Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Religon: Grunden till allt ont. Plus att det till råga på allt hjärntvättar människor.
It's a feature som Nvidia skulle säga.

Då har du en jäkligt skev världsbild. Med eller utan religion så är människor giriga, mördare, pedofiler m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Det roliga är att idioterna är körda från början, OM det fanns en gubbe med skägg så är en av hans grundregler att man inte får ta självmord för då får man inte komma till himlen.

Oavsett hur man gör det.

Spräng dig sedan med ett bombbälte ?? LOL

Det är en grundregel, Oavset hur man gör det. Religion är inte fel i sig. Det är idioter som inte vågar tänka själva utan lyssnar på någon som har andra motiv än deras "andliga bästa" som är fel. Om de visste hur man var källkritisk skulle de inte vara ett problem

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Religion gör mig så arg. Människor låter sig styras av gamla böcker, kan inte finnas någon som allvarligt "har" en religion och har iq över 70.

Förbjud all religion hade varit min första agenda som "president över världen"

Galet vad tröttsamt det är att höra på detta resonemanget. Många av historiens främsta vetenskapsmän, Albert Einstein med flera, erkände sig som religiösa. Dessutom baseras mycket av svensk grundlag på bibeln så du låter dig nog "styras" av den gamle boken mer än du tror... Försök ha lite perspektiv istället för att slänga ur sig sådant där, det låter så klumpigt.
Nu kanske jag startade sådan där hetsig religion-debatt, ursäkta mig. Jag ska härmed dra mig tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Då har du en jäkligt skev världsbild. Med eller utan religion så är människor giriga, mördare, pedofiler m.m.

Var en aningen ironisk. Tror inte det framgick riktigt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Det roliga är att idioterna är körda från början, OM det fanns en gubbe med skägg så är en av hans grundregler att man inte får ta självmord för då får man inte komma till himlen.

Oavsett hur man gör det.

Spräng dig sedan med ett bombbälte ?? LOL

Fast de gör de ju i Hans namn, så då är det lugnt.....

Jag håller med det Alakai säger, att man ska hålla tillbaka sin egen extremism. Att argumentera "döda de som dödar" gör en inte ett dugg bättre än de religösa dårarna, enda skillnaden är motivet. Det skulle även bara leda till att man klipper bort ogräset, men lämnar kvar roten i jorden. Ska man hindra ogräset från att få fäste igen måste även roten tas bort, som i det här fallet är religionen.

Jag tror att all religion, men kanske speciellt islam, behöver få sig en rejäl dos av kritik. Just nu verkar alla vara så rädda att kränka allt och alla att de med dåraktiga idéer bara kan fortsätta att sprida sina dårskaper eftersom det inte finns någon direkt konsekvens av det beteendet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Enkelt, man slutar ge munitioner och sluta sponsra terroristgrupper för att attackera andra grupper som ryssland och usa håller på med. (afghanistan 80 talet, korea krigen syrien idag etc)
och faktiskt fäller dessa regeringar för krigsbrott.

Sen kan vi förbjuda offentlig religion sverige, be kan du göra hemma inga religiösa samlingar eller strukturer.
religiösa uttalanden och åsikter i politik bör straffas med fängelse.
Sen att sverige antingen tycker att vi ska ta den i stjärten och låtsas att allt är bra eller gå full nazi mode i den här frågan är en annan sak.
Sluta slicka röv eller hjälp till, helt enkelt.

Paragraf 1: så sant! Alla större konflikter jag känner till med terrorism har med sådant att göra.

Jag är helt med på att religion inte ska vara med i politiken eller i tal till den stora allmänheten. Dock så blir det svårt att förbjuda alla religiösa samfund. Och det är rätt poänglöst. Jämförelsen med religion och en penis är mycket bra. Du får gärna ha en, du får dela den med de som är intresserade men inte tvinga den på någon. Man får ha orgier, varför inte gudstjänster?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Religionsfrihet och sekulariserat statsskick har ju visat sig vara en effektiv metod världen över i århundrade mot religiös extremism. Det är en väldigt bra början på ett långsiktig arbete mot extremismen där terrorismen får grogrund.

Kortsiktig metod är helt enkelt att bryta ner terroristcellerna med direkt riktad våld. Strategiska bombningar, underrättelsearbete med punktinsatser med militära förband är i stort sett det enda som fungerar. Att föra en dialog, propaganda, "lägga kinden till", humanism kommer inte hjälpa ett dugg mot terrorister och terrornätverk, de förstår bara ett språk och det är våld.

Folkmord på serber i mer än 50 serbiska byar kring Srebrenica stöddes av USA:

Citat:

German TV Documentary Exposes The Ukraine Volunteer Battalions Links to Arms Smuggling, Organised Crime and Islamic State Fighting for NATO in Ukraine

:

USA=NATO stödjer ISIS i Syrien och i Ukraina. Liknande som dom gjorde och gör på Balkan. USA är definitivt det största hotet mot världsfreden, där dom terrorbombat och invaderat har det bara blivit värre, Irak idag islamiserat och med kristen ursprungsbefolkning nästan utrotad, Libyen likadant etc. Vilken masshysteri i mainstreammedia och av dom flesta politiker i väst om terrorismen i Paris medan det var väldigt ljummen reaktion när ryska flygplanet med flera hundra människor ombord uppenbart blev sprängt av terrorister i Egypten. Ligger något mer än religion bakom detta.

Permalänk
Medlem

Det värsta är, att för att det ska göras nånting åt dessa extremister även här i Sverige. Så ska hundratals, kanske tusentals oskyldiga behöva dö.

Vi hade ett misslyckat självmordsbomb försök i Stockholm för ett tag sedan, där som tur var bara gärningsmannen dog. Men efter det hände ingenting. Inga gränskontroller för att få tag i krigsförbrytare eller internationelt efterlysta personer, ingenting. Vårt land har verkligen blivit som en fristad för IS krigare och terrorister m.m. Och det är inte en fråga om, utan när även vi kommer bli ett mål för terror attentat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jH0Ni:

Galet vad tröttsamt det är att höra på detta resonemanget. Många av historiens främsta vetenskapsmän, Albert Einstein med flera, erkände sig som religiösa. Dessutom baseras mycket av svensk grundlag på bibeln så du låter dig nog "styras" av den gamle boken mer än du tror... Försök ha lite perspektiv istället för att slänga ur sig sådant där, det låter så klumpigt.
Nu kanske jag startade sådan där hetsig religion-debatt, ursäkta mig. Jag ska härmed dra mig tillbaka.

Jaså?

Skrivet av Albert Einstein:

"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

Angående grundlagarna, för en oinsatt exakt vad i dessa lagar är det som syftar till ett specifikt religiöst synsätt?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det är USAs fel. De måste sälja sina vapen, vem köper vapen när det inte finns en marknad? Förr var det sovjet. Nu är det terrorister och religiösa extremister.

allt är nästan alltid USAs fel. men i just det här fallet är förklaringen mer övergripande kapitalistiskt rotad än så.

om Sovjet fått styra Afganistan i lugn och ro utan att USA skickade en massa militära varuprover i hopp om olja och inflytande senare, ja då hade vi inte haft ISIS idag. möjligen en annan organisation istället troligen, men också en med annan inriktning naturligtvis.

Sovjetstyre hade skapat både allmän ordning och hållit religionspåverkan nere på ett minimum. men inget av det där är saker som USA var intresserade av, så det blev som det blev.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Det värsta är, att för att det ska göras nånting åt dessa extremister även här i Sverige. Så ska hundratals, kanske tusentals oskyldiga behöva dö.

Vi hade ett misslyckat självmordsbomb försök i Stockholm för ett tag sedan, där som tur var bara gärningsmannen dog. Men efter det hände ingenting. Inga gränskontroller för att få tag i krigsförbrytare eller internationelt efterlysta personer, ingenting. Vårt land har verkligen blivit som en fristad för IS krigare och terrorister m.m. Och det är inte en fråga om, utan när även vi kommer bli ett mål för terror attentat.

Och vad var konsekvenserna utav denna brist på aktion? Inga fler bombningar i Sverige sen dess som jag känner till. Att ta till gränskontroller efter ett terrorbrott är som att sätta kondom på sitt barns huvud. Det är försent, det har hänt, nu får man leva med det.
Jag förstår din oro med öppenheten vi visar för världen att du fruktar att terroristerna kommer hit näst. Jag tror dock, helt ärligt, att de inte skulle tjäna något på det. Säg vad man vill om vårat överdrivna accepterande (tanken är god men det har gått för långt) men det finns såpass många personer som följer islam i sverige så att det vore som att hugga sig i benet för IS att döda här.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Börja med att idiot-stämpla liberalerna, moralidioterna, och radikal feministerna.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Skrivet av Sidju:

Och vad var konsekvenserna utav denna brist på aktion? Inga fler bombningar i Sverige sen dess som jag känner till. Att ta till gränskontroller efter ett terrorbrott är som att sätta kondom på sitt barns huvud. Det är försent, det har hänt, nu får man leva med det.
Jag förstår din oro med öppenheten vi visar för världen att du fruktar att terroristerna kommer hit näst. Jag tror dock, helt ärligt, att de inte skulle tjäna något på det. Säg vad man vill om vårat överdrivna accepterande (tanken är god men det har gått för långt) men det finns såpass många personer som följer islam i sverige så att det vore som att hugga sig i benet för IS att döda här.

Frankrike är ett av länderna med flest muslimer i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Börja med att idiot-stämpla liberalerna, moralidioterna, och radikal feministerna.

Om man ska förstå vad du menar så får du definiera vad du menar med dessa saker. Hur liberal är en liberal, vad exakt är en moralidiot och hur radikal måste en feminist vara för att vara en radikal feminist?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Frankrike är ett av länderna med flest muslimer i.

Det visste jag inte. Dock har jag för mig att det var de som pressade en lag mot burka. (Något som för övrigt strider mot alla rättigheter till frihet)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Religiös extremism/fundamentalism är inte problemet i sig egentligen, problemet är våldsbejakande religioner och doktriner (i nuläget främst islam). När hörde du t.ex. talas om en Jainistisk extremist som skar halsen av någon? En "extremist" inom Jainismen silar sitt vatten så att de inte riskerar att svälja någon insekt och tittar ner i marken när de går så att de inte råkar trampa på en myra. Desto mer extrem en jainist blir desto mer pacifistisk blir personen i fråga. Så denne utgör inget hot mot omvärlden, trots att denne är en extremist enligt alla definitioner.

Har vi däremot att göra med en religion där det bokstavligen uppmanas till massmord av "otrogna" med löften om paradis om man dör martyrdöd, då blir det betydligt värre. Även om personerna som är beredda att utföra dåden är relativt få så behöver människor inte vara speciellt fundamentalistiska för att stödja det, vilket stora undersökningar har visat. Det är en ganska stor del av världens muslimer som stödjer mördandet av "otrogna", terrorism och införandet av ett kalifat med sharialagar bland annat.

Kristendomen innehåller också den en hel del uppmaningar till våld mot oliktänkande, vi hade ju korstågen även om det var länge sedan nu. Tack och lov har kristendomen dock i mångt och mycket sekulariserats i västvärlden, bland annat genom att separera kyrka och stat. Demokratiska, sekulära och någorlunda fria stater har gjort mycket för sekulariseringen i västvärlden. Utbildning som inte kan sägas innehålla speciellt mycket religiös indoktrinering likaså, men det är ju att resultat. Fri tillgång till information och låg nivå av censur är andra faktorer som hjälpt till. Det var ju dock inte så länge sedan den katolska kyrkan var allierad med 30- och 40-talets fascister i Tyskland och Italien, så att säga att kristendomen är helt pacificerad är att ta i. Även i modern tid har katolska kyrkan en hel del liv på sitt samvete, t.ex. i Afrika genom att förbjuda preventivmedel för sina anhängare som gjorde AIDS-epidemin än värre. Men de har ju inte aktivt dödat människor åtminstone.

Det kan dock inte sägas annat än att "sekulariserade kristna" i västvärlden måste ignorera stora delar av den bok de anser är Guds ord. Vägen dit har varit lång, seg och blodig. Mer finns att göra. Islam ligger enormt långt efter och att sekularisera islam blir troligen ännu svårare, med tanke på att förespråkandet av våld är så starkt. Sen har vi ju uppmaningarna till världsomspännande kalifat, att Sharia är det ultimata och enda rättssystemet och så vidare och så vidare ... Att nå dit att "moderata" muslimer kommer ignorera allt detta känns avlägset minst sagt. Bland religionerna är islam det enskilt största hotet mot vår civilisation idag med råge.

Hur vi ska lyckas sekularisera islam är en av vår tids största frågor. En enorm utmaning. Tyvärr är vi i Sverige i mitt tycke alldeles för toleranta. Vi har redan sett öppnandet av islamska friskolor där tydlig indoktrinering finns i undervisningsmaterial och i svenska moskéer pågår rekrytering av jihadister. Visst ska vi ha religionsfrihet, men det innebär inte att religioner ska vara heliga och "untouchable" som de är idag. Religion ska kritiskt granskas och öppet kunna kritiseras som allt annat. Vi är alldeles för fega och det politiska klimatet i Sverige gynnar radikalisering så det står härliga till. Vi måste vara beredda att tala klarspråk och inte vika oss för islamsk terrorism. Det visade ju Muhammedteckningarna och massakern på Charlie Hebdo-redaktionen med all önskvärd tydlighet. Om vi skräms till tystnad och inte vågar kritisera islam har vi förlorat.

Jag tror inte vi har något att vinna på militära aktioner, snarare tvärtom. Det göder bara på radikalisering. USA har redan varit inne och förstört med sina intressen på flertalet ställen som vi ju alla vet. Delar av islam liknar en våldskult i mångt och mycket, där en martyrdöd är det finaste som finns. Jag tycker inte att vi ska lägga oss i konflikter som vi gör idag och inte heller i den grad vi gör idag låta folk som flyr därifrån bli del av våra samhällen i Europa. Jag vet att det låter cyniskt, men vi ber bara för problemen att sprida sig. Vi hade ju för bara några dagar sedan massakern i Paris. Sänd istället all hjälp till närområden, hjälp till att bygga temporära flyktingläger och bistå med sjukvård tills situationen i hemlandet stabiliserats. Då kan vi förutom att förhindra att problemen kommer hit också hjälpa betydligt fler än att som idag, otroligt kostsamt, låta en liten del olagligt ta sig hit medan den stora majoriteten är kvar i närområdena. Det är hyckerli på hög nivå. Återigen cyniskt kan tyckas, men människor måste också ha ett egenansvar för sina hemländer. Vi ska givetvis fortsätta skicka bistånd och göra allt för att gynna demokratisering och sekularisering, men mer än så tycker jag inte att vi ska lägga oss i.

I Sverige anser jag att man ska förbjuda religiösa friskolor till att börja med. Mycket striktare kontroll och kartläggning av religiösa föreningar, moskéer och liknande som misstänks för stödjande av terrorism. Absolut inget statligt stöd till religiösa samfund av något slag, en sekulär stat ska inte bidra till det. Extrem koll på och eventuell strypning av pengaflöden från b.la. Saudiarabien som är kända för att finansiera terrorism världen över och som redan finansierat flertalet moskéer i Sverige. Vi ska INTE ha undantag för muslimer i den offentliga debatten och vi ska INTE lägga oss platt för islamism. Det är alldeles för mycket daltande med religion i Sverige. Vi måste våga tala klarspråk om problemen de för med sig, inte sopa under mattan och låtsas som det regnar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Om man ska förstå vad du menar så får du definiera vad du menar med dessa saker. Hur liberal är en liberal, vad exakt är en moralidiot och hur radikal måste en feminist vara för att vara en radikal feminist?

Simpelt, alla 3 av dom undantar logik för att följa känslor. Alltså måste dom idiot-stämplas för att dom inte agerar logiskt när alla av oss står på risk.

Moralidiot = "Alla som klagar på invandring är rasister"
Radikal-Feminism = "Han gjorde X, därför är det hans fel, och inte mitt, (Se Dunning-Kruger effekten)", dessa människor ser "Bossen" som fienden och den lägre nivån som en allierad.
Liberalism = "Vi måste agera som att alla är värda lika och följa våra känslor" (Notera inkompatibel kultur, olika tankar, etc, i princip folk som agerar efter media och ser inte verkligheten förrän det händer framför deras ögon).

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Religiös extremism/fundamentalism är inte problemet i sig egentligen, problemet är våldsbejakande religioner och doktriner (i nuläget islam). När hörde du t.ex. talas om en Jainistisk extremist som skar halsen av någon? En "extremist" inom Jainismen silar sitt vatten så att de inte riskerar att svälja någon insekt och tittar ner i marken när de går så att de inte råkar trampa på en myra. Desto mer extrem en jainist blir desto mer pacifistisk blir personen i fråga. Så denne utgör inget hot mot omvärlden, trots att denne är en extremist enligt alla definitioner.

Har vi däremot att göra med en religion där det bokstavligen uppmanas till massmord av "otrogna" med löften om paradis om man dör martyrdöd, då blir det betydligt värre. Även om personerna som är beredda att utföra dåden är relativt få så behöver människor inte vara speciellt fundamentalistiska för att stödja det, vilket stora undersökningar har visat. Det är en ganska stor del av världens muslimer som stödjer mördandet av "otrogna", terrorism och införandet av ett kalifat med sharialagar bland annat.

Kristendomen innehåller också den en hel del uppmaningar till våld mot oliktänkande, vi hade ju korstågen även om det var länge sedan nu. Tack och lov har kristendomen dock i mångt och mycket sekulariserats i västvärlden, bland annat genom att separera kyrka och stat. Demokratiska, sekulära och någorlunda fria stater har gjort mycket för sekulariseringen i västvärlden. Utbildning som inte kan sägas innehålla speciellt mycket religiös indoktrinering likaså, men det är ju att resultat. Fri tillgång till information och låg nivå av censur är andra faktorer som hjälpt till. Det var ju dock inte så länge sedan den katolska kyrkan var allierad med 30- och 40-talets fascister i Tyskland och Italien, så att säga att kristendomen är helt pacificerad är att ta i. Även i modern tid har katolska kyrkan en hel del liv på sitt samvete, t.ex. i Afrika genom att förbjuda preventivmedel för sina anhängare som gjorde AIDS-epidemin än värre. Men de har ju inte aktivt dödat människor åtminstone.

Det kan dock inte sägas annat än att "sekulariserade kristna" i västvärlden måste ignorera stora delar av den bok de anser är Guds ord. Vägen dit har varit lång, seg och blodig. Mer finns att göra. Islam ligger enormt långt efter och att sekularisera islam blir troligen ännu svårare, med tanke på att förespråkandet av våld är så stark. Sen har vi ju uppmaningarna till världsomspännande kalifat, att Sharia är det ultimata och enda rättssystemet och så vidare och så vidare ... Att nå dit att "moderata" muslimer kommer ignorera allt detta känns avlägset minst sagt. Bland religionerna är islam det enskilt största hotet mot vår civilisation idag med råge.

Hur vi ska lyckas sekularisera islam är en av vår tids största frågor. En enorm utmaning. Tyvärr är vi i Sverige i mitt tycke alldeles för toleranta. Vi har redan sett öppnandet av islamska friskolor där tydlig indoktrinering finns i undervisningsmaterial och i svenska moskéer pågår rekrytering av jihadister. Visst ska vi ha religionsfrihet, men det innebär inte att religioner ska vara heliga och "untouchable" som den är idag. Religion ska kritiskt granskas och öppet kunna kritiseras som allt annat. Vi är alldeles för fega och det politiska klimatet i Sverige gynnar radikalisering så det står härliga till. Vi måste vara beredda att tala klarspråk och inte vika oss för islamsk terrorism. Det visade ju Muhammedteckningarna och massakern på Charlie Hebdo-redaktionen med all önskvärd tydlighet. Om vi skräms till tystnad och inte vågar kritisera islam har vi förlorat.

