Permalänk

Kylarfläktarna funkar inte.

Dammade precis ur datorn, och startade upp den. Märkte då att den ena fläkten inte fungerade den som sitter bakom vattenkylningen. Jag trodde att det var någon sladd som hoppat ur så jag öppnade chassit, och tryckte lite på sladdarna som sitter på kylaren som sitter på processorn (vet inte vad det heter) . Flyttade de åtta piggarna till andra uttaget på CPU kylaren och där snurrade fläktarna en stund för att sedan sluta snurra. Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Dammade precis ur datorn, och startade upp den. Märkte då att den ena fläkten inte fungerade den som sitter bakom vattenkylningen. Jag trodde att det var någon sladd som hoppat ur så jag öppnade chassit, och tryckte lite på sladdarna som sitter på kylaren som sitter på processorn (vet inte vad det heter) . Flyttade de åtta piggarna till andra uttaget på CPU kylaren och där snurrade fläktarna en stund för att sedan sluta snurra. Vad kan problemet vara?

Hur dammade du ur datorn?

Permalänk

Med en microfibertrasa samt dammsög nertill. @Exeo:

Permalänk

Jag har en logotyp på min vattenkylning som lyser annars helfärgat , men nu håller den på och blinkar och har sig. @Exeo:

Permalänk
Medlem

Kan inte dammsugare kortsluta saker??
Nu vet jag inte exakt hur du dammsög eller om det ens gör det längre. Läst någonstans att det kunde kortsluta, men kanske läste fel. Var ju ett par år sen..

Permalänk

Jo men datorn fungerar precis som den ska annars förutom fläktarna , och det är inte första gången jag dammsög den. Och jag dammsuger bara nertill inne i chassit. @Harling:

Permalänk

@xXQuantinXx: dammsug aldrig en dator. microfibertrasor använder ESD för att dammet ska fastna i trasan,
du använder tryckluft för att blåsa bort damm,

eller att du tar bort fläkten och kylaren ur datorn och spolar av kylaren med vatten (givetvis utan fläkt) sen väntar du tills den torkat, tar bort den gamla kylarpastan applicerar ny pasta på processorn och sätter tillbaka kylaren.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Fläktarna funkar när jag testar genom modekortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Dammade precis ur datorn, och startade upp den. Märkte då att den ena fläkten inte fungerade den som sitter bakom vattenkylningen. Jag trodde att det var någon sladd som hoppat ur så jag öppnade chassit, och tryckte lite på sladdarna som sitter på kylaren som sitter på processorn (vet inte vad det heter) . Flyttade de åtta piggarna till andra uttaget på CPU kylaren och där snurrade fläktarna en stund för att sedan sluta snurra. Vad kan problemet vara?

Vilken 8-pin? och på cpu kylaren? då får du först börja med att berätta vad du har för cpu kylare. för de flesta vattenkylare har bara en sladd ut för att driva pumpen, och möjligtvis någon för övervakning

Skrivet av xXQuantinXx:

Med en microfibertrasa samt dammsög nertill. @Exeo:

ALDRIG en microfibertrasa i en dator, dom blir extremt statiska och kan pajaj det mesta i en dator

Skrivet av xXQuantinXx:

Fläktarna funkar när jag testar genom modekortet.

vart är dom kopplade när dom inte funkar då, och kan du inte låta dom sitta där dom funkar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@xXQuantinXx: läs denna http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

testa varje del för sig i någon annan dator. använd esd-armband nästa gång du rör nånting inne i datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Microfiber NEJ
Tryckluft på burk is your friend:
http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml#/m...

8pinnar för fläkt? 0.o

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

Fläktarna är kopplade till kylningen som sitter på processorn , och fläktarna funkar när dom är kopplade till modekortet. Så vad kan det vara som har pajat? @Haptic:

Permalänk

Det är två fläktar 4 pinnar på varje. @Lineri:

Permalänk
Medlem

Ta ett kort och visa hur du har kopplat. Gärna där man ser kablarna tydligt. Bilden kan du ladda upp på t.ex. http://www.imgur.com

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Fläktarna är kopplade till kylningen som sitter på processorn , och fläktarna funkar när dom är kopplade till modekortet. Så vad kan det vara som har pajat? @swehunter2000:

Svara gärna på mina andra frågor också, svårt att säga annars.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.