Datorn på väg att ge sig? Behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Datorn på väg att ge sig? Behöver hjälp!

Komponenter
Moderkort: Asus Sabertooth Z97 mark 1
GPU: Sapphire radeon R9 295x2 8G
GPU kylning: Inbyggd vatten kylning 120mm fläkt och radiator
CPU: Intel i7 4790K 4,0 GHz
CPU kylning: Cooler Master Nepton 140XL (vatten kylning med dubbla 140mm fläktar och radiator)
PSU: Cooler Master V1000 1000W
RAM: 4st 4G 1866MHz Kingston hyperX fury
SSD(med OS på) 500Gb Crucial BX100
HDD: 1TB Samsung SpinPoint F3 (hd103sj)
Chasi: NZXT H440
Chasi kylning: 3st 120mm, 1st 140mm fläktar

Strax innan sommaren byggde jag själv en dator, kalaset kostade totalt 25k. Efter ett tag märke jag hur den var ganska seg på att starta upp trots ssd och i7. Efter vidare funderingar märkte jag att datorn stannade i själva upp bootnings fasen dvs att den hade problem att boota upp. När jag kollade denns boot priority verkade allt i sin ordning och jag bestämde mig för att leva med, det de tog trots allt inte särskilt lång tid för den att boota upp.

För ett flertal månader sedan fastnade den dock totalt, fortfarande innan bios och OS hade startat alltså i upp bootnings "fasen". Jag då testade att reseta bios, dra ut alla usb, skärm och liknande kontakter och sen bara sätta i en av skärmarna. Jag lät dator stå avstängd en stund och när jag satte på den startade den efter några minuter. Jag var väldigt förvirrad och förstod inte alls vad som felet kunde vara, jag spekulerade om att det var bios som av någon anledning bootade upp allt utom ut enheterna. Men efter sitt stora sammanbrott gick det snabbare att boota upp så ja tänkte att jag på något sätt löst problemet.
Utan att jag direkt tänkt på det har problem gradvis kommit tillbaka. Jag bör också nämna att upp bootnings tiden kan variera väldigt mycket mellan olika Uppstarter.

Igår satte jag på dator innan jag gick och duschade när jag kom tillbaka efter ca 20min höll dator fortfarande på att boota upp. Jag försökte med samma åtgärder som sist men ingenting fungerade. I morse bestämde mig för att låta datorn stå på över dagen i hopp om att den skulle efter tillräckligt med tid lyckas starta upp. När jag kom hem hade datorn fortfarande inte lyckats boota upp, jag bestämde mig för att se om jag kunde felsöka eller fixa problemet.

Först koplade jag ut min hdd eftersom bios nu bara har ett minne att boota, min ssd där OS finns. (detta gjorde ingen skillnad)

Sedan koplade jag ur min ssd så att bios skulle behöva prioritera hdd. Om Detta hade funkat skulle jag kunnat komma till bios menyn.

Det sista jag gjorde var att med både ssd och hdd i ta ut alla utom en ram sticka. Då började datorn sätta på och av sig gång på gång och jag var tvungen att stänga av nättagget innan datorn han sätta på dig.

Nyss upptäckte jag att en lampa vid DRAM minnena lös, bredvid fanns en knapp "MemOK!".
I manualen står det att om denna blinkar betyder det att mina DIMMs inte skulle vara kompatibla med moderkortet. Detta låter väldigt konstigt eftersom jag använt dator i snart 6 månader känns som att jag skulle få mer kritiska problem av de. De står att den ska börja blinka när jag trycker in knappen och att en "automatic memory compatibility tuning for successful boot" startar fattar det som att den installerar någon sorts drivrutins liknande sak för att göra moderkortet och minnet kompatibla.
Men när jag trycker in denna blinkar inte lampan, det ända som händer är att dator stänger av och på sig om och om igen. Höll inne Knappen ca 30s.

För att tydlig göra jag kan alltså inte komma in i BIOS, ingen splash-screen eller liknande, alla fläktar snurrar både Chasits, PSUns, GPUns och CPUns och alla lampor lyser. bios-reset ger inget resultat.

Då jag inte har tillräckligt med komponenter för att göra en fullständig felsökning, så kommer jag lämna in bae till inet för en felsökning. så vida inte sweclockers community kan använda lite av sin magi!

Mvh!

Ändrat rubriken /Najk
Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är minnena som spökar.

Testa att:

* Bara ha SSD:n inkopplat på SATA0(dvs första sata porten). Ingen HDD i alls
* Se till att alla USB stickor & externa enheter som inte behövs är urkopplade
* Kör en BIOS Reset Default

Funkar? Segt? Om segt, flytta SSD:n till typ SATA port nr 3 och se om de löser problemet.

Får du inga felmeddelanden alls? Du råkar inte ha boot rom på inbyggda LAN/NIC kortet aktiverat utan att ha boot-rom?

Byt SATA sladd till SSD:n o se om det gör skillnad.

Vilken TEMP rapporteras på CPU:n när du är i BIOS? Borde inte vara över 40 grader om kylaren funkar

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Testa att:

Funkar? Segt? Om segt, flytta SSD:n till typ SATA port nr 3 och se om de löser problemet.

Får du inga felmeddelanden alls? Du råkar inte ha boot rom på inbyggda LAN/NIC kortet aktiverat utan att ha boot-rom?

Vilken TEMP rapporteras på CPU:n när du är i BIOS? Borde inte vara över 40 grader om kylaren funkar

Hej!
Jag hjälper gossen i denna fråga och han får inte ens ut bild ur datorn, alls. Han kan inte komma in i BIOS och ser ingen splash-screen eller liknande, och därav går det inte att kolla temps. Nätagget funkar då fläktar snurrar och lampor lyser men bios-reset ger inget resultat...
Jag kan verkligen inte förstå vad felet är och inte han heller.

Finns det switch på datorn för att välja boot-rom via lan?
Han pillar inte så mycket och borde inte råkat komma åt något.

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan ju vara något med grafikkorten.
Ryck ur dom och koppla en hdmi direkt på moderkortet.
För visst finns det en sådan utgång på det?

Kolla förresten även att strömsladdarna till grafikkorten sitter i som dom ska, der kan vara en felkälla även det.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Avstängd

Kanske SATA-kablarna som spökar? Testa med andra.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Testa att:

Jag testade dina förslag dock så hjälpte det tyvärr inte.
De som var segt var själva upp bootningen inte när datorn väl var på.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med boot rom osv. Men jag tror inte att jag har det haha.
Och eftersom dator inte sätts på ge den mig inga fel meddelanden.
Sist jag kollade låg temperatur på ca 36 grader, men jag kan som sagt inte kolla den just nu.
Jag upptäckte dock att en lampa vid DRAM minnena lös, bredvid fanns en knapp "MemOK!".
I manualen står det att om denna blinkar betyder det att mina DIMMs inte skulle vara kompatibla med moderkortet. Detta låter väldigt konstigt eftersom jag använt dator i snart 6 månader känns som att jag skulle få mer kritiska problem av de. De står att den ska börja blinka när jag trycker in knappen och att en "automatic memory compatibility tuning for successful boot" startar fattar det som att den installerar någon sorts drivrutin liknande sak för att få minnerna kompatibla med moderkortet.
Men när jag trycker in denna blinkar inte lampan, det ända som händer är att dator stänger av och på sig om och om igen. Höll inne Knappen ca 30s.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Kanske SATA-kablarna som spökar? Testa med andra.

Redan gjort funkade tyvärr inte. Tack ändå!

Permalänk
Medlem

Min andradator så vart några cpu pinnar på moderkortet böjt (av mig eller från personen jag köpte det från). Funkade perfekt i cirka 4 månader tills den helt enkelt inte ville starta. den låg i endless boot d.v.s. startade i 10 sekunder och startade om sig.

Svårt att säga vad det kan bero på, enda är egentligen att köra uteslutningsmetoden. Men då krävs också att man eventuellt behöver extra komponenter som man vet fungerar.

EDIT: såg att du hade 4st 1866mhz ramstickor. Kan du testa och sänka dem till 1600 Mhz i BIOS och se om det gör någon skillnad?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Min andradator så vart några cpu pinnar på moderkortet böjt (av mig eller från personen jag köpte det från). Funkade perfekt i cirka 4 månader tills den helt enkelt inte ville starta. den låg i endless boot d.v.s. startade i 10 sekunder och startade om sig.

Svårt att säga vad det kan bero på, enda är egentligen att köra uteslutningsmetoden. Men då krävs också att man eventuellt behöver extra komponenter som man vet fungerar.

EDIT: såg att du hade 4st 1866mhz ramstickor. Kan du testa och sänka dem till 1600 Mhz i BIOS och se om det gör någon skillnad?

I see, min är inte begagnad och jag var väldigt försiktig när jag satte i prossesorn så de vill till om de skulle vara något sånt.

Tillskilnad från de som du beskriver startar inte min dator om sig utan fastnar i boot läget utan jag kan komma åt BIOS, ingen splash-screen eller liknande visar sig.

Har tyvärr inte så många komponenter så då får jag nog be inet göra en felsökning.

Kommer ej in i BIOS så tyvärr.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kan ju vara något med grafikkorten.
Ryck ur dom och koppla en hdmi direkt på moderkortet.
För visst finns det en sådan utgång på det?

Kolla förresten även att strömsladdarna till grafikkorten sitter i som dom ska, der kan vara en felkälla även det.

Yes de finns, de gjorde dock ingen skillnad när jag tog ut grafikkortet och satte i en min hdmi i moderkortet.

Alla kablar ser bra ut!
Tack för svaret!

Permalänk

Har du provat att med endast cpu (inget annat inte ens lagring) rotera en sticka ram också? Alltså ta en sticka och byta ram slots på den och sedan byta till nästa sticka osv?
Annars kan inte trasigt ram eller slot uteslutas, du kan ha otur och bara ha kvar just det krånglande minnet eller sloten...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Har du provat att med endast cpu (inget annat inte ens lagring) rotera en sticka ram också? Alltså ta en sticka och byta ram slots på den och sedan byta till nästa sticka osv?
Annars kan inte trasigt ram eller slot uteslutas, du kan ha otur och bara ha kvar just det krånglande minnet eller sloten...

Gjorde precis som du sa testade med alla ram stickor var för sig.
När jag satte på den startade den om sig en gång varpå den fastnade i booting läget dvs den gick på av på sen fastnade den i bootingen.
Jag prövade med både hdmi och display-port till två olika skärmar utan annorlunda resultat.
Tack för svar!

Permalänk

En sak som en annan här var inne på var ju böjda pins på socketen (under CPUn) och det kan finnas hår där, har du katt/hund/djur i övrigt?
Hade du ESD skydd när du satte ihop datorn?

Permalänk

Du verkar ju inte ha svårt för att meka med datorn.
Du kanske skulle plocka isär den helt så du kommer åt att se baksidan på moderkortet så att inte plåten bakom, eller något annat, ligger och kortsluter.

Innan du skickar iväg den menar jag.
Borde det inte med en multimeter gå att mäta att det är rätt utspänningar från nätagget? Så kan man utesluta det åtminstone.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

vilket spökeri!
Känns spontant som att någon USB enhet förstör boot processen.
Om jag hade varit du så hade jag åkt o köpt ett liknande (kompatibelt) system för att testa uteslutningsmetoden.
För att sedan nyttja min 30 dagars ångerrätt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Dåså, förutom att starta systemet med minimum utanför chassit för att utesluta kortning så verkar du ju alltså ha kommit ner på att CPU, nätagg eller moderbord spökar, då att alla minnen som tidigare funkat skulle strejka samtidigt verkar astronomiskt osannorlikt (en kortande USB port kan du ju alltid kolla efter vanligare än man tror) så måste du kunna byta nån av dessa eller lämna in som du tänkte

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Tyvärr så låter det ju lite som att moderkortet har gått sönder. Det händer, inte så vanligt. Men kan vara statistisk elektricitet via någon sladd in i MB eller liknande.

Du har testat så många saker att det är nästan bara de stora sakerna kvar.

1) Datorn startar inte ens utan SSD/HDD (DVD?) - alltså inget fel på dessa enheter
2) Du har flyttat runt/ändrat minnen, ingen skillnad, dvs inte minnena det är fel på
3) Nätdel, snurrar, men kan vara någon spänning som saknas, svårt att mäta upp
4) Moderkortet, kan vara t.ex. trasig SATA kontroller eller dylikt som gör att MB inte kan "starta upp"

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

En sak som en annan här var inne på var ju böjda pins på socketen (under CPUn) och det kan finnas hår där, har du katt/hund/djur i övrigt?
Hade du ESD skydd när du satte ihop datorn?

De låter osannolikt då jag aldrig haft något hus djur.
Yes de hade jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Du verkar ju inte ha svårt för att meka med datorn.
Du kanske skulle plocka isär den helt så du kommer åt att se baksidan på moderkortet så att inte plåten bakom, eller något annat, ligger och kortsluter.

Innan du skickar iväg den menar jag.
Borde det inte med en multimeter gå att mäta att det är rätt utspänningar från nätagget? Så kan man utesluta det åtminstone.

Jag bestämde mig för att åka till inet med den då jag inte har jätte mycket tid över att lägga på att fixa problemet.
De saker som jag tror är sanorlikas är att moderkortet har något hårdvaru fel eller att prossesorn är trasig. Att nättagget skulle vara trasigt låter ganska konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

vilket spökeri!
Känns spontant som att någon USB enhet förstör boot processen.
Om jag hade varit du så hade jag åkt o köpt ett liknande (kompatibelt) system för att testa uteslutningsmetoden.
För att sedan nyttja min 30 dagars ångerrätt

Har inte riktigt tid för det så jag lämnar in den till inet istället.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Dåså, förutom att starta systemet med minimum utanför chassit för att utesluta kortning så verkar du ju alltså ha kommit ner på att CPU, nätagg eller moderbord spökar, då att alla minnen som tidigare funkat skulle strejka samtidigt verkar astronomiskt osannorlikt (en kortande USB port kan du ju alltid kolla efter vanligare än man tror) så måste du kunna byta nån av dessa eller lämna in som du tänkte

Jo jag skulle gissa att det kan vara Moderkort eller CPU som krånglar, nättagg låter konstigt att den skulle vara trasig. Så jag lämnade in den idag!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Tyvärr så låter det ju lite som att moderkortet har gått sönder. Det händer, inte så vanligt. Men kan vara statistisk elektricitet via någon sladd in i MB eller liknande.

Du har testat så många saker att det är nästan bara de stora sakerna kvar.

1) Datorn startar inte ens utan SSD/HDD (DVD?) - alltså inget fel på dessa enheter
2) Du har flyttat runt/ändrat minnen, ingen skillnad, dvs inte minnena det är fel på
3) Nätdel, snurrar, men kan vara någon spänning som saknas, svårt att mäta upp
4) Moderkortet, kan vara t.ex. trasig SATA kontroller eller dylikt som gör att MB inte kan "starta upp"

mvh Lazze

Jag misstänker också att de är just moderkortet som gått, men för att vara på den säkra sidan lämnade jag in den till inet för felsökning.
Som tur är har jag garanti på nästan allt så förhoppningsvis kan jag dra nytta utav det och slipper betala för ett nytt.

Mvh

Permalänk
Skrivet av aggebah:

De låter osannolikt då jag aldrig haft något hus djur.
Yes de hade jag!

Okej, kan ju vara från huvudet men tror knappt det, jag tror du får skicka tillbaka ditt moderkort, såg andra som hade svarat liknande!