Hur gör jag nu (Köpare missnöjd med varan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Ett tvist uppstår och som kan prövas i ett tingsrätt ifall inte säljaren och köparen kommer överens om vad som är rätt eller fel.

Och det är här vi kommer till själva grejen med Blocketpaketet eller Blockets direktbetalning och att köpesumman innehålls.

Jag har en bekant (kallar honom för köparen i fortsättningen) som blev lurad av en säljare på tradera för några år sedan och fick inte alls varan som lovades enligt annonsen. Det hela ledde till att det blev en tvist som prövades i tingsrätten och köparen fick rätt. Problemet var att den oseriösa säljaren hade inte kvar pengarna som köparen hade betalt för varan och hade heller inga pengar vid sidan av (tydligen en arbetslös, småkriminell knarkare) vilket gjorde att trots att köparen fick rätt i tingsrätten så fick han aldrig tillbaka några pengar (hävdar han i alla fall).

Hade det skötts via t.ex Blocketpaketet eller Blockets direktbetalning så hade han fått tillbaka pengarna nästan omgående efter att målet varit avklarat eftersom att säljaren hade aldrig fått några pengar förrän köparen godkänt varan och köpet.

Om vi nu vänder på det och säger att köparen är oseriös och skickar tillbaka varan pga skador som han själv orsakat och en tvist uppstår. Då bör den oseriösa köparen vara jävlig säker på att få rätt i tingsrätten för om han inte får det så förlorar han inte bara summan som han betalt för varan utan riskerar även att åka på att betala delar av rättegångskostnaderna. Det hela kan således bli en väldigt dyr affär för honom.

Vilket då leder till frågan; är det värt att chansa ifall det går till en tingsrätt och få spendera åtskilliga timmar där och mest troligen få fel och kanske också få pröjsa motpartens rättegångskostnader? Eller ska man helt enkelt bita i det sura äpplet och acceptera att du klantat dig?

Den normalbegåvade personen väljer nog det senare alternativet.

Problemet med din förklaring är att du inte beskriver att den seriösa säljaren står inför samma risker som den oseriösa köparen. Skulle du vara villig att riskera att betala motpartens rättegångskostnader bara för att du VET att du har rätt? Blocketpaketet ger nära med noll säkerhet för säljare, bara för köpare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

@Yorg: Ja, om jag nu som säljare vet att jag skött paketering väl och vet att jag har rätt så har jag inga som helst problem att ta det till en tingsrätt eftersom att jag vet att jag med största sannolikhet kommer att få rätt. Ser inte riktigt problemet där om jag ska vara ärlig.

Men det är klart, vet man om att är man rent allmänt är klantarsle som inte vet hur man paketerar en vara och inte heller dokumenterar hur paketet ser ut innan det skickas och inte kan bevisa att varan som du sålde faktiskt existerar eller är i det skick som du utger den för att vara i, ja då får man nog faktiskt skylla sig själv och då tillhör du även kategorin "oseriös säljare" i mina ögon.

Som säljare har du ändå en viss skyldighet att att kunna bevisa att varan du säljer är i det skick som du utger den för att vara i och existerar. Kan du göra det och kör med t.ex Blocketpaketet så har du tryggheten att köparen inte kommer att kunna blåsa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

@Yorg: Ja, om jag nu som säljare vet att jag skött paketering väl och vet att jag har rätt så har jag inga som helst problem att ta det till en tingsrätt eftersom att jag vet att jag med största sannolikhet kommer att få rätt. Ser inte riktigt problemet där om jag ska vara ärlig.

Men det är klart, vet man om att är man rent allmänt är klantarsle som inte vet hur man paketerar en vara och inte heller dokumenterar hur paketet ser ut innan det skickas och inte kan bevisa att varan som du sålde faktiskt existerar eller är i det skick som du utger den för att vara i, ja då får man nog faktiskt skylla sig själv och då tillhör du även kategorin "oseriös säljare" i mina ögon.

Som säljare har du ändå en viss skyldighet att att kunna bevisa att varan du säljer är i det skick som du utger den för att vara i och existerar. Kan du göra det och kör med t.ex Blocketpaketet så har du tryggheten att köparen inte kommer att kunna blåsa dig.

Tagga ned attityden lite, det fanns inget i min post som var aggressivt mot dig så förstår inte varför du ska börja hinta personangrepp.

Du kan omöjligt veta hur en tingsrätt skulle döma i ärendet, så hur säker du än är på din sak så tar du en stor risk med att dra ärendet dit. Rättegångskostnader kan bli väldigt dyra och oftast så är summan du har att "vinna" på det väldigt liten jämfört med den riskerade kostnaden.

Jag vet inte om jag skulle våga ta ett ärende till tingsrätten för säg ett värde på 1500:- även om jag visste att jag hade rätt och att jag som vanligt både dokumenterat varan innan jag skickade den och dokumenterat själva postandet.

Därför kräver jag alltid betalt i förskott och klargör alla detaljer så som fraktsätt etc innan affären genomförs, möjligen riskerar jag att förlora någon köpare tack vare det men det kan jag leva med. Har man sålt här i marknaden ett tag har man även byggt upp ett gäng referenser vilket borde ge en viss trygghet för köparen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

@Barren Wuffet
Jag skulle aldrig använda blocketpaket som säljare. Tänker mig följande scenario.

Säljare skickar produkt
Köpare hämtar ut.
Lägger grus/sten whatever som motsvarar vikten från tidigare.
Skickar tillbaka paketet.

Pengarna hålls inne, köparen har betalat för sin produkt och säljaren står där med grus i handen.
Hur ska tingsrätten bevisa detta?

Nu tror jag å andra sidan bättre om folk och när jag handlar via Sweclockers litar jag på de flesta på gott och ont. Har nog fått runt 20 paket från medlemmar skulle jag tro varav en defekt produkt och en med lite missförstånd om repor på en telefonskärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Divil:

Om ni inte har avtalat något specifikt så övergår ansvaret på köparen när du lämnat varan till speditören, det är alltså upp till köparen att driva detta med schenker. Det var ett tag sen jag läste om köplagen men om du nu är HELT säker på att du har packat ordentligt så varför ska du då överta ansvaret?

http://lawline.se/answers/risken-for-varan-vid-ett-transportk...

Detta är inte tillämpligt i detta fallet. Köplagen handlar om affärer mellan två bolag. Det vanliga vid sådan handel är att man köper varor "fritt vårt lager" eller liknande, vilket betyder att du som köpare själv får se till att varorna kommer hem till dig. Vid en affär mellan två privatpersoner kan man visst köra samma deal, men det vanliga är nog att man säljer varan inkl frakt och då ansvarar man som säljare för varan tills köparen hämtar ut den.

Till TS:
När jag säljer saker begagnat så brukar jag erbjuda mig att låta köpet gå tillbaka mot att köparen betalar frakten fram och tillbaka samt att varan är i samma skick som när jag skickade den om hen inte blir nöjd. I detta fallet blir det kanske lite vanskligt om varan har fått en skada. Eftersom jag är väldigt noga med att emballera så ska ju en fraktskada i princip inte kunna hända, och om den gör det så måste paketet i så fall vara fullständigt kvaddat när det hämtas ut, så det är lätt att se att det är det som är problemet. Annars är det ju köparen som får anses ha gjort skadan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Köplagen handlar om affärer mellan två bolag.

Fel. Köplagen gäller all handel med lös egendom som inte täcks av KKöpL, altså även handel mellan privatpersoner.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

@Yorg: Eh Va? Vad svamlar du om att jag "hintar personangrepp"? Jag syftade på att det finns människor som är väldigt klantiga/oförsiktiga och obrydda av sig, som inte vet hur man paketerar en vara och inte säkerhetsställer att de gjort vad de kan för att varan ska komma fram i ett så gott skick som möjligt och sedan försvarar sig med "tyvärr, köpt är köpt! Jag tar inget ansvar för postens hantering av paketet! Det är bara att gilla läget!"

Hur som helst, du gör precis du vill. Har du bra referenser så ser jag inga problem med det men hade du varit helt ny, inga referenser och kräver förskottsbetalning innan du skickar var så hade jag bara gått vidare och letat en annan säljare.

