PS4 matar ut skivor, ospelbart [inköpsställe konkat, utgången garanti]

Permalänk
Medlem

PS4 matar ut skivor, ospelbart [inköpsställe konkat, utgången garanti]

Hej,

Jag har ett problem som jag är långtifrån ensam med. Mitt PS4 har börjat trycka ut skivor, både under spel och när det bara står igång (exempelvis Viaplay, så börjar den pipa och kasta skivor), vilket ju givetvis gör en vansinnig. Jag har följt deras egna guide säkert 5 gånger, jag har tagit bort den svarta gummiremsan under knappen, jag har det stående vertikalt, jag har även snurrat på skruven som reglerar känsligheten för knappen - men den fortsätter pipa och mata ut skivor.

Nåväl, det är väl inga problem för Sony att ta hand om det, trodde jag. Jag har tidigare haft RROD på Xbox vilket gick smärtfritt, trots att garantin hade gått ut för länge sedan. Ringer supporten och får till svar att garantin gått ut för ca 3 månader sedan och att de kan ta hand om det, för en nätt summa av 1881kr. 1881kr för ett jävla fabriksfel som är känt över hela världen.

Vad ska jag göra? Kasta skiten och aldrig mer köpa Sony? Eftersom jag köpte det via Game är det svårt att använda konsumentköplagen, vilket hon på supporten så vänligen förklarade för mig. Fy Fan vad trött man blir. Har alltid haft Xbox men gick till slut över för att PS är så bra enligt alla.

Vänligen,
Michel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Hej,

Jag har ett problem som jag är långtifrån ensam med. Mitt PS4 har börjat trycka ut skivor, både under spel och när det bara står igång (exempelvis Viaplay, så börjar den pipa och kasta skivor), vilket ju givetvis gör en vansinnig. Jag har följt deras egna guide säkert 5 gånger, jag har tagit bort den svarta gummiremsan under knappen, jag har det stående vertikalt, jag har även snurrat på skruven som reglerar känsligheten för knappen - men den fortsätter pipa och mata ut skivor.

Nåväl, det är väl inga problem för Sony att ta hand om det, trodde jag. Jag har tidigare haft RROD på Xbox vilket gick smärtfritt, trots att garantin hade gått ut för länge sedan. Ringer supporten och får till svar att garantin gått ut för ca 3 månader sedan och att de kan ta hand om det, för en nätt summa av 1881kr. 1881kr för ett jävla fabriksfel som är känt över hela världen.

Vad ska jag göra? Kasta skiten och aldrig mer köpa Sony? Eftersom jag köpte det via Game är det svårt att använda konsumentköplagen, vilket hon på supporten så vänligen förklarade för mig. Fy Fan vad trött man blir. Har alltid haft Xbox men gick till slut över för att PS är så bra enligt alla.

Vänligen,
Michel

Du kan ju alltid betala för reparation hos t ex. PsxCare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Hej,

Jag har ett problem som jag är långtifrån ensam med. Mitt PS4 har börjat trycka ut skivor, både under spel och när det bara står igång (exempelvis Viaplay, så börjar den pipa och kasta skivor), vilket ju givetvis gör en vansinnig. Jag har följt deras egna guide säkert 5 gånger, jag har tagit bort den svarta gummiremsan under knappen, jag har det stående vertikalt, jag har även snurrat på skruven som reglerar känsligheten för knappen - men den fortsätter pipa och mata ut skivor.

Nåväl, det är väl inga problem för Sony att ta hand om det, trodde jag. Jag har tidigare haft RROD på Xbox vilket gick smärtfritt, trots att garantin hade gått ut för länge sedan. Ringer supporten och får till svar att garantin gått ut för ca 3 månader sedan och att de kan ta hand om det, för en nätt summa av 1881kr. 1881kr för ett jävla fabriksfel som är känt över hela världen.

Vad ska jag göra? Kasta skiten och aldrig mer köpa Sony? Eftersom jag köpte det via Game är det svårt att använda konsumentköplagen, vilket hon på supporten så vänligen förklarade för mig. Fy Fan vad trött man blir. Har alltid haft Xbox men gick till slut över för att PS är så bra enligt alla.