Jag tror inte vi har något att vinna på militära aktioner, snarare tvärtom. Det göder bara på radikalisering. Delar av islam liknar en våldskult i mångt och mycket, där en martyrdöd är det finaste som finns. Jag tycker inte att vi ska lägga oss i konflikter som vi gör idag och inte heller i den grad vi gör idag låta folk som flyr därifrån bli del av våra samhällen i Europa. Jag vet att det låter cyniskt, men vi ber bara för problemen att sprida sig. Vi hade ju för bara några dagar sedan massakern i Paris. Sänd all hjälp till närområden, hjälp till att bygga temporära flyktingläger och bistå med sjukvård tills situationen i hemlandet stabiliserats. Återigen cyniskt kan tyckas, men människor måste ha ett egenansvar för sina länder. Vi ska givetvis fortsätta skicka bistånd och göra allt för att gynna demokratisering och sekularisering, men mer än så tycker jag inte att vi ska lägga oss i.

I Sverige anser jag att man ska förbjuda religiösa friskolor till att börja med. Mycket striktare kontroll och kartläggning av religiösa föreningar, moskéer och liknande som misstänks för stödjande av terrorism. Absolut inget statligt stöd till religiösa samfund av något slag, en sekulär stat ska inte bidra till det. Extrem koll på och eventuell strypning av pengaflöden från b.la. Saudiarabien som är kända för att finansiera terrorism världen över och som redan finansierat flertalet moskéer i Sverige. Vi ska INTE ha undantag för muslimer och vi ska INTE lägga oss platt för islamism. Det är alldeles för mycket daltande med religion i Sverige. Vi måste våga tala klarspråk om problemen de för med sig, inte sopa under mattan och låtsas som det regnar.

Jag tycker du argumenterar mycket bra. Jag tror också att sekularisering som du uttrycker det, jag skulle kalla det religion till en vettig grad (för antalet religiösa spelar ingen roll, bara antelet extremister); är den långsiktiga lösningen.

Utbildning är den enda vägen ur indoktrinering. Därför MÅSTE alla utbildningar följa samma krav så att alla barn får möjlighet att välja sin livssyn. Det är väl etablerat att sekter endast kan hålla barnen kvar inom sig om de själva styr deras skolgång så att de inte lär sig sanningen. Jag tror att med god kontroll över skolorna och deras utbildningar så kan alla inse hur världen är istället för hur deras religiösa ledare vill få dem att tro den är.

EDIT: I övrigt, läs gärna min "Religion är som en penis" jämförelse längre upp (Vi verkar vara väldigt överens)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Simpelt, alla 3 av dom undantar logik för att följa känslor. Alltså måste dom idiot-stämplas för att dom inte agerar logiskt när alla av oss står på risk.

Moralidiot = "Alla som klagar på invandring är rasister"
Radikal-Feminism = "Han gjorde X, därför är det hans fel, och inte mitt(Se Dunning-Kruger effekten)"
Liberalism = "Vi måste agera som att alla är värda lika och följa våra känslor" (Notera inkompatibel kultur, olika tankar, etc, i princip folk som agerar efter media och ser inte verkligheten förrän det händer framför deras ögon).

Då förstår jag. Tackar. Det verkar vettigt. (Även om man kan försöka få dem att förstå först)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

För mig verkar det som att "västvärlden" är rädda för att starta ett tredje världskrig och är överdrivet öppna mot andra kulturer pga vad som hände under andra världskriget. Motståndarna i konflikten, dvs. terroristerna bryr sig inte ett skit om detta. Häri ligger en del av problemet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Skall vi minska extremismen, så bör vi börja med oss själva. Det borde vara oerhört mycket lättare att minska extremismen hos en själv, än hos nån som kanske kommer från en annan kultur, talar ett annat språk osv. Det finns gått om extrema åsikter hos den genomsnittliga Sweclockers-besökaren tyvärr. Är inte åsikter om islamsk kultur på det anonyma internet lika färgade som terroristernas åsikter om det europeisk kultur ? Skillnaden är väl att här på forumet så låter man det (oftast ?) stanna vid verbalt våld.
Nvidia-fans bör visa större tolerans för AMD-fans och omvänt, Applefans bör visa större tolerans för kritiker av Apple och omvänt, Och teknokrater bör visa större respekt och förståelse för olika former av religion. Endast på den vägen kan vi minska extremismen.
Låt den som är utan skuld kasta första stenen.

Permalänk
Medlem

Sprida kärlek! Alla vill vi känna gemenskap, vare sig det är genom en bokklubb, en klan i ett spel eller till och med en religiös extrem sekt.

Skrämmande det som hände i Paris, och det kommer i säg bara generera fler terrorister, mer död och möjligtvis ett tredje världskrig ifall det som händer i Syrien får fortsätta.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Religion är ett oerhört känsligt ämne så vänligen håll diskussionen på en saklig nivå. Att generalisera hejvilt och skrika "Död åt..." kommer endast att resultera i borttagna inlägg och ev. trådlåsning.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag gissar att hur man än gör, går in i deras land och dödar alla, eller tar det sakta och låter dom komma till oss eller något, så kommer väldigt för många oskyldiga att dö.
Allvarligt talat ser jag gärna att Ryssland tar i med hårdhandskarna mot ISIS som jag hörde att dom var på väg att göra, om det var sant vet jag inte, men ser det som den enklaste utvägen.

Tror du barnen till de dödade terroristerna kommer vara lyckliga efter det? Tror inte jag. Hatar skapar bara hat! Finns dock inget enkelt sätt, kan väl börja med att USA slutar med sitt jädra proxy krig!

Grunden till just ISIS eller ska jag säga den viktiga religösa extremismen i dagsläget handlar om ekonomi och politik. Ryssland gynnas av att Assad stannar, USA av att han faller. Nu har USAs tusenmiljardsproject, aka Irak, vänt ryggen mot dem och delat intelligens med Ryssland, detta kan vara vändningen för USA.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Då förstår jag. Tackar. Det verkar vettigt. (Även om man kan försöka få dem att förstå först)

Saken är att övertyga dom genom ord, oftast leder ingen vart (till exempel demokrati experimentet inom Iraq).
Folk förstår oftast inte förrän det hotar dom eller det sker framför dom eller det påverkar dom.
Och när folk reagerar blir det ofta extremt, om det fortsätter såhär så kommer vi få extrema anti-muslimer. Därför gäller det att sätta stopp, och försöka fixa problemet nu istället för att göra det värre och göra folket hatiskt.

Inom Tyskland så har nazister redan börjat öka i extrem fart, samma sak inom Frankrike. Om Merkel fortsätter med asylinvandringen så är det inte omöjligt att det Tyska folket börjar massmörda.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Vad man måste förstå är att en religiös person och en icke-religiös (ateist eller helt enkelt bara s.k "andlig") tänker helt annorlunda. Och varken den ena eller den andra kan säga att den har rätt. Det finns forskare och vetenskapsmän som ser på en cell och ser då bara en organism som från början har skapats genom slumpmässiga kemiska reaktioner osv. En annan forskare/vetenskapsman ser på samma cell och ser en komplex levande organism som knappast kan vara slumpmässig, och måste vara skapad. Är den senare då mentalt handikappad? För att du inte håller med?

Någon nämnde att i länder med bättre utbildning så är det färre religiösa. Enligt min erfarenhet är skolan dock extremt dålig när det kommer till utbildning i religion men även biologi/naturvetenskap. När det gäller biologin så är det pga att allting är nästan alltid (beror på lärare) framfört som fakta, även saker som inte är det, man nämner även sällan dom brister som finns inom teorier, metoder med mera. Även om en teori nu är väldigt bra, den kanske är trovärdig och så. Men nämns aldrig bristerna så gör man fel, eleverna får en uppfattning om att så är det och får då inte hela sanningen, bara en del av den. Vi uppmanas i skolan hela tiden att tänka själva men i nästan varenda ämne så är det långt ifrån det som man egentligen får lära sig. Fråga även dig själv, spelar det någon roll för dig om grannen är religiös? Eller tvärtom då om man nu själv är religiös. Såvida det inte är jehovas/mormoner som gärna knackar dörr (får spader på dom ) givetvis.

Extremister finns ju inom alla områden. Problemet som jag ser det är mycket idag att dessa extremister (terrorgrupper) terroriserar i världen, och dom skapar andra extremister som är emot dom. Vi kan ju se hur båda sidorna "slåss" emot varann genom att döda oskyldiga. Sedan skyller folk på det ena eller det andra, man väljer sin sida som man står på, och även om man inte själv har tankar som går så långt som extremisterna så stödjer man dom. Tyvärr har vi ju en tendens att skylla ifrån oss på andra, istället för att hålla käften och lösa problemet. Medan länder, "höger" och "vänster" och normalt folk skyller på varandra så slaktas folk för att dom inte följer Islam, för att dom följer Islam, för att dom har en annorlunda hudfärg/språk/härkomst. Det pratas om att vi ska vara jämnlika medan man inför privilegier, särbehandling. Att det ska vara "mångkulturellt" samtidigt som man låter alla samla sig inom sina egna kulturer som skapar förorter, utanförskap. Gång på gång har våran regering bevisat att den är allt annat än demokratisk och "för folket", oavsett vem eller vilka som har regerat. När är det dags att göra något åt saken?

Permalänk
Medlem

Ett allmänt Bra jobbat allesammans!

Trots det kontroversiella ämnet har diskussionen hållits på en bra nivå överlag och aldrig fallit till personangrepp! Proffsigt!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Србо:

Vilken masshysteri i mainstreammedia och av dom flesta politiker i väst om terrorismen i Paris medan det var väldigt ljummen reaktion när ryska flygplanet med flera hundra människor ombord uppenbart blev sprängt av terrorister i Egypten.

Eller terrordådet i skolan i Trollhättan som bara drabbade enstaka individer..
Där frågan är om närheten och art av våldsbrottet kan ha stor betydelse?

Jag tror lite tvärt emot att välfärd tillsammans med hög arbetslöshet är ett stort problem, hade det inte funnits olja i Irak så hade terroristerna fått svårt att fixa fram mat när de härjar som de gör. Har man dock pengar så har man tid att ställa till med dumheter.
Precis samma sak gäller i sverige, vi som har ett tufft heltidsarbete kan ha riktigt sjuka och korkade ideer, men när vi totalt saknar tid att göra något så kommer heller inget att hända. Så lösningen på de mesta dumheter är att se till så att folket arbetar mer och har mindre tid för dumheterna.

Om vi tar de allra extremaste inom IS så ska de väl gå till moske x-antal om dagen, hade de haft sämre ställt så hade de ej haft råd med detta. Detsamma gäller det att ha tid att gruppera sig, de hade som oss andra gått och lagt sig när de är klara för dagen, högst skrivet något i ett forum.

Permalänk
Medlem

När det gäller IS finns det en enkel och hyfsat säker lösning, beväpna kurderna och se till att FN fixar ett fritt kurdistan när IS är borta.

I övrigt behövs det mycket järnväg i norrland. Skicka upp alla religiösa dårar dit för att bygga järnväg i tjugo år. På så sätt kan vi enkelt sysselsätta några hundra*host*tusen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Skall vi minska extremismen, så bör vi börja med oss själva. Det borde vara oerhört mycket lättare att minska extremismen hos en själv, än hos nån som kanske kommer från en annan kultur, talar ett annat språk osv. Det finns gått om extrema åsikter hos den genomsnittliga Sweclockers-besökaren tyvärr. Är inte åsikter om islamsk kultur på det anonyma internet lika färgade som terroristernas åsikter om det europeisk kultur ? Skillnaden är väl att här på forumet så låter man det (oftast ?) stanna vid verbalt våld.
Nvidia-fans bör visa större tolerans för AMD-fans och omvänt, Applefans bör visa större tolerans för kritiker av Apple och omvänt, Och teknokrater bör visa större respekt och förståelse för olika former av religion. Endast på den vägen kan vi minska extremismen.
Låt den som är utan skuld kasta första stenen.

Ja, AMD vs. Nvidia är typ likandant som kritik av en ideologi i vars handbok det uppmanas till mord av otrogna oräkneliga gånger.

"And kill them wherever you find them"
Koranen 2:191

"Slakta en Nvidia fanboy på varje dreamhack"
Sweclockers 2016?

Vi börjar visa tolerans för varandra här på hårdvaruforumet så löser sig allt säkert. Jag hoppas verkligen att du trollar.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...