Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

Det finns teknologier som hjälper också

Skrivet av Mugen08:

En annan influence-blocker är Frontier Outposts. Lägg de till sektorer så mycket som möjligt.

Skrivet av kode:

I den senaste dev diaryn som postades i måndags så pratade de om kommande uppdateringar, varav den första främst kommer att handla om förbättringar av GUI:t (och ett slut på corvettespam som framkomlig väg till herravälde, får man nästan hoppas), och den efter det om förbättrad diplomati.

Det kan väl nämnas att detta är något som kommer att adresseras, eftersom det är väl OP. Finns exempel på hur spelare snabbt slukat en stor del av galaxen redan från början genom att bygga FO:s i massor och slänga in dem i sektorer. Finns en del annat som jag tycker fungerar lite dåligt med sektorer, t.ex. distribueringen av strategiska resurser, då det inte går att ha t.ex. betharian stone i en sektor och betharian plant i en annan, utan ska sektorer ha konsumenter av sådana resurser måste de även ha produktionskällan för att det ska fungera.

@Beginner: Som andra nämnt är en bra källa till influence att skaffa rivaler (vilket dock automatiskt leder till dålig stämning med rivalen, vilket i sin tur kan leda till krig), genom att forska fram vissa teknologier, och genom att genomföra en del events eller anomalies. Det finns även en byggnad, Empire capital-complex, som man kan bygga efter att ha forskat fram "Galactic administration", som ger +1 influence när man byggt den.

Ohhh. Tack för svar!

Inte börjat lira seriöst än + några dagars ickemöjlighet att lira. Min arma hjärna, typ.

Drog som sagt igång första spelvändan utan några motståndare alls i princip.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag har 33 timmars speltid redan beroendeframkallande spel som kommer ge många spelomgångar via DLC + mods.

Hur som helst.. är det någon som kanske vill spela lite multiplayer? kanske någon gång i veckan efter 21-24 har småbarn så alla annan tid är i princip omöjligt.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Det som en del recensioner klagat på är att spelet tappar fart midgame och blir långtråkigt. Hur har ni upplevt detta? Har tänkt ta och sätta tänderna i ett nytt spel när jag har lite ledig tid i juni och valet står just nu mellan Stellaris, TW: Warhammer samt Witcher 3 (som jag köpte när det kom men ännu inte funnit tid för).

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av sealjo:

Det som en del recensioner klagat på är att spelet tappar fart midgame och blir långtråkigt. Hur har ni upplevt detta? Har tänkt ta och sätta tänderna i ett nytt spel när jag har lite ledig tid i juni och valet står just nu mellan Stellaris, TW: Warhammer samt Witcher 3 (som jag köpte när det kom men ännu inte funnit tid för).

Nu är jag en sån person som gillar Grand strategy så svårt att säga med det menar jag att jag har hög tolerans för långsammare saker. Det beror mycket på hur ditt geostrategiska läge utvecklas

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Har ett problem som jag inte lyckas lösa, och vill inte smutsa ner mitt empire med ytterligare folkmord.

Hittade en liten planet med pre-warp invånare, någon form av batpeople. Lyfte upp dom till after-warp och allt väl. Dom började av någon anledning lacka på mitt styre, så fick bli att integrera dom. Blev såklart ännu värre och har nu ett gäng separatister med växande inflytande, upplopp och krav på självständighet. Det blir inget med det.

Men hur gör jag för att få över dom på min sida? Gjorde alla till slavar och det har väl löst problemet med extremisterna tillfälligt men vill egentligen vara lite mer diplomatisk. Förslag?

Lekte lite med migration också, vilket ledde till att fågelfolket kom och bodde på en av mina planeter, gick sådär då dom mest var missnöjda hela tiden. Hur ska man göra för att blanda folk o få alla nöjda o glada? Eller åtminstone lagom nöjda så att produktionen fortsätter? Körde purge och ersatte med mitt egna spindelfolk och visst löste det problemet. Fågelfolket drog tillbaks sin embassad, men ett halvår senare var vi kompisar igen (wtf?).

Underbart spel, men blir mycket svårare när man får ett större empire med blandat folk och lite olika viljor.
Hur påverkar divergence spelet egentligen, och är 15% något att oroa sig över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har ett problem som jag inte lyckas lösa, och vill inte smutsa ner mitt empire med ytterligare folkmord.

Hittade en liten planet med pre-warp invånare, någon form av batpeople. Lyfte upp dom till after-warp och allt väl. Dom började av någon anledning lacka på mitt styre, så fick bli att integrera dom. Blev såklart ännu värre och har nu ett gäng separatister med växande inflytande, upplopp och krav på självständighet. Det blir inget med det.