Permalänk
Avstängd

@Alligatorn:

Och jag skulle aldrig som köpare göra en förskottsbetalning av det självklara scenariot:

Jag betalar.
Säljaren skickar en smällkaramell fylld med hundskit.
Jag försöker få tag på säljaren men telefonnumret är i ej i bruk och inget svar på mail.
Jaha, nu då? Börja googla på personen namn och får reda på att det är en helt annat person osv?

Nej vet du vad. Då hittar jag en annan säljare. Men jag håller med, på sweclockers kan man nog vara lugn men jag tänkte mer på siter som blocket, ebay, tradera osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hej!
Köparen har skickat några bilder till mig.
På åtminstone en av bilderna syns en tydlig skada, som jag är HELT säker på inte fanns när jag skickade iväg grejjerna. Det måste alltså ha skett antingen under frakten, eller av köparen.
Jag har svårt att se vad köparen vinner på att paja nåt som han just har köpt. Därför så misstänker jag fraktbolaget. Jag får väl höra av mig till dem.

Det känns surt om jag skall behöva stå för att fraktbolaget (Schenker) sabbat nåt. Inte heller känns det kul att få tillbaka något som är i klart sämre skick. Jag får hoppas Schenker är villiga att ta nåt ansvar i det här läget.

Mig veterligen så är det den som hämtar ut paketet som ska kolla så att allt ser helt ut.
Är det skador på emballaget så ska personen påtala detta i samband med uthämtning och därifrån driva eventuella ekonomiska anspråk mot speditören.
Du ska inte behöva göra någonting gällande den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Mig veterligen så är det den som hämtar ut paketet som ska kolla så att allt ser helt ut.
Är det skador på emballaget så ska personen påtala detta i samband med uthämtning och därifrån driva eventuella ekonomiska anspråk mot speditören.
Du ska inte behöva göra någonting gällande den biten.

Problemet är att många inte vet att det åligger den som hämtar ut paketet att inspektera försändelsen innan den "checkas ut" för att reklamera eventuella skador.

Skulle hämta en telefon, paketet var klart öppnat, jag vill inte ta emot det, personalen på posten sa "men.. jag har redan scannat ut det, kan du inte ta hem det och reklamera hemma?"

Vilket var tur att jag inte gjorde, eftersom någon sprättat paketet och snott telefonen som skulle varit där i.

Och eftersom jag aldrig hämtade ut paketet så ålåg det posten att ta reda på var telefonen hade tagit vägen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Sparkar liv i tråden igen, med en fråga.

Vem är de som är ansvarig om brevet/paketet kommer fram om man skicka privat, säljare eller köpare?
Är det inte köparens ansvar att påvisa önskad leverans sätt eller är det säljarens ansvar att erbjuda vad denne kan skicka med ombud?

De har inte kommit överens om nåt specifikt frakt sätt eller andra överenskommelser, utan att de ska skickas som vanligt blev alltså EJ spårbart.
Köparen kommer oavsett stå för fraktkostnaden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bärplockaren:

Sparkar liv i tråden igen, med en fråga.

Vem är de som är ansvarig om brevet/paketet kommer fram om man skicka privat, säljare eller köpare?
Är det inte köparens ansvar att påvisa önskad leverans sätt eller är det säljarens ansvar att erbjuda vad denne kan skicka med ombud?

De har inte kommit överens om nåt specifikt frakt sätt eller andra överenskommelser, utan att de ska skickas som vanligt blev alltså EJ spårbart.
Köparen kommer oavsett stå för fraktkostnaden.

Det beror lite på, men om du erbjuder tjänsten att skicka varan är det också du som ansvarar för den så långt det går även om det är köparen som betalar. Om du tex säljer en sak på Tradera så kräver Tradera att du listar olika leveransalternativ. Köparen å sin sida är ju ansvarig för sitt val om det går att välja mellan spårbart respektive inte spårbart. Kommer man överens om icke spårbart så är det ju svårt att vara ansvarig för om frakten kommer fram eller ej. Däremot bör du ju kunna påvisa att den är skickad.

Sedan kan man ju alltid komma överens om vad som ska gälla om du inte vill ansvara för frakten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Sparkar liv i tråden igen, med en fråga.
Vem är de som är ansvarig om brevet/paketet kommer fram om man skicka privat, säljare eller köpare?

Du som säljare ansvarar för varan tills dess att du lämnat den till transportör (t.ex. Posten) men du måste också se till att frakten sker på ett lämpligt sätt. Vem som betalar för frakten spelar mindre roll. Man får fundera på hur känslig varan är och paketera den på ett bra sätt. Jag själv brukar tejpa försändelser ordentligt så att inget riskerar att ramla ur under transport, som f.d. postiljon har jag nämligen insett att det är så saker vanligtvis försvinner annars. Kan inte nog betona vikten av det sistnämnda, det är extremt mycket vanligare att försändelser kommer bort på det sättet än att det är brevbäraren som stulit paketet

Jag brukar dessutom fotografera när jag paketerar varan och när jag lägger den på lådan, särskilt om det är något värdefullt. Vill köparen att man skickar på något annat (vanligtvis billigare) sätt så brukar i alla fall jag betona en extra gång att jag inte står för möjliga fraktskador osv.

Med andra ord så är det normalt inte säljarens ansvar att något kommer fram. Kan man visa att man faktiskt skickat varan samt att den varit väl förpackad lär man ha sitt på det torra. Sen kanske man är schysst mot köparen ändå men det är ju en annan femma... Som giplet säger så kan man ju alltid komma överens om andra saker

Skrivet av giplet:

Sedan kan man ju alltid komma överens om vad som ska gälla om du inte vill ansvara för frakten.

Exakt

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Skrivet av Seriously:

Är det inte ordentligt emballerat spelar det antagligen ingen roll om det är skickat som brev eller paket. Försäkringar på försändelser täcker normalt skador på saker som är väl förpackade.

Observera att det är den som kvitterar ut paketet som har undersökningsplikt och måste säkerställa att paketet är i ett godtagbart skick. När mottagaren har skrivit på har speditören ryggen fri. Det blir ett helvete att försöka hävda sin rätt mot t.ex posten och jag vill påstå att det är helt lönlöst att ens försöka. Hur det ser ut inne i paketet är strunt samma för speditörens räkning, de kan bara råda över det yttre emballaget.

Permalänk
Vila i frid

Handel från tradera och ebay är de minst osäkra näst efter IRL - när man har återkoppling från tidigare transaktioner att kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Observera att det är den som kvitterar ut paketet som har undersökningsplikt och måste säkerställa att paketet är i ett godtagbart skick. När mottagaren har skrivit på har speditören ryggen fri. Det blir ett helvete att försöka hävda sin rätt mot t.ex posten och jag vill påstå att det är helt lönlöst att ens försöka. Hur det ser ut inne i paketet är strunt samma för speditörens räkning, de kan bara råda över det yttre emballaget.

Tanken med försäkringen är väl ändå att transportören ersätter saker som skadats trots att de varit väl förpackade. Således är det inte strunt samma för speditören hur det ser ut inuti kartongen. Men jag håller med dig om att det ändå kan vara svårt att hävda sin rätt. Kanske kan man kontrollera gods direkt på plats och inte bara att kartongen ser okej ut till det yttre?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

@Seriously
Precis så brukar jag också, ta kort på paket och kvitto.

Paket jag skickade nu var ca 15x15x15cm och med dubbla adresser så de är ganska "stort" för att gå som brev, så de är otroligt surt hur de lyckas försvinna och som säljare inte fått tillbaka paketet heller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Handel från tradera och ebay är de minst osäkra näst efter IRL - när man har återkoppling från tidigare transaktioner att kika på.

Det, tillsammans med lite sunt förnuft, brukar räcka ganska så långt!

Skrivet av bärplockaren:

@Seriously
Precis så brukar jag också, ta kort på paket och kvitto.

Paket jag skickade nu var ca 15x15x15cm och med dubbla adresser så de är ganska "stort" för att gå som brev, så de är otroligt surt hur de lyckas försvinna och som säljare inte fått tillbaka paketet heller.

Tråkigt att höra! Särskilt om adressen var korrekt för övrigt? Hur länge har försändelsen varit saknad?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

@Seriously
Det har varit borta i drygt en vecka nu, får verkligen hoppas de dyker upp inom en snar framtid.
Ja adress korrekt och tydlig text.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc