Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

RPI Zero

Ny raspberry Pi. Zero. Ska kosta $5.
Länk: https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi-zero/
Verkar vara bra specifikationer. Men är ethernetporten borta?

MVH Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åhus
Registrerad
Dec 2011

Japp, ethernet och standard usb försvinner. Istället får man köra allt via OTG-micro usb data port
Ser ganska så mysig ut annars

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Upptäckte nyligen att raspberry inte klarar att göra repeated start på I2C vilket vissa sensorer kräver. Det blev snabbt ointressant att använda Pi för några sådana projekt då. Lite trist för det var vackert annars. Jag antar det är något de inte fixat i denna heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

@Shimonu: Det är löst för länge sedan:

sudo su - echo -n 1 > /sys/module/i2c_bcm2708/parameters/combined exit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2007

Köpte en! 6.5£ skickad kan jag inte låta bli.
Någon syssla kan man nog ge den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Någon som vet när den finns tillgänglig i svergie ?

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2005

Man får en Raspberry Pi Zero om man köper senaste numret av The MagPi. Finns den tidningen att köpa i Sverige?

Wahoo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Kul med litet format, men den känns bråkig att använda. Allting är headers eller mikroportar.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Zånkt:

Köpte en! 6.5£ skickad kan jag inte låta bli.
Någon syssla kan man nog ge den.

varifrån?

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Okt 2009

Har det hunnit komma någon info om strömförbrukning och vad Micro usb porten klarar att driva typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Ja, var har ni hunnit köpa den? Verkar som att den första batchen är slut överallt...

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2007

@Mr_Lazy: pihut var det. Men jag hittade nyheten kring 9 på morgonen och då fanns den i lager på massa ställen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg / Molde / Australien
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av iller:

Är du säker på att du vill ha Zero. Den är sämre prestandamässigt än RPI2.

Jag tror/hoppas att Zeron kommer räcka eftersom den inte ska vara en mediaspelare eller dator för bruk. Den ska motta info från Strobl och mata ut detta på en display med möjlighet för lite utökad funktionalitet. Inte borde den bli hemsk att jobba med på detta användningsområdet?

(Bytte tråd/svar till denna tråd, missade dess existens då jag ställde frågan)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Pi Zero är nu enligt många medier helt slutsåld. Men den är i produktion så lager kommer nog fyllas på vad det lider. Magpi har jag inte hittat i Sverige så förmodligen säljs den inte här. Vi svenskar har nog störst chans att komma över ett ex via brittiska återförsäljarna ThePiHut eller Pimoroni. De är officiella ÅF och får förmodligen in en rejäl last vid nästa batch av enheter. Inet säljer Pi Zero också men har inget bekräftat leveransdatum på hemsidan.

MSI Z77A-S03 Inet Ed. | i5 2500k @ 4.2Ghz | 2x Intel 520 SSD + 3TB Lagring | 32GB RAM | ASUS 760 DCII 2GB OC | EVGA Supernova G2 750W Gold+ | Fractal Design R4 | Phantek PH-TC14PE | Citera eller Pinga mig för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

Jag hittade nyligen ett chip vid namn ESP8266.

programmeras som en arduino, ahr wifi inbyggt, och kostar 17 kr från kina (eller 99 från kjell & co):D

https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av swehunter2000:

Jag hittade nyligen ett chip vid namn ESP8266.

programmeras som en arduino, ahr wifi inbyggt, och kostar 17 kr från kina (eller 99 från kjell & co):D

https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266

Ja. Eller om du ser en mindre utmaning i att hålla formatet litet och inte räds lite modding: http://www.hackerspace-ffm.de/wiki/index.php?title=Raspberry_...

MSI Z77A-S03 Inet Ed. | i5 2500k @ 4.2Ghz | 2x Intel 520 SSD + 3TB Lagring | 32GB RAM | ASUS 760 DCII 2GB OC | EVGA Supernova G2 750W Gold+ | Fractal Design R4 | Phantek PH-TC14PE | Citera eller Pinga mig för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Inte för att hälla salt i såren hos er som inte hann men idag blev jag riktigt glad över att hinna knipa en pi zero innan de sålde slut igen hos Pimoroni. Nu är julens hobby spikad!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Wohoo! En Zero beställd från Pimoroni!

Det finns fortfarande ett antal kit i lager för den hugade, tyvärr är den slutsåld som enskild vara utan tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.