Arrangera E-sportturnering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008

Arrangera E-sportturnering

Hej!
Jag deltar i en stor organisation som varje år arrangerar ett stort sportevenemang, detta evenemang har pågått i över 50 år.
Även om vi har mycket historia i evenemanget så är det inte den som är intressant utan framtiden är det intressanta.
En av mina idéer för att utveckla detta arrangemang mot framtiden är att hålla i en E-sport turnering i någon form (alla under 18 år).

Till att börja med så är frågan vilket spel är en lämplig början? Är det CS:GO som gäller?
Hur många är standard att spela när man tävlar i detta spel 1 vs 1, 5 vs 5... osv?
Vad bör man har för typ av spelsätt, gruppspel, semifinal och slutligen final eller bara direkt börja med 1/8 final, 1/4 final osv..?

Detta evenemang ska enbart hållas på LAN, dvs alla som spelar ska sitta i samma lokal utan internetanslutning.
Jag tror att det kan vara lämpligt att vi som arrangörer håller med utrustningen dvs dator och skärm för att minimera risken för fusk. (Tangentbord, mus och headset kan vi oxå hålla med, men jag tror att om jag själv skulle vilja ha mina egna om jag skulle tävla i Ms Röj)
Vad är det för systemkrav för att kunna spela spelet du föreslår på en vettig nivå?
För jag har så bra koll att man inte spelar på tex CS:GO på ett GT210, men det blir rent löjligt dyrt om man ska ha tex 10 datorer med 5960X och 980TI SLI.

Hur ser det ut, vad bör man ha för hårdvara i hostdatorn? Om man har sånt nu för tiden?
Kommer själv i håg tiden med dedicated server till CS 1.6 men vet inte om det funkar så nå mer i dag.

Vad mer bör man tänka på?

Redigerade titeln!

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skara
Registrerad
Feb 2013

Cs och Lol är de två största tävlingsspelen just nu. i Sverige är cs go helt klart störst där upplägget är 5v5 bästa av 30 rundor. men om du seriöst ska anordna en turnering så fixa hjälp av erfarna admins och arrangörer inom området ex fragbite. Att ha kvalet online är ett måste om du ska ha många lag med i turneringen. Hoppas det var till nån hjälp lycka till.

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av whatisgoogle:

Cs och Lol är de två största tävlingsspelen just nu. i Sverige är cs go helt klart störst där upplägget är 5v5 bästa av 30 rundor. men om du seriöst ska anordna en turnering så fixa hjälp av erfarna admins och arrangörer inom området ex fragbite. Att ha kvalet online är ett måste om du ska ha många lag med i turneringen. Hoppas det var till nån hjälp lycka till.

Jag tror inte kval kommer vara någon mening (iaf de första åren) då det arrangeras i fel del av Sverige och det är inte frågan om några prispengar utan detta är mer åt en "lan-turnering". Har du något hum om vad man behöver för hårdvara? Inga exakta svar behövs dock, bara så jag kan räkna på ett ungefär vad det kan komma att kosta.

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skara
Registrerad
Feb 2013

@Litenskit: jag gissar på att i5 och 960 borde räcka utan problem.

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212