Permalänk
Medlem

Blockera nummer / sms

Går det att på något enkelt sätt blockera ett nummer från att ringa eller skicka sms till en? På en Androidtelefon (Sony Xperia).

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte installerar nån app för det så kolla om du inte kan lägga till numret i kontaktlistan och sedan välja att blockera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Går det att på något enkelt sätt blockera ett nummer från att ringa eller skicka sms till en? På en Androidtelefon (Sony Xperia).

Kan detta vara de du söker Samtalsblockering

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Testa appen Truecaller, fungerar för samtal. Lite osäker om det finns någon funktion för sms.

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Avstängd

@Elektroman: Blockera oönskat telefonnummer via telefonen, en app är inte nödvändig. Alternativt Truecaller om du behöver en nummerpresentatör.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Elektroman: Blockera oönskat telefonnummer via telefonen, en app är inte nödvändig. Alternativt Truecaller om du behöver en nummerpresentatör.

Blockera privatpersoner gör man via den inbyggda telefonappen i android.

En app som truecaller skulle jag själv aldrig använda då det innebär att man delar med sig av alla sina kontakter till tredjepart. Vilket för mig är integritetskränkande. Jag ser heller inte anledningen till det när det enda man vill göra är att kunna blockera samtal. Vad ska truecaller med alla mina och alla andras kontakter till(?), ser inte riktigt vad dom ska kunna tjäna pengar på om dom inte säljer uppgifterna vidare..!?

Vill man blockera säljsamtal så kör man med en app som man gillar. I dag finns det vad jag vet ingen app som både blockerar samtal och radera sms(förrutom kanske truecaller, som har sina nackdelar. se ovan). Detta pga att man måste välja blockerarappen som föredragen smsapp för att man ska kunna ha rättigheter till att radera sms. Det är en begränsning som google infört i OS:et och det går i dagsläget inte att komma runt.

Det finns flera Svenska apppar som fungerar som nummepresentatör för säljsamtal. Vad jag vet så finns det bara en som både blockerar(förtsöker lägga på/avsluta samtalet) samtal och fungerar som nummerpresentatör.

Den som både försöker lägga på/avsluta samtalet(sker automatiskt då flera användare flaggat samma nummer som spam) samt också fungerar som nummerpresentatör:
--------------------------------------------------------------------------------------
Calls Opt-Out
Webbsida:
https://coptout.se alt https://coptout.com
Android app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.coptout
--------------------------------------------------------------------------------------
Nummerpresentatörsappar:
--------------------------------------------------------------------------------------
Missatsamtal
Webbsida:
https://missatsamtal.se
Android app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nosnaj.miss...

Vemringde
Webbsida:
http://vemringde.se/
Android app:
Ingen android app i dagsläget

Samtlig appar är baserade på att dess community rapporterar in nummer. Bara att välja den som man tycker bäst om.

Permalänk
Medlem

Truemessenger, https://www.truecaller.com/sv/services/truemessenger , ska kunna blockera oönskade SMS. Jag har aldrig behövt använda den appen själv så jag vet inte hur bra den fungerar.

Själv så använder jag Truecaller och jag är nöjd med den appen. Dels så talar den om vem som ringer och jag har möjlighet att blockera ett oönskat nummer om jag så vill. Men det bästa är att om tillräckligt många har blockerat ett visst nummer så blir det numret svartlistat och blockeras automatisk hos alla som har Truecaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Men det bästa är att om tillräckligt många har blockerat ett visst nummer så blir det numret svartlistat och blockeras automatisk hos alla som har Truecaller.

Så fungerar de appar listade ovan också, annars vore det ingen idé med dem. Däremot så samlar dom inte på sig dina kontakter, där har du en stor skillnad : )

Permalänk
Medlem

Okej.
Jag trodde att de utgick från en central black list över allmänt kända spam nummer och inte från användarrapporterade spam nummer. Men systemet förutsätter så klart att tillräckligt många använder just den appen så att numret redan har blivit svartlistat, och jag tror att Truecaller har en större användarbas än vad Calls Opt-Out har.

Jag ska kanske pröva Calls Opt-Out ändå. För även om Truecaller fungerar klockrent för mig så tycker jag inte om att de sprider just min telefonbok till andra användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag trodde att de utgick från en central black list över allmänt kända spam nummer och inte från användarrapporterade spam nummer.

Tyvärr finns det ingen sådan lista, blodiglarna har ju oftast oadresserade nummer när dom ringer.

Skrivet av kalle-anka:

Men systemet förutsätter så klart att tillräckligt många använder just den appen så att numret redan har blivit svartlistat, och jag tror att Truecaller har en större användarbas än vad Calls Opt-Out har.

Det har dom garanterat, men det är för att folk inte tänker på integritetsbiten. Desto fler som byter desto bättre kommer dom öppna apparna och dess listor att bli. Det är ju bara att testa och se om det funkar. Det går ju alltid att byta tillbaka.

Jag vet att Calls Opt appen fungerar så här: om en användare blockerar ett nummer så blir det alltid blockerat lokalt på den telefonen, för att det ska blockeras globalt så måste flera användare rapportera in samma nummer. Listan med blockerade nummer synkas i bakgrunden en gång om dygnet. Numer som inte finns med i den lokala blocklistan verifieras mot servern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _mtias_:

Vill man blockera säljsamtal så kör man med en app som man gillar. I dag finns det vad jag vet ingen app som både blockerar samtal och radera sms(förrutom kanske truecaller, som har sina nackdelar. se ovan). Detta pga att man måste välja blockerarappen som föredragen smsapp för att man ska kunna ha rättigheter till att radera sms. Det är en begränsning som google infört i OS:et och det går i dagsläget inte att komma runt.

Inte direkt ovanligt att custom roms har den funktionen out of the box. Så det är inte särskilt svårt att komma runt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Inte direkt ovanligt att custom roms har den funktionen out of the box. Så det är inte särskilt svårt att komma runt.

Vet inte hur spridda de speciallbyggda varianter är om man jämför med standard. Tror det är rätt begränsat antal utövare som kör på det om man jämför med standard.

Permalänk
Medlem

Kör med truecaller, truemessenger och truedieler, så man fäår full koll på vilka som ringer, slipper alla nasare osv.

Nja visserligen lämnar man säkert ut sina kontakter till tredje part, men liknade gör man med många appar, samt använder man Facebook så är har tredje part full koll på en om man inte blockerar trackers

Man får motverka med att blockera reklam, adblock+ / Ghostery mm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@_mtias_:
Truecaller erbjuder användare att betala för premium. Vad har du för bevis för att dom säljer vidare telefonnummer?
Vad är det som är integritetskränkande med att dela med sig av telefonnummer. Är hela Eniro ett integritetskränkande företag?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

@_mtias_:
Vad har du för bevis för att dom säljer vidare telefonnummer?

Inget. Är inte ute efter att försöka "bevisa" det. Jag gav en hypotetiskt tes om vart deras inkomst ska komma ifrån. Varken mer eller mindre. Kanske får jag fel kanske får jag rätt. Det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _mtias_:

Inget. Är inte ute efter att försöka "bevisa" det. Jag gav en hypotetiskt tes om vart deras inkomst ska komma ifrån. Varken mer eller mindre. Kanske får jag fel kanske får jag rätt. Det återstår att se.

Hypotes heter det. Hypotetiskt tes är mumble jumble och låter bara konspirationsteorier.

Om du hade använt apparna hade du sett att de som många andra har banners och visar reklam.

Skillnaden är många gånger att företag som slarvar med personuppgifte straffas hårt med böter eller minskad kundbas. Myndigheter som borde veta bättre slarvar enormt mycket och kommer undan med det.
Så rikta din oro mot sjukhus, skolor med mera. De läcker din information

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Hypotes heter det. Hypotetiskt tes är mumble jumble och låter bara konspirationsteorier.

Håller med. I stand corrected.

Skrivet av AppendixSE:

Om du hade använt apparna hade du sett att de som många andra har banners och visar reklam.

Det finna ingen reklam i calls opt-out appen. Missatsamtal verkar ha det nu.

Skrivet av AppendixSE:

Skillnaden är många gånger att företag som slarvar med personuppgifte straffas hårt med böter eller minskad kundbas. Myndigheter som borde veta bättre slarvar enormt mycket och kommer undan med det.
Så rikta din oro mot sjukhus, skolor med mera. De läcker din information

Det handlar om principen, om du vill dela ditt nummer, personinfo etc till ett stort nätverk är det ok. Men att alla dina kontakter samtidigt delas utan att ha blivit tillfrågade är i mitt tycke inte ok. Jag har inget problem med att folk kör med appar som true, det enda jag ville belysa är att det finns alternativ, alternativ som inte samlar på sig information om sina användare.

Permalänk

Blockera sms

Lånar den här tråden lite.

Jag har en LG G3 och inte någonstans bland mina inställningar hittar jag någon form av "blockera", det brukar gå att blockera i kontakter eller i samtalsinställningar någonstans men på denna telefon finner jag ingen lösning och ja jag har googlat utan resultat. Någon som vet hur jag gör då utan att ladda ner en app som ska ha tillgång till allt i telefonen?
Samtal går att blockera men sms?

Visa signatur

All problems have a solution=)