökte skjuta mig...? :/

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk

Fastnat i terminalen

Dött så fort jag spawnat cirka 10 gånger i rad tills jag loadade in en gammal save och spelade om därifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Vad jag har märkt än så länge;

  • Fordon som spawnar i luften, och faller till marken.

  • Två Yao guai som är fast frusna i luften. (Alltid samma ställe för alla)

  • NPC´s i sittande position, sitter en halv meter fram/sidan om stolen (sett 2ggr)

  • NPC´s står inte still och får kameran att spasma ut helt om man inleder en konversation precis när de skall gå ner för en kant eller i ett trångt utrymme

  • Efter ett zon byte, faller till marken som om noclip var på. (2ggr)

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Har också stött på en hel del buggar, senaste var en turret som satt i en kundvagn och försökte skjuta mig...? :/

Det är väl knappast en bugg? Raiders som har halvtrasiga turrets utplacerade bara, rätt snyggt imo.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Hade stora problem med att fasta i terminalen. Valde sedan att låsa skärmens uppdateringsfrekvens till 72 och sedan dess har jag inte stött på några buggar alls.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Har också stött på en hel del buggar, senaste var en turret som satt i en kundvagn och försökte skjuta mig...? :/

Det är inte en bugg, det är så raiders har gjort.

Skrivet av koksvinne:

Hade stora problem med att fasta i terminalen. Valde sedan att låsa skärmens uppdateringsfrekvens till 72 och sedan dess har jag inte stött på några buggar alls.

Detta är taskigt mot ni som har hårdvara nog att pressa 100+, men det går iaf att komma runt, tills någon kan laga det.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det är inte en bugg, det är så raiders har gjort.

Detta är taskigt mot ni som har hårdvara nog att pressa 100+, men det går iaf att komma runt, tills någon kan laga det.

Nu har jag inte extremt bra hårdvara, utan jag har skruvat ner inställningarna lite :). Håller med om att det är tråkigt! Dock var det mycket värre i Skyrim när alla lösa föremål som glas och skålar flög omkring hej vilt om man körde 144 hz.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte en sak igår, efter att jag uppdaterat drivrutinerna till AMD 290 kortet... satan vad spelet blev buggigt.
Har fungerat hur bra som helst med de äldre drivarna, men med dessa "fallout 4" optimerade drivarna så har jag fått tangentbords fubar, 2x crash to desktop, och lite andra fel, som jag inte fått på över 100 timmars speltid tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är väl knappast en bugg? Raiders som har halvtrasiga turrets utplacerade bara, rätt snyggt imo.

Jaså? Konstigt, har bara sett det en gång under mina 80 timmar spelande. Såg buggigt ut som fan. Som att 2 texturer överlappade varandra.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Jaså? Konstigt, har bara sett det en gång under mina 80 timmar spelande. Såg buggigt ut som fan. Som att 2 texturer överlappade varandra.

Jag har sett det rätt många gånger att de satt en kundvagn eller annat framför som skydd, det är så att inte handgranater ska kunna ta dem lika lätt.

Permalänk
Medlem

Massor. Ett riktigt skitspel, i mitt tycke. Vapen som inte syns. Fiender som inte reagerar på din närvaro. Loot som inte syns i din inventory. Quests som inte går att avsluta trots att man gjort allt som behövs. Karaktärer som vägrar flytta sig vidare under uppdrag, vilket gör att man måste starta om uppdragen ifråga. Kasta granat/molotow trots att man bara supersnabbt trycker på shift för att slå (händer MASSVIS med gånger). Minnesläckor som gör att spelet kraschar (händer inte med några andra spel) och tiotals andra.

Fallout 4 var en gigantiskt besvikelse som lika gärna skulle kunna vara en expansion till Fallout 3; det känns ju exakt likadant och ser ut som ett fyra år gammalt spel.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Haft problem med osynliga vapen/pipboy och att jag inte har kunnat tabba eller få upp pipboyen öht. Löste sig med att scrolla till 3rd person och sen tillbaka till 1st.

Haft fina textur/grafikproblem med ens frus/mitt egna ansikte, blir helt svart till och från, men verkar släppa av sig självt sen. Använder senaste drivrutinerna från nvidia så vet inte riktigt var problemet sitter. Inget som påverkar gameplay iofs men ja.

Haft ett par crasher pga. drivrutiner och kommer när man minst anar det.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk

Näst jobbigaste hittills; Fastnar i ett läge där du inte kan spara, eller dra upp Pipboy. Hände efter jag beordrat en följeslagare att nyttja min gamla T45 Power Armor då jag hade betydligt bättre modell själv.
Spelade ca. 45 min innan jag insåg buggen, och tvingades då börja om från ett mycket tidigare sparat spel =/.

Permalänk
Medlem

uppdraget "Curtain Call", fastnar i hissen när jag ska upp i Trinity Tower, tog mig ett tiotal försök innan scripten triggades.

Permalänk
Medlem

Fastnat i ett dörrhål, fanns ingen dörr där. Men igenom kom jag ej.

Men det sjukt irriterande är att jag inte kan bygga crafting stations i första basen man blir medlem i. Några idéer här på lösningar?

Permalänk

Än sålänge så är det bara små kosmetiska saker. Clipping här och där.

Det mest irriterande har dock varit att man kommer till platser med lik, så ligger liken uppe i luften, halvt igenom en vägg 2 meter upp från marken, etc.

Det löses alltid lätt genom att "ta tag" i liken och sen släppa, då faller dom ner rätt. Men det ser fan löjligt ut ibland.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Absolut inga större buggar.. lite jobbigt är ibland när man skjuter beroende på hur man står kan skotten gå "snett" och då menar jag inte något enstaka så som det skall, utan laserpistolen skjuter någon millimeter åt vänster.. eller är det bara jag?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

fallout 4 ska visst bara funka upp till 60-70fps sen får man dom buggarna att allt fastnar, Emil snackar om det i fredagspanelen
http://www.sweclockers.com/artikel/21318-fredagspanelen-104-s...

kommer ihåg det där från skyrim, sjukt irriterande -.-

Andra buggar och irriterande saker som jag stött på
- Fastnar vid terminaler
- Att man inte kan öppna dörrar i byggläget
- NPCs går rakt in i saker
- Om en följare tar av sig power armor i någons hus så måste man stjäla tillbaks den
- Osynligt vapen
Men sånt här får man väl förvänta sig av ett bethesda spel ^^

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

- Osynligt vapen
- Fastnat i animationen för att få på sig Power Armor (början av spelet).

Skrivet av varporx:

har oxå buggen med terminalen men det beror ju på iPresentInterval=0 så jag ligger en bra bit över 60 fps. Så fort jag stöter på en terminal nu så trycker jag f6 och spelar in via video capture i msi afterbuner och fpsen är begränsad till 60 fps. När jag är klar vid terminalen så tycker jag f6 igen och har inte stött på detta problem igen.

Det var ju rätt smart faktiskt, ska nog själv testa det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kan inte klara av main quest line med Railroad, spelet kraschar i näst sista teleporten varje gång jag försöker.

GNNNGGHHHHHH!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft en enda bugg!

Permalänk
Medlem

Kraschade flera gånger i timmen innan jag fick till SLI-inställningarna, sedan dess inte en enda krasch (tänkte bara nämna det ifall någon annan har SLI-problem: det går att fixa).

Spelat ca 80 timmar hittills och har inte stött på någon allvarlig bugg, men några småsaker:

  • Om man laddar en save så är det inte alltid en exakt snapshot, utan vissa saker man har gjort efter saven skapades finns fortfarande kvar, t.ex. om man misslyckats att desarmera en mina och laddar en save från strax innan så kommer minan ändå inte tillbaka. Men det kan förstås vara med mening, för att undvika save/load-"fusk".

  • Osynligt vapen ibland (men det fixas enkelt med växling mellan 1:a och 3:e-personsvy)

  • Hittat power armor som stått halvvägs in i väggen som inte kan interageras med överhuvudtaget

  • Plantor som skadats vid en raid och inte går att "reparera" och kan heller inte tas bort

  • Plantor som "inaktiveras" när de placerats ut - det går inte att interagera med dem överhuvudtaget, men det verkar fixa sig av sig självt efter ett tag

  • VATS öppnas ibland trots att det inte finns något objekt att fokusera på

  • I ett fåtal fall har marktextur/mesh som ska användas på väldigt långa avstånd inte ersatts med motsvarande för närmare avstånd, så det går inte att se markytan under och det blir som att vada i ett storpixlat träsk

Sen kan objekt ibland vara väldigt underligt placerade, men det är ju Bethesda-standard, beroende på hur spelmotorn gör när den spawnar objekt.

Visa signatur

5950X, 3090