Styra luftvärmepump med enkortsdator.

Permalänk
Medlem

Styra luftvärmepump med enkortsdator.

Min luftvärmepump reglerar värmen dåligt så jag behöver något som kan styra den. Givetvis passar en RPI eller Arduino utmärkt.
Jag är tyvärr hel ny på detta och behöver lite guidning.

Det jag behöver kunna göra är:
Läsa in och lagra IR-koder från fjärrkontrollen
Mäta temperaturen inomhus.
Logik att för att av/på och höja/sänka fläkthastigheten beroende på temperatur.
Skicka IR-koder till värmepumpen.
Kunna ändra vald temperatur på något sätt. Nätverk/mobil/knappar/IR (annan fjärr)

Första frågan är om man ska gå på RPI eller Arduino?
Temperatursensor behövs självfallet.
IR-sändare

Här finns en grundläggande guide hur man läser in IR-koder manuellt.
http://www.instructables.com/id/How-To-Useemulate-remotes-wit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

Min luftvärmepump reglerar värmen dåligt så jag behöver något som kan styra den. Givetvis passar en RPI eller Arduino utmärkt.
Jag är tyvärr hel ny på detta och behöver lite guidning.

Det jag behöver kunna göra är:
Läsa in och lagra IR-koder från fjärrkontrollen
Mäta temperaturen inomhus.
Logik att för att av/på och höja/sänka fläkthastigheten beroende på temperatur.
Skicka IR-koder till värmepumpen.
Kunna ändra vald temperatur på något sätt. Nätverk/mobil/knappar/IR (annan fjärr)

Första frågan är om man ska gå på RPI eller Arduino?
Temperatursensor behövs självfallet.
IR-sändare

Här finns en grundläggande guide hur man läser in IR-koder manuellt.
http://www.instructables.com/id/How-To-Useemulate-remotes-wit...

Om man har en finare värmepump så brukar den har analoga ingångar som man kan ansluta sig till.
Vilken värmepump har du?

Hur menar du att den reglerar värmen dåligt?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Det är en Mitsubishi snart 10 år gammal.

Den reglerar dåligt på det viset att ganska ofta om man har den ställd på automatik så den reglerar fläkthastigheten upp och ner då kan det vara varmare än inställd temperatur och blåser på ändå med hög hastighet. Exempelvis vald temp är 21 grader, det är 23-24 grader inomhus och den blåser på näst högsta hastighet. Ibland har det hänt tvärt om, den är ställd på 21, det är 18 grader inomhus och den blåser på lägsta hastighet.

Ätt lägga pengar en tekniker som ska försöka fixa det, kommer kosta mångdubbelt jämfört med en RPI.

Permalänk
Medlem

@ford-p: Utgår att det är en luft/vatten eller luft/luft, isf, har du rengjort filtren och lamellerna?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

@BrusE: Det är en Mitsubishi snart 10 år gammal.

Den reglerar dåligt på det viset att ganska ofta om man har den ställd på automatik så den reglerar fläkthastigheten upp och ner då kan det vara varmare än inställd temperatur och blåser på ändå med hög hastighet. Exempelvis vald temp är 21 grader, det är 23-24 grader inomhus och den blåser på näst högsta hastighet. Ibland har det hänt tvärt om, den är ställd på 21, det är 18 grader inomhus och den blåser på lägsta hastighet.

Ätt lägga pengar en tekniker som ska försöka fixa det, kommer kosta mångdubbelt jämfört med en RPI.

Det är kanske dags för service på den? Givarna behöver kanske bytas, alternativt göras rent.

Fram med modellnumret så kan jag googla och se om den har inputs.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Att kompensera ett trasigt styr med ett ytterligare styr är kanske inte så simpelt ändå..

Har du någon erfarenhet av styr och regler / fast eller flytande kondensering / pid-regulatorer / avfrostningscykler / varvtalsreglering etc ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Att kompensera ett trasigt styr med ett ytterligare styr är kanske inte så simpelt ändå..

Har du någon erfarenhet av styr och regler / fast eller flytande kondensering / pid-regulatorer / avfrostningscykler / varvtalsreglering etc ?

