Fraud köp - blir jag skyldig?

Permalänk
Medlem

Hur väl känner du killen? Tror du att du har någon chans att få tillbaka pengarna från honom?

Isåfall kan du väl säga att du inte gillar upplägget alls och inte kommer ta ut paketet, utan vill ha pengarna tillbaks?
Sköter ni era kort rätt mot vilket bolag ni nu köpt från så borde det inte kosta några pengar att skicka tillbaks paketet oöppnat, så killen förlorar ju inget på det i slutändan...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det är ju inte olagligt att hämta ut ett paket som är skickat till dig, så det kan du göra.
Men om butiken vill ha varan åter så får du lämna tillbaka den och kontakta polisen, och förälska få dina pengar tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet man att det i paketet är stulet så är det väl knappast en god idé då att hämta ut det? Inte skulle jag tex hämta ut ett paket om jag såväl visste att det låg 3000:- där i men som jag visste var stulna. Eller är det okej ändå? Det är ju ett paket som skickats till mig från någon annan. Så då går det ju bara skylla på den personen, visst?

Vad är det för fel på dagens samhälle liksom? Främja häleri och nätbedrägerier osv. Oh my...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Vet man att det i paketet är stulet så är det väl knappast en god idé då att hämta ut det? Inte skulle jag tex hämta ut ett paket om jag såväl visste att det låg 3000:- där i men som jag visste var stulna. Eller är det okej ändå? Det är ju ett paket som skickats till mig från någon annan. Så då går det ju bara skylla på den personen, visst?

Vad är det för fel på dagens samhälle liksom? Främja häleri och nätbedrägerier osv. Oh my...

Som sagt, i denna situationen vet jag ju inte säkerligen att detta är fallet. Kommer som sagt dra till polisen, men tycker fortfarande att det är underligt att jag skulle åka dit för att någon skickar ett paket till mig, att skicka tillbaka paketet, definitivt rätt, men att man skulle hamna i trubbel rent lagmässigt låter jävligt snett.

Permalänk
Inaktiv

Oavsett om du får pengarna tillbaka eller inte eller hur det här fortlöper bör du ta detta som en läxa att aldrig någonsin köpa något online från osäkra källor/element.

Det är väldigt lätt att bli lurad på internet och av folk idag.

Man lär sig av sina misstag här i livet, har du inte gjort det hittills lär du göra det nu men oavsett får du ett rent samvete.

Permalänk
Medlem

Inget i denna historia går ihop.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

God tro handlar väl om att man inte ska kunna skylla på lite vad som. Och Inet skulle knappast börja med svarthandel så att jämföra inet med en cardare är kanske lite I sämsta laget.
Köper man en vara som är köpt via carding och som man även VET är köpt via carding så är det väl häleri, hur man än vill se på saken. Och visst kan dom hålla TS lika ansvarig som cardaren I det här fallet då han vet att han kommer hämta ut en vara som är köpt illegalt.

Sen vet jag inte men TS kanske drar en rödluvan och vargen, verkar sitta inne med mycket information som helst plötsligt då bara skulle dykt upp så vem vet, TS kanske är cardaren? Oavsett ganska osmidigt att rakt ut erkänna att man sitter och begår brott. Dagens nykriminella hehe

Ja, jag är väl medveten om att min exempel var sjukt överdrivet. Men ett annat exempel kan vara att man köper en vara på Blocket som verkar helt legit. Och ett kvitto är ju verkligen inget man behöver ha kvar enligt mig.

Jag vet knappt var hälften av mina kvitton är, och jag har sålt mycket här på Sweclockers där köparen inte vill ha kvitton eller att jag har haft att erbjuda ens.

Därav känns det som att personer som verkligen tror att detta är en legit affär hamnar i skottelden. Jaja, nog pratat om det här! Blev mycket off topic! Jag förstår lagen, och förstår vad den handlar om men tycker den har lite brister. Men vad har inte det å andra sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag förstår varför de på ett sätt valde att ändra lagen, men det är inte heller okej att oskyldiga personer riskerar att hamna i skottelden.

har inte hört någon normal svensson som åkt dit för häleri heller pga det. det är mer människor som köper produkter och är medvetna om det. tex ett ps4 på blocket för 1300kr. och sen gör de normalt. typ flippar irl saker

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsjuu:

Som sagt, i denna situationen vet jag ju inte säkerligen att detta är fallet. Kommer som sagt dra till polisen, men tycker fortfarande att det är underligt att jag skulle åka dit för att någon skickar ett paket till mig, att skicka tillbaka paketet, definitivt rätt, men att man skulle hamna i trubbel rent lagmässigt låter jävligt snett.

Och det är för att du känner till att det du hämtar ut KAN vara köpt via carding. Det är en skillnad om du inte alls vet om detta, och faktiskt tror till 100% att du gjort en ärlig och rak affär. Det enda som skulle kunna hända då är ju att "varan" beslagtas och du förlorar pengarna du investerat såvida du inte då gör en anmälan och vill begära pengarna tillbaka. Men sånt lägger polisen sällan resurser på.

Så visst kan du hämta ut paketet, och låtsas som inget, men den där tanken kanske gnager dig varje dag. Inte värt det liksom, men det är min personliga åsikt. Bekanta har sysslat med carding, några en kortare period och andra för länge, sedan en då som åkte fast. Men detta är många år sedan. Man väljer själv sina strider.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget i denna historia går ihop.

Jo... kalla fötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget i denna historia går ihop.

Vad går INTE ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag förstår varför de på ett sätt valde att ändra lagen, men det är inte heller okej att oskyldiga personer riskerar att hamna i skottelden.

För att få folk att tänka efter innan de köper stöldgods och saker för uppenbart för bra priser.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om paketet skickas till dig så har han garaterat beställt i ditt namn med ett stulet kreditkort. Det är nog bara du som åker dit på det om du inte anmäler killen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det enda som händer om du hämtar ut den är att den "riktiga" ägaren till pengarna kan vindicera PS4:at, dvs få den åter utan lösen. Du får däremot en obligationsrättslig skadeståndsfordran mot han som sålde PS4:at.

Permalänk
Medlem

Är du osäker så skall du försöka dra dig ur, enklare än så behöver det inte vara. Är inte förvånad om polisen skulle ge dig samma råd också

Permalänk

Även om god tro inte längre kan åberopas så finns väl ond tro kvar. Dvs, att man insett att något inte står rätt till men ändå inte undersökt saken närmare.

Värt att observera är ju att även på den tiden vi hade god tro så kunde man inte bete sig hur som helst. Det förekom att folk blev dragna till domstol och tvingades returnera stöldgods de köpt billigt. Detta när de kanske borde agerat på de en eller två varningsflaggor som hissades under inköpsprocessen.

Tycker TS gör helt rätt i att gå till polisen för att få konkreta råd.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

För att få folk att tänka efter innan de köper stöldgods och saker för uppenbart för bra priser.

Det är just där jag tycker det fallerar lite. Att om priset inte är uppenbart och man köper en vara till ett vanligt pris och sedan åker man dit på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det är just där jag tycker det fallerar lite. Att om priset inte är uppenbart och man köper en vara till ett vanligt pris och sedan åker man dit på det!

Du åker inte dit på det, förutsatt att du inte har förstått (eller borde ha förstått genom tex ett orimligt lågt pris) att varan du köpt är stulen.
Det som hände förr var att man kunde hävda att man hade köpte en vara i god tro och fick då helt enkelt behålla varan. Numera tas varan i beslag för att återlämnas till den riktiga ägaren och du får i din tur kräva pengarna tillbaka av säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp00k:

Du åker inte dit på det, förutsatt att du inte har förstått (eller borde ha förstått genom tex ett orimligt lågt pris) att varan du köpt är stulen.
Det som hände förr var att man kunde hävda att man hade köpte en vara i god tro och fick då helt enkelt behålla varan. Numera tas varan i beslag för att återlämnas till den riktiga ägaren och du får i din tur kräva pengarna tillbaka av säljaren.

Då förstår jag mer. Jag trodde att man åkte dit på det om det framkom vid senare skede att varan var stulen. Även om man trodde att det var en okej affär till 110% samt ett bra pris!

Tack för info! Då känner jag mig rätt nöjd med denna diskussion faktiskt!