Datorn på väg att ge sig? Behöver hjälp!
Komponenter
Moderkort: Asus Sabertooth Z97 mark 1
GPU: Sapphire radeon R9 295x2 8G
GPU kylning: Inbyggd vatten kylning 120mm fläkt och radiator
CPU: Intel i7 4790K 4,0 GHz
CPU kylning: Cooler Master Nepton 140XL (vatten kylning med dubbla 140mm fläktar och radiator)
PSU: Cooler Master V1000 1000W
RAM: 4st 4G 1866MHz Kingston hyperX fury
SSD(med OS på) 500Gb Crucial BX100
HDD: 1TB Samsung SpinPoint F3 (hd103sj)
Chasi: NZXT H440
Chasi kylning: 3st 120mm, 1st 140mm fläktar
Strax innan sommaren byggde jag själv en dator, kalaset kostade totalt 25k. Efter ett tag märke jag hur den var ganska seg på att starta upp trots ssd och i7. Efter vidare funderingar märkte jag att datorn stannade i själva upp bootnings fasen dvs att den hade problem att boota upp. När jag kollade denns boot priority verkade allt i sin ordning och jag bestämde mig för att leva med, det de tog trots allt inte särskilt lång tid för den att boota upp.
För ett flertal månader sedan fastnade den dock totalt, fortfarande innan bios och OS hade startat alltså i upp bootnings "fasen". Jag då testade att reseta bios, dra ut alla usb, skärm och liknande kontakter och sen bara sätta i en av skärmarna. Jag lät dator stå avstängd en stund och när jag satte på den startade den efter några minuter. Jag var väldigt förvirrad och förstod inte alls vad som felet kunde vara, jag spekulerade om att det var bios som av någon anledning bootade upp allt utom ut enheterna. Men efter sitt stora sammanbrott gick det snabbare att boota upp så ja tänkte att jag på något sätt löst problemet.
Utan att jag direkt tänkt på det har problem gradvis kommit tillbaka. Jag bör också nämna att upp bootnings tiden kan variera väldigt mycket mellan olika Uppstarter.
Igår satte jag på dator innan jag gick och duschade när jag kom tillbaka efter ca 20min höll dator fortfarande på att boota upp. Jag försökte med samma åtgärder som sist men ingenting fungerade. I morse bestämde mig för att låta datorn stå på över dagen i hopp om att den skulle efter tillräckligt med tid lyckas starta upp. När jag kom hem hade datorn fortfarande inte lyckats boota upp, jag bestämde mig för att se om jag kunde felsöka eller fixa problemet.
Först koplade jag ut min hdd eftersom bios nu bara har ett minne att boota, min ssd där OS finns. (detta gjorde ingen skillnad)
Sedan koplade jag ur min ssd så att bios skulle behöva prioritera hdd. Om Detta hade funkat skulle jag kunnat komma till bios menyn.
Det sista jag gjorde var att med både ssd och hdd i ta ut alla utom en ram sticka. Då började datorn sätta på och av sig gång på gång och jag var tvungen att stänga av nättagget innan datorn han sätta på dig.
Nyss upptäckte jag att en lampa vid DRAM minnena lös, bredvid fanns en knapp "MemOK!".
I manualen står det att om denna blinkar betyder det att mina DIMMs inte skulle vara kompatibla med moderkortet. Detta låter väldigt konstigt eftersom jag använt dator i snart 6 månader känns som att jag skulle få mer kritiska problem av de. De står att den ska börja blinka när jag trycker in knappen och att en "automatic memory compatibility tuning for successful boot" startar fattar det som att den installerar någon sorts drivrutins liknande sak för att göra moderkortet och minnet kompatibla.
Men när jag trycker in denna blinkar inte lampan, det ända som händer är att dator stänger av och på sig om och om igen. Höll inne Knappen ca 30s.
För att tydlig göra jag kan alltså inte komma in i BIOS, ingen splash-screen eller liknande, alla fläktar snurrar både Chasits, PSUns, GPUns och CPUns och alla lampor lyser. bios-reset ger inget resultat.
Då jag inte har tillräckligt med komponenter för att göra en fullständig felsökning, så kommer jag lämna in bae till inet för en felsökning. så vida inte sweclockers community kan använda lite av sin magi!
Mvh!