Permalänk

Li-Ion Celler i Sverige

Tjena grabbar!

Vet ni vart man kan få tag på li-ion celler (18650) som t.ex. sitter i laptop-batterier?

Har bara hittat på ebay, tradera m.m men undrar om det finns någon svensk återförsäljare till privatpersoner.

Har precis pillat isär mitt laptopbatteri och identifierat en cell som har 0v...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Köp ett billigt random batteri till en bärbar och plocka i från.

Permalänk
Medlem

Det finns ett par saker att tänka på och som kan ställa till det när man ska byta ut 18650 batterier i prylar.
1, Storleken!
JA det kan skilja en hel del i längd på 18650 batterier och det är långt ifrån ovanligt att folk köpt för långa.
Och datorbatterier är troligen ganska begränsade med plats så mät och kolla upp exakt längd INNAN köp.

2, Ska batteriet ha inbyggd skyddskrets heller ej (batterier med skyddskrets är oftas lite längre men även dom utan kan vara riktigt långa).
Till dator batterier så är det högst troligen oskyddade batterier du ska ha.

3, Hur är den övriga elektroniken designad?
Då menar jag en sak som är ganska vanligt på bärbara dator batterier sedan många år tillbaks.
Och det handlar då om att OM batterierna förlorar för mycket ström (en bra bit under när datorn ej startar längre) heller strömmen från dessa bryts (som tex när man byter ut dom) så förloras visa inställningar i batteriets inbygda elektronik.

Det kan handla om olika inställningar som tex att batteriet inte längre visar att det är äkta och/heller att laddningstiden kan öka och/heller datorn slår av vid en högre volt.
Enligt tillverkarna så handlar det om "skydd" i och med att dåliga batterier kanske inte klarar samma laddstyrka heller att urladdas lika lågt och därmed drar dom ner detta.
Och visst det är sant till en viss del MEN den stora anledningen är ju att dom vill få folk att köpa svindyra orginal batterier istället.

Tyvärr så finns det ett par (av det lilla jag läst om detta) batterier som helt slutar fungera efter att strömmen brutits/sjunkit under en viss nivå (det var då några lenovo batterier och det var till en lenovo jag sökte runt om men finns säkert till andra märken med).
Och det fanns även ett par batterier (lenovo här med och lenovo jag sökte runt om) där laddningen sänktes till löjligt låga nivåer så det tog många (kommer ej ihåg exakty siffra men det var x5+) gånger så lång tid att ladda batteriet dvs flera timmar längre.

Detta problem går att gå runt genom att ej bryta strömmen vid batteri byte (OM volt ej varit under den nive där detta händer vid vill säga) men då det handlar om att flytta runt på olika batterier samt löda så är det inte direkt säkert (som tex en explosion om man har otur som är riktigt rejäl med 18650 batterier) och ej heller lätt.

Enda sättet att veta om nåt sånt här finns i just ditt batteri är att googla och hoppas att andra bytt ut celler tidigare (sen sak dom ju även märka av/tänka på detta med vilket alla troligen inte gör).
Och när du googlar så behöver du exakt rätt nummer osv för det kan vara olika batterinummer till exakt samma modell.
Tex syrran köpte en (beg) lenovo t61 och när jag sökte runt på hennes batteri nummer så visade det sig att detta batteri hade denna skit.
Jag köpte en (beg) t61 nåt år senare med exakt samma modell/typ/product id nummer dvs exakt samma utförande MEN med ett annat batteri nummer och det visade sig sakna denna skit och man kunde bryta strömmen utan några som helst problem efteråt.

Lägger in ett citat av mig från en tidigare tråd med lite almäna tips om batterier bland annat 18650.

Skrivet av grizzly666:

Jag har 8st (började med 4) av dessa http://www.dx.com/p/sanyo-2600mah-18650-li-ion-battery-transp... (är ÄKTA)
Och 4st samsung (kommer ej ihåg vilka heller var jag köpte dom men dom kostade mer än dom ävre) och det är äkta samsung batterier.
Alla har 2600mAh men sanyos har betydligt mer kraft i sig än samsungs (därav jag köpte fyra till) jag skulle säga att samsungs har ungefär 3/4 mAh av vad sanyos har.

Ska du ha det absolut bästa så är det panasonic batterier du ska köpa men då kostar dom ochså.
Sanyo ägs av panasonic och är nästan lika bra men till nästanintill halva priset vilket gör dom till dom mest prisvärda.
Samsung/LG/etc är bra batterier dom med men inte lika bra som sanyos men kostar lika mycket heller lite mer än sanyos.

En del av sanyos (och troligen panasonic/soshine/etc) som säljs på DX.com är ej äkta så köp ENBART där det finns många kommentarer och där det är konstaterat att dom är ÄKTA.
Från Aliexpress/alibaba/ebay/etc där det ej finns kommentarer för en enskild vara utan bara för säljaren så är det nästintill omöjligt att veta om det är äkta/falska batterier du handlar så jag säger undvik dom sidorna för batterier.

trustfire/ultrafire och nåt mer märke med fire i namnet har jag haft ett par olika av innan jag började med sanyos och alla har varit med 2600mAh heller mer.
Ett av dessa märken/modell var märkbart bättre än dom andra jag hade (inga hade laddas mer än 3-4 gånger så inga var slitna), min uppfatning (ingen direkt test har gjorts) är att det bästa batteriet räckte ungefär halva tdien av vad sanyos gör idag.
Med andra ord dessa "fire" batterier är inget jag rek heller använder idag.

Soshine får alltid bra recensioner och jag har läst en heller två tester av några av deras batterier med hög mAh och visst dom levererade inte riktigt vad dom lovade men dom var inte så långt ifrån och dom verkar enligt kommentarer gå att ladda många gånger (dom är dock oftas dyrare än sanyos).
Det där med att laddas många gånger är viktigt det med för det finns batterier som har ungefär den utlovade mAh men när dom används och laddas så försämras dom oerhört fort att dom är mer heller mindre slut efter 30-40 laddningar (med BRA laddare, med en dålig laddare är det mindra antal laddningar) är inget ovanligt.

Jag råder dig att lägga pengar på en BRA laddare direkt visst det kostar lite mer men inte så mycket.
Detta för att batterierna kommer hålla längre då dåliga laddare kan ladda dom felaktigt vilket kan slita väldigt hårt på batterierna särskilt om dom överladdas även med en väldigt liten del.
Livstiden på batterierna kan halveras även med en laddare som inte är rena katastrofen och med en riktigt dålig laddare är det ännu värre.
Sen finns ju brand/explosions risken med i bilden med dåliga laddare.

Jag rekomenderar xtar laddare som tex vp2 (kan bara ladda lithium batterier) som redan tipsats om i tråden heller vc4 (kan ladda lithium plus NiHM/Ni-CD batterier vilket är skönt) http://www.xtardirect.com/products/xtar-vc4-charger
Har själv handlat från xtardirect 4 gånger nu (familj/kompisar ville ha xtar laddare efter att jag visat dom) vilket har funkat bra och dom har skickats väldigt fort.
Sen har jag alltid tagit billigaste frakten och då tar det 2-4veckor som det brukar göra från kina.

Enda nackdelen är att man ej får med nån transformator till vc4 bara en usb kabel och om du vill ladda med full fart så behöver du en transformator för det är 5V 2,1A som krävs då.
Det finns en att köpa med på xtardirect http://www.xtardirect.com/collections/wall-adapters/products/... men om dom är bra heller dåliga vet jag inte och då menar jag mer hur säkert byggda dom är och så vidare inte om dom funkar att ladda med (använt min till vp2 ett par gånger innan jag köpte vc4).
För billiga kina transformatorer är ju oftas rena skiten och direkt livsfarliga.

I mitt fall så använder jag vc4 laddaren med usb kabeln från min server/unraid/nas burk (som är på 24/7/12/365) från en 1A usb port och visst jag får ej ut full fart men jag har aldrig bråttom att ladda batterier och det är ju skonsamare för batterierna att laddas sakta (särskilt lithium).

Dvs köp inget paket med batterier och laddare då dessa laddare oftas är skräp i alla fall dom jag såg när jag letade runt för 1-2år sedan (så nu är det nog ännu värre).
OM du vill handla ett paket så se till att det står exakt vad det är för märke/modell på laddaren och googla INNAN köp.

Jag kan förövrigt även tipsa om BRA NiHM batterier vilka är eneloop som tillverkas av panasonic och sanyo.
Sanyos är igen inte riktigt lika bra som panasonics men billigare dock inte lika stor skillnad som med lithium batterierna så båda är lika prisvärda här.
Tex till fjärkontroller så är dessa oerhört mycket bättre än andra NiHM batterier då dom har lite högre volt detta gör att dom håller betydligt längre.
Och med betydligt så menar jag till en vanlig fjärr 3-4 gånger så länge då andra NiHM har en hel del kraft kvar när volt börjar bli lågt så fjärren börjar få små problem eneloop har lite högre volt och räcker betydligt länger därför.

Har du som jag en popcorn C-200 (mediaspelare) RF fjärr så äter den batterier utan dess like troligen för att den vid en viss volt helt enkelt börjar få problem som att låsa sig så man behöver ta ur/sätta i batterierna/osv.
Vanliga NiHM som tex GP (som är rätt bra) tar "slut" efter 1-2 veckor (kan dock användas i ficklampa under en lång tid efter det dvs mycket kraft kvar).
Vanliga alkaliska/etc dvs ej laddbara håller i 3-4 veckor och då talar vi om duracell/etc dvs dom dyra billiga som ikea/netonet/etc är några dagar sämre bara.
Eneloop räcker i denna fjärr i 3-4 månader och när dom är slut så funkar dom visserligen i samma ficklampa men inte specielt länge.

Så jag rekomenderar att du köper sanyos lithium batterier och en bra laddare som tex xtar vc4 men även ett 4 pack av eneloop till aa och aaa.
Och satsa hellre på ett par ÄKTA låga mAh batterier av bra märke som tex dom mest prisvärda sanyo än ett par hög mAh batterier av sämre tillverkare/ej äkta (då dom troligen kommer ha mer kraft).
Test av vc4 (med bra betyg) och länk till en annan utmärkt site för batteri/laddare info/tester dock samma tester som finns på lygte-info.dk http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?400085-Tes...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!