Försöker reparatören lura mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Försöker reparatören lura mig?

Hejsan, lämnade för någon dag sedan in min mobil (Sony Z2) för reparation som garantiärende hos min operatör och har nu fått svaret av verkstaden att garantin ej gäller för att det är en spricka på baksidan, felet är pga tryck eller liknande. Jag fick då ett kostnadsförslag för byte av baksidan, vilket jag inte är intresserad av. Efter att jag förklarat att sprickan uppstått efter felen som jag lämnade in telefonen för och att jag åtminstone vill att dom öppnar telefonen för att bekräfta att skadorna inte beror på yttre åverkan har jag fått svaret att felen som jag lämnade in telefonen för är ett garantiärende men att dom inte kan öppna telefonen innan jag betalar ett nytt glas.

Nu till varför jag behöver hjälp: Det känns som att dom försöker lura mig på ett pengarna för ett nytt bakstycke. Vad spelar det för roll om bakstycket är sönder om de redan vet att det är ett garantiärende på de fel jag vill få fixade och på vilket sätt skulle en reparation göra det möjligt att "öppna" mobilen?

Mycket tacksam för svar, kan givetvis ge fler detaljer eller hela våran konversation om så behövs!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

@Fetkoala: Skulle underlätta o veta vad ursprungsproblemet är du lämnade in den för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Kanske är så att när de öppnar telefonen (bräcker upp bakstycket) så går det i miljontals bitar.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

@Fetkoala:

Då den måste öppnas upp genom att ta bort baksidans glas, så tror jag inte verkstaden vill riskera att glaset går sönder när dem värmer och tar bort baksidan, då måste dem stå för kostnaden om den skulle gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@Fetkoala: Jag har haft samma problem, framsidan av skärmen sprack av sig själv (insidan), då påtatalde dom fuktskador (alltså att fuktspärren har löst ut) Sony UK har erkänt problem med xperia serien att skärmen kan spricka av sig själv (även baksidan tror jag), dom har inte heller påvisat att fuktskadorna har orsakat problemet, både sony och verkstaden nekar på garanti och reklammation med motiveringen att dom säger att det inte är ett urpsrungsfel , dock kan dom inte säga hur felet har uppstått bara att det finns.

Kolla recensioner exvis på prisjakt sen filrerar du på dom med lägst betyg så är det många som har fått problem med telefonerna efter 6-12månader och sedan blivit nekad garanti/reklammation, även kollegor som har råkat ut för samma sak.

Då Sony måste påvisa korrosion enligt ett ARN ärende vilket dom inte har gjort samt att UK har erkänt problemet så för min del så blir det anmäl till ARN
Se till att bestrida/reklammera och få ett skriftligt beslut först

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av n0rp:

@Fetkoala: Skulle underlätta o veta vad ursprungsproblemet är du lämnade in den för.

Mikrofonen är extremt låg och den övre högtalaren (finns 2) har mycket lägre ljud än den undre trots alla möjliga inställningar/återställning etc. Inga jätteallvarliga fel och är därför inte så sugen på en 1000kr räkning för ett nytt glas ^^

Skrivet av Rydisen:

Kanske är så att när de öppnar telefonen (bräcker upp bakstycket) så går det i miljontals bitar.

Skrivet av Babak:

@Fetkoala:

Då den måste öppnas upp genom att ta bort baksidans glas, så tror jag inte verkstaden vill riskera att glaset går sönder när dem värmer och tar bort baksidan, då måste dem stå för kostnaden om den skulle gå sönder.

Om detta är fallet kan jag gärna skriva på att jag tar på mig ansvaret OM glaset skulle gå sönder när dom gör det blir ju ändå inte dyrare än ett nytt glas hade varit från början, men jag kan klara undan. Men det låter troligt det ni säger.

Skrivet av lappen81:

@Fetkoala: Jag har haft samma problem, framsidan av skärmen sprack av sig själv (insidan), då påtatalde dom fuktskador (alltså att fuktspärren har löst ut) Sony UK har erkänt problem med xperia serien att skärmen kan spricka av sig själv (även baksidan tror jag), dom har inte heller påvisat att fuktskadorna har orsakat problemet, både sony och verkstaden nekar på garanti och reklammation med motiveringen att dom säger att det inte är ett urpsrungsfel , dock kan dom inte säga hur felet har uppstått bara att det finns.

Kolla recensioner exvis på prisjakt sen filrerar du på dom med lägst betyg så är det många som har fått problem med telefonerna efter 6-12månader och sedan blivit nekad garanti/reklammation, även kollegor som har råkat ut för samma sak.

Då Sony måste påvisa korrosion enligt ett ARN ärende vilket dom inte har gjort samt att UK har erkänt problemet så för min del så blir det anmäl till ARN
Se till att bestrida/reklammera och få ett skriftligt beslut först

Intressant, ska kolla lite på det, tror att jag kommer att gå vidare med ärendet också om det inte går att lösa direkt med verkstaden.