Permalänk

Köp av nytt mekaniskt, ca 1500

Tjena! Har en hel del problem med mitt nuvarande tangentbord (SteelSeries 6gv2) och tänkte skaffa ett nytt.
Mina krav är ca. 500-1500, mekaniskt, bakgrundsbelyst (helst RGB). Fastnat lite för Corsair hitills, men lite svårt att bestämma mig mellan K65, K70, strafe osv. Också kollat på Xtrfy XG1R MX Red och Func KB460. Gällande Corsair så fattar jag inte riktigt skillnaden... Är de äldre och nyare modeller eller bara olika storlekar?

K65 http://www.inet.se/produkt/6102622/corsair-gaming-k65-rgb-mx-...
K70 http://www.inet.se/produkt/6102621/corsair-gaming-k70-rgb-mx-...
K95 http://www.inet.se/produkt/6100009/corsair-gaming-k95-rgb-mx-...

Tycker att K70 och K95 är snyggare än 65 men 65 kostar å andra sidan nästan 1000 kr mindre... Och var kommer Strafe in i bilden? Hur ligger det i förhållande http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/228052-c...

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Ducky är helt klart värt att överväga! Deras nyaste med belysning kostar ca 1500 och har massa med olika lägen för belysningen om det nu spelar roll.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2870384#rparams=ss=ducky...

Permalänk
Skrivet av imo:

Ducky är helt klart värt att överväga! Deras nyaste med belysning kostar ca 1500 och har massa med olika lägen för belysningen om det nu spelar roll.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2870384#rparams=ss=ducky...

Ser bra ut! Gillar nog looken på Corsair mer men hört att Ducky ska vara bra. Någon erfarenhet?

Permalänk
Inaktiv

Kan också rekommendera Ducky. Även deras äldre modeller är i kanonbra kvalité fortfarande. Använt 3 ducky-tangentbord genom åren och dom har imponerat på mig rejält. Men idag föredrar jag mer kompakta tangentbord, t.ex. KBT Race II.

Men det finns inte så många RGB-tangentbord att välja mellan egentligen. Corsair är bra kvalité, det är inget dåligt köp om du är orolig för det. Men jag skulle definitivt hålla mig undan från Razers tangentbord, alltid tveksam kvalité överlag. Och en varning för Logitech G910 Orion Spark också, den tyckte jag var så jäkla usel tyvärr. Ingen vidare mekanisk känsla.

Permalänk

Tror jag har kommit fram till att Ducky, K70 eller kanske Xtrfy skulle vara mina bästa alternativ. Har svarta switches på mitt gamla 6gv2, gillar dem men skulle gärna vilja ha ljud samt taktil känsla på knapparna. Vad jag förstår så är det bara Blue som har det? Ultimat skulle vara Red switches med känsla och lite ljud, men kanske inte finns. Har tyvärr hört att det ska finnas problem med Blue samt att de är sämre kvalité osv...

Undrar om det finns en Switch som ni tror passar mig bättre samt vilken Ducky modell som ni tror passar mig bäst? Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Tjena! Har en hel del problem med mitt nuvarande tangentbord (SteelSeries 6gv2) och tänkte skaffa ett nytt.
Mina krav är ca. 500-1500, mekaniskt, bakgrundsbelyst (helst RGB). Fastnat lite för Corsair hitills, men lite svårt att bestämma mig mellan K65, K70, strafe osv. Också kollat på Xtrfy XG1R MX Red och Func KB460. Gällande Corsair så fattar jag inte riktigt skillnaden... Är de äldre och nyare modeller eller bara olika storlekar?

K65 http://www.inet.se/produkt/6102622/corsair-gaming-k65-rgb-mx-...
K70 http://www.inet.se/produkt/6102621/corsair-gaming-k70-rgb-mx-...
K95 http://www.inet.se/produkt/6100009/corsair-gaming-k95-rgb-mx-...

