Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2013

Fråga ang. tangentbordslayout

Hej!

Jag har tänkt att köpa ett mekaniskt tangentbord då jag sitter på ett membrantangentbord från HP från början av 2000-talet, och har en fråga. Finns det något sätt att få ett nordiskt tangentbord (layoutmässigt), men ha en lång Shift-knapp? Att man kan ta bort/flytta <>-knappen som sitter bredvid. Eller kan man bara använda ett tangentbord med engelsk layout?

//John

Intel® Core i7-6700K @Stock | SAPPHIRE NITRO Radeon R9 390 @Stock | ASUS Z170 PRO GAMING | CORSAIR Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G2L 850W | Fractal Design Define R5 Titan Window | Cooler Master Hyper 212 EVO | Noctua NF-A14 | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av johnbohn01:

Hej!

Jag har tänkt att köpa ett mekaniskt tangentbord då jag sitter på ett membrantangentbord från HP från början av 2000-talet, och har en fråga. Finns det något sätt att få ett nordiskt tangentbord (layoutmässigt), men ha en lång Shift-knapp? Att man kan ta bort/flytta <>-knappen som sitter bredvid. Eller kan man bara använda ett tangentbord med engelsk layout?

//John

Jag antar du menar att du vill ha vänsta Shift i samma storlek som på ett ANSI (USA) t-bord?

Mitt ANSI Ducky RGB YOTG.

I så fall får du beställa ett ANSI t-bord från någon sida i USA som skickar till old sweden å var beredd att du får betala tull.

T-bordet på bilden är förbokat/beställt från denna sida: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Jag själv kör med ANSI t-bord med svensk tecken uppsättning, alltså svenskt Windows 7 64 bit å behövde inte ändra något när jag kopplade in ANSI t-bordet. Men det finns alltså inga Å, Ö å Ä bokstäver på keycapsen (tangenterna).

Engelsk ISO t-bords vänstra Shift har samma storlek som ISO/Svensk/Nordisk.
Jag har ett ISO/UK t-bord som får svensk tecken uppsättning när jag kopplar in det, läs ovan.

Ändring i text.

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Hmm. Min rekommendation är att köra på ett tangentbord med den layout du vill ha, typ amerikansk, och sen kanske byta ut några keycaps.

Personligen kör jag ett med amerikansk layout och har således en lång shiftknapp. Men det hindrar inte från att man skriver som vanligt.