Permalänk
Medlem

Nvidia är bra på marknadsföring och AMD är rätt kassa på det, inte det minsta konstigt att ointresserade väljer nvidia.

Personligen har jag blandat men AMD i min huvud dator. Dem har opencl 2.0 och mycket högre beräkningskraft vilket var avgörande för mig. Sedan var 295x2 väldigt konkurrenskraftigt prissatt. Behövde dubbla kärnor så det var utmärkt val för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är bara Sverige som väljer Nvidia före AMD. Många andra länder gör samma sak. Här finns stats.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Sen finns Nvidia i butikernas hyllor och lager medans ofta AMD lyser med sin frånvaro

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

960 är rätt dåligt för pengarna ja, i det högre segmentet är det jämnare prestanda för pengarna
personligen skulle jag inte rekommendera ett 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Anledningen till att Nvidia har drivrutiner redo vid lansering av spel idag och AMD inte har det är helt enkelt för att Nvidia med Gameworks-programmet förbjuder spelutvecklaren att sammarbeta med AMD för att få fram drivrutiner lagom till lansering.

wait what?! har du källa på detta? eller sitter vi med foliehattarna igen?

Permalänk
Medlem

Göm tråden för Orici, tihi

Skämt å sido, Nvidias propaganda maskin är bättre än AMD´s men om vi bortser ifrån topp korten så har väl AMD mycket att erbjuda i min mening och med lite tur kan AMD ta mer andelar framöver så vi får riktig konkurrens på marknaden igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

wait what?! har du källa på detta? eller sitter vi med foliehattarna igen?

https://en.wikipedia.org/wiki/GameWorks_%28API%29#Criticism

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Väldigt märkligt då det inte finns något AMD kort som kommer i närheten på NÅGON aspekt 980Ti eller liknande. Eftersom du också skrev att prestandas och pris är det som påverkar dig. Hade du haft 10k gratis är ju bara prestanda det enda kvar som räknas och då äter 980Ti upp alla AMD kort tillsammans till frukost.

Glöm ej crossfire/slipper lösningar. Två stycken Fury får man för strax över 10k de lär slå gtx980 ti. I spel där dubbla gpuer stöds så spelar man mycket sådana spel är. Eller två gtx 980 om man kör gsync skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Vet inte varför men tycker Nvidia känns mer hög kvalité. Av alla Nvidia kort jag haft så har 1 gått sönder, och det pga datorns sida var öppen och låg på golvet och en Xbox dosa råkade falla ner rakt på grafikkortet (FX 5500). Av alla ATI/AMD kort jag haft har två haft problem, ett som bluescreenade om jag inte körde Windowed, och ett som bara dog mitt i allt (X1950).

Nu är ju dessa förvisso gamla kort, och innan mitt GTX 970 körde jag HD5770 i typ 5 år och ett R9 280 i ett år utan problem, men jag har ändå fått intrycket att Nvidia är mer hög kvalité.

Innan jag köpte ny skärm forskade jag också om Gsync vs Freesync och verkade som att Gsync funkade bättre, iaf bland dem skärmarna som fanns då (Freesync verkar bättre idag vad jag har hört) så valde då ett Nvidia kort.

Nu i efterhand så gillar jag verkligen Nvidia. De har bra drivrutiner till både Windows och OS X (Hackintosh). Gillar även GeForce Experience då jag inte gillar att fiffla med grafikinställningarna i spel för att få en bra balans mellan det visuella och >60 fps, kör bara GeForce Experience och optimerar där, funkar bra i min erfarenhet (förutom CSGO som den ville köra i 4K och sedan skala ner till 1440p). De uppdaterar även sina drivrutiner när nya spel kommer ut (verkar ju dock som att även AMD ska börja göra detta)

Jag håller med 100%, gillar GeForce Experience och "package" känslan.
GeForce Experience, HDMI 2.0, lägre elförbrukning, +20% overclock och låg ljudnivå gjorde att jag valde en GTX 970 SSC+ från EVGA. Tycker också att Nvidia känns högre kvalitet, kanske pga av den lägre värmeutvecklingen, ge mig lite mer förtroende på livslängen på kortet.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Då har du inte räknat med värmutveckling heller. Samt hut mycket bättre nvidias drivrutiner är och hur buggiga amd korten är.

