Någon mer som känner plikten kalla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det jag lärde mig när jag låg inne 84-85 sitter i viss mån kvar (vaktposteringar hur man uppträder i skogsterräng när man går patrull osv. mm.) men dina erfarenheter från värnplikten skiljer sig kanske?

Du menar att en man i femtioårsåldern, som gjorde lumpen för 30 år sedan, bara är att ge en bössa och ställa upp mot fientlig invaderade trupp?

Inget personligt, men jag tror faktiskt att stridsvärdet är nära obefintligt på en sådan soldat. Går du till ett proffs när du reparerar bilen, klipper håret, lagar tänderna osv. men kan samtidigt tänka dig att överlämna landets försvar till amatörer? Är det inte bättre att proffs sköter en sån viktig uppgift, folk som verkligen har koll på vad de gör och som med yrkesmässig regelbundet tränar på det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar att en man i femtioårsåldern, som gjorde lumpen för 30 år sedan, bara är att ge en bössa och ställa upp mot fientlig invaderade trupp?

Inget personligt, men jag tror faktiskt att stridsvärdet är nära obefintligt på en sådan soldat. Går du till ett proffs när du reparerar bilen, klipper håret, lagar tänderna osv. men kan samtidigt tänka dig att överlämna landets försvar till amatörer? Är det inte bättre att proffs sköter en sån viktig uppgift, folk som verkligen har koll på vad de gör och som med yrkesmässig regelbundet tränar på det?

Verkligheten är tyvärr att vi inte har så många proffs att det på långa vägar räcker för att försvara landet, samhället har nog inte heller sparat något på att det blev yrkesarme för de pengarna har gått till att ta hand om den ökande arbetslösheten bland unga i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar att en man i femtioårsåldern, som gjorde lumpen för 30 år sedan, bara är att ge en bössa och ställa upp mot fientlig invaderade trupp?

Inget personligt, men jag tror faktiskt att stridsvärdet är nära obefintligt på en sådan soldat. Går du till ett proffs när du reparerar bilen, klipper håret, lagar tänderna osv. men kan samtidigt tänka dig att överlämna landets försvar till amatörer? Är det inte bättre att proffs sköter en sån viktig uppgift, folk som verkligen har koll på vad de gör och som med yrkesmässig regelbundet tränar på det?

Ja jag tror att jag har en viss stridsduglighet efter en snabb uppdatering, sen reparerar jag bilen själv.

Jag tror på en värnplikt där kan man sålla agnarna från vetet alltså få underlag till att vidareutbilda folk som kan ingå i en yrkesarme.

Hur såg din egen värnplikt/stridsutbildning ut?

Btw. Själv var jag med i FBU innan värnplikten.

Edit: Fast ett långpipigt mausergevär med kikarsikte hade varit kardemumma & en torr undangömd plats högt uppe.. ett klocktorn kanske? Nej nu tror jag inte på scenariot att sverige blir invaderade av en yrkesarme.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

I övrigt kan jag väl rekommendera GMU till alla då man växer oerhört som person. Vet iof inte hur det är nuförtiden med allt som FM har ändrat men lumpen som det var på min tid var mycket givande för både kropp och knopp

Gjorde GMU tidigare i år, skulle nog inte säga att man växer som person så mycket under utbildningen då GMU är alldeles för intensiv och kort för att man ska hinna göra det, snarare att man får lära sig vad man kan och inte kan göra som person samt att ens bubbla blir en bra bit större.
Dem som verkligen hade dragit nytta utav att göra GMU pallar själva inte av miljön och lämnar redan under den första veckan hur som, var drygt 1+ person som lämnade varje dag under "Koll på läget" fasen i våran omgång.

Men det är nog lite individuellt också, jag hade gått igenom "inrycksfasen" ett par gånger tidigare i jämförbara situationer så jag fick väl inte så mycket personlig utvecklingen som dem andra antar jag.

För övrigt, alla som vill och kan borde (få) göra GMU. Det är en nyttig upplevelse, bortsett från att dem närmaste månaderna efter muck så kan man inte njuta av en pizza i mer än 3 minuter dock...

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Gjorde GMU tidigare i år, skulle nog inte säga att man växer som person så mycket under utbildningen då GMU är alldeles för intensiv och kort för att man ska hinna göra det, snarare att man får lära sig vad man kan och inte kan göra som person samt att ens bubbla blir en bra bit större.
Dem som verkligen hade dragit nytta utav att göra GMU pallar själva inte av miljön och lämnar redan under den första veckan hur som, var drygt 1+ person som lämnade varje dag under "Koll på läget" fasen i våran omgång.

Men det är nog lite individuellt också, jag hade gått igenom "inrycksfasen" ett par gånger tidigare i jämförbara situationer så jag fick väl inte så mycket personlig utvecklingen som dem andra antar jag.

För övrigt, alla som vill och kan borde (få) göra GMU. Det är en nyttig upplevelse, bortsett från att dem närmaste månaderna efter muck så kan man inte njuta av en pizza i mer än 3 minuter dock...

Hmm det är väl iof sant, jag antar att när du gjorde GMU nu så är det ~3månader? Jag menade självklart att göra en fullständig "lumpen" på 10,5månader minst. Vet dock inte om det är möjligt i dagens system

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Hmm det är väl iof sant, jag antar att när du gjorde GMU nu så är det ~3månader? Jag menade självklart att göra en fullständig "lumpen" på 10,5månader minst. Vet dock inte om det är möjligt i dagens system

GMU ligger på 3 månader, och i nuvarande system (GMU 2.0) så ansöker du om att få göra GMU kombinerat med en Befattningsutbildning som ligger på typ 4-11 månader beroende på vad du har sökt. Befattningsutbildningen är dock inte alls som GMU eller lumpen, du blir prov anställd av ett förband och får bo vart du vill och det enda du gör är att sitta och läsa böcker eller gå på vapen/fordons utbildningar. Om du slutar under eller efter Befattningsutbildningen så finns det dessutom risk att du blir återbetalningsskyldig för sommar semestern. Enda undantaget är väl Amfibie där GU-AMF är lite mer styrt som GMU.

Så jag skulle nog säga att det inte är möjligt längre att göra en fullständig lumpen. Meningen med det hela är så att Försvaret kan anställa folk inte för att fylla i folks CV:n och upplevelser. Det är väl bara Hemvärns inriktad GMU som gäller ifall man vill göra något som är jämförbart med det gamla då det blir ett par extra veckor efter GMU för att lära sig AK4 mm, och så slipper man göra nån stackars Förvaltare matt på livet när anställnings processen ska börja. xD

Men nästa år så blir det GMU 3.0 som gäller och då är man låst i en kombinerad befattningsutbildning med GMU, det blir lite mer som lumpen då man inte blir anställd direkt efter dem 3 första månaderna men befattningsutbildningen blir i stort sett detsamma men med möjligtvis lite mindre slapp inställning till hanteringen av fritid mm. Syftet är ju dock fortfarande att man ska bli anställd (för en mindre utbildningskostnad än tidigare, det är största skillnaden) så jag skulle nog inte se det som en tjänstgörings alternativ som lumpen brukade vara.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS