Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004

Multiseat en GPU

Letar efter bästa möjliga lösning för att köra två (eller fler) användare på samma dator. Provar just nu en mjukvara som heter "ASTER", fungerar som SoftXpand, dvs man skapar två användare och kopplar in två tangentbord, möss och ljudkort. Då kan två personer använda datorn samtidigt.
De jag undrar är om detta går att göra på något annat sätt?

Nackdelen just nu är att flera spel, program inte kan startas på samma maskin. Detta hade inte varit något problem med virtuella maskiner. Om man gör liknande setup med KVM/ESXi så kan man använda sig av flera grafikkort för att åstadkomma liknande lösning. Där man skickar ett grafikkort till varje VM. Men i mitt fall så handlar de mer om att se vad man kan göra med hårdvara jag redan har, behovet av att spela 2 personer på samma dator finns i praktiken inte utan är endast en "kul grej".

Så, vad är era idéer kring detta, vet att de är flera på forumet som har setuper likt detta.

[Ohh, lite osäker på i vilket forum den passar bäst, mod flytta gärna om denna tråd passar bättre någon annan stans]
//KufrA

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007

Följer tråden med intressen, vore kul att kunna köra två på samma dator. Gärna med två olika tangentbord/mus/skärm också, optimalt vore ju dessutom att ha två grafikkort så att man kan få hygglig grafik när man spelar två personer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

Linus Tech har gjort en video med 2 användare på en dator, dock med flera grafikkort.

Se video för inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=LuJYMCbIbPk

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Lembritt:

Linus Tech har gjort en video med 2 användare på en dator, dock med flera grafikkort.

Se video för inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=LuJYMCbIbPk

Japp, setuper liknande denna var precis vad jag menade man kan göra om man har en GPU per virtuell maskin. Har testat detta också med samma maskin faktiskt. Körde ett 6970 och ett 4870 till olika vms med ESXi 5.x som grund. De fungerade ganska bra förutom att 4870 inte är mycke att hänga i granen nu för tiden.

Jag är lite osäker på om de finns någon tredje lösning som jag missat. Har nämligen för mig jag läst om någon här på swec som hade en setup med xeon 2699 och ett titan(eller 980) highend nvidia hursomhelst. Med denna setup körde personen 4 "seats" på en GPU. Jag kan ha blandat ihop de och drömt resten men om de finns en sådan lösning måste jag ju testa den

Skickades från m.sweclockers.com

Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

@kufra: Du kan väl inte ha passthroughat GPU:n i ESXi med en 2500k?

c[_]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av superapan:

@kufra: Du kan väl inte ha passthroughat GPU:n i ESXi med en 2500k?

Nej vet inte om mina andra maskiner står med i min signatur.
Maskinen jag labbar med är:
Asus rampage 2
I7-980x (1366 socket, har vt-x och vt-d stöd)
30gb ddr3 ram
128gb ssd
Radeon hd 6970
Nått psu med tillräcklig kräm

Innan hade jag denna maskin som NAS men den drar en del ström så köpte mig ett supermicro kort med i3 till. Innan dess var de min gamingrigg sådär 2009 nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com