Vänligen,
Michel

Du ska kunna rikta anspråk mot Sony, med hjälp av konsumentköplagen:
Anspråk mot näringsidkare
i tidigare säljled
Du kan som köpare i vissa fall rikta anspråk mot
näringsidkare i tidigare säljled (till exempel grossist,
importör eller tillverkare) på grund av fel på varan
om säljaren är på obestånd, till exempel gått i konkurs, är föremål för ackordsförhandlingar eller inställt sina betalningar,

har upphört med sin verksamhet, till exempel lagt ner sin butik, överlåtit sin rörelse eller

inte kan anträffas det vill säga det är omöjligt att få tag på säljaren, till exempel vid tillfällighetsförsäljning eller om säljaren har flyttat utomlands.
För att du ska få rikta ett krav mot tidigare säljled måste
varan ha överlåtits till din säljare för vidare försäljning från en näringsidkare,ett motsvarande krav ha kunnat göras mot tidigare
säljled av din säljare.
Köparen måste i dessa fall bevisa att varan var felaktig
när säljaren i det tidigare säljledet avlämnade varan
till din säljare.
Källa: Konsumentköplagen
Visserligen handlar detta om OnOff, men samma princip gäller även i ditt fall: Onoff i konkurs – vad händer med garanti, presentkort och avbetalningar?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är Nordisk Film som är distributör för playstation i Norden så det är till dem du enklast vänder dig med din reklamation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av sithson:

Du kan ju alltid betala för reparation hos t ex. PsxCare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker inte betala för något som jag anser att jag inte ska betala för, spelar ingen roll om det är 15kr eller 1881kr men tack ändå.

Skrivet av jnsson:

Du ska kunna rikta anspråk mot Sony, med hjälp av konsumentköplagen:
Anspråk mot näringsidkare
i tidigare säljled
Du kan som köpare i vissa fall rikta anspråk mot
näringsidkare i tidigare säljled (till exempel grossist,
importör eller tillverkare) på grund av fel på varan
om säljaren är på obestånd, till exempel gått i konkurs, är föremål för ackordsförhandlingar eller inställt sina betalningar,

har upphört med sin verksamhet, till exempel lagt ner sin butik, överlåtit sin rörelse eller

inte kan anträffas det vill säga det är omöjligt att få tag på säljaren, till exempel vid tillfällighetsförsäljning eller om säljaren har flyttat utomlands.
För att du ska få rikta ett krav mot tidigare säljled måste
varan ha överlåtits till din säljare för vidare försäljning från en näringsidkare,ett motsvarande krav ha kunnat göras mot tidigare
säljled av din säljare.
Köparen måste i dessa fall bevisa att varan var felaktig
när säljaren i det tidigare säljledet avlämnade varan
till din säljare.
Källa: Konsumentköplagen
Visserligen handlar detta om OnOff, men samma princip gäller även i ditt fall: Onoff i konkurs – vad händer med garanti, presentkort och avbetalningar?

Tack, det var precis ett sånt här inlägg jag var ute efter. Det är synd att Sony vägrar ta ansvar men jag ska fortsätta driva på, nu har jag mer kött på benen.

Skrivet av twit:

Det är Nordisk Film som är distributör för playstation i Norden så det är till dem du enklast vänder dig med din reklamation.

Numret som står på hemsidan är samma nummer jag ringde idag. Ska se vart e-mailen går.

Permalänk
Medlem

Självklart dåligt av Playstation att inte godta ett sådant känt fel, trots att din garanti gått ut.

Men vänd dig till Nordisk Film, har du några bevis på att felet kanske uppstått innan garantitiden gick ut?

Hade exakt samma fel, dock bara efter 2 månader, så jag skickade enbart konsolen, fick tillbaka en ny konsol, och även 2 handkontroller till.. Så jag blev nöjd i slutändan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Jag tänker inte betala för något som jag anser att jag inte ska betala för, spelar ingen roll om det är 15kr eller 1881kr men tack ändå.

Tack, det var precis ett sånt här inlägg jag var ute efter. Det är synd att Sony vägrar ta ansvar men jag ska fortsätta driva på, nu har jag mer kött på benen.

Numret som står på hemsidan är samma nummer jag ringde idag. Ska se vart e-mailen går.

Oavsett.
Du skrev aldrig när du köpte den.
Om garantin gått ut kan man fortfarande lyckas via konsumentköplagen.

KKL ger konsumenter 3 års skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sithson:

Oavsett.
Du skrev aldrig när du köpte den.
Om garantin gått ut kan man fortfarande lyckas via konsumentköplagen.

KKL ger konsumenter 3 års skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes. Men, efter 6 månader är bevisbördan på kunden, dvs kunden ska bevisa att det inte är åverkan utan ett ursprungligt fel. Nu vet jag inte vad Sonys policy kring felet är, men eftersom de har en guide för hur du ska avhjälpa det så verkar det ju inte okänt att systemen kan lida av det.

Osvett är det bra att veta hela sanningen så man inte stormar in och kräver saker utan att veta vad man kan förvänta sig för motargument.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Självklart dåligt av Playstation att inte godta ett sådant känt fel, trots att din garanti gått ut.

Men vänd dig till Nordisk Film, har du några bevis på att felet kanske uppstått innan garantitiden gick ut?

Hade exakt samma fel, dock bara efter 2 månader, så jag skickade enbart konsolen, fick tillbaka en ny konsol, och även 2 handkontroller till.. Så jag blev nöjd i slutändan.

Det var ju till Nordisk Film jag vände mig när jag ringde men då fick jag till svar att KKL endast gäller mellan ÅF och kund och eftersom ÅF (Game) gått i KK kunde jag inte göra mycket mer. Har inga bevis på att felet uppstått inom garantitiden, tyvärr.

Skrivet av sithson:

Oavsett.
Du skrev aldrig när du köpte den.
Om garantin gått ut kan man fortfarande lyckas via konsumentköplagen.

KKL ger konsumenter 3 års skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte den i september förra året, Sony lämnar 1 års garanti. Jo, det vet jag nu och det är det jag ska strida för. Helt sjukt hur de kan försöka få betalt för en reklamation inom 3 år, en reklamation som de själva gått ut med guider om. Vedervärdigt.

Skrivet av Shudnawz:

Yes. Men, efter 6 månader är bevisbördan på kunden, dvs kunden ska bevisa att det inte är åverkan utan ett ursprungligt fel. Nu vet jag inte vad Sonys policy kring felet är, men eftersom de har en guide för hur du ska avhjälpa det så verkar det ju inte okänt att systemen kan lida av det.

Osvett är det bra att veta hela sanningen så man inte stormar in och kräver saker utan att veta vad man kan förvänta sig för motargument.

Precis. Därför tycker jag att det är så pass märkligt när de själva gått ut med guider och tips/trix om hur man kan själv kan lösa problemet (och om det inte fungerar - skicka in). Bara Nordisk Film/Sony Sverige som är surkukar.

Jag köpte det i september 2014 från Game då det endast var Game som hade vitt PS4 då. Sen gick de ju som bekant i KK i våras och jag fick mina problem för någon vecka sedan. Otroligt tröttsamt men nu har jag som sagt betydligt mer kött på benen och vet vad jag har rätt till, så nu ska det inte vara några problem längre, hoppas jag.

Permalänk
Sötast

Sony har värdelös support.

Min PS3 gick sönder av en forcerad mjukvaruuppdatering.
Fanns stora trådar med tusentals andra som blev drabbade.

Sonys svar var att det var ett hårdvarufel och att de tog emot maskinen på service mot en kostnad.
Wopee...

Permalänk
Medlem

Ja Sony har riktigt kass support. Jag fick bråka med dom i närmare två månader för att få reklamera ett spel som inte fungerade. Stå på dig och ge inte upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Det är så här idag tyvärr och det kommer inte bli bättre i framtiden. Konsoler byggs inte för att hålla vidare länge idag och samma kan man säga om det mesta som tillverkas i fabriker på löpande band.

Företagen tjänar ju inga pengar på att saker och ting håller utan det är slit och släng för hela slanten.

Är nog rädd för att du måste punga upp pengar för att få detta löst.

Permalänk
Inaktiv

Detta fel går att att åtgärda, om du inte får någon hjälp. Man öppnar upp konsollen, skrapar på den guldpläterade touch sensorns så ytan ruggas lite.

Avhjälpt detta fel på 3 konsoller nu, återkommer inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon173292:

Detta fel går att att åtgärda, om du inte får någon hjälp. Man öppnar upp konsollen, skrapar på den guldpläterade touch sensorns så ytan ruggas lite.

Avhjälpt detta fel på 3 konsoller nu, återkommer inte.

Han har ju uppenbarligen ingen garanti kvar så visst han kan ju alltid försöka, men varför ska man själv behöva leka serviceverkstad och kanske skada produkten för att få någonting löst?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Apachi:

Det var ju till Nordisk Film jag vände mig när jag ringde men då fick jag till svar att KKL endast gäller mellan ÅF och kund och eftersom ÅF (Game) gått i KK kunde jag inte göra mycket mer. Har inga bevis på att felet uppstått inom garantitiden, tyvärr.

Konstigt att ett så stort företag inte kan lagen. Från konsumentköplagen:

"Anspråk mot näringsidkare i tidigare säljled

46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning.

Första stycket gäller endast i den utsträckning motsvarande anspråk på grund av felet hade kunnat göras gällande mot näringsidkaren i tidigare säljled av den som förvärvat varan från honom. Avtal som inskränker rätten att göra anspråk gällande får dock åberopas mot köparen endast om en sådan inskränkning med bindande verkan hade kunnat avtalas mellan denne och säljaren. Bristande reklamation i tidigare led är utan betydelse för köparens rätt.