Men det där är ju problemet som diskuteras i tråden.

Angående drivrutiner så är inte Nvidia direkt immuna mot dåliga drivrutiner. Här handlar det nog, i stor utsträckning, om konfirmationsbias. Att man räknar missarna som AMD gör med tanke på ryktet som hängt med sedan ATI, men lägger inte samma vikt på när Nvidia gör samma missar - om kanske inte värre missar.

Det här med värmeutveckling eller energieffektivitet tycker jag också är lustigt. För även när AMD levererade betydligt mycket bättre prestanda per watt än konkurrensen så var Nvidia fortfarande mer aktuella; då kunde folk glada i hågen offra energieffektivitet för prestanda eller för det tuffa produktnamnet eller vad må vara.

Skrivet av Mikeybikey:

Jag håller med 100%, gillar GeForce Experience och "package" känslan.
GeForce Experience, HDMI 2.0, lägre elförbrukning, +20% overclock och låg ljudnivå gjorde att jag valde en GTX 970 SSC+ från EVGA. Tycker också att Nvidia känns högre kvalitet, kanske pga av den lägre värmeutvecklingen, ge mig lite mer förtroende på livslängen på kortet.

Samma kortserie som lider av spoltjut i större utsträckning än något annat grafikkort jag hört talas om samt utrustar kortet med funktionsodugligt minne ger det förstroende för tillverkaren och/eller produkten i fråga?

Vissa kommer enkelt undan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ändå så säljer 960 extremt bra men 280X säljer inte alls. Det får mig att inse att 90% av det folk köper inte är informerade val. Det är bara faktalösa preferenser och marknadsföring. Det kanske låter hårt men ärligt talat så finns det inget bättre exempel än detta för att bevisa det. Det är egentligen ganska otroligt hur oinformerade folk är.

/rant

Dåligt informerad?

Så jag är dåligt informerad när jag vet skillnaden mellan båda lagens drivrutiner i Linux? Du är medveten om att grafikkort används för andra syften också än enbart spel va? Nu har väl AMD's drivrutiner i Linux blivit grymt bättre men föredrar fortfarande Nvidia där för jag upplever att det är stabilare. Jag har testat grafikkort från både AMD och Nvidia i Linux så jag kan jämföra.

I Windows är det en femma. Men anledningen till att 280X inte säljer alls nu är för den slutat säljas i butiker, ganska logiskt.

Faktalösa preferenser? Ja, jag kan säga att jag föredrar Nvidia för ovan nämnda anledning. Det är ganska välkänt att AMD's drivrutiner är lite halvdassiga i Linux, börjar dock gå åt rätt håll nu. Hade jag dock enbart kört Windows hade det nog blivit AMD då det i regel är bättre prestanda/krona.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det här med värmeutveckling eller energieffektivitet tycker jag också är lustigt. För även när AMD levererade betydligt mycket bättre prestanda per watt än konkurrensen så var Nvidia fortfarande mer aktuella; då kunde folk glada i hågen offra energieffektivitet för prestanda eller för det tuffa produktnamnet eller vad må vara.

Vilken kortserie från AMD/Nvidia tänker du på? Har du någon källa?

Läser gärna hur folk argumenterade där då vad jag förstår från vad du skriver, så hade AMD bäst prestanda, lägst strömförbrukning, lägst värmeutveckling och billigast, men ändå valde folk Nvidia för att grönt är coolt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

960 är rätt dåligt för pengarna ja, i det högre segmentet är det jämnare prestanda för pengarna
personligen skulle jag inte rekommendera ett 960.

380 är över 20% dyrare än 960, men presterar inte 20% bättre. 380 är alltså ett dåligt val då.
380 4GB vs 960 2GB då 380 2GB har samma fel som 285.
960 4GB vs 380 4GB så är 380 ca 5% dyrare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oTiuZ:

Dåligt informerad?

