Kan man reklamera hårdvara pga bristande mjukvara? Logitech Gaming Software

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015

Kan man reklamera hårdvara pga bristande mjukvara? Logitech Gaming Software

Tjenare!

Idag sitter jag med 1st Logitech Tangentbord av normal trådlös typ, en G602 trådlös mus med massa knappar samt trådlöst headset G930. All hårdvara fungerar kanon, problemet ligger i mjukvaran. Logitech Gaming Software som man behöver köra för full funktionalitet för musen samt headsetet är väldigt buggigt. Efter att ha haft lite problem med att det inte startar automatiskt, så har det nu gått till den nivån att det inte vill starta alls. Efter att ha googlat runt lite så är detta tydligen väldigt vanligt och folk föreslår lite olika fixar. Allt ifrån att bara döda programet i taskmanager (finns inte där för mig), till att skapa .bat filer som minimerar det vid windows login. Inga av tipsen jag har hittat fungerar. Självfallet har jag testat att installera om, samt uppdatera windows och drivar. Nästa alternativ är att installera om windows, vilket jag inte tänker göra att logitech inte kan anställa vettiga programmerare.

Så nu sitter jag med 2.000 kr hårdvara som har samma funkitionalitet som 300 kr hårdvara. Kan man reklamera skiten bara och köra på ett annat märke? Vad tror ni?

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| Gigabyte GTX 970 G1 4GB || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Jag hatar också program till kringutrustning. Gillade min Razer Deathadder fysiskt, men hatade dens mjukvara så sålde den... Gick tillbaka till min gamla Logitech MX518 som spelmus.
Jag har dock en Logitech MX Master och där tycker jag deras mjukvara fungerar bra, men det är ju dock inte "Logitech Gaming Software" så det kan ju vara därför.

Jag tror du borde kunna reklamera om du köpte varorna nyligen, du är ju inte nöjd.

Main: i7-8700K @ 4.8GHz, ASUS Z370-F, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080Ti FE, Define C TG, Acer X34P + Dell U3417W, Razer Deathadder Elite, Varmilo VA109M [MX Clear], Beyerdynamic DT770 Pro
UnRAID Server: Ryzen 1700X, 8 GB ECC, ~24 TB (1 Parity disk)
TV-spel: PS4 Pro, Switch, N64, Super NT, Hi-Def NES, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Om man är nöjd eller inte har inget med reklamationsrätt att göra. Reklamera kan man göra om det är fel på varan. Garanti finns däremot i många olika skepnader och en del har nöjd-kund garanti. De flesta har dock bara begränsad garanti på sina varor och det täcker inte s.k handhavandefel, som det här handlar om.
Det bästa är att kontakta logitech support, de har en väldigt bra kundsupport där du antingen kan få hjälp eller ersättning. Rent tekniskt så bör man kunna reklamera en vara om mjukvaran krävs för att hårdvaran ska kunna funka men då detta handlar om kompabilitetsproblem så är det inte säkert att det täcks. En sak att tänka på är att bara för att tre nissar på ett forum har detta problemet så betyder inte det att "många" har det. Jag använder själv denna mjukvara till mina logitech produkter och har inga problem med den men jag har haft det tidigare.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av killawife:

Om man är nöjd eller inte har inget med reklamationsrätt att göra. Reklamera kan man göra om det är fel på varan. Garanti finns däremot i många olika skepnader och en del har nöjd-kund garanti. De flesta har dock bara begränsad garanti på sina varor och det täcker inte s.k handhavandefel, som det här handlar om.
Det bästa är att kontakta logitech support, de har en väldigt bra kundsupport där du antingen kan få hjälp eller ersättning. Rent tekniskt så bör man kunna reklamera en vara om mjukvaran krävs för att hårdvaran ska kunna funka men då detta handlar om kompabilitetsproblem så är det inte säkert att det täcks. En sak att tänka på är att bara för att tre nissar på ett forum har detta problemet så betyder inte det att "många" har det. Jag använder själv denna mjukvara till mina logitech produkter och har inga problem med den men jag har haft det tidigare.

