Betala kvinnor för att läsa IT, förslag från Digitaliseringskommisionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Orkade inte läsa artikeln men spontant låter det som ett bra förslag. Hellre en duktig kvinna på rätt plats än en omotiverad man på fel plats.

Eeh, vaah? Jaa, no shit men vad har det med ämnet att göra? Hellre en duktig man på rätt plats än en omotiverad kvinna på fel plats, eller är det entydigt gällande åt det andra hållet?

Permalänk

Jag ser mycket hellre att låglöneyrken där det krävs högskola får en höjning på sin lön. Dessa yrkena är också typiska kvinnoyrken(lärare, sjuksköterska).

Kvotering är aldrig rätt väg att gå utan det är den som är bäst lämpad för jobbet/utbildningen som skall ha platsen.

Har man ett brinnande intresse för någonting så hade det varit rent åt helvete om någon annan tjomme hade fått platsen/jobbet bara för att den tillhör en viss grupp.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Detta kommer bara förstärka iden om att kvinnor inte kan.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Programmering var till exempel helt och hållet kvinnodominerat till en början.

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag ser det som vilken investering som helst. När dessa kvinnor får ett kvalificerat jobb så betalas detta tillbaka det i form av högre skatt och konsumtion. Bara win, win.

En omotiverad man är på fel plats om det gäller IT, där måste man vara alert.

Ingen risk. Sådana faller bort av sig själva om inget intresse finns.

Varför är bara män omotiverade enligt dig? För dig verkar det vara en omöjlighet att kvinnor är omotiverade. Vad baserar du dina slutsatser på?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Bland annat här. https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_computing och här http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2014/10/06/3457...

Du kan få fler källor om så önskas men jag tror du är fullt kapabel att använda sökmotorer på egen hand.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta kommer bara förstärka iden om att kvinnor inte kan.

Hur då? En utbildning går man väl för att lära sig, oavsett ekonomiska incitament. Ingen som går en utbildning kan allt från början, oavsett vad denne sen har mellan benen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

"Hellre en duktig kvinna på rätt plats än en omotiverad man på fel plats."
"En omotiverad man är på fel plats om det gäller IT, där måste man vara alert. :)"

Vilka könsfördelnings åsikter... suck

Är det inte klokare att tänka så här:
"Hellre en duktig människa på rätt plats än en omotiverad människa på fel plats."
"En omotiverad människa är på fel plats om det gäller IT, där måste man vara alert. :)"

Men jag tror du trollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Eeh, vaah? Jaa, no shit men vad har det med ämnet att göra? Hellre en duktig man på rätt plats än en omotiverad kvinna på fel plats, eller är det entydigt gällande åt det andra hållet?

Det är en onliner och det har allt med ämnet att göra. Det förväntas dock att läsaren själv fyller i tomluckorna.
Självklart gäller det omvända; fel på person är aldrig bra oavsett bakgrund. Tanken är att fler kvinnor på arbetsmarknaden ökar konkurrensen och därigenom kvalitén på utfört arbete så Sverige kan fortsätta vara attraktiva och konkurrenskraftiga gentemot vår omvärld.

Ovan är inte heller en fullständig avhandling utan mer en filosofisk betraktelse som kan kräva lite eftertanke, den skall alltså inte tolkas ordagrant den heller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bland annat här. https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_computing och här http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2014/10/06/3457...

Du kan få fler källor om så önskas men jag tror du är fullt kapabel att använda sökmotorer på egen hand.

Det räcker, men ditt påstående stämmer inte. Programmering var inte helt kvinnodominerat från början. "Women’s representation in the computing and information technology workforce has been falling from a peak of 38% in the mid-1980s."

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett bättre förslag. Betala kvinnor för att dejta oss oskulder som jobbar inom IT, jag ska genast skicka detta förslag till regeringen!

Angående förslaget som framfördes så borde man fundera på att sparka de som framförde förslaget, då de totalt saknar värderingar som allas lika värde. Folk läser det de själva vill, väljer de att läsa något dumt så kommer Darwin se till så att andra inte gör samma misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Digitaliseringskommisionen lämnade idag ett förslag till Mehmet Kaplan.
Det handlade i stora drag om att skriva av lån för studieskuld efter examen
samt att studiebidraget inte skall räknas med i det begränsade antalet veckor
som man får ta studielån.

Mer om förslaget finns att läsa på dn, se länk nedan:
http://www.dn.se/ekonomi/forslag-kvinnor-far-lasa-it-utan-lan...

Vad tycker ni?

Själv tycker jag att det är absurt och sjukt. Är helt mållös.

Klart det är absurt och helt sjukt. Det är olagligt så det visslar om det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi har redan provat det här med att "förändringar ska växa fram naturlig

Har det inte fungerat alls eller är det för segt för vissa? Men ja det borde pratas mer om att man borde försöka få in män i kvinnor dominerade yrken.

Tycker däremot att unga går utan jobb är ett större problem än att X och Y är i balans

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

http://womensenews.org/story/books/120323/women-were-first-co...

---

OT:
Med andra ord, så ska män straffas genom att betala för att de är utav fel kön.

Permalänk

...och steg två blir att "anpassa" prov och examina till kvinnornas "läggning", igen. Ni vet, det där med matte och logik.. Blir nog jättebra detta. Vi har ju fortfarande ett hyfsat gott renomme vad gäller IT/programmering men det ska nog gå att sänka det med om vi kör lite sådan här "kreativ" social ingenjörskonst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Jag ser mycket hellre att låglöneyrken där det krävs högskola får en höjning på sin lön. Dessa yrkena är också typiska kvinnoyrken(lärare, sjuksköterska).

Kvotering är aldrig rätt väg att gå utan det är den som är bäst lämpad för jobbet/utbildningen som skall ha platsen.

Har man ett brinnande intresse för någonting så hade det varit rent åt helvete om någon annan tjomme hade fått platsen/jobbet bara för att den tillhör en viss grupp.

Kan inte en kvoterad person kunna ha ett minst lika brinnande intresse?

Hur kommer det sig att man alltid föreställer sig att en kvoterad person antingen är lågutbildad, inte vill ha jobbet, vara omotiverad eller på något annan vis inte skulle vara lämplig nog för en plats?

Edit: Den senare frågan är kanske lite mer allmänt riktad.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Pratade man inte om att man skulle få sitt studielån återbetalat av kommunen, för några år sedan, om man valde ett arbete i glesbygden - t.ex. i Norrland? Då var det en åtgärd för att locka storstadsbor till glesbygden eller för att förmå unga människor att stanna kvar på glesbygden.

Angående kvotering, det är inte enbart staten/det offentliga som sysslar med könskvotering, manliga chefer som anställer män (på bekostnad av lika kompetenta kvinnor) bedriver också en slags könskvotering. Detta sker i det fördolda.

Sen är det ju så att många kommuner väljer t.ex. en manliga sökande till typiskt kvinnodominerade yrken, trots att de har samma kvalifikationer - och tvärtom. Det tycker jag är helt rimligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

http://womensenews.org/story/books/120323/women-were-first-co...

---

OT:
Med andra ord, så ska män straffas genom att betala för att de är utav fel kön.

Hehe "all of these computers were women" snacka om att göra kvinnor till objekt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Angående kvotering, det är inte enbart staten/det offentliga som sysslar med könskvotering, manliga chefer som anställer män (på bekostnad av lika kompetenta kvinnor) bedriver också en slags könskvotering. Detta sker i det fördolda.

Sen är det ju så att många kommuner väljer t.ex. en manliga sökande till typiskt kvinnodominerade yrken, trots att de har samma kvalifikationer - och tvärtom. Det tycker jag är helt rimligt.

Detta ser jag ej som kvotering i sin rätta bemärkelse utan arbetsgivare anställer personer som de tror förbättrar arbetsklimatet. På många tekniska jobb kan fler kvinnor leda till en annan stämning, detsamma gäller vice versa. Och det är även samma sak med ungdomar, att bara ha såna skaffar ett visst klimat, att bara ha 60åringar skapar ett annat. Beroende på vilket klimat man vill ha så kan man då välja att anställa därefter. Det finns även andra saker som snobbar, punkare, barnfamiljer etc..

Permalänk
Medlem

Kan man inte inse att män och kvinnor som generella grupper inte är likadana?
De resterna av ojämlikhet som finns kvar kommer växa bort och jag tror nog man är tvungen att låta det ta sin tid.

Ska man göra en insats på något med IT så är det att bättre på utbildning/introduktion i grundskolan.
Vilket redan görs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kvinnorna som läser IT har redan en enorm fördel i form av att det kvittar hur de presterar så har de garanterat jobb efter examen bara för att företagen gör allt för att få in kvinnor på de posterna då det ser bra ut.

Var en tjej som läste på Data här i lund som bodde på samma korridor som jag bodde på innan, det gick sådär i skolan och hon var underkänd i allt som hade med programmering/data/it att göra så fick inte CSN, då blev hon anställd som programmerar på ett större företag under ett år så hon hade tid att läsa in sina missade kurser innan hon fortsatte. Det hade aldrig hänt att en kille som kuggat programmeringen blev anställd som programmerar i alla fall...

Nja, visst har du kanske en viss fördel som kvinna att få jobb direkt efter examen om du ligger på samma kunskapsnivå men det är på inget sätt så att man får ett garanterat jobb bara för att man är tjej. Har hon fått jobbet har antagligen företaget bedömt att hon är kompetent nog, min erfarenhet när det gäller rekrytering är att om du inte har kunskaperna så får du inte jobbet, oavsett kön.

Ska man prata om själva förslaget tycker jag att det inte låter genomtänkt. Ska man läs universitetsstudier så måste man vilja gå den utbildning man söker, inte göra det för att man får just den subventionerad. Det är trots allt ett antal år man ska ta sig igenom saker man generellt inte klarar utan intresse. Det man måste göra är nog snarare att genuint öka intresset. Lyft fram kvinnor i branschen och verka tidigt, helst före gymnasiet, för att få upp intresset bland tjejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Vilka könsfördelnings åsikter... suck

Är det inte klokare att tänka så här:
"Hellre en duktig människa på rätt plats än en omotiverad människa på fel plats."
"En omotiverad människa är på fel plats om det gäller IT, där måste man vara alert. :)"

Men jag tror du trollar.

Jag tror du spelar dum.
Handlar inte om könsfördelning, det handlar om att bryta förlegade och stereotypa könsroller och på sikt få just rätt person på rätt plats.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Det räcker, men ditt påstående stämmer inte. Programmering var inte helt kvinnodominerat från början. "Women’s representation in the computing and information technology workforce has been falling from a peak of 38% in the mid-1980s."

Nu blandar du ihop äpplen och päron. De datorer som programmerades från början var helt och hållet kvinnliga programmerare på. De 38% handlar om IT-yrken generellt och omfattar mycket mer än programmering.

Skrivet av Sifear:

Har det inte fungerat alls eller är det för segt för vissa? Men ja det borde pratas mer om att man borde försöka få in män i kvinnor dominerade yrken.

Tycker däremot att unga går utan jobb är ett större problem än att X och Y är i balans

Jag tror de delarna går hand i hand. Är man arbetslös blir det lätt så att man vill skylle på andra än sig själv, t. ex regeringen, kvinnor, invandrare osv osv.. Jag tror att radikaliseringen i samhället skulle minska drastiskt om arbetslösheten går ner.

Sen vad gäller kvotering får den ju inte vara godtycklig, utan det finns strikta krav på att det enkom får vara en utslagsfaktor om det skulle vara så att det står mellan två lika kompetenta individer. DVS: en man med mer kompetens än en kvinna som också söker jobbet skall då få det. Men om kvinnan är lika kompetent som mannen kan det inte bli fråga om diskriminering mot mannen om kvinnan anställs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Diskrimination är väl knappast bara när man särbehandlas negativt utan även när en viss grupp får privilegier?

Om detta införs bör man likväl införa samma typ av privilegier för manliga sjuksköterskor? Det är en lång utbildning och det är väldigt låga siffror på män inom den yrkesgruppen. (ca 7%). Visserligen inte lika lågt men fortfarande lågt, varför ska vissa yrkesgrupper/utbildningar ha större betydelse än andra för "kvotering/jämställdhetsarbete"?

Håller med. Att uppnå jämställdhet genom att diskriminera ena könet......tja..... som att knulla för att få vara oskuld.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen vad gäller kvotering får den ju inte vara godtycklig, utan det finns strikta krav på att det enkom får vara en utslagsfaktor om det skulle vara så att det står mellan två lika kompetenta individer. DVS: en man med mer kompetens än en kvinna som också söker jobbet skall då få det. Men om kvinnan är lika kompetent som mannen kan det inte bli fråga om diskriminering mot mannen om kvinnan anställs.

Så enligt dig är det inte diskriminering att basera anställning på kön så länge man inte plockar in någon som är sämre lämpad på någon annans bekostnad? Det var ju också ett lite speciellt sätt att se på det. Jag skulle ju vilja påstå att så länge kön är en faktor så kommer man från fel håll hur rättfärdig man än utger sig för att vara.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu blandar du ihop äpplen och päron. De datorer som programmerades från början var helt och hållet kvinnliga programmerare på. De 38% handlar om IT-yrken generellt och omfattar mycket mer än programmering.

Kan du länka eller ange referens om denna påstående? Låter fullkomligt absurd! Det är förstås inte Ada Lovelace du tänker på?! (Ärlig fråga, jag förolämpar inte din intellekt ).

Permalänk
Medlem

Ren idioti är det med dessa tankegångar. Jämlikhet har ingenting med att det ska vara 50/50 i alla yrken, intressen osv att göra. Det handlar om lika möjligheter och lika behandling. Dom som vill får gärna betala kvinnor för att läsa IT, men från >egen< ficka.

Permalänk
Inaktiv

Det vettiga som bör göras är att skriva av studieskuld för alla ingenjörer oavsett kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror du spelar dum.
Handlar inte om könsfördelning, det handlar om att bryta förlegade och stereotypa könsroller och på sikt få just rätt person på rätt plats.

Snarare tvärtom om man inför detta förslag. Som det är nu "lika för alla" så är det fritt fram för kvinnor att söka IT utbildning som män? Varför börja krångla till det, du spelar dum bara.

Det här är ju bara en dum hittepå sak som idioter i sverige håller på med när dom inte vill ägna sig åt vettigare saker att göra.

Permalänk
Medlem

Hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte få det till något positivt för två fel gör inte ett rätt så att säga.
All form av särbehandling enligt något av kriterierna för diskriminering är diskriminerande oavsett om det är positiv eller negativ särbehandling.

Men det intressanta i artikeln enligt mig är detta uttalandet, "Vi behöver fler kvinnor för att kunna skapa bättre teknik." det skulle jag väldigt gärna vilja se flera källor på. Vilka bevis för det finns det för att könet skulle ha någon signifikant betydelse huruvida produkten är bättre eller sämre.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop