Ubuntu mate vill inte funka på datorskärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014

Ubuntu mate vill inte funka på datorskärmar

Hejsan

Jag har ett ganska udda problem. Jag får inte ubuntu mate på min raspberry pi 2 att funka på datorskärmar men det funkar gallant på en TV. Vad kan detta vara för nåt? Har ubuntu mate inte stöd för datorskärmar eller är det bara mina skärmar som e kassa?

Detta har rört sig utanför mitt kunskaps spektrum så därför frågar jag er.

Tack på förhand

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

Vad har du för skärm?
Råkade ut på jobbet med en skärm som vägrade visa bild med HDMI, gick inte att komma åt OSD på skärmen heller. Fick ansluta den med en VGA-kabel och då kunde jag byta input i skärmens OSD till HDMI.

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014

@Lembritt: Jag vet inte vad jag har för skärmar. Den ena är en HP skärm och den följde med i ett datorpaket som jag köpte för några år sedan och den har bara VGA och DVI. Har även en till skärm från LG som jag hittade där hemma och den har också bara VGA och DVI.

Min teori är att operativsystemet bara funkar med vanlig hdmi kabel och inte hdmi till dvi kabel.

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

OK. trodde du körde HDMI hela vägen.
Har du testat att ändra inställningar i config filen?
Prova att ändra HDMI_SAFE till "1"
https://www.raspberrypi.org/documentation/configuration/confi...

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition