Sim Racing Cockpit, rigg och custom tillbehör, 3x42" IPS

Permalänk
Medlem

Sim Racing Cockpit, rigg och custom tillbehör, 3x42" IPS

Uppdaterad 2016-09-18
Sim Racing Cockpit
Custom växelförare, handbroms och instrumentering

Här kan ni följa det då och då pågående bygget på min Sim Racing Cockpit och tillbehören till denna. Kraftigt inspirerad av Barnacules Nerdgasm inhandlade jag för något år sedan 3st 42" IPS-skärmar med slimma kanter. Jag använder dessa som primära monitorer när det inte liras FPS. När jag köpte hus och började snickra på den obligatoriska mancaven köpte jag en billig ratt med Playseat och sedan var det kört. Korrekt inställd simulator är för roligt!

Jag bestämde mig nyligen för att kliva upp ett steg i hårdvara och då jag redan börjat modda Playseaten och använda en ipad som extra instrumentering då en korrekt field-of-view -inställning ofta innebär att man tappar mätarna på bilmodellen så kändes det som att sälja stolen och bygga en rigg efter egen design var det enda rätta!

Övergripande mål

  • Huvudmaterial i 45x95 träreglar

  • Tillräckligt mobil för att kunna flyttas på när datorn ska användas till annat

  • Justerbar stol

  • Rejäl och hemmabyggd sekventiell växelförare

  • Rejäl och hemmabyggd handbroms

  • Seriös ratt som inte upplevs som en ren leksak

  • 3 DOF Motion - Ny 2015-11-29!

  • Fast rigg med tak istället för mobil - Ny 2016-03-23!

Index

  • Uppdatering 1 (2015-11-16) - Projekttrådstart - Sida 1

  • Uppdatering 2 (2015-11-16) - Riggstomme, stol - Sida 1

  • Uppdatering 3 (2015-11-16) - Bordsförlängning handbroms och växelaxel - Sida 1

  • Uppdatering 4 (2015-11-29) - Handbroms och sidostöd - Sida 1

  • Uppdatering 5 (2016-03-23) - Pedaler, H-shifter och ny plan! - Sida 1

  • Uppdatering 6 (2016-09-18) - Skärmställ! - Sida 1

Hårdvara

  • Rattservo: Thrustmaster T300

  • Ratt: Thrustmaster Ferrari F599XX EVO 30 Replika

  • Pedaler: Thrustmaster T3PA-Pro

  • Handbroms: Ombyggd kinakrycka i aluminium, arduino

  • H-shifter: Fanatec ClubSport Shifter v1.5

  • Sekvensshifter (pågår): Scratchbyggd i aluminium, arduino

  • Mätare (kör dubbla HT Slates tills vidare.)

  • 3 DOF Motion (ej planerat ännu)

Hur ser det ut just nu - 2016-09-18

Vad är på gång nu - 2016-09-18
Spänd duk i tak, lätt att ta bort.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Fett

(skulle jag köra simracing i trippelskärm skulle jag tveklöst överväga något liknande)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2 (2015-11-16) - Bordsförlängning, rigg-stomme, stol

Ett försök till konceptbilder på riggen, blev inte exakt enligt dessa

Första träbitarna kapade och kanterna rundade för att inte få en massa träflisor

Första bulten, montering på stol

Ramen tillverkad och stolen sitter där

Labbar ut rätt vinkel och placering för att få rätt höjd och lagomt rattavstånd med stolen

Så fick det bli!

Ändrat lite vinkel på frontbalk på ram samt måttat ut stöttor

Ihopskruvat och fotplatta med pedaler monterade

Moddat väggfäste till ipad-hållare

Så blev det i version 1!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Uppdatering 3 (2015-11-16) - Bordsförlängning handbroms och växelaxel

Bordsförlängning byggd, bordet är standard 250x140cm

Gummimotstånd till handbroms

Byggs med Arduino och microbrytare

Provar lite hur växelaxeln ska designas

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Häftigt bygge! Önskade jag hade plats för att bygga sådana projekt

Permalänk
Medlem

Uppdatering 4 (2015-11-29) - Handbroms och sidostöd

Microbrytare monterad på handbroms + funktionstest

Arduino funktionstest

Måtta ut sidostöd att fästa handbroms i

Måtta lite mera

Limma ihop en klossbit för att inte skruva genom en tunn bit ändträ

Skruva fast klossbit, använder tving för att få den stum och fin utan lim

Kapa lite schyssta vinklar, får duga

Ännu mer schyssta vinklar, här på en hylla/stag för handbromsen

Så får det bli

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

sjukt nice ju, tid att dra det vidare till att bygga in vibration och att man följer efter bilen med sättet kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramps-Makarov:

sjukt nice ju, tid att dra det vidare till att bygga in vibration och att man följer efter bilen med sättet kanske ?

