Skydda Android-telefon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Aug 2003

Skydda Android-telefon

Hej!

Grabben som snart är 11 år har en Android telefon, en Samsung Galaxy Ace 4 för att vara exakt, och tycker att det är skitfränt att installera apk-filer från okända källor, vilket har inneburit två rootkits på kort tid, och jag har fått flasha om telefonen..

Finns det något vettigt sätt att förhindra att han går in i Inställningar och ändrar att han får installera från okända källor?

Har givetvis försökt att prata med honom, och han lovar att han inte ska göra det igen, men ja, två veckor senare så, ja, ni förstår.

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Funkar det inte med "gör du det en gång till så tar jag telefonen ifrån dig och du får ha en skittelefon från Netonnet för 299:-"? :).

Samsung har ju något som heter KNOX, är det något man kan installera på den annars kanske?

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Mar 2009

Nu är jag osäker om Galaxy Ace 4 har fått Lollipop uppdateringen men om den
nu har det kan du inte använda flera användare?

En administratör (du)
En vanlig användare (din son)

Om nu inställningen finns att begränsa tillgången för en användare på Android
att aktivera okända källor.

- RX1

Z97-A | 4790K @ 4.8 | 16GB | GTX 1080 Ti @ 2050 | EVO 850 500GB | EVO 860 1TB
HP EliteBook 8460P | 2540M | 6GB | Agility 3 120GB
HP Microserver Gen8 | E3-1240 v2 | 16GB | EVO 850 120GB | 9TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av HerrNilsson:

Funkar det inte med "gör du det en gång till så tar jag telefonen ifrån dig och du får ha en skittelefon från Netonnet för 299:-"? :).
Samsung har ju något som heter KNOX, är det något man kan installera på den annars kanske?

Mja, kidsen behöver ju sina smarta telefoner för facebook, snapchat o instagram, och den möjligveten vill jag ju kunna erbjuda för det sociala spelet..
Men KNOX kan jag kolla upp vad det är

Skrivet av RX1:

Nu är jag osäker om Galaxy Ace 4 har fått Lollipop uppdateringen men om den
nu har det kan du inte använda flera användare?

Näe, kör med 4.4.4, och det finns inga nyare att hämta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats
Registrerad
Jul 2008

http://www.apk4fun.com/apps/com.cleanmaster.security/

Finns google play länk oxå.

Den har en applock-funktion som kan hjälpa, tills han ev. Wipear den i recovery då 😊
Men annars bra app.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av evilsin:

Mja, kidsen behöver ju sina smarta telefoner för facebook, snapchat o instagram, och den möjligveten vill jag ju kunna erbjuda för det sociala spelet..
Men KNOX kan jag kolla upp vad det är

Näe, kör med 4.4.4, och det finns inga nyare att hämta

Behöver och behöver. Är väl ett privilegium om man sköter sig anser jag. Men det är ju upp till dig :).

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av evilsin:

Hej!

Grabben som snart är 11 år har en Android telefon, en Samsung Galaxy Ace 4 för att vara exakt, och tycker att det är skitfränt att installera apk-filer från okända källor, vilket har inneburit två rootkits på kort tid, och jag har fått flasha om telefonen..

Finns det något vettigt sätt att förhindra att han går in i Inställningar och ändrar att han får installera från okända källor?

Har givetvis försökt att prata med honom, och han lovar att han inte ska göra det igen, men ja, två veckor senare så, ja, ni förstår.

Ingen mobil alls, eller som nämnts en 300kr telefon från netonnet som går att ringa med. Tror du får vara strängare i din uppfostran.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Peppar2014:

Ingen mobil alls, eller som nämnts en 300kr telefon från netonnet som går att ringa med. Tror du får vara strängare i din uppfostran.

Mja, nu är det väl inte riktigt något som speglar min fråga, men tycker att jag sköter den rätt bra, jag menar - det är inget som går sönder, utan det innebär bara lite meck för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Tjaaa,

Eller om det finns så kan du ju alltid flasha om den med en Windows Phone rom,
Inte mycket som kommer fungera på den men den kommer nog inte få virus heller (om man bortser från windows då alltså)

Allvarligt skojat,
Tror inte det är mycket du kan göra, har grabben bestämt sig för att fippla så kommer han nog göra det ändå.
Ni får väl göra en "familje grej" av att flasha om hans telefon varje månad.