Någon som ersatt sin laptop med iPad Pro?

Permalänk
Inaktiv

Någon som ersatt sin laptop med iPad Pro?

Hej hej,

Någon här som haft samma tankar om att ersätta sina laptop med iPad pro? Ni som köpt denna vad tycker ni än så länge?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara. Dafuq finns den för? Den är så dyr att den i många fall kostar som en mackbook pro eller den nya mackbooken. I och med att den kör IOS så saknas mycket stöd för saker som finns på datorerna. Som en megastor ipad är den för dyr på nästan 9000kr. Och jämfört med windows plattor som surface och liknande eller ultrabook så finns det inget den kan leverera utöver batteritid

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Tror inte syftet är att ersätta något. Den fungerar däremot bra tillsammans med min MacBook PRO. Den gamla vanliga plattan får ungarna ta. Kan dock hålla med om att prisbilden är lite skev. Speciellt med tanke på att de inte ens fått in den senaste tekniken som force touch och fingeravtrycksläsare modell 2 som finns i 6s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej hej,

Någon här som haft samma tankar om att ersätta sina laptop med iPad pro? Ni som köpt denna vad tycker ni än så länge?

Tim Cook kanske?

Permalänk
Medlem

Kör inte ippro ios ?
Kan du isåfall inte testa med närmaste ipad och se hur det fungerar ?
Jag menar covers med tangentbord har väl funnits sen första ipadden släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör inte ippro ios ?
Kan du isåfall inte testa med närmaste ipad och se hur det fungerar ?
Jag menar covers med tangentbord har väl funnits sen första ipadden släpptes.

Kör pro-modellen IOS så gör ju Apple samma hysteriska tabbe some Microsoft med Surface "RT".
En hybriddator som kostar som en laptop men bara går att använda som en stor smarttelefon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Kör pro-modellen IOS så gör ju Apple samma hysteriska tabbe some Microsoft med Surface "RT".
En hybriddator som kostar som en laptop men bara går att använda som en stor smarttelefon...

Du menar så här?

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag videoredigerar på laptop. Allt annat ersattes av surfplatta för ca 5 år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tittat vidare på laptops, eller någon hybridplatta med full Windows före iPad Pro. Blev riktigt förvånad över att de valde att köra iOS på Pro, speciellt efter MS flopp med Windows RT.

Permalänk

Jo, men RT var ju bara ett handikappat windows. Ios är ju sitt eget OS. Jag tycker iallafall att det är en stor skillnad.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ipad Pro skall köra iOS, precis som alla andra iPads.

Skillnaden är väl att man har en penna till (om man vill), och touchen numera är tryckkänslig aka. "the harder you press - different shit happens"

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristerZ:

Jo, men RT var ju bara ett handikappat windows. Ios är ju sitt eget OS. Jag tycker iallafall att det är en stor skillnad.

I min värld är det ungefär samma problem, eller begränsning - det är inte ett OS som kan ersätta ett ordentligt desktop-OS. Du är låst till Apputbudet i App Store, har inte tillgång till filsystem, desktop etc, har begränsade möjligheter till multitasking. Det är ju bara en lite större iPad på det hela taget. Jag hade hellre sett OSX på den.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av keyser:

I min värld är det ungefär samma problem, eller begränsning - det är inte ett OS som kan ersätta ett ordentligt desktop-OS. Du är låst till Apputbudet i App Store, har inte tillgång till filsystem, desktop etc, har begränsade möjligheter till multitasking. Det är ju bara en lite större iPad på det hela taget. Jag hade hellre sett OSX på den.

Håller helt med.
iOS är ett krympt eller stympat OS med begränsningar.

Dock vet jag inte hurvida OSX hade varit bättre på en sådan här enhet som är avsedd för touch och har tgb som tillval.
Det känns som att OSX inte är moget för den typen utav inputs, och där har de ju redan en produkt line-up.

Detta göra iPad Pro till en lite konstig lansering i mina ögon, vem/vilka är målgruppen ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Men ni som hellre sett osx, vad hade det hjälp? Det hade ju bara varit en förkrympt MacBook air istället.
Jag hade aldrig velat försöka köra osx utan tangentbord och touchpad.

iPad pron kommer aldrig 100% ersätta min laptop, men det är en finfin platta som när Apple väl levererar tangentbordet och pennan förhoppningsvis kan ersätta laptopen mer än vad den redan gör.