Så jag är dåligt informerad när jag vet skillnaden mellan båda lagens drivrutiner i Linux? Du är medveten om att grafikkort används för andra syften också än enbart spel va? Nu har väl AMD's drivrutiner i Linux blivit grymt bättre men föredrar fortfarande Nvidia där för jag upplever att det är stabilare. Jag har testat grafikkort från både AMD och Nvidia i Linux så jag kan jämföra.

I Windows är det en femma. Men anledningen till att 280X inte säljer alls nu är för den slutat säljas i butiker, ganska logiskt.

Faktalösa preferenser? Ja, jag kan säga att jag föredrar Nvidia för ovan nämnda anledning. Det är ganska välkänt att AMD's drivrutiner är lite halvdassiga i Linux, börjar dock gå åt rätt håll nu. Hade jag dock enbart kört Windows hade det nog blivit AMD då det i regel är bättre prestanda/krona.

Nu tror jag inte att minoriteten Linux-användare togs någon direkt hänsyn till vid skapandet av tråden då målgruppen är väldigt liten och där speciella krav också finns. De flesta i forumet lär nog ändå primärt vara Windows-användare med.

Skrivet av hultron:

Vilken kortserie från AMD/Nvidia tänker du på? Har du någon källa?

Läser gärna hur folk argumenterade där då vad jag förstår från vad du skriver, så hade AMD bäst prestanda, lägst strömförbrukning, lägst värmeutveckling och billigast, men ändå valde folk Nvidia för att grönt är coolt?

Just GTX 480s recension och hela 1399 kommentarer i diskussionstråden lär väl ge dig intressant information från den tiden AMD fortfarande hade de energisnålare korten: http://www.sweclockers.com/test/6236-nvidia-geforce-gtx-480

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Just GTX 480s recension och hela 1399 kommentarer i diskussionstråden lär väl ge dig intressant information från den tiden AMD fortfarande hade de energisnålare korten: http://www.sweclockers.com/test/6236-nvidia-geforce-gtx-480

Mycket intressant då majoriteten faktiskt kritiserar den höga strömförbrukningen eller hade högre förväntningar och blev missnöjda.

Vissa är självklart glada över att ett nytt "Världens snabbaste grafikkort med en ensam GPU".

EDIT; Och tyvärr är hälften av kommentarerna bara tjaffs mellan en grupp på ca 10 pers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

Mycket intressant då majoriteten faktiskt kritiserar den höga strömförbrukningen eller hade högre förväntningar och blev missnöjda.

Vissa är självklart glada över att ett nytt "Världens snabbaste grafikkort med en ensam GPU".

EDIT; Och tyvärr är hälften av kommentarerna bara tjaffs mellan en grupp på ca 10 pers.

Du har nog inte läst alla kommentarerna. Det blir betydligt mer livat senare och den höga strömförbrukningen försvaras av de som idag tycker det är viktigt att Nvidias grafikkort har låg strömförbrukning. Men det är som det brukar vara samtidigt.

GTX 670 var kortet som ändrade på strömförbrukningsfrågan, sedan dess har Nvidia lyckats hålla strömförbrukningen nere. AMDs gick upp i samband med HD7970 och anledningen är helt enkelt hur de båda företagen designat korten och vad man väljer att prioritera. AMDs kort har större GPGPU-fokus medans Nvidias är mer strömlinjeformade och rena spelkort. Det var tvärtom tidigare.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Skummade igenom de första/sista ~10 sidorna.

Tråkigt att det nu är fel att vara negativ till högljudda/varma/törstiga kort för att en liten grupp människor var onödigt positiva till GTX 480 för 5 år sedan.

Har själv några GTX 480 som jag kämpat med för att få ner ljudnivån.
Finns bilder i mitt galleri.