Scha, det är nog fler än ett par som har problemet. Men jag älskar ju produkterna, så börjar med att testa och kontakta logitech

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| Gigabyte GTX 970 G1 4GB || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Jag har ett par trådlösa lurar från logitech (g930) som fungerade skapligt tidigare men som inte alls vill koppla upp sig mot mottagardongeln längre så länge logitech gaming softare är installerat på datorn. Utan mjukvaran fungerar den trådlösa uppkopplingen felfritt vilket säger en del om logitechs mjukvara...
Samma problem i Windows 7 och 8 och uppdateringarna som släppts under ett år har inte hjälpt.
Fast utan den mjukvaran får jag betydligt sämre kvalité på ljudet och knapparna på headsetet fungera inte längre. Hade jag haft någon form av garanti kvar eller reklamationsrätt så hade jag absolut lämnat tillbaka mina lurar.

And yes. Det är ett känt problem sedan flera år. På logitechs egna forum... Rekommenderar inte deras trådlösa headsets.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Har en 7(? se sign) olika Logitech produkter och är väldigt nöjd med dem, ngt headsett har gått sönder, mejlade deras support och fick ett nytt hemskickat på 3 dagar så deras support är kanon.

Har själv Logitech Gaming Software installerat och har kört med det i flera år utan problem, 8.50.281 kör jag med.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Jag har själv små problem med min steel serie sensei, då mjukvaran buggar främst nu när win10, vilket är tråkigt då jag gillar musen annars.

Men för att svara på din fråga, har du köpt den nyligen borde du väl ha öppet köp.
En annan sak som kan vara viktig att ta med i beräkningarna är ju hur bekväma tex ett par dyra hörlurar är jämfört med ett par billigare.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Öppet köp gäller inte för använda produkter eller reklamationer. Normalt sett, Elgiganten undantaget.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av killawife:

Om man är nöjd eller inte har inget med reklamationsrätt att göra. Reklamera kan man göra om det är fel på varan.

De flesta har dock bara begränsad garanti på sina varor och det täcker inte s.k handhavandefel, som det här handlar om.
Det bästa är att kontakta logitech support, de har en väldigt bra kundsupport där du antingen kan få hjälp eller ersättning. Rent tekniskt så bör man kunna reklamera en vara om mjukvaran krävs för att hårdvaran ska kunna funka men då detta handlar om kompabilitetsproblem så är det inte säkert att det täcks.

Håller inte riktigt med. Om jag t.ex. köper en mus som utlovar funktionerna XYZ som endast fungerar tillsammans med medföljande mjukvara måste väl ändå musen anses defekt om mjukvaran inte fungerar?

Dessutom har det här ingenting med handvarandefel att göra eftersom det inte är TS som orsakat problemet (vad vi vet).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Jomenvisst. Men nu råkar jag själv använda denna programvaran och den funkar utmärkt. Jag har även två polare som har samma headset(det har inte jag) och möss och det verkar funka utmärkt för dom så själva programvaran kan knappast vara problemet. Det kan givetvis röra sig om ett kompabilitetsproblem med något i TS dator men då är det likväl inte ett reklamationsärende utan möjligen ett supportärende. Det troligaste är att det är handhavandefel, det är väldigt vanligt. Och det behöver inte handla om att man är okunnig eller dum i huvudet utan helt enkelt att man inte vet hur man gör och manualen kanske inte förklarar det tillräckligt bra.
Jag jobbar i butik och om du bara visste hur många gånger man har haft folk som kommer in med klagomål som sedan visar sig endast handla om att de inte förstår vad de handlat eller hur det fungerar.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Tjörn
Registrerad
Okt 2003

Om varan beskrevs med att de nu icke fungerande funktionerna skulle finnas tillgängliga har du inte bara köpt en hårdvara utan också en funktion där hårdvara och mjukvara tillsammans är viktiga. Dvs det du har köpt fungerar inte som det beskrevs vid köptillfället. Detta ger då rätt att reklamera enl. konsumentköplagen.

Lade till lite text...

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Bläckman:

Om varan beskrevs med att de nu icke fungerande funktionerna skulle finnas tillgängliga har du inte bara köpt en hårdvara utan också en funktion där hårdvara och mjukvara tillsammans är viktiga. Dvs det du har köpt fungerar inte som det beskrevs vid köptillfället. Detta ger då rätt att reklamera enl. konsumentköplagen.

Detta, och i framtiden köp inte hårdvara som kräver mjukvara för att funka någolunda, börjar bli skrämmande nu med Gsync och appar på skärmar... Snart lär man behöva köpa ny skärm eller tangentbord/mus vid x uppdatering.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.