Men hur gör jag för att få över dom på min sida? Gjorde alla till slavar och det har väl löst problemet med extremisterna tillfälligt men vill egentligen vara lite mer diplomatisk. Förslag?

Om man tar sig till faktionslistan så kan man göra en del saker för att hantera dem, t.ex. så finns det möjlighet att muta faktionsledarna och annat som sänker attraktiviteten för faktionen mot en kostnad av influence och energi. Efter ett tag så brukar antalet pops i faktionen minska, åtminstone när det går åt rätt håll (men jag kan villigt erkänna att jag purge:at en del planeter helt eftersom jag inte orkat spela boll).

Skrivet av anon4992:

Lekte lite med migration också, vilket ledde till att fågelfolket kom och bodde på en av mina planeter, gick sådär då dom mest var missnöjda hela tiden. Hur ska man göra för att blanda folk o få alla nöjda o glada? Eller åtminstone lagom nöjda så att produktionen fortsätter? Körde purge och ersatte med mitt egna spindelfolk och visst löste det problemet. Fågelfolket drog tillbaks sin embassad, men ett halvår senare var vi kompisar igen (wtf?).

Underbart spel, men blir mycket svårare när man får ett större empire med blandat folk och lite olika viljor.
Hur påverkar divergence spelet egentligen, och är 15% något att oroa sig över?

När det gäller pop migration har jag hittills inte tillåtit andra än mina egna folk att migrera, men vad gäller missnöje så kan man hovra över glädjemätaren på en pop och få det hela nedbrutit i vad exakt det är som orsakar missnöje. Divergens av ethics kan vara en källa till missnöje, eftersom en pop som inte har samma ethics som ens imperium har inte nödvändigtvis är så glad av det (är pops individualistiska i ett kollektivistiskt imperium är de t.ex. lite missnöjesbenägna).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kode:

Om man tar sig till faktionslistan så kan man göra en del saker för att hantera dem, t.ex. så finns det möjlighet att muta faktionsledarna och annat som sänker attraktiviteten för faktionen mot en kostnad av influence och energi. Efter ett tag så brukar antalet pops i faktionen minska, åtminstone när det går åt rätt håll (men jag kan villigt erkänna att jag purge:at en del planeter helt eftersom jag inte orkat spela boll).

Tack, har varit där o tittat men ser mest ut att vara ganska dyra alternativ, influencemässigt åtminstone och det har inte lockat mig än.
Lite synd att det inte finns något mer våldsamt alternativ förutom att muta sig fri eller ge dom independence.
Är för övrigt inte med på det här med vasaller. Vad tjänar jag på det?

Skrivet av kode:

När det gäller pop migration har jag hittills inte tillåtit andra än mina egna folk att migrera, men vad gäller missnöje så kan man hovra över glädjemätaren på en pop och få det hela nedbrutit i vad exakt det är som orsakar missnöje. Divergens av ethics kan vara en källa till missnöje, eftersom en pop som inte har samma ethics som ens imperium har inte nödvändigtvis är så glad av det (är pops individualistiska i ett kollektivistiskt imperium är de t.ex. lite missnöjesbenägna).

Ah just det ja. Men vad är bäst att göra då? Lite missnöje får väl folk tåla utan att ta till våld tänker jag. Kan jag få dom att bli gladare? Snackas om byggnader men har inte hittat något sådant än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Tack, har varit där o tittat men ser mest ut att vara ganska dyra alternativ, influencemässigt åtminstone och det har inte lockat mig än.
Lite synd att det inte finns något mer våldsamt alternativ förutom att muta sig fri eller ge dom independence.
Är för övrigt inte med på det här med vasaller. Vad tjänar jag på det?

Ah just det ja. Men vad är bäst att göra då? Lite missnöje får väl folk tåla utan att ta till våld tänker jag. Kan jag få dom att bli gladare? Snackas om byggnader men har inte hittat något sådant än.

Mjo, det kostar en del influence, jag brukar försöka sikta på att ha de större faktionerna så lågt som möjligt. Grejen med den mer våldsamma metoden (dvs slaveri eller utrotning) är ju att de för med sig en del sidoeffekter de med, t.ex. via försämrade diplomatiska relationer.