Tycker att K70 och K95 är snyggare än 65 men 65 kostar å andra sidan nästan 1000 kr mindre... Och var kommer Strafe in i bilden? Hur ligger det i förhållande http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/228052-c...

Tacksam för hjälp!

Jag har detta ANSI Ducky RGB YOTG, som finns med 3 olika brytare i USA osv, finns bara i vit case, som inte har samma design som Shine 4/5 t-borden.
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

T-borden är tillverkade i 2015 ex (vad jag vet).

Tyvärr finns bara dom Nordiska YOTG t-borden bara med 2 olika brytare: Röd å Brun å kostar mer än 1500 kr, 1899 kr, det samma för Shine 5.
http://www.inet.se/kategori/657/gaming/520/Ducky

Ducky RGB YOTG/ RGB Shine 5 har en standard botten rad (Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Space), om du skulle få för dig att byta ut keycapsen (tangenterna).

Vilket inte k70, k95 osv inte har.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaprisfisken:

Tror jag har kommit fram till att Ducky, K70 eller kanske Xtrfy skulle vara mina bästa alternativ. Har svarta switches på mitt gamla 6gv2, gillar dem men skulle gärna vilja ha ljud samt taktil känsla på knapparna. Vad jag förstår så är det bara Blue som har det? Ultimat skulle vara Red switches med känsla och lite ljud, men kanske inte finns. Har tyvärr hört att det ska finnas problem med Blue samt att de är sämre kvalité osv...

Undrar om det finns en Switch som ni tror passar mig bättre samt vilken Ducky modell som ni tror passar mig bäst? Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken switch som är bäst för dig är alltid en svår fråga. Men det du beskriver låter som att du vill ha Clear switches.

http://www.keyboardco.com/blog/index.php/2012/12/an-introduct...

Som du kan se är Clear switches närmast Black när det gäller kraft. Men Clear har även tactile bump.

Men vill du vara lite vild och galen, ta en titt på Green switches.

Edit: Enda tangentbordet jag hitta i Sverige med clear switches. http://www.maxgaming.se/tangentbord/ducky/shine4-white-multi-...

Oh så sexigt vit den är... *dräggel*

Permalänk
Medlem

Corsairs RGB-belysning går att reglera med mjukvara. Visst är Ducky endast att man ändrar färgläge med knapptryckningar?

Jag tänker att man blir mer begränsat när det gäller inställningsmöjligheter för belysning när man väljer Ducky.

Permalänk
Inaktiv

Ducky Shine 5 är serien med RGB, 4:an har begränsat med färger. Bara o googla hur dom ser ut.

Och ja, du ändrar färger med knapptryckningar. Här borde Ducky verkligen gjort nån mjukvara som Corsair. Hade varit betydligt enklare. Inte smidigt för fem öre på Ducky.

Permalänk
Inaktiv

Filco all the way... Varför slösa pengar på något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Corsairs RGB-belysning går att reglera med mjukvara. Visst är Ducky endast att man ändrar färgläge med knapptryckningar?

Jag tänker att man blir mer begränsat när det gäller inställningsmöjligheter för belysning när man väljer Ducky.

Stämmer med knapptryckningar på Ducky borden.

Ducky RGB YOTG/Ducky Shine 5 RGB t-borden:

Single color LED modes:

FN + F9 = First Mode: 100% full backlight.

RGB LED blending modes:

FN + F10 = First Mode: Color cycling mode.

Finns fler "Modes", gitter inte lista alla.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Filco all the way... Varför slösa pengar på något annat?

Jo om man hemskt gärna vill ha bakgrundsbelyst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NybbTronio:

Jo om man hemskt gärna vill ha bakgrundsbelyst.

Ska vara det då, dock aldrig känt det behovet på en stationär dator, kan förstå på en laptop men på en stationär vill man väl ändå ha iaf en lampa tänd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ska vara det då, dock aldrig känt det behovet på en stationär dator, kan förstå på en laptop men på en stationär vill man väl ändå ha iaf en lampa tänd?

Är det konstigt att vilja ha olika ljust på olika ställen? Jag gillar inte taklampor men andra får göra som de vill.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ska vara det då, dock aldrig känt det behovet på en stationär dator, kan förstå på en laptop men på en stationär vill man väl ändå ha iaf en lampa tänd?

För min del tycker jag att det är snyggt med bakgrundsbelysning. Det är inte för att hitta tangenterna

Permalänk

Tack för alla svar! Var på iNet idag och testade lite olika tangentbord. Gillar faktist Corsair Strafe RGB MX Silent starkt, det hade också ett bra pris. Men vad jag förstår så är det kanske inte den bästa kvalitén. Gillade gummi-Matta känslan, dock vet jag inte vad jag tycker om texturen på spaceknappen...

De andra switcharna som gick att testa var MX Black (samma som jag tidigare haft), ett klickigt razer som jag antar hade de gröna kopiorna samt ett Logitech bord. Gillade faktist deras switches också, vilket verkade vara deras egna. Dock är jag inget fan av deras stil.

Gud vilken jungel det här är, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/20644-topre-gor-mekaniska-br...

Sorry att jag kommer och stör i onödan. Tangentbordet finns inte att köpa än ändå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Kaprisfisken:

Tack för alla svar! Var på iNet idag och testade lite olika tangentbord. Gillar faktist Corsair Strafe RGB MX Silent starkt, det hade också ett bra pris. Men vad jag förstår så är det kanske inte den bästa kvalitén. Gillade gummi-Matta känslan, dock vet jag inte vad jag tycker om texturen på spaceknappen...

De andra switcharna som gick att testa var MX Black (samma som jag tidigare haft), ett klickigt razer som jag antar hade de gröna kopiorna samt ett Logitech bord. Gillade faktist deras switches också, vilket verkade vara deras egna. Dock är jag inget fan av deras stil.

Gud vilken jungel det här är, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

O ja, djungel var rätta ordet
Jag slog till på en Corsair Strafe RGB MX Brown lite på vinst och förlust...
Tyckte personligen att knapparna såg bättre ut på Strafe än på K70/95, därför blev det ett Strafe.
Tog Brown för av vad jag lyckats forska fram ska de vara skönare att skriva på än Red, men låta mindre än Blue. Och gudarna ska veta att det låter mycket om Brown!!! så fattar inte varför man skulle vilja ha Blue

Permalänk

Jag köpte mig ett K70 RGB med röda switches, jag har endast använt ett Razer med deras egna switchar, jag funderade på k70 red eller Strafe RGB Brown men det blev detta (båda låg på samma pris under blackfriday) jag har inte riktigt testat att spela med detta än men det är riktigt skönt att skriva på..
Men det låter ju ändå ganska mycket när knapparna går i botten..
Men jag skulle rekommendera detta faktiskt!

Kvallite är det på tangentbordet vad jag kan känna i alla fall!

Permalänk
Skrivet av MatrimVidz:

O ja, djungel var rätta ordet
Jag slog till på en Corsair Strafe RGB MX Brown lite på vinst och förlust...
Tyckte personligen att knapparna såg bättre ut på Strafe än på K70/95, därför blev det ett Strafe.
Tog Brown för av vad jag lyckats forska fram ska de vara skönare att skriva på än Red, men låta mindre än Blue. Och gudarna ska veta att det låter mycket om Brown!!! så fattar inte varför man skulle vilja ha Blue

Razers gröna switches ska väl vara som blåa och dom klickar inte mycket mer än mitt nya K70 Red, knapparna bottnar och där låter det, men det lilla klicket låter inte så mycket faktiskt!

Permalänk
Medlem

Har inte använt mekaniskt tangentbord på över 10 år men slog till på ett Corsair Strafe MX Silent I början av veckan och måste säga att jag är väldigt nöjd. Extrem kvalitet. Bordet väger säkert ett par kilo! Mycket skönt att skriva på och låter inte alls mycket, inte velat ha mekaniskt innan då jag hört hur högt polarna hörs men detta är super på den fronten.