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS och det är väldigt tråkigt. Jag tycker personligen att om grafikkort från Nvidia och AMD är väldigt lika så bör man välja AMD för att gynna konkurrensen men det är nog väldigt få som tänker så tyvärr. Det stora problemet är helt klart marknadsföring och AMD's hela relation till media. Om man följer fredagspanelerna på Sweclockers så pratar Emil och Jonas ibland om AMD's misstag mot dem och media i övrigt, det kan vara dålig info eller att de inte skickar kort etc. De brukar sucka över AMD.

Man märker att Sweclockers inte har en bra relation till AMD och detta tycker jag tyvärr märks i rapporteringen kring dem. Det blir såklart så att man påverkas om man som journalist har en mycket bättre relation till ett företag än ett annat och jag tycker personligen att det märkes väldigt tydligt i hela Fury-rapporteringen. Detta är något som säkert förekommer på andra tekniksidor också, nu senast skulle de inte skicka kort till sidor de inte gillar vilket låter som en korkad strategi.

Amd skulle behöva göra om hela sin marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Umbrellas:
280X är ett gammalt kort som inte längre säljs i butik. Att du lyckats hitta det hos en suspekt näthandlare gör det inte lättare för vanligt folk att köpa det. Därför det inte säljer.

Suspekt näthandlare? Pixmania är ägt av ett av Europas största IT-återförsäljare.

Anledningen till att det inte säljer är för att ingen köper. Det är poängen med tråden. Varför ligger inte kortet högre upp? Av samma anledning till att AMD har 1 av 10 i top 10 på prisjakt. Samma anledning varför jag kan sälja ett 780 till samma pris som ett 290, trots att ett 290 är ett mycket bättre kort idag och har bättre DX12 stöd.

Människor är inte rationella utan hittar på anledningar till varför de föredrar NV. Det finns så klart NV kort som är bättre än AMD's motsvarighet i olika prisklasser. 980 Ti slår Fury X alla dagar i veckan t.ex.

GTX 950's HEVC dekodningskapabiliter är också något som vissa grupper absolut behöver, Maxwell's HDMI 2.0 stöd är ett annat. Så jag menar inte att "AMD är alltid bäst lol" Naturligtvis finns det många köpare som köper NV av fullt rationella skäl för deras behov. Men min poäng är att långt ifrån alla är så rationella som vi gärna vill tro.

Permalänk
Medlem

Jag valde ett 970 för kompisen då han inte har byggt dator innan och för att det var en HTPC aktiv dator som står i ett skåp. Min andra kompis lillebror tyckte jag att ett 380 4gb passade bra då det presterar bättre för samma peng och att de redan kör amd graffe i andra datorer så blir felsökning något lättare utifall det händer

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Suspekt näthandlare? Pixmania är ägt av ett av Europas största IT-återförsäljare.

Anledningen till att det inte säljer är för att ingen köper. Det är poängen med tråden. Varför ligger inte kortet högre upp? Av samma anledning till att AMD har 1 av 10 i top 10 på prisjakt. Samma anledning varför jag kan sälja ett 780 till samma pris som ett 290, trots att ett 290 är ett mycket bättre kort idag och har bättre DX12 stöd.

Människor är inte rationella utan hittar på anledningar till varför de föredrar NV. Det finns så klart NV kort som är bättre än AMD's motsvarighet i olika prisklasser. 980 Ti slår Fury X alla dagar i veckan t.ex.

GTX 950's HEVC dekodningskapabiliter är också något som vissa grupper absolut behöver, Maxwell's HDMI 2.0 stöd är ett annat. Så jag menar inte att "AMD är alltid bäst lol" Naturligtvis finns det många köpare som köper NV av fullt rationella skäl för deras behov. Men min poäng är att långt ifrån alla är så rationella som vi gärna vill tro.

Hur många tror du är medvetna om det?

Tror nog folk litar mer på återförsäljare som webbhallen, komplett, inet etc om pixmania är en okänd faktor, och det visar sig i statistiken.

Om man går in på prisjakt ligger även pixmania på en 4/10 vilket inte ger ett särskilt gott intryck i jämförelse mot webbhallen på 8.7/10.