Strömställare med off-on-(on)

Permalänk
Medlem

Strömställare med off-on-(on)

Hej

Jag är ute efter en brytare/strömställare med off-on-(on) funktion. Detta (on)-läge ska vara återfjädering på. Innebär när jag släpper brytaren ska den gå tillbaka till on-läget. Har leta och hittat olika knappar, men inte den funktionen jag letar efter.
Har sökt olika fraser för att få någon träff utan att lyckas.

Dessa sökord har jag använt:
off on (on)
off-on-(on)
off-on-(on) switch
off-on-(on) momentery switch
off-on-(on) rocker switch
off-on-(on) toggle switch
off-on-(on) paddle switch

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk

Måste det vara knapp, eller kan en vipp- eller vridströmställare fungera? Den vanligaste konfigurationen verkar vara on-off-(on) -- är en sådan acceptabel, eller måste det vara av -> på -> efterbrännkammare?

Permalänk

Nyfiken på vad du ska ha (on) läget till? Vad kommer det bli för skillnad att gå från on -> (on) o sen fjädrar tbx till on?
I mitt huvud, inget

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Nyfiken på vad du ska ha (on) läget till? Vad kommer det bli för skillnad att gå från on -> (on) o sen fjädrar tbx till on?
I mitt huvud, inget

Det är vanligtvis olika stift/pinnar som får kontakt i on- respektive (on)-läget.

Permalänk
Medlem

Ska har strömställaren till min led ramp. Att den ska fjädra tillbaka är för att jag ska kunna använda rampen till att blinka till snabbt utan att behöva använda helljuset som inte har det där bländande effekten

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

@bambi87: Du kanske kan använda ett vanligt tändningslås (som bilar har)? Då får du dessutom låsning på köpet.
Typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Stromb... ?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Christoffer1989:

Nyfiken på vad du ska ha (on) läget till? Vad kommer det bli för skillnad att gå från on -> (on) o sen fjädrar tbx till on?
I mitt huvud, inget

Liknande funktion som tändningslåset på en bil. Du har Av - Tändning - (Startmotor), och när du är klar med startmotorn släpper du tillbaka till Tändning som motsvarar ON i TS tänk. Jag ser definitivt nyttan med knappen, inte för att jag skulle ge mig på att bygga nånting.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambi87:

Ska har strömställaren till min led ramp. Att den ska fjädra tillbaka är för att jag ska kunna använda rampen till att blinka till snabbt utan att behöva använda helljuset som inte har det där bländande effekten

Men är det för att blinka bara LED-rampen? Jag tror inte du får tända extraljus utan helljus (men får, det är snälla djur på Gotland det).
Isåfall borde det väl vara (on)-off-on du är ute efter?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Isåfall borde det väl vara (on)-off-on du är ute efter?

Jag tänkte samma sak. Farnell verkar också tycka att det är det vanligast förekommande kejset, med inte mindre än hundratretti produkter som är byggda på det sättet.

Farnell säljer bara till företag, men som privatperson kan man beställa via Micro-Kit mot en ganska rimlig avgift. Fort går det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@bambi87: Du kanske kan använda ett vanligt tändningslås (som bilar har)? Då får du dessutom låsning på köpet.
Typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Stromb... ?

Den lösningen tar plats, men grundfunktionen av tändningslåset är jag ute efter

Skrivet av Shudnawz:

Liknande funktion som tändningslåset på en bil. Du har Av - Tändning - (Startmotor), och när du är klar med startmotorn släpper du tillbaka till Tändning som motsvarar ON i TS tänk. Jag ser definitivt nyttan med knappen, inte för att jag skulle ge mig på att bygga nånting.

Du har förstått det helt rätt. Dock hjälper det bättre att hitta en strömställare som har den funktionen

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Men är det för att blinka bara LED-rampen? Jag tror inte du får tända extraljus utan helljus (men får, det är snälla djur på Gotland det).
Isåfall borde det väl vara (on)-off-on du är ute efter?

Det är klart att du får tända extraljus utan att tända helljus men ljus får däremot inte användas för att blända förare vilket detta kan vara ett fall av. Detta enligt Trafikförordning (1998:1276, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm)

"67§ Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas."

