Permalänk

Bränd cpu kontakt vid överklockning

Tjenare!

Setup:
Moderkort: M5A78L LE
Processor: fx 6300 3.5/3.6 ghz stock clock
RAM: 12 gig 1333 mhz
Grafikkort: MSI GTX 760
Nätaggregat: CX500w

Har ett litet problem.. Köpte mig en ny Hyper 212 evo cpu kylare och tänkte ge mig in i lite overclocking eftersom att jag inte tyckte att mitt grafikkort användes till 100%. Använde Prime95 för att stresstesta min cpu och fick till en stabil overclock på 4.5 ghz vid 1.4 volt med en max temperatur på 49c. Var nöjd med temperaturen så tänkte gå ännu längre vilket inte gick något vidare. Prövade 4.6 ghz vid samma volt vilket resulterade i att processorn "clockade ner" sig själv till 1.4 ghz under kortare perioder. Vill inte påstå att jag är allt för påläst när det kommer till overclocking så tog det som att volten var för låg och höjde därför volten till 1.41v, 1.42v osv osv. Fick samma resultat upp till 1.45. När jag körde prime95 med den spänningen så stängde datorn av sig direkt utan bluescreen. Försökte starta upp den men den bootade inte så kollade min cpu kontakt och den hade smält... Så vad kan det varit som hänt?

Det är en delad 8 pins kontakt och bara 4 har suttit i moderkortet eftersom att det inte stödjer 8-pin så min teori är att moderkortet har dragit så mycket ström så att det inte har räckt till med en 4 pins kontakt och det har därför blivit för varmt. Har dock ingen aning därför tänkte att jag skulle ställa frågan så jag kan se till att det inte händer igen.

Även tips på moderkort till en i5 4690K skulle uppskattats mycket! Har en rätt tight budget dock..

Får även be om ursäkt ifall jag har skrivit dåligt. Min andra tråd någonsin och den först var för ett par år sedan, hehe.. Tack på förhand :)!

Permalänk
Medlem

Vet att CX nätagg är något folk brukar rekommendera att man slänger vet inte hur det är med just CX 500 men kanske där problemet ligger? Om du har tur.

Det moderkortet är även inget bra överklockningskort det saknar kylflänsar på VRM.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurtanman:

Försökte starta upp den men den bootade inte så kollade min cpu kontakt och den hade smält... Så vad kan det varit som hänt?

Dålig kontakt gör att det blir varmt, och får sådana härliga effekter.Dålig passform, inte ordentligt i tryckt, smuts, och oxid är möjliga orsaker till den bristfälliga kontakten. Det sker utan överklockning, även om den ökade förbrukningen så klart gör problemet värre.

I gamla tider har jag "lagat" system med det här felet genom att helt enkelt rensa bort det smälta/brända skräpet, klippa kabeln, och löda sladden antingen till resterna av kontaktens stift, eller direkt i moderkortet. Det är oftast inget "fel på" grejerna utom det rent mekaniska, kontakten passar inte längre, och därför får CPU'n ingen matning.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Det låter fullt ut möjligt. Har haft problem med att få igång datorn efter att jag har flyttat på den så glappkontakt kan definitivt det vara. Har funderat på att byta till en i5a ett tag nu så anar att ett nytt moderkort borde lösa problemet. Tack för svaret!