Där dödade du tråden!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

@ford-p: Utgår att det är en luft/vatten eller luft/luft, isf, har du rengjort filtren och lamellerna?

Luft/luft, allt är rengort. Den drar inte heller tjuvluft genom vägggenomförningen. Det kan påverka temperatursensorn.

Skrivet av BrusE:

Det är kanske dags för service på den? Givarna behöver kanske bytas, alternativt göras rent.

Fram med modellnumret så kan jag googla och se om den har inputs.

En titt på givaren kanske inte vore fel. Men problemet är mer att den "fastnar" i en fläkthastighet ibland.
jag ska kolla modellnr ikväll.

Skrivet av Karaff:

Att kompensera ett trasigt styr med ett ytterligare styr är kanske inte så simpelt ändå..

Har du någon erfarenhet av styr och regler / fast eller flytande kondensering / pid-regulatorer / avfrostningscykler / varvtalsreglering etc ?

Värmepumpens reglering är inte dålig hela tiden. Den kan fungera normalt i flera dagar sedan helt plötsligt är det 23-24 grader när man kommer hem. Det är som om den har fastnat i ett läge. När man då sänker fläkthastigheten och senan sätter på auto igen så reglerar den normalt igen i 30min till några dagar.
Jag tänkte inte ta över styrningen helt. Mer en enkel styrning via fjärrkontrollen. När det är för varmt så sänks fläkthastigheten ett steg, fortfarande för varmt?, sänk ett till eller stäng av. Tvärt om vid för kallt.

Permalänk
Medlem

Det kanske redan finns färdig styrning. Den har tempsensor, jag får ta reda på om den kan reglera VP automatiskt.
http://www.varmepumptillbehor.se/broadlink-rm-pro-e-wifi-styr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Fram med modellnumret så kan jag googla och se om den har inputs.

Det är en mitsubishi MUZ-FA25VAH

Permalänk
Medlem

Broadlinken kan inte triggas på temperatur. Tempsensorn använda bara som utsignal.

Det blir RPI projekt av det här. Jag hittade även en intressant sensor som mäter både temp och luftfuktighet.
https://learn.adafruit.com/adafruit-hdc1008-temperature-and-h...

Det här är inköpslistan, strömmatning och sd-kort har jag.

Dator Raspberry Pi Mod B+ Dator Raspberry Pi Mod B+
Trådlöst nätverkskort USB Nano Trådlöst nätverkskort USB Nano
Adafruit HDC1008 Temperature & Humidity Sensor Breakout Board

Breadboard Half-size Solderless Breadboard Half-size Solderless
Breadboarding wire bundle 65pcs Breadboarding wire bundle 65pcs
IR sensor - TSOP38238 IR sensor - TSOP38238
Super-bright 5mm IR LED - 940nm Super-bright 5mm IR LED - 940nm
NPN Bipolar Transistors (PN2222) - 10 pack NPN Bipolar Transistors (PN2222) - 10 pack
Metallfilmsmotstånd 0.25W 220ohm 1% (220R) Metallfilmsmotstånd 0.25W 220ohm 1% (220R)
Metallfilmsmotstånd 0.25W 1Kohm 1% (1k) Metallfilmsmotstånd 0.25W 1Kohm 1% (1k)

Permalänk
Medlem

Trots att jag sysslat med datorer sedan 1992 så fick jag känslan av total nybörjare när jag skulle skriva in kommandon i terminalen. sudo apt-get install tightvnc och så vidare. Precis som man skrev av en text när man skulle rodda i DOS utan att veta vad man gjorde.

Permalänk
Medlem

Hoppas du genomförde projektet och att det fungerade som tänkt. Jag tänkte göra samma sak fast med arduino. Blir förvånad till motståndet att ordna egen tempreglering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Svalka:

Det är nog mer motståndet att laga ett fel genom att montera mer hård och mjukvara.

Lite som att bota skoskav genom att knyta fast ett nytt lösben, eller köpa en lastbil för att köra runt sin trasiga personbil på flaket.

Regleringen i en värmepump är allt annat än simpel och har den fungerat innan blir den nog inte bättre av att krångla till det mer.

Bättre är att felsöka och rätta till det man har.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.