Linux, vilken dist är det som gäller idag???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Kan man numera logga in som root?

Windows: Vet ej, osäkert men det förutsätter jag. Kör inte Windows.
Ubuntu: Vet ej, vill dock minnas att en vanlig installation ej medger GUI-inlogg av root. Går säkert att konfa.
Andra distar: Absolut, om man skulle vilja det.
Debian (som jag kör nu): Absolut, om man nu skulle vilja det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ubuntu MATE gillar jag.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Windows: Vet ej, osäkert men det förutsätter jag. Kör inte Windows.
Ubuntu: Vet ej, vill dock minnas att en vanlig installation ej medger GUI-inlogg av root. Går säkert att konfa.
Andra distar: Absolut, om man skulle vilja det.
Debian (som jag kör nu): Absolut, om man nu skulle vilja det.

På windows kan du aktivera superuser och logga in på det (iaf win7). Dock på linux trodde jag att Xorg inte längre tillät root login mm men kanske missförstod en uppdatering way back.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ubuntu Gnome <3
Laptopen är en fröjd att sitta på, Gnomes "alt tab" är så smidigt så det är löjligt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Elementary OS är lite hypat just nu, kan vara ett tips.

https://elementary.io/sv/

Man måste nog förstå att Linux inte är något man bara hastigt kastar in på datorn så fort man blivit irriterad och tröttnat på Windows. Det är en helt annat filosofi, ett helt annat sätt att arbeta med och tillsammans med datorn, något som man måste tänka igenom, läsa om och lära sig. Det kan ta år att förstå och inget man avgör efter fem minuter...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

På windows kan du aktivera superuser och logga in på det (iaf win7). Dock på linux trodde jag att Xorg inte längre tillät root login mm men kanske missförstod en uppdatering way back.

Fast jag trodde du menade att distros som Ubuntu nästan helt osynliggjort root, så att du inte ens i terminalen kan logga in som det. Men om man verkligen *vill* dumma sig och alltid logga in som root går det givetvis att ordna. Det var mer som ett ironiskt svar på den som "stör sig på lösenorden", som om lösenord vore något specifikt för linux.

Bortsett från xorg går det givetvis utmärkt att logga in som root, utom möjligen i Ubuntu.

Edit: Ja, att logga in som "superuser" i Windows var ju inte precis en nyhet. Det dröjde ju ända till långt in på detta årtusende innan det ens var praktiskt att *inte* göra det. Om jag förstått saken rätt, dvs att Vista och framåt har någon sorts privilegieuppgradering likt "sudo" tror jag.

Hursomhaver är det inte förenligt med "seriöst datorarbete" att "bli av med lösenorden" och liknande, vad nu TS var ute efter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Håller med saturday_sun att det inte måste vara antingen eller. Jag kör Windows ibland när det passar bättre och Linux när detta passar bättre. På senare år har det blivit mer och mer Linux men ser för den skull inte ner på de som hellre använder Windows och använder det själv ibland som sagt var. Det är en smaksak hur man vill använda sin dator och vad man använder den till. Själv känner jag som att jag har större möjligheter att själv bestämma över min egna dator när jag kör Linux. Men ibland är det lättare att bli "kompatibel med omvärlden" när man kör Windows, alltså om man ska köra något speciellt program som inte funkar någon annanstans och liknande.

När det gäller val av distribution är det också en smaksak och kan vara lite olika beroende på ändamålet. Gillar man debianbaserade distar såsom ubuntu och mint tycker jag man också kan ta en titt på ursprunget, alltså debian. Tycker det på något sätt känns mer "oförstört" på något sätt och man får en stabil grund att bygga på. Nackdelen är att det är något föråldrade programvaror i debian stable vilket är priset man får betala för den extra stabiliteten. Annars är det Arch Linux som gäller för min del.

Ubuntu var väldigt längesedan nu jag testade. För många år sedan då jag var nybörjare och körde ubuntu kände jag mig frustrerad över att inte känna kontrollen över datorn. Vet inte om det beror på att jag var nybörjare som tidigare använt Windows eller om det faktiskt är så att ubuntu försöker gömma undan inställningar och sådant för att användare inte ska pilla så mycket med det. Kände att det var svårt att hitta vettig info hur man gör saker och ting. Men det kan också varit att jag var nybörjare med Linux och skulle känt samma sak oavsett vilken dist jag körde. Tror att många börjar med ubuntu och därför också delar det där första intrycket och kanske har ubuntu fått oförtjänt dåligt rykte bland mer erfarna användare på grund av just detta.

Men sedan när jag väl lyckades installera Arch Linux första gången (vilket inte var särskilt svårt heller) så kände jag bara Wow, här har vi något för mig! Deras wiki är underbar där näst intill allt man behöver veta finns dokumenterat. Och skulle man trots detta få problem så är det bara att söka lite i deras forum så hittar man snart lösningen. Man försöker alltså inte gömma undan hur man ska konfigurera sin dator utan allt finns åtkomligt. Därmed inte sagt att datorn i sig behöver fungera bättre men jag känner att jag har bättre kontroll och möjlighet att fixa problemen själv.

Men det har tagit mig några år att komma hit men tycker också jag haft roligt på vägen. Någon har sagt att med Linux så blir det roligt att använda datorn igen och jag håller med om detta. Man kommer tillbaka lite till ursprunget. Man säger åt datorn vad den ska göra istället för tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Precis och det betyder att du inte kommer gilla det för samma anledningar därav fråga vilken är bäst MOOT då alla kommer säga olika som är baserat på deras egna smak och tycke.

Jag personligen kör Arch Linux och tycker att alla andra är skräp men det hjälper inte dig så mycket....

Det finns väl inget skäl att inte köra Arch eller Gentoo. Egentligen?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Tycker mint är bästa bara man har en skaplig dator för mint känns stabil kräver lite mek har det mesta och känns mest som ett komplett modernt os som jag föredrar som main även om fast den lättare lubuntu rullar på min trötta gamla bärbara men beror som sagt på men skulle jag bara välja en så blir det mint jag lägger min röst på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det finns väl inget skäl att inte köra Arch eller Gentoo. Egentligen?

Kanske Gentoo vore nåt att prova igen. Det var nog runt tio år sen jag körde det senast och det har nog hänt en hel del sen dess.
Eller kanske någon BSD-variant.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Debian på servrarna och Mint (med MATE) på desktopen.

Debian för att det är stabilt, välpolerat och minimalt, Mint för att man då får äta Ubuntu-kakan och samtidigt behålla den.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.