Permalänk
Medlem

Cpu överhettas och datorn stängs av.

Tja har en antec kuhler 620 h2o kylare, bytte en av fläktarna på radiotorn idag. När jag sen skulle starta datorn igen så knastrar kylaren och det står att den överhettas och datorn stängs av, har knappt nån erfarenhet av detta alls så hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Hör du om pumpen funkar ? kanske kan se om vattnet "rör" på sig ?
Kolla så blocket inte har släppt från cpu.n

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Pumpen knastrar som bara fan. När jag startade nyss så stod de d7 på mitt moderkort (asus maximus v gene) och jag kom direkt in i nåt varningsmeddelande. Men när jag starade den igen så stod det A0 som det brukar och jag kom till skrivbordet en liten stund innan datorn stängdes av igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Antingen har pumpen gått sönder, går på fel spänning eller så kopplade du något fel när du bytte fläkt.

Bilder är alltid bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Bomb säker på att jag kopplade rätt, bytte ju bara en fläkt. hur kan jag kolla om det går på fel spänning? men den borde ju inte göra det? för strömmen till den kopplade jag inte ur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svinken:

@MultiMan: Bomb säker på att jag kopplade rätt, bytte ju bara en fläkt. hur kan jag kolla om det går på fel spänning? men den borde ju inte göra det? för strömmen till den kopplade jag inte ur.

Om du har den kopplad till moderkortet och ändrat något i BIOS så kan ju spänningen ha påverkats. Som sagt, mer information är alltid bra för alla inblandade i en felsökning. Finns en mycket bra klistrad tråd av Chefredaktör @Dimestam i Supportforumet för stationära som ger tips.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: har inte ändrat nåt i bios men får kolla iaf, vad är det jag ska leta efter?

Permalänk
Medlem

Står CPU heating error

Permalänk
Avstängd

@Svinken: Troligen så har din kylare sagt upp sig. Har du ens öppnat upp datorn och kontrollerat så att Pumpen/blocket inte har lossnat och har 100% kontakt med processorn, kontrollerat att pumpen fungerar?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Jag hade samma problem. Min kylare var död som Peppar2014 säger.