Microsoft Sverige-lanserar Surface Pro 4

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Sverige-lanserar Surface Pro 4

Tidigare under hösten gick Surface Pro in i generation fyra och nu har det blivit dags för Microsofts senaste hybriddator att inta svenska butikshyllor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En i5 med 8GB RAM och 256GB SSD med tillhörande typecover är redan beställd sedan ett tag tillbaks

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Bättre än min speldator... men seriöst - 16 GB RAM? Vad är det meningen att man ska använda den till egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Bättre än min speldator... men seriöst - 16 GB RAM? Vad är det meningen att man ska använda den till egentligen?

Allt möjligt?

Permalänk
Skrivet av Blarat:

Allt möjligt?

På samma gång eller?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Bättre än min speldator... men seriöst - 16 GB RAM? Vad är det meningen att man ska använda den till egentligen?

Jobb!

Finns en hel del tillfällen o olika jobbsituationer där 8gb inte räcker.
En så enkel sak som att öppna en större databasfil räcker ju exempelvis för att äta upp några gig. Lite webläsare, officeprogram och utvecklarverktyg på det så är man med lätthet över 8GB.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är ju Surface Book jag vill ha!

Dvs inte denna... surface book är ju riktigt bra nytänkande.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jobb!

Finns en hel del tillfällen o olika jobbsituationer där 8gb inte räcker.
En så enkel sak som att öppna en större databasfil räcker ju exempelvis för att äta upp några gig. Lite webläsare, officeprogram och utvecklarverktyg på det så är man med lätthet över 8GB.

Jag kör 8 GB på min MB Pro och har nog aldrig upplevt problem med tillgång av RAM-minne. Kör utvecklingsmiljö(er), virtualisering, chrome, spotify etc.

Finns diverse avlastningstekniker som utvecklare kan ta till som memory-mapping för filer som är väldigt stora.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

6gb ram borde vara absolut minimum på bärbara. Min zenbook från 2012 har ju 4gb ram (kostade då 11k), utvecklingen borde gå frammåt.. OCH 4gb duger fan inte, kör man flikar och något extra desktop (win10) så tar det slut fort.

Btw, det jag säger nu är INTE bara för microsoft, jag menar att ALLA borde ha mer än 4gb. Budgetdatorer har ju fan minst 4 och inte ovanligt med 6-8

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jobb!

Finns en hel del tillfällen o olika jobbsituationer där 8gb inte räcker.
En så enkel sak som att öppna en större databasfil räcker ju exempelvis för att äta upp några gig. Lite webläsare, officeprogram och utvecklarverktyg på det så är man med lätthet över 8GB.

Det var väldigt vad saker man kunde göra på samma gång Jag trodde Surface's grej var att agera behändig men kraftfull ta-med-dator, som man skulle kunna utföra jobb och studier på. Hade ingen aning om att man kunde göra av med så mycket RAM för de ändamålen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Det var väldigt vad saker man kunde göra på samma gång Jag trodde Surface's grej var att agera behändig men kraftfull ta-med-dator, som man skulle kunna utföra jobb och studier på. Hade ingen aning om att man kunde göra av med så mycket RAM för de ändamålen.

Mjaaa. Hade surface bara haft 4gb RAM så hade jag varit böjd att hålla med om användningsområdet.
Men eftersom de faktiskt kan fås med en ordentlig mängd RAMminne så utökas möjligheterna till fler användningsområden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Marzupilami 16GB är för mig på gränsen till för lite. Hade gärna sätt 32 GB.
Dock kör jag virtuella maskiner på min burk och som kräver rejält med minne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tino:

@Marzupilami 16GB är för mig på gränsen till för lite. Hade gärna sätt 32 GB.
Dock kör jag virtuella maskiner på min burk och som kräver rejält med minne.

Kör du dem på en surface pro?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur sugen jag än är så har jag svårt att motivera ett köp på 13.000kr för en förhållandevis medelmåttig laptop.

Surface Pro 4 är säkert skitbra på allt den gör, men 13000? Aj.

Surface Pro 3 börjar se ut som ett rätt bra köp nu. 8300kr för i5-modellen och de nya tillbehören går ändå att använda.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Sagt det förut säger det igen, nu börjar den här produkten bli rejält MOGEN.
Har köpt MAC prylar nu i några år för en jävla massa pengar, vändpunkten kommer nog 2016 för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är ju Surface Book jag vill ha!

Dvs inte denna... surface book är ju riktigt bra nytänkande.

Håller med till 100%. En tablett med sån här prestanda och som är avsedd för företag kommer till sin fulla nytta först när det går att koppla tangentbord och dylikt till den och anvä'nda som laptop.

Att bara ha en tablett för 13.000 ger i princip inget.
På ett tidigare arbete hade säljarna Surface för att kunna jobba med demo och skriva offerter på samma arbetsredskap... Det slutade med att de hade vanliga laptops och ipads för demo då de var beroende av produktivitetsprogrammen. Att skriva på de "smartcover" tangentborden var värdelös ur ergonomisk synvinkel.

Surfacebooken löser detta men då MS ser sverige som en bakvattenmarknad kommer den inte hit.

Permalänk
Medlem

något som inte är vida känt är att M3-versionen är helt fläktlös, och ligger inte långt efter SP3 i5 i prestanda. Dock är det i nuläget många buggar att döma från diverse forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kör du dem på en surface pro?

Vill göra men surface pro har inte riktigt så mycket ram jag efterfrågar, är lite på gränsen med 16 GB.

Hardware and software requirements for SharePoint 2013

Det är nog troligare att jag skaffar en surface pro sedan kör jag de virutella maskinerna i Azure.

Permalänk
Medlem

Då kan jag räkna med att den jag förbokade genom jobb kommer snart.

Kör på i7'a modellen med 16 gb, 256 gb SSD. Köpte även docka och t-bort of course.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas de priser sänker den till Black Friday!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Håller med till 100%. En tablett med sån här prestanda och som är avsedd för företag kommer till sin fulla nytta först när det går att koppla tangentbord och dylikt till den och anvä'nda som laptop.

Att bara ha en tablett för 13.000 ger i princip inget.
På ett tidigare arbete hade säljarna Surface för att kunna jobba med demo och skriva offerter på samma arbetsredskap... Det slutade med att de hade vanliga laptops och ipads för demo då de var beroende av produktivitetsprogrammen. Att skriva på de "smartcover" tangentborden var värdelös ur ergonomisk synvinkel.

Surfacebooken löser detta men då MS ser sverige som en bakvattenmarknad kommer den inte hit.

Instämmer!

Men, det kommer komma. Läste att tex england väntas få surface book först i ~april 2016 så räknar jag med att produkten blir tillgänlig i Europa däromkring också. Surt lång väntetid bara, trodde jag skulle kunna köpa surface book lagom till julen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av IceDread:

Det är ju Surface Book jag vill ha!

Dvs inte denna... surface book är ju riktigt bra nytänkande.

finns att köpa på eBay nu:
http://www.ebay.com/itm/272008536019

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Upp till 14000kr med i5, 8gb och 256gb ssd käns rimligt om man jämför med andra ultrabooks mm. men i7 modellerna skenar iväg rejält, kan inte se varför man skulle behöva en i7a i surface pro, om man inte kör den som sin primära workstation.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har beställt modellen med m3 processorn nu från Inet!

Min rygg kommer tacka detta beslut eftersom min nuvarande laptop väger 3kg tillsammans med laddare (datorn har bara 1h20min batteritid) och mus. Helvete vad jag är trött på att släpa på tung elektronik. Modellen med m3 processorn är fläktlös vilket är ett STORT plus. Blir spännande att testa Onenote med pennan som medföljer. Med seriöst.. 1300 spänn för tangentbordet? Mitt tangentbord till stationära datorn med cherry mx brytare kostade 700kr. Trots priset på 1300kr så köpte jag till tangentbordet p.g.a. att jag måste kunna skriva någorlunda ordentligt samt vikten är så låg.

Surface pro tror jag är perfekt om man vill ha nånting som väger lite och som klarar av alla vanliga datorsysslor som websurf, skrivande, filmtittande. Men att göra tyngre saker som videoredigering, CAD, tunga MATLAB beräkningar.... Nja, det blir extremt dyrt med i5-i7 modellerna med 8-16gb.

Kan dock vara värt att vänta tills början av 2016 för dom som funderar på surface pro och som inte behöver en just nu. Jag läste nånstans att Lenovo kommer släppa surface pro datorer också, vilket kan vara billigare i pris eller ha bättre konfigs.

Permalänk
Avstängd

För dyr...

Men bra att Microsoft gör något själva då deras partners HP, Dell, MSI, Asus, Acer, Toshiba, Lenovo, etc bara gör skräp.

Permalänk
Medlem

Väntar på att min i7/16GB/256GB variant ska skeppas från Microsoft. Lansering idag kanske, men lagerstatus är början av december av allt att döma.

Type Cover till den har redan blivit skickad... Väntar på leverans.

Permalänk
Medlem

Officiell Sverigelansering imorgon från våran distributör. Vi får se när de faktiskt dyker upp, har beställningar sedan länge.

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att Core M processorn bara levereras med 4 GB ram, annars hade den varit ett intressant alternativ för mina behov (Surf/film/skriva)

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

finns att köpa på eBay nu:
http://www.ebay.com/itm/272008536019

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset men, jag vill ha garanti, support osv om oturen skulle vara framme. Sen ser priserna ut att vara högre pga mellanhand.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Synd att Core M processorn bara levereras med 4 GB ram, annars hade den varit ett intressant alternativ för mina behov (Surf/film/skriva)

Behöver du mer för det verkligen?