Överklockning blev plötsligt ostabil, vad bör jag göra?

Permalänk
Medlem

Överklockning blev plötsligt ostabil, vad bör jag göra?

Hejsan! Skulle rendera en film tänkte jag. Men det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Hela datorn kraschade. Är säker på att det är processorns överklockning som har blivit ostabil. Jag undrar om jag ska dra på lite mer vcore eller om jag ska återställa allt till standard? Vill helst inte förlora den prestanda ökningen jag har just nu. Hjälp mig snälla!

Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

I takt med att hårdvara åldras och datorn dammar igen är det fullt normalt att tidigare välfungerande inställningar visar sig instabila. Börja med att rengöra invändigt om det inte redan är gjort, därefter blir det till att pilla på inställningarna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dennis55:

Hejsan! Skulle rendera en film tänkte jag. Men det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Hela datorn kraschade. Är säker på att det är processorns överklockning som har blivit ostabil. Jag undrar om jag ska dra på lite mer vcore eller om jag ska återställa allt till standard? Vill helst inte förlora den prestanda ökningen jag har just nu. Hjälp mig snälla!

Dennis55

Har bara lekt med OC, men vad för CPU har du och vad ligger OC'n på? Hög OC kan slita och då måste man höja volten för att den ska fortsätta på sina högre klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Hejsan! Skulle rendera en film tänkte jag. Men det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Hela datorn kraschade. Är säker på att det är processorns överklockning som har blivit ostabil. Jag undrar om jag ska dra på lite mer vcore eller om jag ska återställa allt till standard? Vill helst inte förlora den prestanda ökningen jag har just nu. Hjälp mig snälla!

Dennis55

Ett stresstest kan aldrig med 100% visa att din överklockning är stabil.
Kör du ditt stresstest i t.ex. 24 timmar så vet du inte hur din processor skulle bete sig i den 25e timmen. Att rendera en film / bild använder dessutom inte samma funktioner i processorn som t.ex. Prime95 gör, vilket kan leda till att den är stabilt i det ena men inte i det andra.

Hade själv detta problem på min 4790k @ 4.8GHz. Den gick igenom flera timmar med Aida64 / Prime95, men efter 2 sekunder av 3D rendering i photoshop så fick jag bluescreen, det hela löste sig med att öka volten en aning för att få det stabilt i just photoshop.

Har du tillräckligt med kylning så skulle jag säga öka volten och se vad som händer, blir det inte stabilt vad du än gör så får du helt enkelt klocka ner den lite.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: jag körde aida 64 en liten stund. Ingen krash. Kraschar det en gång till ökar jag spänningen på vcore. Tack för tipsen ha en trevlig helg

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

@Pamudas: jag körde aida 64 en liten stund. Ingen krash. Kraschar det en gång till ökar jag spänningen på vcore. Tack för tipsen ha en trevlig helg

UPDATE: jag höjde spänningen en aning och nu har det slutat krasha trevlig helg på er

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!