Om köparen vill rikta anspråk enligt denna paragraf mot en näringsidkare i tidigare säljled, kan reklamation enligt 23 § göras hos denne eller hos säljaren. Har reklamation inte gjorts hos näringsidkaren i tidigare säljled, förlorar köparen sin rätt mot denne, om han inte underrättar näringsidkaren om sitt anspråk inom skälig tid efter det att han insett eller borde ha insett att han hade anledning att framställa anspråket."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Detta är ett vanligt fel på tidigare PS4 konsoler vad jag hört. Har en polare som fick sitt utbytt, men då hade han garanti kvar. Jag köpte nyligen en PS4, men har den nyare versionen utan touchknappar. På denna är de fysiska knappar för läsare och On/Off.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Apachi: Borde inte vara så svårt att bevisa att det inte är handhavandefel med tanke på guiden som Sony lagt ut, vägrar de så är det bara att vända sig till ARN. Du har rätten på din sida så läs på lite och ge inte upp så vinner du till slut.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Det var ju till Nordisk Film jag vände mig när jag ringde men då fick jag till svar att KKL endast gäller mellan ÅF och kund och eftersom ÅF (Game) gått i KK kunde jag inte göra mycket mer. Har inga bevis på att felet uppstått inom garantitiden, tyvärr.

Jag köpte den i september förra året, Sony lämnar 1 års garanti. Jo, det vet jag nu och det är det jag ska strida för. Helt sjukt hur de kan försöka få betalt för en reklamation inom 3 år, en reklamation som de själva gått ut med guider om. Vedervärdigt.

Precis. Därför tycker jag att det är så pass märkligt när de själva gått ut med guider och tips/trix om hur man kan själv kan lösa problemet (och om det inte fungerar - skicka in). Bara Nordisk Film/Sony Sverige som är surkukar.

Jag köpte det i september 2014 från Game då det endast var Game som hade vitt PS4 då. Sen gick de ju som bekant i KK i våras och jag fick mina problem för någon vecka sedan. Otroligt tröttsamt men nu har jag som sagt betydligt mer kött på benen och vet vad jag har rätt till, så nu ska det inte vara några problem längre, hoppas jag.

Hoppas innerligt att du vinner.
Vissa giriga eller oupplysta företag försöker väl alltid antar jag.

I vissa fall saknar de kännedom om europeisk/svensk konsumenträtt, då den är relativt stark med interkontinella mått mätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ringde supporten igen och fick samma svar, trots att jag hänvisade till KKL och t o m läste upp paragrafen. Upprepade gång på gång att detta är ett tillverkningsfel som är vida känt över hela världen. Får helt enkelt bli att maila, får jag inget bättre passande svar därifrån får jag vända mig till ARN.

Permalänk
Inaktiv

Ge inte upp, slå tillbaka. Det har du all rätt att göra!

Permalänk
Medlem

Har du vänt dig direkt mot Sony i ditt ärende? Eller varför tycker du det är Sony som är dåliga? Som jag förstått det så är det Nordisk Film du varit i kontakt med, då är det faktiskt så att det är de som gör ett dåligt jobb. Jag försvarar inte dålig kundservice, men att kasta ur sig skit bara för att man är arg kanske inte är rätt sätt.

Har själv haft med nordisk film att göra, om än indirekt. Reklamerade ett ps3 till webhallen, det tog fan i mig 3 veckor för de att skicka mig en refurbished ps3, som senare gick sönder och fick bytas igen... Tack och lov så håller det senaste exet ihop än.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Har du vänt dig direkt mot Sony i ditt ärende? Eller varför tycker du det är Sony som är dåliga? Som jag förstått det så är det Nordisk Film du varit i kontakt med, då är det faktiskt så att det är de som gör ett dåligt jobb. Jag försvarar inte dålig kundservice, men att kasta ur sig skit bara för att man är arg kanske inte är rätt sätt.

Har själv haft med nordisk film att göra, om än indirekt. Reklamerade ett ps3 till webhallen, det tog fan i mig 3 veckor för de att skicka mig en refurbished ps3, som senare gick sönder och fick bytas igen... Tack och lov så håller det senaste exet ihop än.

Jag har vänt mig till Playstation supporten, en support som jag trodde drevs av Sony själva men så verkar det ju inte vara. Skickade mail till support@se.playstation.com precis, vem som driver den supporten vet jag inte. Har jag problem med en Lexus vänder jag mig givetvis till Lexus och inte Toyota direkt. Att jag ska behöva skicka till support@sony.se för att få hjälp låter inte rimligt.