Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cirith Ungol
Registrerad
Nov 2015

TKL, tips?

Hej swecare!

Jag behöver ett tangentbord som inte tar så stor plats, har ett Apex nu som jag trivs med, men jag måste snart nöja mig med ett mindre skrivbord och då blir tangentbordet lite brett. Det är viktigt att det är tyst, spelar mestadels cs och slösurfar. Jag behöver inga makroknappar och sånt, men bakgrundsbelysning behöver jag. Är det någon som har bra förslag så är jag mycket tacksam. Budget? Vet inte riktigt, jag ser hellre att det blir bra än att det blir billigt, men fyller man båda de kriterierna vore det ju optimalt

Define R4 / MSI Z97 Gaming 5 / 4670K@4.2 / 970 Strix / Benq XL2411Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Jag själv kör med ett Cooler Master Quickfire TK och är nöjd med det. Dock har den bara en färg på bakgrundsljuset och kanterna är lite jobbiga mot handflatan under längre tids användning. Lite väl dyrt just nu men hittar du det billigt så tycker jag det är prisvärt:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Jag köpte precis ett Ozone Strike Battle med bruna brytare på Black Friday. Det finns 4st kvar på Alina för 599:-. Bor du i Stockholm så har jag köpt ett extra som ligger på mitt utlämningsställe (Täby) som du kan få köpa för samma pris. Skriv PM om du vill veta mer.

Ozone på Prisjakt

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i7 4790k @4.7GHz CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz GPU: Asus Strix 1080 SSD: Crucial MX300 750GB, Intel 530 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech G900 Ljud: Audioengine A2+ & Wharfedale D10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

CM Storm QuickFire Rapid I är ett riktigt schysst tangentbord. Kostar en tusenlapp. Det som är bra med att den har vit belysning är att du kan använda såna här.
http://www.banggood.com/DayDream-LED-Cover-10-pcs-for-Mechani...
Om du nu vill ha lite festliga färger.

Om du absolut vill ha numpad så är Quickfire TK-serien helt ok.
Vill du lyxa till det så är Corsair K65 RGB ganska schysst. Håll dig undan från Razer bara, alltid tveksam kvalité överlag.

Jag är tyvärr rätt besviken på utbudet i Sverige när det gäller TKL. Utomlands finns det MASSOR med grymma märken och snygga fräsiga tangentbord. Otrolig skillnad jämfört med Europa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2004

Vad du än väljer rekomenderar jag röda switchar! Vilka som är bäst är subjektivt men jag har provat alla switchar och röda är verkligen guld!

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i5 6600K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 2666 Mhz 16 GB
Samsung 850 Evo 250 GB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei P20 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
svartlien
Registrerad
Dec 2015

kör på ett corsair k65 rgb, och nu efter buggarna är fixade så kan jag faktiskt rekomendera detta...
kanske lite dyrt...
men ack så fräsigt xD

finns det inte ... skapa det!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cirith Ungol
Registrerad
Nov 2015

Tack för alla tips!

Define R4 / MSI Z97 Gaming 5 / 4670K@4.2 / 970 Strix / Benq XL2411Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Aug 2014

Kanske satsa på ett filco? haft mitt i 3 år och är fortfarande som nytt, skämde dock bort det med att beställa PBT caps igår.

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2005

Har inte K65 en icke-standard bottenrad? Kan vara värt att kolla på om du tror att du kan vilja byta keycaps i framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Dizzö:

Vad du än väljer rekomenderar jag röda switchar! Vilka som är bäst är subjektivt men jag har provat alla switchar och röda är verkligen guld!

Nekromantiserar lite och rekommenderar något annat än röd då jag får oskyldiga feltryck när jag skriver även efter att ha kodat på det 8 timmar. Och jag kodar 8 timmar varje vardag. Kommer även när jag skriver nu. Vore intressant om det fanns en sajt där man man matar in switchen man har och sen mäter WPM, stavfel och gamingrörelser. För feltrycken som "er" istf e och för sent uppsläpp av SHift lär ju hända även i spel menar jag. Tror inte just det är subjektivt, även om jag bara använt det i 6 dar.

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

@HolyFather: Jag kodar på röda brytare och det är inga problem alls. Jag skriver inte mer fel på dessa brytare än på några andra, men det är skönt att slippa trycka så hårt om man skriver hela dagarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av adzer:

@HolyFather: Jag kodar på röda brytare och det är inga problem alls. Jag skriver inte mer fel på dessa brytare än på några andra, men det är skönt att slippa trycka så hårt om man skriver hela dagarna.

1mm O-ringar tog bort det mesta Pinggljudet och fixade SHiftproblemet, men grundproblemet är att jag vill skriva snabbt, och då kan jag inte hovra utan jag vill rassla. Och då har MX Red för hög triggningspunkt, eller iaf för lätta att trigga. Tror fler än jag erfar accidental triggers i spel och skriva när det byter till MX Red från ett icke-mekaniskt.

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

OP: I min tråd har jag fått rekommenderat Realforce, NovaTouch, med Topre/Topre S, och Majestouch med MX Brown.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2004

Du är ute ett år försent. Du tror inte OP redan skaffat ett tangentbord vid det här laget?

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i5 6600K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Dizzö:

Du är ute ett år försent. Du tror inte OP redan skaffat ett tangentbord vid det här laget?

Och ett tangentbord är tillräckligt?

Jag har 7, kan aldrig få för många!

i7 8700k | NZXT Kraken x62 | Asus Strix Z370-F | 16 GB G.Skill Trident Z | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | NZXT H500i | EVGA SuperNOVA G3 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av PierreB:

Och ett tangentbord är tillräckligt?

Jag har 7, kan aldrig få för många!

Det är din åsikt. Har man ett fungerande så räcker det.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av lllbarcode:

CM Storm QuickFire Rapid I är ett riktigt schysst tangentbord. Kostar en tusenlapp. Det som är bra med att den har vit belysning är att du kan använda såna här.

Har ett sånt. Efter ett halvårs varsam användning hade inte mindre än tolv tangenter tappat belysningen. Det är ett känt problem enligt CM.

Masterkeys Pro S, som jag också har, är ett mycket bättre val enligt mig.

EDIT: Haha, var ju en lagom gammal tråd ja.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Finns det TKL med bruna switchar att hitta i Sverige med RGB belysning som inte ser ut som en 12-årings våta dröm?

Asus ROG PG 348q , Phateks P400 S, Asus ROG Strix Z270H,i7 6700K, G Skills RGB 16 GB, MSI GeForce RTX 2080 8GB GAMING X TRIO , Fractal Design Celsius S24, Soundblaster X Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Shooto Great:

Finns det TKL med bruna switchar att hitta i Sverige med RGB belysning som inte ser ut som en 12-årings våta dröm?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3611826

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Shooto Great:

Bara att ha RGB belysning gör ju tangentbordet tyvärr till en 12-årings våta dröm så det är lite kört

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av reaperishere:

Bara att ha RGB belysning gör ju tangentbordet tyvärr till en 12-årings våta dröm så det är lite kört

Du är uppenbarligen inte insatt. Se tex tangentbordet som länkades ovan. Är detta en "12-årings våta dröm"?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av twk:

Du är uppenbarligen inte insatt. Se tex tangentbordet som länkades ovan. Är detta en "12-årings våta dröm"?
https://prisjakt-a.akamaihd.net/product/left/800/3611826.jpg

Beror ju på hur man ser det..

Men ja, jag förstår vad du menar. Det går ju att köra en eller två färger istället för att köra regnbågsspya om man vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Mer så att jag har oftast lite mörkt när jag lirar och har blivit bortskämnd med RGB-belysningen på enskilda knappar .Leker inte techno rengbåge och tycker att spygrönt eller kräks blått dödar min själ långsammt...;)

Asus ROG PG 348q , Phateks P400 S, Asus ROG Strix Z270H,i7 6700K, G Skills RGB 16 GB, MSI GeForce RTX 2080 8GB GAMING X TRIO , Fractal Design Celsius S24, Soundblaster X Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av huttala:

Beror ju på hur man ser det..

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/41895?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDE4OTUiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJjNWE2NjQzMWVjZjcwMjM2YTk5MWRiYjkxZTkzYWUxZCJ9

Men ja, jag förstår vad du menar. Det går ju att köra en eller två färger istället för att köra regnbågsspya om man vill.

Går det att stänga av belysningen helt på tagentbordet?

|| 2600K 3.4GHz @ 4.4GHz | MSI R9 390X | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 LP | ASRock P67 Extreme 4 | Noctua NH-D14 | Fractal Design Define R3 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Isri:

Går det att stänga av belysningen helt på tagentbordet?

Absolut!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Brukar väl gå på alla?