Det blir 2 dof motion i framtiden, bara på stolen och inte hela riggen. Riggen skulle jag vilja ha slide i sidled i bakändan på. Vibration vill man ju så klart också ha och dessa tre saker får byggas vid olika tillfällen så man inte tar sig vatten över huvudet med ett för stort projekt på en gång som man tappar intresset för

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Häftigt bygge med tre feta skärmar, det blir jag lite avis på!
Ett litet tips är att använda BBI-32 button box interface från Leo Bodnar till handbroms, extra knappar mm. Har själv en sådan till just handbroms, DIY H-shifter, DIY seq-shifter samt fyra extra knappar och två rotary encoders på ratten. Då har jag fortfarande 13 lediga ingångar för fler knappar och encoders vilket innebär en himla massa möjligheter på bara ett sådant litet kort.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Häftigt bygge med tre feta skärmar, det blir jag lite avis på!
Ett litet tips är att använda BBI-32 button box interface från Leo Bodnar till handbroms, extra knappar mm. Har själv en sådan till just handbroms, DIY H-shifter, DIY seq-shifter samt fyra extra knappar och två rotary encoders på ratten. Då har jag fortfarande 13 lediga ingångar för fler knappar och encoders vilket innebär en himla massa möjligheter på bara ett sådant litet kort.

Hehe, tackar! Har du länk till ditt eget bygge? Alltid roligt att se!

Jag brukar inte lägga så mycket tanke på färdig DIY sim-hårdvara då det för det mesta är sjukt prissatta. 400 spänn för ett sånt där kort i litet format var dock riktigt fint tyckte jag!

Just för handbroms och sekvensväxlaren för mig så blir det en Ardunio Pro Micro (Leonardo) som styr. Behöver bara ett par inputs i så litet format som möjligt, RJ-11 eller dylikt från handbroms till växelhuset där elektroniken kommer sitta.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Den där växelmekanismen ser trevlig ut men jag begriper mig inte på hur tryckskruvarna fungerar!
Mitt bygge finns här: http://www.sweclockers.com/galleri/13083-simracing-rig
Jag har ändrat på lite detaljer sen jag gjorde galleriet, bl.a en ny tätare växelkuliss, handbroms mm.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

Kul bygge !

Kan tillägga att man får en riktig rallybil för drygt 25kkr och uppåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan tillägga att man får en riktig rallybil för drygt 25kkr och uppåt

Mer jobb och mer pengar går åt drift dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Den där växelmekanismen ser trevlig ut men jag begriper mig inte på hur tryckskruvarna fungerar!
Mitt bygge finns här: http://www.sweclockers.com/galleri/13083-simracing-rig
Jag har ändrat på lite detaljer sen jag gjorde galleriet, bl.a en ny tätare växelkuliss, handbroms mm.

Stiligt, genialisk lösning på signalen för mod-ratten! Tryckskruvarna kommer in från sidan, här är en som har den featuren på sitt bygge:

Skrivet av Svensktiger:

Kul bygge !

Kan tillägga att man får en riktig rallybil för drygt 25kkr och uppåt

Skrivet av Roger W:

Mer jobb och mer pengar går åt drift dock

Äsch, en lagom Grupp H kan man tinga in för en hundring om man inte vill bygga själv. Tror inte driften är så överjävlig i förhållande till vad man får. Men visst går det tusenlappar på löpande band.. Tittar man på en WRC-bil så kan du beställa en ny Fiesta WRC från M-sport för 4.6 miljoner + moms, vill inte veta driftkostnaden

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Smart lösning med tryckskruvarna för att få den där extra känslan i spaken!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

Uppdatering 5 (2016-03-23) - Pedaler, H-shifter och ny plan!

Haft lite mycket att stå i + en skotersäsong att klara av. Shoppade en ny dator + lite moddning som även ska få ett tidigare påbörjat projekt (scratch-chassi) färdigställt. Beställde även HTC Vive som krävt en del tänkande på hur mancaven ska byggas om för att frigöra golvyta. Mer om det i slutet av posten. Hursomhelst, helt fri från pill har inte riggen varit!

Pedaler på plats

Fanatec Clubsport Shifter SQ V1.5 och handbromshylla

Båda på plats samt testar Mugen-knopp

Så fick det bli!

Ny plan!

Köpte som tidigare nämnt en HTC Vive och måste frigöra lite golvyta inför den. Just nu återfinns en projektor och en gigantisk soffa i mancaven och efter ett antal månaders flyttande mellan simracing-uppställning och dator-uppställning så passar jag på att i påsk bygga en fast rigg så att jag kan bygga ut den med tak. Bygger bakom den en mellanvägg, roterar soffan och i sinom tid kompletterar med en skärm till soffan istället för projektorn.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

gött att se att man inte är ensam om att racea med handskarna på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larrlylallare:

gött att se att man inte är ensam om att racea med handskarna på!

Viktigt för känslan! Dojor likaså!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Snyggt, funderar på något liknande
Har sålt av Boeing 737 simulatorn har 3-4 bondar kort över.
När du fått Viven vore det inte fel med en uppdatering.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk

Hej! Jag ska ge mig in i sim racing träsket igen och tänkte bygga mig en sim men min största fråga är hur gör jag en handbroms. Har funderat på potentiometer eller tryck cell. Hur programerar man och vart köper man kretskort, guider? Sen en fråga till vart köpte du skärmarna? Gillar det skarpt!

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem

Uppdatering 6 (2016-09-18) - Skärmställ!

Långt sedan uppdatering men jag har inte kört så mycket så har inte blivit så mycket gjort alls. Jag byggde om i mancaven och tog ner mitt gigantiska bord + sidobordet för att ge plats till HTC Vive. Jag passade även på att bygga ett skärmställ så det blev mer som en riktig simrigg. I ärlighetens namn var det trots enkelheten i att på 2 minuter flytta om för simulator/vanligt datorjobb så att det mest såg ut som ett världskrig hela tiden.

Riggen som den står nu - 1

Riggen som den står nu - 2

Riggen som den står nu - 3

Vy från förarplats

Så fick det bli!
Skärmstället är helt fristående från sittdelen.

HTC Vive

Köpte som tidigare nämnt en HTC Vive i våras och har haft en hel del nöje med den. Omvänt mot för vad man kan tro så är cockpitspel inte det absolut självklaraste för VR. Storleken går inte att jämföra med 360-videos i en cardboard utan det är 1:1 med verkligheten. Problemet uppstår då när du kör 200 km/h och spanar 300 meter bort, ja.. det finns helt enkelt inte så många pixlar i din yttersta fokuspunkt som man i vanliga fall kisar efter för man tittar på en sådan liten punkt. Därmed inte sagt att det inte är riktigt häftigt och små öppna Radical-bilar på tajta banor såsom Oulton Park eller Cadwell är mindboggling. Nu har jag tyvärr vara provat VR med bilsim i Project Cars och det ska tydigen vara lite bättre i Assetto Corsa. Jag tror dock att bilsim är en generation bort och då den vansinniga storheten kommer fram i VR när man har två handkontrollers (lika fascinerad varje gång) så är det tråkigt att Oculus inte fick ut och prisdumpsbundlade det. Folk kommer helt enkelt göra sig plats

Jag skall nästa gång jag har en liten Racenight hemma knäppa några bilder och videos. Så länge har jag bara den här lekstugan att bjuda på Until next time: Wood is the master race!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Snyggt, funderar på något liknande
Har sålt av Boeing 737 simulatorn har 3-4 bondar kort över.
När du fått Viven vore det inte fel med en uppdatering.

Har fått den och ska lira lite kommande veckor. Vad vill man se? Recension? Rent spel? Fula grejer? Handkontrollerna är det som göra hela VR-grejen till en gigant. Kan nästan bara upplevas.

Skrivet av Lankfisher:

Hej! Jag ska ge mig in i sim racing träsket igen och tänkte bygga mig en sim men min största fråga är hur gör jag en handbroms. Har funderat på potentiometer eller tryck cell. Hur programerar man och vart köper man kretskort, guider? Sen en fråga till vart köpte du skärmarna? Gillar det skarpt!

Skärmarma kommer från en superrea komplett hade, när dom körde med riktigt flippade priser. En annan polare har köpt samma serie och är nöjd så spana gärna efter dom på rea om du är sugen. Jag kör handbromsen digital on/off via en microbrytare och ett miniarduino jag skrev ett basalt program i baserat på det enklaste joystick/gamepad biblioteket jag hittade.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H