Köpråd: Ersättare till Radeon 5970

Permalänk

Köpråd: Ersättare till Radeon 5970

Tjipp!

Sitter som det är nu på en i7 920, första generationen, 6 gig ram och ett radeon 5970 2gb. Detta kort har ju 1GB effektivt då det kör intern Crossfire. Jag vill gärna kunna spela Fallout 4 på annat än absolut lägsta inställningarna (Då menar jag allt i botten och 720p som jag kör nu)

Frågan är ju om det är mitt grafikkort som sätter begränsningen eller något annat i systemet, det blir bildspel även på lägsta inställningarna ibland, men historiskt sett så har ju grafikkorten alltid varit den begränsande faktorn.

Så, hur billigt kan man komma undan om man vill kunna lira med lite bättre upplösning(Helst 1440p, då det är vad jag har native på skärmen) och med lite ambient occlusion och sådant godis? Behöver verkligen inte maxa upp det och vill verkligen komma så billigt undan som möjligt. Vad behöver jag? Är det ny dator som gäller eller kan jag hålla liv i gamla bettan ett tag till?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Köper du ett nytt grafikkort så att det kommer vara värt det så kommer troligtvis din processor flaskhalsa. Jag hade försökt investera i nytt moderkort med Z97 + 1150 sockel + en i5 4690k och kanske köpa ett Sapphire Nitro 4GB. Det kommer dock kosta upp mot 5000kr. Beroende på vad din budget är.

Men ska du köpa ett nytt grafikkort till att börja med så hade jag valt Sapphires 380 Nitro 4GB.

Permalänk
Medlem

Det ska räcka med ett nytt grafikkort om du inte har så höga krav mer än att du inte vill lira i läget 'low'. Sikta på ett R9 380/GTX960 för 1080p och 390/970 för 1440p utan krav på högsta inställningar.

Processorn är verkligen inte fy skam även om den är gammal. Speciellt om den snurrar på i 3,8Ghz.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag kan köra i princip allt på högsta på 1920x1200 och OK fram rate i Fallout 4 med en i5 3570K och ett R9 290 så borde du klara åtminstone medium/high med ett liknande grafikkort och din nuvarande CPU.

Permalänk

Tack för alla svar! R9 290 är dock en aning över min budget, runt 1500 går smärtgränsen då jag är sjukskriven. Hur skulle ett GTX 960 prestera i förhållande till vad jag har? Orkar det Fallout 4 på medel tillsammans med resten av min maskin?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3