Timrå Data skickar dator utan emballage - råd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Timrå Data skickar dator utan emballage - råd?

Hej!

Jag är kund hos Trygg Hansa och har alldeles precis blivit behjälpt med ett försäkringsärende där min panel gick sönder på min laptop p.g.a. en olycka. Deras partner är Timrå Data & Service vilket genomförde panelbytet.

När jag skickade min bärbara dator där så tog jag original-emballaget + det skyddsemballage som tillverkaren använder i (för att få datorn orörlig samt stötdämpande), dessutom körde jag lite extra tidningspapper m.m. för ytterligare skydd.

När jag fick den i retur så plockade jag upp den hos den lokala postombudet. Enligt KOLLI:nr så hade paketet skiftat sisådär 3-4 punkter (på- och avlastning). När jag får lådan i retur så känner jag att datorn är helt rörlig i paketet: vinklar jag den till höger så åker datorn dit och vice versa.

När jag kommer hem och öppnar paketet så är den inte bara rörlig utan det existerar inget emballage förutom pappkartongen som den skickats i, ingenting. Ni vet det skyddstyget som ligger mellan display och tangentbord? Det låg under datorn för "dämpning" - vet ej om jag skulle skratta eller gråta...

Nåväl. Så vitt jag vet fungerar allting "nu". Men det är ju just det: "nu". Det är ju oerhört känsliga och små kompononter i en tight laptop. Hur vet jag att det inte är något som har skakats/stötts och som ligger i "närheten" till vara trasigt? Att livslängden minskat på min bärbara dator?

Andra tips? Vad ska jag göra?

Emballaget följer inte ens postens rutiner, där känsliga saker ska packas ordentligt.

https://goo.gl/photos/62zCd6jVUQsnAJc18

https://goo.gl/photos/Vx8XUzgaycBEt8jA9

https://goo.gl/photos/1yTYXfWdfdpyBk4j6

Länk till bilder jag tog ovan.

Lägger till bilder
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Det var inte speciellt bra gjort, men om allt verkar fungera som det ska skulle jag inte vara orolig för att något blivit slitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

Dra ett mail till Timrå Data och fråga om dom inte vet hur man packar en laptop.
Sen kan du ju även meddela Trygg Hansa om något skulle märkas senare.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av aalleexx:

Hej!

Jag är kund hos Trygg Hansa och har alldeles precis blivit behjälpt med ett försäkringsärende där min panel gick sönder på min laptop p.g.a. en olycka. Deras partner är Timrå Data & Service vilket genomförde panelbytet.

När jag skickade min bärbara dator där så tog jag original-emballaget + det skyddsemballage som tillverkaren använder i (för att få datorn orörlig samt stötdämpande), dessutom körde jag lite extra tidningspapper m.m. för ytterligare skydd.

När jag fick den i retur så plockade jag upp den hos den lokala postombudet. Enligt KOLLI:nr så hade paketet skiftat sisådär 3-4 punkter (på- och avlastning). När jag får lådan i retur så känner jag att datorn är helt rörlig i paketet: vinklar jag den till höger så åker datorn dit och vice versa.

När jag kommer hem och öppnar paketet så är den inte bara rörlig utan det existerar inget emballage förutom pappkartongen som den skickats i, ingenting. Ni vet det skyddstyget som ligger mellan display och tangentbord? Det låg under datorn för "dämpning" - vet ej om jag skulle skratta eller gråta...

Nåväl. Så vitt jag vet fungerar allting "nu". Men det är ju just det: "nu". Det är ju oerhört känsliga och små kompononter i en tight laptop. Hur vet jag att det inte är något som har skakats/stötts och som ligger i "närheten" till vara trasigt? Att livslängden minskat på min bärbara dator?

Andra tips? Vad ska jag göra?

Emballaget följer inte ens postens rutiner, där känsliga saker ska packas ordentligt.

https://goo.gl/photos/62zCd6jVUQsnAJc18

https://goo.gl/photos/Vx8XUzgaycBEt8jA9

https://goo.gl/photos/1yTYXfWdfdpyBk4j6

Länk till bilder jag tog ovan.

Det enda känsliga i en laptop är skärmen och hddn typ. Så no need att vara skit rädd att något skall vara trasigt i din dator ifall den funkar

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Jag tycker det verkar extremt oseriös, man ska packa så att det i princip tål att tappa paketet i marken. När jag jobbade med datorservice för några år sedan användes alltid bubbelplast och liknande vid frakt och jag har svårt att tro att datorerna skulle ha blivit mindre känsliga, snarare tvärtom.

Om allt fungerar är det säkert lugnt, men jag skulle leta väldigt noggrant eftersom repor och sprickor, tror cd/dvd-brännare också är lite känsligt för stötar men det kanske inte finns på laptopen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

jag skulle absolut ha skickat in en rejäl klagan till Trygg Hansa (i första steget, du är inte Timrå Datas kund, Trygg Hansa är det och du är Trygg Hansas kund). Du ska ringa till dem. Även om att verkar fungera nu så kan det ha blivit små sprickor eller andra förslitningsskador som kan leda till avsevärt större skador i framtiden. Det är väldigt många interna komponenter som du inte har möjlighet att inspektera (man behöver egentligen en röntgen...). Var hård på detta, det kanske verkar som en strunt sak nu då allt fungerar, men om spricka växer i chassit eller liknande och du ser denn månad så får du väldigt svårt att hävda att det inte är ditt eget fel. Rapportera nu.