Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011

Linux mint på usbminne

Jag undrar om jag kan göra så linux mint installeras på usbminne persis som på en hårddisk? Jag menar så det inte blir en live version av det ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005

Ja det bör gå. Jag har inte provat med just Mint men andra linuxvarianter har jag installerat på sticka och externa diskar.
Stoppa i stickan när du installerar så borde du kunna välja den som installationsplats.

///

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

@mickej79:

Du kan installera Linux Mint på ett USB minne med hjälp av programmet Universal USB Installer http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av janee:

@mickej79:

Du kan installera Linux Mint på ett USB minne med hjälp av programmet Universal USB Installer http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Han syftar nog inte på att skapa ett installationsmedium utan att installera operativsystemet på ett USB-minne.

Aldrig provat, men det borde ju gå.

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Beta:

Han syftar nog inte på att skapa ett installationsmedium utan att installera operativsystemet på ett USB-minne.

Aldrig provat, men det borde ju gå.

Universal USB Installer har en Persistence funktion som lagrar data och inställningar regelbundet på USB minnet och det gör att Linux Live fungerar likadant som en vanlig installation och det gör åxo att USB minnet håller mycket längre.

Jag har kört Puppy Linux med Persistence funktionen och det fungerar bra, men jag är inte säker att Persistence fungerar med Linux Mint så just nu laddar jag hem Linux Mint 17.2 mate 64Bit och ska testa om Persistence fungerar tillsammans med Linux Mint.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005

Fast nog känns det som en riktig installation är bättre än en "wannabe"-installation.

///

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Jag har nu installerat Linux Mint Mate 64Bit på ett Sandisk Extrem 16GB USB 3.0 minne med hjälp av Universal USB Installer och då kunde jag välja upp till 4GB för Persistence funktionen.

Jag skriver detta från Linux MInt och det fungerar snabbt och bra men det är nog viktigt att använda ett snabbt USB minne, alla nya inställningar för språk i Linux Mint och även bokmärken i Firefox finns kvar efter en omstart av datorn, men jag vet ej hur man ställer in svensk rättstaving i Firefox.

janee