Permalänk
Medlem

Byta ut D-Link DIR-655 mot vad?

Hej!

Mina föräldrar har en D-Link DIR-655 (den är min egentligen men fick aldrig med den i flytten och sedan har den blivit kvar hemma hos föräldrarna). Jag vill ha min router så ja kan ha trådlöst i lägenheten. Frågan är bara vad ja skall köpa åt föräldrarna. De har 100/10 fiber och det är viktigaste är bra täckning av wifi. Nuvarande D-Link DIR-655 sköter jobbet ganska bra men det finns några enstaka rum där wifi inte är tillgängligt.

Jag vill alltså ha router med "kraftfullare" wifi. Frågan är då bara vilken router...

Kommer RT-N56U eller RT-AC66U göra någon skillnad? Eller behöver man lägga en tusenlapp minst?

Mvh

edit: tänker på att de är black friday så man kanske ska slå till på nån dyrare (runt tusenlappen) Asus variant, men det kanske är onödigt om en billigare variant levererar samma wifi styrka som en dyr.

Permalänk
Medlem

Jag vet att Asus iallafall tidigare hade några med högre signalstyrka som dom hade fuskat med så att dom gick utanför dom tillåtna gränsvärdena, tror det var bland annat N56U. Annars har du ju routers som du kan installera custom firmware på och själv tweaka upp signalen så den är högre än standard.
I övrigt är det ju viktigt att man förstår hur antennerna strålar och hur de ska riktas, att man placerar routern centralt och att man väljer en frekvens som inte många andra grannar sänder på. Sen får man såklart inte glömma bort att vissa utav WiFi-kanalerna överlappar varandra, i 802.11n 2.4GHz finns det bara tre rena kanaler som inte överlappar varandra, 1, 6 och 11.

edit: Hittade en artikel om Asus fusk: http://extreme.idg.se/2.1030/1.520305/asus-misstanks-ha-salt-... det verkade alltså inte röra sig om N56U, kanske minns fel.

Permalänk
Medlem

Jag vet med 100% säkerhet att routern är jävligt dålig placerad, källare i ett hörn, i princip så ocentralt det kan bli. Min mamma och pappa vill inte flytta på den utan den skall stå i det hörnet :). Jag har inte tänkt och involvera mig i detta mer än att bestämma vilken router de skall köpa. Jag har inte tid och fixa custom firmware, ändra kanaler etc. Vill bara hänvisa dem till vilken router de skall köpa och sen ska det bara vara och koppla in och köra.

Får kolla vidare men tack för info och länken!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte nödvändigtvis byte av router kommer göra lika stor skillnad som t.ex. byte av antenn kan ge. Antennerna på DIR-655 går ju att skruva loss, men som sagt är det väldigt viktigt att du vet hur du ska rikta dom. Standardantennerna på DIR-655 är ju rundstrålande och ska vinklas uppåt om routern är lågt i höjd (tänk dig att dom strålar ut doughnuts runt om sig när dom står upp lodrätt) och vinklas neråt om routern är högt upp för att täcka in samma våningsplan routern befinner sig på. Annars finns det antenner som är mer lämpade när man har en router placerad i ett hörn. Försöker hitta någon bra bild men lyckas inte just nu, om nån annan vet någon bra får dom gärna länka.

Permalänk
Medlem

Hej!

Sitter och kollar efter ny router, sitter med en ASUS N66U, som var föregångaren till AC66. Den var rätt bra när den kom, sen har nog ASUS bland annat tunat ned uteffekt mm. Är absolut inte nöjd, har bytt till Merlins software vilket gjorde vissa saker bättre, men inte tillräckligt.
Till saken hör är att jag hade en DIR655 sedan innan, den står som anslutningspunkt på övervåningen och fungerar mycket bättre. Barnen gnäller i princip dagligen på hur segt ASUS-wifit är, bägge näten.

Undrar om inte du är bättre betjänt med en wififörlängare via nåt vägguttag ?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är otydligt i min första post men här är några faktorer till varför jag vill köpa en ny router åt föräldrarna

0. Jag vill ha min router.
1. Föräldrarnas nuvarande router (dir 665) den är min.
2. Jag har betalat för dir 665 routern och sitter just nu med en pissig netgear (föräldrarnas ex-router...) som är så gammal att man inte ens kan koppla telefonen mot wifi.
3. Föräldrarna behöver bättre wifi styrka i huset

Prio 1 det är att jag får min d-link. Köpa nya antenner till d-linken är inte aktuellt. Men tack igen för infon, hade ingen aning om att de strålade som en donut, alltid trott det var sfärisk-strålning.