Faktura från 2011

Permalänk
Medlem

Faktura från 2011

Hej

Jag hoppas att någon kan hjälpa.

Min fru har just fått skickat faktura från sin tandläkare från en behandling från 2011.

Da hon gik til tandläkaren betalte hun kontant eller vid banköverföring men utan at få en egentlig faktura. Får dom verkligen skicka en faktura mer än 5 år senere?

Mvh

Thomas

Permalänk
Skrivet av tg80:

Hej

Jag hoppas att någon kan hjälpa.

Min fru har just fått skickat faktura från sin tandläkare från en behandling från 2011.

Da hon gik til tandläkaren betalte hun kontant eller vid banköverföring men utan at få en egentlig faktura. Får dom verkligen skicka en faktura mer än 5 år senere?

Mvh

Thomas

Iofs bara 4 år sedan, men nej de får inte skicka den ändå. Tre års preskriptionstid.

http://lawline.se/answers/419

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

De får kolla upp själva om de har historik kvar om att de tagit emot henne den dagen samt om den personen som stod i kassan tog kontanter eller om detta nu var banköverföring så kan du nog be henne kontakta banken om det finns historik / bevis på att betalning redan skett om hon nu vet om det var via banken.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Tack för båda svar.

Det är så här at vi kanske redan har betalt 2000,- for dom 4-5 år sen (jag husker at det var 5 år, så kanske det var i 2010), ock nu har vi fått faktura som säger "behandling kr 3.000, herav betalt kr 2.000, at betale kr 1.000". Men tilbaks i 2010 fik vi inta annat at vide än at det skulle kosta 2.000.

Men svaret ang. preskriptionstid var exakt hvad jag ledte efter, tack så mycket.

Och forlåt at mit svenska inte är så bra

Permalänk
Skrivet av tg80:

Tack för båda svar.

Det är så här at vi kanske redan har betalt 2000,- for dom 4-5 år sen (jag husker at det var 5 år, så kanske det var i 2010), ock nu har vi fått faktura som säger "behandling kr 3.000, herav betalt kr 2.000, at betale kr 1.000". Men tilbaks i 2010 fik vi inta annat at vide än at det skulle kosta 2.000.

Men svaret ang. preskriptionstid var exakt hvad jag ledte efter, tack så mycket.

Och forlåt at mit svenska inte är så bra

Kontakta tandläkaren och fråga vad fakturan är för om ni inte är säkra på när och vad den gäller. Om det är utanför de tre åren eller något annat verkar fel så påpeka det. Lycka till och hoppas allt löser sig till det bästa.

Och det är lugnt, jag gissar på Danska eller Norska i grunden?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Kontakta tandläkaren och fråga vad fakturan är för om ni inte är säkra på när och vad den gäller. Om det är utanför de tre åren eller något annat verkar fel så påpeka det. Lycka till och hoppas allt löser sig till det bästa.

Och det är lugnt, jag gissar på Danska eller Norska i grunden?

Danska Bor i Malmö