Långsam mumble-server på RPi 2 Model B

Permalänk
Medlem

Långsam mumble-server på RPi 2 Model B

Hej,
Jag har meckat i några timmar nu med att få upp en mumble-server på min RPi men det tar jättelång tid att ansluta till servern från datorn.

Jag installerade Raspbian med hjälp av NOOBS och följde denna guide för att få in mumble-servern på datorn. Den verkar fungera och jag har lyckats vidarebefodra porten jag behöver osv. men problemet jag har är att själva anslutningen tar en herrans tid, mätte det till ungefär 40 sekunder från att jag trycker på anslut på min stationära dator tills att jag faktiskt är i kanalen och kan prata. Och då är det över LAN.. konstigt tycker jag, för RPi 2 Model B är väl inte direkt slö? Och mumble-servern knappast ett resursmonster? Något får mig att tro att det är nätverkskonfigurationen som är galen men jag har inga andra problem i mitt lokala nätverk. Ska det vara såhär? Är det mumbles kryptering som gör det så långsamt?

Vill ni peka mig i rätt riktning?

Permalänk
Medlem

Kan ju även tillägga att det tar max en ms att pinga RPi:n. Sen står det såhär när jag har anslutit till servern "UDP-paket kan skickas till och tas emot från servern. Byter tillbaka till UDP-läge.". Jag har öppnat porten för både TCP och UDP i routern.

Permalänk
Medlem

Funkar fint för mig. Har du testat att prata med folk på servern då? Kör du Wheezy eller Jessie? (om osäker; när installerade du Raspbian?) Kolla loggen (/var/log/mumble-server) och kanske resursanvändning medan servern körs. (top-kommandot)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Fungerar bra för mig med. Kör Pi2, med Debian Jessie.
Kan nås på mumble://mumble.mumblesverige.se

/Geraner

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin