Permalänk

FPS problem i WOW

SPECS:
Win10
i7-4790K @4.4Ghz (autoboostklockning)
ASUS Maximus VII Ranger
MSI GTX 980 4G
Corsair Dominator 1866Mhz 16GB 4x4
Corsair H105

Har haft FPS problem i wow ett tag nu och har konstaterat att det händer när jag är bland många spelare (ex. Stormshield, Stormwind, Garrison och Raids med 20+ pers).

Har kört med alla möjliga settings i WoW low->ultra (även advanced), så det har ingenting med det att göra. utanför städer och raids är det 100+ fps i alla tillfällen utan MAX foreground FPS eller vsync. kör med Vsync på och ligger stadigt på 60 fps överallt annars.

i Nvidia's och Windows kontrollpanel ligger CPU/GPU profiler på performance mode, dvs 100%. det gäller även energiprofil.

Grafikkort är lugnt ligger stadigt på 40-50 grader på 20-50% load. använder ca 2GB minne.
Alla CPU kärnor ligger på samma procentuell användning. Här har ni lite Realtemp, HWInfo och GPU-Z.

Har fått tips om att Hyperthreading kan vara problemet, att det finns möjlighet att köra utan det. Uppskattar all hjälp jag kan få. Min polare lirare på en äldre i5 och ett 670 på stadiga 60fps med ultra i Stormshield.

Visa signatur

Kika in min hemsida där jag lägger upp detaljerade byggloggar för mina projekt!
https://www.crispycustoms.cc
https://www.instagram.com/crispy.customs/

Permalänk

dra ner skuggorna... samt möjligen spell detail till 50% nånting det är eller var iaf de största prestandabovarna innan cath i dagsläget vet jag inte hur det ser ut riktigt men tippar att de fortfaranade äter datorer till frukost om man drar upp dem lite.

sen angående hyperthreading är ju bara att stänga av det i bios och prova om det blir bättre dock väldigt tveksamt då wow efter lichking 3.0.2 (tror jag) fick stöd för upp till 255 trådar

dvs borde wow kunna använda samtliga trådarna i processorn men möjligt pga dålig kodning att det snarare blir en nackdel ungefär som wow med SLI man får oftast lägre FPS med SLI igång än utan det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

prova stänga av add-ons om du har några.

Permalänk

Vad har du för render distance? om man sätter den för högt kan allt lagga sönder

Eller foreground render distance eller vad det nu heter.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

dra ner skuggorna... samt möjligen spell detail till 50% nånting det är eller var iaf de största prestandabovarna innan cath i dagsläget vet jag inte hur det ser ut riktigt men tippar att de fortfaranade äter datorer till frukost om man drar upp dem lite.

sen angående hyperthreading är ju bara att stänga av det i bios och prova om det blir bättre dock väldigt tveksamt då wow efter lichking 3.0.2 (tror jag) fick stöd för upp till 255 trådar

dvs borde wow kunna använda samtliga trådarna i processorn men möjligt pga dålig kodning att det snarare blir en nackdel ungefär som wow med SLI man får oftast lägre FPS med SLI igång än utan det.

Skrivet av zyy:

prova stänga av add-ons om du har några.

Skrivet av blue eyed devil:

Vad har du för render distance? om man sätter den för högt kan allt lagga sönder

Eller foreground render distance eller vad det nu heter.

är ganska säker på att det första jag skrev va att settings ingame inte gör någon skillnad. det gäller även Addons.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

är ganska säker på att det första jag skrev va att settings ingame inte gör någon skillnad. det gäller även Addons.

När inte inställningarna spelar roll, brukar det ju bero på servern/spelmotorn.

Vad får du för FPS när du tycker att det är problem?
Med mycket folk omkring sig som i raider, kan man ju dippa ner till 25-35 FPS ibland oavsett hur snabb dator man har.

Ska man jämföra med andra personers datgor får man se till att man är på exakt samma ställe så man har samma mix av andra spelare och effekter m.m. omkring sig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

När inte inställningarna spelar roll, brukar det ju bero på servern/spelmotorn.

Vad får du för FPS när du tycker att det är problem?
Med mycket folk omkring sig som i raider, kan man ju dippa ner till 25-35 FPS ibland oavsett hur snabb dator man har.

Ska man jämföra med andra personers datgor får man se till att man är på exakt samma ställe så man har samma mix av andra spelare och effekter m.m. omkring sig.

Det är precis det jag gjort, vi stod i stormshield båda två flög/gick runt på samma server. Jag dippar 30 fps, han stabila 60.

Visa signatur

Permalänk

kan ju mycket möjligt vara så att 600 serien helt enkelt funkar bättre ihop med de drivrutins förbättringar Nvidia gjort till wow som genom åren?

vet inte om nvidia gjort några större prestandaförbättringar och profiler till just wow för 900 serien.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av CrispyCustoms:

Har du testat att stänga av addons eller gissar du bara pga låg minnesanvändning eller liknande ?
Min 3770 hade stora problem i Ashran osv tills jag stängde av addons, googlade lite och i mitt fall så var det Z-Perl.
Hade inget som tydde på att det skulle vara addons, ingen hög minnes användning osv vad jag kunde se men oj vilken skillnad.