Induktionsladdande parkeringsplatser

Permalänk
Snusfri

Induktionsladdande parkeringsplatser

Satt nu på lunchen och diskuterade med några kollegor gällandes elbilar.

Varför finns det inte sådana parkeringsplatser?
Det skulle vara perfekt egentligen då man aldrig behöver tänka på att behöva koppla in en kabel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Ser vissa utmaningar med de elektromagnetiska fälten. När du skall flytta stora mängder wattimmar kommer de elektromagnetiska fälten från induktionsplattorna förmodligen bli rätt massiva och kan nog ställa till med ena och andra. Gillar grundtanken dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skulle misstänka att det är problem att överföra 400 volt och/eller 32 eller fler ampere via induktion?

Läste i ny teknik om nån lirare som höll på att bygga elspår i motorvägar för att driva fram bilar.

Edit:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article2683...
400v och 125 ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Satt nu på lunchen och diskuterade med några kollegor gällandes elbilar.

Varför finns det inte sådana parkeringsplatser?
Det skulle vara perfekt egentligen då man aldrig behöver tänka på att behöva koppla in en kabel.

Jag skulle tro att de elektromagnetiska fälten blir för starka och helt enkelt skulle skada elektronik i bilen, men det kanske man kan komma runt med någon slags isolering. Grundtanken är dock bra då det tar bort ett störmoment för elbilsägare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag skulle tro att de elektromagnetiska fälten blir för starka och helt enkelt skulle skada elektronik i bilen, men det kanske man kan komma runt med någon slags isolering. Grundtanken är dock bra då det tar bort ett störmoment för elbilsägare.

Det är nog mycket enklare, med dagens teknologi, att göra någon slags lösning som kopplar in en kabel (automagiskt) på undersidan av bilen.

Permalänk
Entusiast

Det är rätt komplicerat att få att fungera bra. Volkswagen har skissat på det och visat prototyper men deras system bygger på automatisk parkering för att du ska vara säker på att laddaren hamnar rätt. Det är rätt hårda toleranser för att det ska fungera bra. Att bara lägga en stor spole under hela parkeringsplatsen är inte riktigt realistiskt. Det är dock dyr teknik jämfört med alternativet som är en laddstolpe. Verkningsgraden är också lägre och det krävs rätt avancerad teknik i både plattan och bilen för att det ska fungera ordentligt. Även enkla Qi-laddare för mobiltelefoner har tvåvägskommunikation mellan telefon och laddare.

Tesla verkar titta närmare på en robotarm som hittar laddkontakten på bilen. Även VW har visat upp en prototyp för det. Fördelen med en sådan lösning är att du slipper integrera en helt ny standard för laddare och massa extra elektronik och en antenn i bilarna. Det är bara att använda samma kontakt som du laddar med hemma.

Får se vad som händer framöver men induktiv laddning är i alla fall långt borta för bilar. Steg ett är nog stadsbussar som laddas på hållplatsen. Men där blir eventuellt strömavtagare på taket ett bättre alternativ. De nya elbussarna i Göteborg plockar ström från en båge som hänger över hållplatsen genom att skicka upp en strömavtagare. Kräver mer mekaniska komponenter men du kan ladda med helt andra effekter.

Men ett ställe där induktiv laddning hade varit riktigt intressant är laddfiler på motorvägen där man kan köra sin elbil för att ladda upp den. Det hade kunnat få upp räckvidden rätt rejält och där är en mekanisk kontakt inte riktigt realistisk.

Så problemet är om det verkligen gå att få kostnadseffektivt jämfört med en vanlig sladd. I slutändan måste någon betala för det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det finns redan - http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/artic...

Likt @Zotamedu skriver krävs det dock ytterligare en del finjustering innan det fungerar tillräckligt bra.

edit: Justerat länk.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Det finns lite här och var, men ingen direkt standard.

Dessa långsam-laddare är visserligen trevliga att ha som bonus när du parkerar, men knappast nödvändigt på en modern elbil. Kör du lokalt laddar du hemma över natten, ska du långt snabbladdar du. Viktigt att skillja på snabbladdare och långsamma laddare då den föregående är lite som en bensinpump du bara står vi medans du laddar och den senare endast borde ses som bonus utöver parkeringsplatsen.

Bra artikel om just mitt påstående: http://teslaclubsweden.se/problemet-med-skylten/

Dom pratar också om induktionsladdande vägar vilket kan vara en bra lösning för tyngre fordon som lastbilar, alternativt små fordon med väldigt små batterier (billiga) gör att de trots allt väldigt sällan behöver stanna för att just ladda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Förmodligen massor av förluster. Skitdålig idé tycker jag.
Förluster i form av reaktiv effekt alltså.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Verkningsgraden skulle bli för låg om man gjorde detta på en större skala (med nuvarande teknik). När man pratar om bilar blir det väldigt stora effektförluster jämfört med om man bara skulle köra med en laddningskabel.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finns tester med detta, men inte mycket mer än så.

Jag jobbar inom Vattenfalls-koncernen och fick ett nyhetsbrev innan sommaren där det stod att Vattenfall köpt in ett antal elbilar med induktionsladdning, men det är tyvärr allt jag vet och har inte hört någon mera info angående det.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om mobiler och paddor i bilen laddas samtidigt

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Men om man sätter en jätte laser i golvet på parkeringen och (sol)laserceller under bilen?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |