Hitta första telejack utan extra telefon, med bilder

Permalänk
Medlem

Hitta första telejack utan extra telefon, med bilder

Har precis fått min nya router och tänkte installera den, bara dök upp i huvudet vilket det första telejacket egentligen är här hemma.

Försökte kolla på lite guider men då jag kör på ADSL + bredbandstelefoni så kan jag ej använda en extratelefon som hjälpmedel.

Är mina Telejack kopplade fel, tycker det i köket eller hallen borde vara det första (vilket skall jag koppla det till då om det finns två första jack)

http://postimg.org/image/apoirqa5b/132f028c/

Mvh

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Skrivet av newflag:

Har precis fått min nya router och tänkte installera den, bara dök upp i huvudet vilket det första telejacket egentligen är här hemma.

Försökte kolla på lite guider men då jag kör på ADSL + bredbandstelefoni så kan jag ej använda en extratelefon som hjälpmedel.

Är mina Telejack kopplade fel, tycker det i köket eller hallen borde vara det första (vilket skall jag koppla det till då om det finns två första jack)

http://s3.postimg.org/cu8vstbs3/IMG_20151120_140449.jpg
http://postimg.org/image/apoirqa5b/132f028c/

Mvh

Det finns inte 2 första jack om det är en vanlig koppling, dina jack är seriekopplade där signalen kommer in i nedre delen av jacket och går vidare till nästa jack i den övre halvan. Har du något annat inkopplat i något jack i huset? Annars kommer det inte göra någon skillnad vilket jack du använder har jag för mig.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bara finnas ett förstajack och några av dina jack ser felkopplade ut, föstajacket är det som bryter alla andra jack och det där kabeln från "utsidan" ansluts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av newflag:

Har precis fått min nya router och tänkte installera den, bara dök upp i huvudet vilket det första telejacket egentligen är här hemma.

Försökte kolla på lite guider men då jag kör på ADSL + bredbandstelefoni så kan jag ej använda en extratelefon som hjälpmedel.

Är mina Telejack kopplade fel, tycker det i köket eller hallen borde vara det första (vilket skall jag koppla det till då om det finns två första jack)

http://s3.postimg.org/cu8vstbs3/IMG_20151120_140449.jpg
http://postimg.org/image/apoirqa5b/132f028c/

Mvh

Jag ser en blå sladd på anslutningen i köket som jag skulle tro är inkommande ledningen. Den syns inte på någon annan bild.

Om det är rätt kopplat så ska signalen komma in på de två nedre anslutningarna och gå vidare från de två övre till nästa jack. Du skulle kunna koppla bort de två övre anslutningarna i köket och sedan mäta spänningen i de andra jacken med en multimeter, spänningsprovare eller med en lampa kopplad till två sladdar. Spänningen ska vara 48V har jag för mig, så utrustningen du mäter med måste klara det.

Om du inte använder telefonen så skulle jag lämna det utan vidarekopplingen från förstajacket. Är det inte rätt kopplat så kan du störa ADSL'et även med grejer som sitter efter det första jacket.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda man kan säga säkert att sovrum och ovanvåning inte är förstajacket. Kök eller hall kan vara det men halljacket är felkopplat med en parallellkoppling till något av de andra jacken, antagligen sovrummet.

Ska något kunna vara förstajack ska det ha ingående par (från telestationen) nertill och vidarekoppling till jack två upptill. Inga andra kablar får finnas inkopplade.

I en riktig serie/kaskadkoppling så ska alla utom det sista jacket ha ett trådpar anslutet både upptill och nertill.

Förstajacket till vänster.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det finns inte 2 första jack om det är en vanlig koppling, dina jack är seriekopplade där signalen kommer in i nedre delen av jacket och går vidare till nästa jack i den övre halvan. Har du något annat inkopplat i något jack i huset? Annars kommer det inte göra någon skillnad vilket jack du använder har jag för mig.

Har en telefon inkopplad på övervåningen, därför jag vill vara säker

Skrivet av mrqaffe:

Det kan bara finnas ett förstajack och några av dina jack ser felkopplade ut, föstajacket är det som bryter alla andra jack och det där kabeln från "utsidan" ansluts.

Skulle gissa på att det är jacket i sovrummet som är parallellkopplat då det ser ut att ha satts upp senare.

Skrivet av giplet:

Jag ser en blå sladd på anslutningen i köket som jag skulle tro är inkommande ledningen. Den syns inte på någon annan bild.

Om det är rätt kopplat så ska signalen komma in på de två nedre anslutningarna och gå vidare från de två övre till nästa jack. Du skulle kunna koppla bort de två övre anslutningarna i köket och sedan mäta spänningen i de andra jacken med en multimeter, spänningsprovare eller med en lampa kopplad till två sladdar. Spänningen ska vara 48V har jag för mig, så utrustningen du mäter med måste klara det.

Om du inte använder telefonen så skulle jag lämna det utan vidarekopplingen från förstajacket. Är det inte rätt kopplat så kan du störa ADSL'et även med grejer som sitter efter det första jacket.

Precis skall nog göra så, misstänker själv att det ligger till såhär Huvudjack (kök) -> hall -> sovrum och övervåning.

Men som sagt skall mäta mig fram, Har en multimeter som klarar 600V det borde räcka antar jag...

Skrivet av MultiMan:

Det enda man kan säga säkert att sovrum och ovanvåning inte är förstajacket. Kök eller hall kan vara det men halljacket är felkopplat med en parallellkoppling till något av de andra jacken, antagligen sovrummet.

Ska något kunna vara förstajack ska det ha ingående par (från telestationen) nertill och vidarekoppling till jack två upptill. Inga andra kablar får finnas inkopplade.

I en riktig serie/kaskadkoppling så ska alla utom det sista jacket ha ett trådpar anslutet både upptill och nertill.

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/4-2_kaskad.jpg.png
Förstajacket till vänster.

Misstänker själv att det ligger till såhär Huvudjack (kök) -> hall -> sovrum och övervåning. Skulle gissa på att det är jacket i sovrummet som är parallellkopplat då det ser ut att ha satts upp senare.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Inaktiv

jag bettar på att det är hallen som är förstajack, du har en grövre kabel där på nedre kontaktytorna.

den typ av kabel/ledning är lite väl "overkill" för att användas internt i bostaden i redan färdiga kabelkanaler (alla andra kablar du har på bild är vekare).

höll själv på med att koppla in ip-telefoni (genom dedikerad telefonadapter) förra helgen (villa), här kommer ett par bilder hur det såg ut: Jack

Ett hus med (minst) 10 jack, en del av huset med vissa jack hade byggts senare...

Lyckades inte hitta inkommande trådar faktiskt.. det var ett litet helvete. förstajacket hade inte mindre än tre kablar med 4st trådar i varje (12 totalt alltså). blev lite klokare då jag hittade en telekabel (som bytte färg!) i ett elskåp på huset. lyckades iaf att få alla jack att fungera till slut

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon224490:

jag bettar på att det är hallen som är förstajack, du har en grövre kabel där på nedre kontaktytorna.
...

Den typen av kabel var mycket vanlig för 30+ år sedan internt i hus och vad var som såldes av t ex Clas Ohlson. Har ett paket kvar t o m. Spikades fast mellan ledarna med vit, lackad nubb av en speciell sort.

Eftersom sovrummet inte kan vara förstajack och ändå har samma kabel, så är det troligast att den grova kabeln är internt till ett parallellkopplat jack (sovrummet).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro