Permalänk
Medlem

Acer Predator xr341ck curved

Hej min fråga lyder så här om mitt grafikkort kommer att klara av skärmen eller om jag måste köpa ett bättre grafikkort?

Bra att veta innan jag slår till på skärmen.

Mitt kort

https://www.komplett.se/product/782149#productinfo

Tack!

Visa signatur

Vinden ylar berget tiger

Japanskt Ordspråk!

Permalänk
Medlem

Om du menar "klara av skärmen" som i att få en FPS över över 60+ i höga inställningar i varje spel så är svaret nej. Skulle tror att du får sänka de flesta spelens inställningar till medium ofta low. Det kräver nästan att du köper ett 980ti kort, gärna kanske tom. 2 st beroende på spel.

Men samtidigt är det svårt att svara på när det är väldigt beroende på vad du kommer spela mest. Om du ska spela tex. DOTA 2, LOL, HOTS så kommer det gå fint då de inte kräver mkt.

Men menar du klara av som i att du kopplar in skärmen och får bild så är svaret ja. Du kopplar in den i displayport porten som finns på kortet du listar.

Men tänkt på att skärmen du listar är en Freesync skärm, och stöd för freesync har endast AMD kort i dagsläget. Den skärm du borde titta på istället är Acer Predator X34 som har stöd för nVidia Fressync och kostar liknande. Och även med den skärmen så rekommenderar jag att du skaffar ett bättre grafikkort.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ac...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Bildexpert 📺

Inte alls någon bra kombinationen. Ihop med Nvidakort är det endast 60 Hz som är användbart pga av frameskipping. GTX 770 orkar heller inte driva många spel i 3440x1440 pixlar.

http://www.sweclockers.com/test/21273-acer-xr341ck-34-tum-bre...

Observera att det finns två skärmar
XR341CK (den ovan testade) som endast fungerar optimalt med AMD-kort.
Predator X34, Samma panel fast med G-sync-modul och kapabel till 100 Hz. Du behöver ett modernare Nvidiakort för att använda den skärmen med dess fulla kapacitet och G-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte alls någon bra kombinationen. Ihop med Nvidakort är det endast 60 Hz som är användbart pga av frameskipping. GTX 770 orkar heller inte driva många spel i 3440x1440 pixlar.

http://www.sweclockers.com/test/21273-acer-xr341ck-34-tum-bre...

Observera att det finns två skärmar
XR341CK (den ovan testade) som endast fungerar optimalt med AMD-kort.
Predator X34, Samma panel fast med G-sync-modul och kapabel till 100 Hz. Du behöver ett modernare Nvidiakort för att använda den skärmen med dess fulla kapacitet och G-sync.

Ok ok jag har planer på att bygga en ny dator nästa år Intel men när jag såg skärmen då ändrades mina prioriteringar rätt mycket haha!

Det är kanske bättre och byggs en ny dator med ett bättre grafikkort än att bara köpa själva skärmen först?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vinden ylar berget tiger

Japanskt Ordspråk!

Permalänk

Sitter i exakt samma position som dig. Kliar ganska mycket i fingrarna när jag ser den skärmen. Men har ett 970 bara och hade behövt byta GPU till et 980ti för att få en bra upplevelse. Så för mig blir det att vänta på Pascal och då se över utbudet av skärmar. Jag hade nog först köpt en riktigt bra GPU och sedan sparat till skärmen 😊 du kommer inte få någon vidare upplevelse med ett 770 med endast 2GB VRAM. Jag hade köpt 980ti om jag vore du. Eller om du kan vänta på nästa generations Pascal hade det nog varit ännu smartare val enligt mig 😊

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakaoburken:

Sitter i exakt samma position som dig. Kliar ganska mycket i fingrarna när jag ser den skärmen. Men har ett 970 bara och hade behövt byta GPU till et 980ti för att få en bra upplevelse. Så för mig blir det att vänta på Pascal och då se över utbudet av skärmar. Jag hade nog först köpt en riktigt bra GPU och sedan sparat till skärmen 😊 du kommer inte få någon vidare upplevelse med ett 770 med endast 2GB VRAM. Jag hade köpt 980ti om jag vore du. Eller om du kan vänta på nästa generations Pascal hade det nog varit ännu smartare val enligt mig 😊

Ok ok ja du ser ;). För mig blir det Intels 1551 skylake med moderkort ram minnen ddr4 ssd hdd vattenkylning och ett chassie + gpu. Skärmen får dessvärre vänta ett tag isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vinden ylar berget tiger

Japanskt Ordspråk!

Permalänk
Medlem

Men boys.
G-synk har man större nytta av när grafikkortet inte orkar hålla 60FPS än när man cappar 100 FPS.
Så handla på för 17, en bra skärm är det bästa man kan lägga pengar på.
Och att ratta ner inställningar för att få högre FPS lär man göra oavsett vilka grafikkort man har om man vill köra 3440×1440 i AAA titlar.

edit: silly me, den är ju freesync.