Att de kan lysa i olika färger är rätt snyggt, har dock ställt in så de bara lyser och inte blinkar osv. Ganska kul att pilla med

Ett annat plus är att det sitter ett usb-uttag på baksidan av det.

Rekommenderas verkligen!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk

Strafe är otroligt skönt, har med mx Red! Är det bara jag som märkt att tangentbordet glider mer på vänstra sidan än högra? Om man har stödbenen (vad heter det egentligen?) uppfällda. Typ om du trycker handen ner/framåt mot tangentbordet så glider det upp på något vis. Jag har kvar gummigrejerna men på mitt så glider det mer på vänstra än högra. Testa gärna ni också så jag vet om det är mitt det är fel på eller om det har med vikt o.s.v. att göra.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte var på hugget under black friday när elgiganten sålde Logitech G710+ med bruna mx för 599kr.

Taktil feedback i brytarna och dom låter inte så mycket som blå gör, G710+ låter bara lite mer än mitt gamla tangentbord som hade gummi-brytare. Dels låter ju bruna brytare i sig mindre än blå men Logitech har dessutom satt dit o-ringar på alla tangenter redan från fabrik så G710+ är från fabrik tystare än andra tangentbord med bruna brytare.

Till ordinarie pris så ligger G710+ någon hundring under ditt max-pris så jag rekommenderar att du kollar på ett om du får chansen

Jag är iaf otroligt nöjd med mitt G710+ efter att ha använt ett gummi-tgb i typ tjugo år. Nu när jag tänker efter så är detta bara mitt tredje tangentbord på två decennier och jag har aldrig bytt pga att det gamla inte funkat, heja Logitech

EDIT: Enligt prisjakt ligger G710+ på cirka 1100kr, dvs 400kr under ditt max-pris.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Skrivet av [TBOC]Razor:

Synd att du inte var på hugget under black friday när elgiganten sålde Logitech G710+ med bruna mx för 599kr.

Taktil feedback i brytarna och dom låter inte så mycket som blå gör, G710+ låter bara lite mer än mitt gamla tangentbord som hade gummi-brytare. Dels låter ju bruna brytare i sig mindre än blå men Logitech har dessutom satt dit o-ringar på alla tangenter redan från fabrik så G710+ är från fabrik tystare än andra tangentbord med bruna brytare.

Till ordinarie pris så ligger G710+ någon hundring under ditt max-pris så jag rekommenderar att du kollar på ett om du får chansen

Jag är iaf otroligt nöjd med mitt G710+ efter att ha använt ett gummi-tgb i typ tjugo år. Nu när jag tänker efter så är detta bara mitt tredje tangentbord på två decennier och jag har aldrig bytt pga att det gamla inte funkat, heja Logitech

EDIT: Enligt prisjakt ligger G710+ på cirka 1100kr, dvs 400kr under ditt max-pris.

Låter absolut bra men faller nog på grund av den här cyberkänslan som Logitech är bra på att få till :/ Dock var det här inte alls lika farligt som vissa av deras ljusblåa tangentbord, men fortf. inte riktigt i min smak. Tack ändå:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Känner nu att jag står mellan ett K70 och ett Strafe. Ducky i all ära, tror dock att båda Corsairen klarar kvalitetskravet och faller mer för Corsair i utseende. Dessutom är det Ducky jag kollat på (Shine 5 RGB) en bit över mitt priskrav. Iof är det jävligt snyggt, och om det är mycket bättre än Corsair kanske värt det. Nu när jag tänker på det så ligger K70 i samma prisklass som K70.

Fördelar vad jag hittat:

Strafe
+Bättre ljus (inte särskilt viktigt)
+USB- port (använder iof inte min USB port på mitt 6gv2)

K70
+Mediaknappar
+Alimimium
+Braided sladd

Inte kollat så noga på Ducky men återstår att se om ni tycker det är bra. Xtrfy verkar ingen nämna så det är nog borta. Func Kb460 är faktist riktigt snyggt, bra pris osv men det måste ju ha någon nackdel med tanke på att ingen nämner det.

Somsagt tror jag att jag har begränsat mitt val lite men är ju fortfarande omöjligt, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Låter absolut bra men faller nog på grund av den här cyberkänslan som Logitech är bra på att få till :/ Dock var det här inte alls lika farligt som vissa av deras ljusblåa tangentbord, men fortf. inte riktigt i min smak. Tack ändå:)

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du med cyber ??

Tangentbordet är svart och mörkgrått med en liten orange highlight där makroknapparna sitter. Om något så är det väl ett av dom mer diskreta tangentborden i "gamerklassen" Förutom den där orangea biten då, jag stör mig inte alls på den men förstår att det finns dom som kan göra det.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Känner nu att jag står mellan ett K70 och ett Strafe. Ducky i all ära, tror dock att båda Corsairen klarar kvalitetskravet och faller mer för Corsair i utseende. Dessutom är det Ducky jag kollat på (Shine 5 RGB) en bit över mitt priskrav. Iof är det jävligt snyggt, och om det är mycket bättre än Corsair kanske värt det. Nu när jag tänker på det så ligger K70 i samma prisklass som K70.

Fördelar vad jag hittat:

Strafe
+Bättre ljus (inte särskilt viktigt)
+USB- port (använder iof inte min USB port på mitt 6gv2)

K70
+Mediaknappar
+Alimimium
+Braided sladd

Inte kollat så noga på Ducky men återstår att se om ni tycker det är bra. Xtrfy verkar ingen nämna så det är nog borta. Func Kb460 är faktist riktigt snyggt, bra pris osv men det måste ju ha någon nackdel med tanke på att ingen nämner det.

Somsagt tror jag att jag har begränsat mitt val lite men är ju fortfarande omöjligt, haha.

Jag har själv två Func KB-460 (blå och röda) och har varit på jakt efter ett med bruna också. Fruktansvärt prisvärt tangentbord som fungerar hur bra som helst. Dock så har Fnatic nyligen köpt upp Func och det finns bara ett fåtal med blå brytare att få tag på i butik tyvärr. Men om blå brytare är intressant för dig rekommenderar jag verkligen Func KB-460!

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Hade ett logitech 710+ som var grymt. Köpte senare ett razor black widow som funkade men där bokstäverna försvann pga ej laserskurna tangenter. Har numera ett qpad mk90 som jag riktigt älskar sen tre år tillbaka. Mk85 ska man dock se upp med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Strafe är otroligt skönt, har med mx Red! Är det bara jag som märkt att tangentbordet glider mer på vänstra sidan än högra? Om man har stödbenen (vad heter det egentligen?) uppfällda. Typ om du trycker handen ner/framåt mot tangentbordet så glider det upp på något vis. Jag har kvar gummigrejerna men på mitt så glider det mer på vänstra än högra. Testa gärna ni också så jag vet om det är mitt det är fel på eller om det har med vikt o.s.v. att göra.

Mitt Strafe har absolut inte det problemet du beskriver. Men jag håller med om att det är ett riktigt skönt tangentbord!:)

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk

Köpte själv att Ducky Shine 4 med MX gröna brytare. förstår inte vad folk menar när dom säger att dom är tröga^^

Mitt Model M är trögare och det tycker jag är rätt trevligt att skriva och lira nått game då och då

Man brytare avgör man själv med van man vill ha. Röda skall ju vara bättre vid gaming har jag hört, jag gillade dom inte men är ju en smaksak.

Men Ducky gör sköna tangetbord, inget flashigt eller så utan ser ut som ett vanligt tangentbord!

Jag rekommenderar det faktiskt! Corsair kan jag dock inte uttala mig så mycket om, har bara testat K95 en gång och det är med röda brytare kändes lite billigt i ytterst få fall, kan dock inte sätta fingret på de.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?