Vasaller har väl inte så stort existensberättigande egentligen, tycker jag, de går ju handla med dem om de är lojala iofs, och de är ju tvungna att hjälpa en i krig. Sen kan man ju integrera dem om man tycker det är värt den tid det tar (skalar extremt dåligt med storleken på vasallen, i en av mina pågående spel så har jag strax norr om 1000 månader kvar för nuvarande vasallintegrering). Men man kan ju vasallisera ett imperium i ett krig, i alla fall, alternativet är ju typ att man tar 2-3 planeter per krig med 10 års vapenvila emellan, vilket inte nödvändigtvis är så roligt det heller.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Keeper of Traditions

Någon annan som alltid får problem när ni försöker köra all-out explosive som skadetyp?
Utifrån vad jag har läst har jag förstått att AI:n alltid vet vad ens skepp använder och därmed alltid kontrar det, men att hela ens flotta ska bli värdelös för det känns konstigt.

Jag anfaller med dryga 100 Corvettes, alla utrustade med "Small Devastator Torpedoes", sammanlagd military power på dryga 6000... Fienden har 4 destroyers och 5 corvettes, plus en spaceport. Mina skepp gör bokstavligen talat 0 skada.

Hur är det ens möjligt? Har jag missat något eller är det en bugg av något slag?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Köpte spelet direkt när det kom ut, såg riktigt ballt ut, tyvärr känns det ofärdigt. Många buggar och saknad av basala features. Tror de har fixat en del i patcher senaste veckan, men lång väg kvar.

Permalänk
Skrivet av Dushatar:

Köpte spelet direkt när det kom ut, såg riktigt ballt ut, tyvärr känns det ofärdigt. Många buggar och saknad av basala features. Tror de har fixat en del i patcher senaste veckan, men lång väg kvar.

Håller fullständigt med. Spela spelet när man kommer in i lategame (år 2300-2400+) så blir det väldigt ospelbart tycker jag. Mycket lagg i stora galaxer, stora flottor som slåss så blir det också laggigt.

Jag har även problem med skepp som går in i strider och bara ställer sig i en ring och ingenting händer medans motståndarna skjuter och mina skepp inte gör något.

Paradox brukar ju dock vara grymma på att fixa detta så det blir säkerligen bättre med tiden.

Permalänk
Medlem

De släppte patch 1.2 idag. Här är summering och patchlog (under spoilertaggen)
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/asimov...

Permalänk
Medlem

Största problemet enligt mig är att det inte går att spela klart en omgång utan att rusha pga endgame prestandan.

Har ett game där jag är lite mer fredlig och tagit det lugnt. Har en stor stark flotta som klarade endgame crisis utan problem och även tagit en av fallen empires. Men nu går allt i snigelfart. Står alla mina skepp stilla så går allt i slowmotion. Skulle jag få för mig att faktiskt röra på en flotta så fryser i stort sätt spelet.

Efter det är det diplomation som jag hade mest problem med. Har inte spelat med nya patchen och de har gjort en del ändringar, så det kanske är lite bättre nu.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Anaii:

Största problemet enligt mig är att det inte går att spela klart en omgång utan att rusha pga endgame prestandan.

Har ett game där jag är lite mer fredlig och tagit det lugnt. Har en stor stark flotta som klarade endgame crisis utan problem och även tagit en av fallen empires. Men nu går allt i snigelfart. Står alla mina skepp stilla så går allt i slowmotion. Skulle jag få för mig att faktiskt röra på en flotta så fryser i stort sätt spelet.

Efter det är det diplomation som jag hade mest problem med. Har inte spelat med nya patchen och de har gjort en del ändringar, så det kanske är lite bättre nu.

Hur stor flotta pratar vi då?

Jag trodde min flotta på ~250 battleships var stor, men det flyter på bra för mig? Eller kör du bara med mängder av corvettes?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på det utan att öppna upp min save. Har inte spelat på ett tag nu.

Tror jag hade 3 flottor runt 40k styck (blandad komposition) + ett gäng allierade och vasaller med obestämbar flottstyrka.
Har en känsla av att det inte bara hade med flottor att göra utan också om alla planeter och pops som ska simuleras. Får nog spela på en mindre karta nästa gång.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Stellaris: Leviathan Story Pack annonserades precis, kommer släppas "this autumn"

https://www.paradoxplaza.com/news/Stellaris-Leviathans-Announ...

Permalänk
Keeper of Traditions

Hade hoppats på att det skulle hunnit hända mer på så här lång tid efter släpp, men spelet verkar hyfsat dött... Känns som en missad chans då spelet var otroligt beroendeframkallande ett tag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Stellaris: Leviathan Story Pack annonserades precis, kommer släppas "this autumn"

https://www.paradoxplaza.com/news/Stellaris-Leviathans-Announ...

Kommer 20 okt!

https://www.paradoxplaza.com/news/Leviathans-Release-Date/

Bara auto-explore är guld värt.

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem

Testade detta i multiplayer med en bekant som övertalade mig. Sjukt roligt var det.

Sen när jag råkade ha en flotta på 42k vaknade 2 st fallen empires till liv. Vi valde att inte ta en sida för endera och såg sen att det var lite hårt. För skojs skull testade vi att anfalla den ena tillsammans som hade en flotta på ~180k medan vi hade 100k tillsammans. Gick sådär, vi förlorade allt och fallen empire förlorade endast ~22k.

Ser fram emot nästa omgång!

Lite kul att att det kändes som att liret var inspirerat av babylon 5.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Med patch 1.5 kommer Paradox också släppa ett större DLC, Utopia. Den kommer kosta en del, men patch 1.5 kommer också innehålla en del nya funktioner gratis för de som inte vill köpa DLC:n. Datum för release är inte annonserat, men gissningsvis är release inte långt bort.

Utopia
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/perfec...
På Steam: http://store.steampowered.com/app/553280/

De har redan ett antal Developer Diaries som handlar om expansionen Utopia och dess innehåll.
http://www.stellariswiki.com/Developer_diaries

Med all sannolikhet blir det fler developer diaries innan release

Permalänk
Medlem

Här är en som skapat ett techträd med alla teknologier som finns i grundspelet och ett par populära moddar.
https://bipedalshark.gitlab.io/stellaris-tech-tree/

Den mycket populära Stellaris-modden Star Trek New Horizons är nog en av de riktigt bra moddarna. Den är inte klar, men väldigt omfattande redan nu. RPS skrev väldigt positivt om den modden i en artikel.
https://www.rockpapershotgun.com/2017/02/22/stellaris-star-tr...
Länk till modden
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=6880860...

-----

Edit: Uppdatering

Stellaris Utopia expansion släpps 6:e april och kostar $20
https://www.paradoxplaza.com/stellaris-utopia

Utopia trailer

Permalänk
Medlem

Utopia är det ända jag känt lite hype inför på väldigt länge. Men det har nog att göra med att jag redan gillar Stellaris. Gillar alla förändringar och tillägg de annonserat. Detta blir bra! (snälla, gör mig inte besviken...)

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=gTImqksOIoM

Om någon missat, dock lite småsegt och efter ett tag lite tjatig humor. Inte kommit långt men, de visar intressanta delar som gör mig hoppfull inför framtiden här.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Såg en på Reddit som skrivit och illustrerat sin story i Stellaris. Väldigt snyggt tycker jag. Visar hur kreativa många är.
https://www.reddit.com/r/Stellaris/comments/5zf1gb/to_make_th...

Album
https://imgur.com/a/QOa4h

Exempelbild

-----
Edit: Genomgång av hur AI fungerar i Stellaris på Game Designer Conference 2017.
http://gdcvault.com/play/1024223/Creating-Complex-AI-Behavior...

Permalänk
Medlem

Nu på torsdag släpps Utopia, ett större DLC, till Stellaris. Här går game director Martin Anward igenom några av de nya sakerna i Utopia.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Buio:

Nu på torsdag släpps Utopia, ett större DLC, till Stellaris. Här går game director Martin Anward igenom några av de nya sakerna i Utopia.

https://www.youtube.com/watch?v=iqGrB0HX6Ok

Jisses vilken min han hade... Knappt så man vågar starta videon

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Paradox släpper idag en ettårs-version med all DLC inkluderad till rabatterat pris och samtidigt en REA på Steam.

Stellaris Digital Anniversary Edition
http://store.steampowered.com/bundle/3343/Stellaris__Digital_...

De släppte också en gratis DLC med lite nya rasporträtt, Stellaris Anniversary Portraits
http://store.steampowered.com/app/633310/Stellaris_Anniversar...

Samt en stor buggfix patch, v1.6 Adams Update
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/adams-...

För de som bara vill köpa grundspelet billigt så finns denna Humble Bundle Monthly för $12 (en prenumeration, men man kan avbryta direkt)
https://www.humblebundle.com/monthly

Nog med gratisreklam.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 1.6 är rätt så trasig, AI deklarerar aldrig krig och achievements fungerar inte är två av de större sakerna. Sen finns det en bunt mindre problem också. Lite ironiskt då 1.6 skulle vara en bugfix och QOL patch.

https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/so-how...

Permalänk
Medlem

Nu finns det en beta patch som fixar AI:n.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Inte direkt Stellaris-relaterat, men såg att Paradox kommer rulla tillbaks prishöjningen av sina spel i en popup jag fick via att jag följde Stellaris. Just nu var deras forum nere. Hög belastning kanske?

https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/pricin...