Så visst, 100% datorersättare är det inte, snarare nått för oss som redan idag klarar oss bra på våra plattor men vill ha nått mer.
Skärmen är helt magiskt bra och prestandan känns klockren.

Kort och gott en platta med lite extra, men skulle jag kalla den prisvärd? Nope!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ipad Pro skall köra iOS, precis som alla andra iPads.

Skillnaden är väl att man har en penna till (om man vill), och touchen numera är tryckkänslig aka. "the harder you press - different shit happens"

Fast den är inte tryckkänslig. Bara 6S som är.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men ni som hellre sett osx, vad hade det hjälp? Det hade ju bara varit en förkrympt MacBook air istället.
Jag hade aldrig velat försöka köra osx utan tangentbord och touchpad.

Det hade gett större valfrihet när det kommer till programutbudet - fullversioner av Photoshop/Illustrator/osv - där den tryckkänsliga pennan verkligen hade kommit till sin rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

I min värld är det ungefär samma problem, eller begränsning - det är inte ett OS som kan ersätta ett ordentligt desktop-OS. Du är låst till Apputbudet i App Store, har inte tillgång till filsystem, desktop etc, har begränsade möjligheter till multitasking. Det är ju bara en lite större iPad på det hela taget. Jag hade hellre sett OSX på den.

Fast Windows RT hade funkat super om det fanns appar, nu misslyckades Microsoft med att dra till sig utvecklare så då blev RT för begränsad. Tror garanterat iPad Pro kommer fungera bra för många just för att apputvecklare some Adobe med flera utvecklar rätt fin mjukvara till den. Mobiler och plattor står och faller med apputbudet.

För övrigt har min iPad Air i princip ersatt min laptop för privat användande så en iPad Pro skulle klara det galant.

Permalänk
Medlem

Jag har sen jag såg iPad Pro presenterats gått och funderat på om den hade kunnat "ersätta" min dator när jag studerar. Problemet som jag alltid landar på är att jag tror inte den är tillräcklig. På grund av pennan som man nu kan köpa till, och det nya tangentbordet, så tror jag den hade fungerat finfint till saker som rapporter, powerpoint's och att ta anteckningar. Tyvärr så bryter det helt ihop när det kommer till att programmera.

Jag kan inte sitta och försvara att programmera på en en iPad med iOS, det går bara inte. Det finns inget som går att jämföra med Visual Studio, (jag kör både Linux, Windows och oSX på min MacBook Pro), när det kommer till att programmera.

Prestanda, skärm och batteri är ju lika bra, om inte bättre än på en laptop i dagsläget. Så tyvärr tror jag bara att det är operativsystemet som för många håller tillbaka för att ersätta en riktigt dator.

Samtidigt vet jag inte om jag hade velat ha en iPad med hela oSX på, det känns inte heller helt rätt. Antar att denna plattan till stor del kommer att tilltala arkitekter och annat som bara vill ha en stor och bra skärm att måla/skissa på. Det är ju som många andra här skriver en väldigt dyr produkt om du ska ha både penna och tangentbord till.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Den har ersatt min laptop ja, dock enbart pga att jag ändå gjorde så lite med den(UX302LG) (film, surf osv) och Ipad Pro var snabbare på det hela än laptopen, detta är mest kritik över dessa laptops, batterier som knappt klarar 6 timmar och prestanda som suger hårt så fort cpu prestandan krävs.

Kan inte ersätta en laptop när det kommer till programvarustöd osv, men det som går att göra på den går ofta snabbare än motsvarande på en ultrabook i samma prisklass (allt under i7 är fan segt när det kommer till kritan!).

Permalänk
Avstängd

Nu har jag dock ingen iPad Pro men är väldigt sugen på en tillsammans med Apple Pencil (samt köra Astropad och använda iPad Pro som en Wacom Cintiq). Däremot har min iPad Air 2 ersatt laptopen för det jag använde laptopen till.

Jag har idag inget som helst behov av en laptop eftersom att alla tyngre saker (musikproduktion, 3d modellering/skulptering, trading m.m) gör jag på min Mac Pro. Annars är det paddan som används i 90% av fallen och till att slösurfa, kolla serier, läsa böcker eller porrsurfa det klarar den alldeles utmärkt.