Hur kommer jag igång med VPS?

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag igång med VPS?

Jag funderar på att skaffa en VPS framöver. Det känns lite roligare och finns mer möjligheter att konfigurera med mera.

Det jag vill fixa är följande:

Apache
MySQL

Hur gör jag med DNS-inställningar när jag fixar VPS? Ställer man in det i konfigurationsfiler eller genom VPS-tjänstens admin?

Hur pass omfattande är det att ställa in detta? Vad ska man tänka på? Finns det bra artiklar om just hur man "get started" samt hur man tänker på säkerheten med mera?

Permalänk

Det beror mycket på vilken leverantör du har osv.

Jag använder Debian GNU/Linux hos DigitalOcean. Jag valde en ren installation, men man kan också välja möjligheten att installera LAMP (Linux Apache MySQL PHP) med Ubuntu 14.04. Då får man en webbserver redan installerad.

Jag vet att du kan peka om domänhanteringen för din domän till DigitalOcean, men jag har ingen aning om hur. Mitt val var att peka om domännamnet till ip-adressen för min VPS och sedan konfigurera vhost i webbservern för min domän.

Min rekommendation är att du har grundläggande kunskaper i GNU/Linux. Vidare är givetvis säkerheten viktig som lösenord, filrättigheter och liknande. Du kan använda dig av Virtualbox för att själv sätta upp exempelvis Ubuntu Server och leka lite om du saknar erfarenhet.

Innan du registrerar dig. Det finns också möjlighet att prova på DO fritt i nästan två månader genom olika affiliates.
Community med tutorials: https://www.digitalocean.com/community/tutorials

Glesys mfl. har vps i Sverige. Även managed tror jag.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag har en VPS hos FS-Data. Kan välja på lite olika GNU/Linux distributioner. Jag valde Debian.
Domäninställningar görs i deras kontrollpanel, bara att peka domänen till IP-adressen man får tilldelad.
Då får man en ren installation, en kontrollpanel för backup samt SSH.
Jag använder ISPConfig3 för Apache, SQL, PHP m.m. Jag följde denna guide för att installera det på VPS:en https://www.howtoforge.com/tutorial/perfect-server-debian-8-j...
ISPConfig3 har dessutom ett gränssnitt för att hantera DNS-zoner.

Så kolla in ISPConfig, väldigt smidigt.