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Skrivet av bambi87:

Hej

Jag är ute efter en brytare/strömställare med off-on-(on) funktion. Detta (on)-läge ska vara återfjädering på. Innebär när jag släpper brytaren ska den gå tillbaka till on-läget. Har leta och hittat olika knappar, men inte den funktionen jag letar efter.
Har sökt olika fraser för att få någon träff utan att lyckas.

Dessa sökord har jag använt:
off on (on)
off-on-(on)
off-on-(on) switch
off-on-(on) momentery switch
off-on-(on) rocker switch
off-on-(on) toggle switch
off-on-(on) paddle switch

Här är brytare som har den funktion du söker:

https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaellare-on-off-on-nkk-m201...

https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaellare-on-off-on-nkk-m202...

https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaellare-on-off-on-eledis-1...

https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaellare-on-off-on-eledis-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Men är det för att blinka bara LED-rampen? Jag tror inte du får tända extraljus utan helljus (men får, det är snälla djur på Gotland det).
Isåfall borde det väl vara (on)-off-on du är ute efter?

Får och får

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag tänkte samma sak. Farnell verkar också tycka att det är det vanligast förekommande kejset, med inte mindre än hundratretti produkter som är byggda på det sättet.

Farnell säljer bara till företag, men som privatperson kan man beställa via Micro-Kit mot en ganska rimlig avgift. Fort går det också.

Ska titta vidare på detta

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambi87:

Hej

Jag är ute efter en brytare/strömställare med off-on-(on) funktion. Detta (on)-läge ska vara återfjädering på. Innebär när jag släpper brytaren ska den gå tillbaka till on-läget. Har leta och hittat olika knappar, men inte den funktionen jag letar efter.
Har sökt olika fraser för att få någon träff utan att lyckas.

Dessa sökord har jag använt:
off on (on)
off-on-(on)
off-on-(on) switch
off-on-(on) momentery switch
off-on-(on) rocker switch
off-on-(on) toggle switch
off-on-(on) paddle switch

Det du söker är en enpolig tryckströmställare med växlande funktion
https://www.elfa.se/

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det är vanligtvis olika stift/pinnar som får kontakt i on- respektive (on)-läget.

Att det är olika pinnar/till olika funktioner, ja då är jag med lite mer.
Va så inställd på att on och (on) var till exakt samma källa. Så såg ingen nytta av att bara dra på on igen till samma källa Tänkte inte så långt denna gången att den skulle kunna användas till ngt annat

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Låter som att är en tryckknapp med NC funktion du söker, liknande nödbrytare fast utan låsningen i brutet läge.
NC=att den släpper igenom ström i normalt läge, bryter strömmen vid tryckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Att det är olika pinnar/till olika funktioner, ja då är jag med lite mer.
Va så inställd på att on och (on) var till exakt samma källa. Så såg ingen nytta av att bara dra på on igen till samma källa Tänkte inte så långt denna gången att den skulle kunna användas till ngt annat

Man ska inte överarbeta i onödan

Skrivet av Mieriola:

Låter som att är en tryckknapp med NC funktion du söker, liknande nödbrytare fast utan låsningen i brutet läge.
NC=att den släpper igenom ström i normalt läge, bryter strömmen vid tryckning.

Har faktiskt också tänkt i den banan. Ha en separat knapp för den funktionen

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

Om man gör så. Man har en separat av-på knapp för rampen och en knapp för att blinka med rampen utan att tända helljus + led rampen tillsammans

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhimili:

Det är klart att du får tända extraljus utan att tända helljus men ljus får däremot inte användas för att blända förare vilket detta kan vara ett fall av. Detta enligt Trafikförordning (1998:1276, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm)

"67§ Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas."

Glädjedödare

Halva nöjet med ledramp är ju att blända älgar, hjortar, epatraktorer och annat fanstyg som inte hör hemma på vägarna

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JamesBanana:

Glädjedödare

Halva nöjet med ledramp är ju att blända älgar, hjortar, epatraktorer och annat fanstyg som inte hör hemma på vägarna

...pensionärer och löst folk?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield