TV "laggar" vid nedladdning från datorer 100/100!

Permalänk

TV "laggar" vid nedladdning från datorer 100/100!

Hej sweclockare!
Vi installerade fiber och fick det att funka i mitten av veckan. Det började med att internetet inte var som vi önskade. Vi var som skrivet ovan lovade 100/100, men vi fick fram ung. 90-90. Min morbror med samma internet och router (asus rt-n66u) fick 127/127. Visst, det funkar väl. Men det jobbigare är att tv:n börjar hacka väldigt mycket när jag till exempel laddar upp en video, live streamar eller laddar ned någonting från steam.
Någon som vet vad felet kan vara?

//

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Hade samma problem så jag ringde min leverantör både internet och IpTV dom fixade det snabbt så nu kan jag ladda ner och se på HD TV till coh med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Sorry men det ska vara 100/100 max. Många får inte ut det och det är bara tur att din morbror får ut mer än utlovat. Kör själv 100/100 och ligger oftast på 80+ men nästan aldrig 100

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Skrivet av fermia:

Hade samma problem så jag ringde min leverantör både internet och IpTV dom fixade det snabbt så nu kan jag ladda ner och se på HD TV till coh med

Okej!
Jag har både tv och internet till telia. Kommer du ihåg vad felet var?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är det konfat om du har en egen router i stället för smarten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur är det konfat om du har en egen router i stället för smarten ?

Har fibret indraget nere i källaren. Vi har en massa internet uttag runtom i huset så vi satte fiber konverteraren nere i källaren jämte fiber lådan. Skippade telia routern och kopplade konverteraren till routern/switchen inte helt säkert vilket, 2 våningar upp. I kontrollpanelen på asusen la vi till nån port för ip tv så vi skulle slippa telia saken. Resultatet blev väldigt olikt vad min morbror med ung. samma setup fick. Hans är inte ostabilt alls verkar det som :/

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Har fibret indraget nere i källaren. Vi har en massa internet uttag runtom i huset så vi satte fiber konverteraren nere i källaren jämte fiber lådan. Skippade telia routern och kopplade konverteraren till routern/switchen inte helt säkert vilket, 2 våningar upp. I kontrollpanelen på asusen la vi till nån port för ip tv så vi skulle slippa telia saken. Resultatet blev väldigt olikt vad min morbror med ung. samma setup fick. Hans är inte ostabilt alls verkar det som :/

Se till att du sätter limit när du laddar ner så att du inte använder hela linan till det. I Steam så går du in i Settings -> Downloads -> Limit Bandwith to: 7 MB/s

Samma sak när du laddar upp, använd inte all bandbredd utan låt lite vara över till tex. TV, andra som surfar, mm.

Edit: Det här går säkert att ställa in i routern också, men har ingen Asus router så kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Se till att du sätter limit när du laddar ner så att du inte använder hela linan till det. I Steam så går du in i Settings -> Downloads -> Limit Bandwith to: 7 MB/s

Samma sak när du laddar upp, använd inte all bandbredd utan låt lite vara över till tex. TV, andra som surfar, mm.

Edit: Det här går säkert att ställa in i routern också, men har ingen Asus router så kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

ska testa det nu :)!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gylldevik:

Har fibret indraget nere i källaren. Vi har en massa internet uttag runtom i huset så vi satte fiber konverteraren nere i källaren jämte fiber lådan. Skippade telia routern och kopplade konverteraren till routern/switchen inte helt säkert vilket, 2 våningar upp. I kontrollpanelen på asusen la vi till nån port för ip tv så vi skulle slippa telia saken. Resultatet blev väldigt olikt vad min morbror med ung. samma setup fick. Hans är inte ostabilt alls verkar det som :/

Det var en otydlig förklaring, men har du läst igenom de 2 stor trådarna om hur man hanterar vlanen för Telias iptv om ni inte ska använda en smart ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det var en otydlig förklaring, men har du läst igenom de 2 stor trådarna om hur man hanterar vlanen för Telias iptv om ni inte ska använda en smart ?

Är inte så insatt i detta Ska se vad jag kan få ut ifrån de två andra trådarna

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Se till att du sätter limit när du laddar ner så att du inte använder hela linan till det. I Steam så går du in i Settings -> Downloads -> Limit Bandwith to: 7 MB/s

Samma sak när du laddar upp, använd inte all bandbredd utan låt lite vara över till tex. TV, andra som surfar, mm.

Edit: Det här går säkert att ställa in i routern också, men har ingen Asus router så kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

fungerade inte, hackar fortfarande fastän spärr på 10 mb/s vilket den inte ens går upp i (typ 6 som max)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

fungerade inte, hackar fortfarande fastän spärr på 10 mb/s vilket den inte ens går upp i (typ 6 som max)

10 Megabyte/sekund är mindre än 100Mbit/s, kan vara bra att hålla i bakhuvudet..
Edit: för att inte missleda har jag korrigerat ovan inlägg.
Vet inte om man kan kolla belastning på Asus-råttan, men i så fall kan det vara en idé, ingen aning om hur mkt kapacitet det är i den, men 100Mbit/s är en rätt go utmaning för de flesta konsumentleksaker, framför allt när det handlar om många connections samtidigt.

för att inte missleda fler
Permalänk
Skrivet av AtreX:

10 Megabyte/sekund är mer än 100Mbit/s, kan vara bra att hålla i bakhuvudet..
Vet inte om man kan kolla belastning på Asus-råttan, men i så fall kan det vara en idé, ingen aning om hur mkt kapacitet det är i den, men 100Mbit/s är en rätt go utmaning för de flesta konsumentleksaker, framför allt när det handlar om många connections samtidigt.

Vi är bara kopplade två-tre enheter just nu däremot, och har 20 i download speed, 90 upp. Det känns väldigt fel :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gylldevik:

Vi är bara kopplade två-tre enheter just nu däremot, och har 20 i download speed, 90 upp. Det känns väldigt fel :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte kan konfigurera Asusen rätt så koppla bort den och sätt in smarten för att hantera tv vlanet och ev be Telia brygga smarten om ni ska koppla in Asusen för lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte kan konfigurera Asusen rätt så koppla bort den och sätt in smarten för att hantera tv vlanet och ev be Telia brygga smarten om ni ska koppla in Asusen för lanet.

Aja, får be om hjälp med det imorrn. Tack så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

fungerade inte, hackar fortfarande fastän spärr på 10 mb/s vilket den inte ens går upp i (typ 6 som max)

Jag skrev att du skulle sätta spärren på 7 MB/s. Gör det så kanske det funkar. Men som de andra skriver, kan du inte konfa routern så behöver du hjälp av någon som kan. Det är inte så bara om man inte vet vad man gör.

Skrivet av AtreX:

10 Megabyte/sekund är mer än 100Mbit/s, kan vara bra att hålla i bakhuvudet..
Vet inte om man kan kolla belastning på Asus-råttan, men i så fall kan det vara en idé, ingen aning om hur mkt kapacitet det är i den, men 100Mbit/s är en rätt go utmaning för de flesta konsumentleksaker, framför allt när det handlar om många connections samtidigt.

Du har helt fel i det första du säger, det är tvärtom. 10 Megabyte/sekund är mindre än 100 Megabit/sekund, inte mer som du skrev

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Jag skrev att du skulle sätta spärren på 7 MB/s. Gör det så kanske det funkar. Men som de andra skriver, kan du inte konfa routern så behöver du hjälp av någon som kan. Det är inte så bara om man inte vet vad man gör.

Du har helt fel i det första du säger, det är tvärtom. 10 Megabyte/sekund är mindre än 100 Megabit/sekund, inte mer som du skrev

Men det är väl inte så stor skillnad på 7 och tio?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Men det är väl inte så stor skillnad på 7 och tio?

Skickades från m.sweclockers.com

Förresten menar du konfa som i konfigurera? För isf så var de min morbror som gjorde de

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Men det är väl inte så stor skillnad på 7 och tio?
Skickades från m.sweclockers.com

3 MB/s är ganska stor skillnad, om du vill att det ska funka så kan du välja det som jag skrev. Alltså 7 MB/s

Skrivet av gylldevik:

Förresten menar du konfa som i konfigurera? För isf så var de min morbror som gjorde de

Japp, det menar jag. Fråga om han kan komma tillbaka och lägga in bandbredds limit till klienterna i routern. Vet inte om det finns i Asus routern men det borde nog göra det.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Man ska väl inte behöva begränsa trafiken? Det borde väl dosan från Telia ska lösa? Ring dem så fixar dem det nog

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Man ska väl inte behöva begränsa trafiken? Det borde väl dosan från Telia ska lösa? Ring dem så fixar dem det nog

Skickades från m.sweclockers.com

Gör de imorgon, tråkigt när saker inte fungerar som de ska..

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man ska väl inte behöva begränsa trafiken? Det borde väl dosan från Telia ska lösa? Ring dem så fixar dem det nog

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu har ju TS kopplat in en egen router och dessutom kopplat ihop TV och internet.

Jag är övertygad om att problemen försvinner om TS kopplar in TV'n direkt till bredbandsswitchen.

Permalänk
Medlem

Aha, jag förstår. Vore bättre att brygga skulle jag tro (som någon föreslagit)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Aha, jag förstår. Vore bättre att brygga skulle jag tro (som någon föreslagit)

Skickades från m.sweclockers.com

Eller också kan du göra som jag och några hundratusen andra: använd Telias router, då kommer både TV och Internet funka som de ska.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Eller också kan du göra som jag och några hundratusen andra: använd Telias router, då kommer både TV och Internet funka som de ska.

Jo, men att ha en router för 1500 som är köpt i julas stående känns lite onödigt. Men jag ska prata med personen som installerat de idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Aha, jag förstår. Vore bättre att brygga skulle jag tro (som någon föreslagit)

Skickades från m.sweclockers.com

Vad innebär brygga? Är det att man har både Telias router och våran å att de samarbetar på nåt sätt?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gylldevik:

Vad innebär brygga? Är det att man har både Telias router och våran å att de samarbetar på nåt sätt?

Ja Telia konfar om smarten så att den delar upp inkommande anslutning så att data och tv kommer ut på varsin port sedan fungerar smarten också som telefoniadapter, men den routar eller nat/pat ar inget som har med datatrafiken att göra och wifidelen stängs också av, du får alltså lösa allt som har med lanbiten att göra helt själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Vad innebär brygga? Är det att man har både Telias router och våran å att de samarbetar på nåt sätt?

Japp, man ber telia att slå av routingfunktionen på datatrafiken, så man får då sköta den routingen med egen utrustning. Men du kan ju alltid plocka ut IPTV ur port nr 2 i mediakonvertern om du har en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

10 Megabyte/sekund är mer än 100Mbit/s, kan vara bra att hålla i bakhuvudet..
Vet inte om man kan kolla belastning på Asus-råttan, men i så fall kan det vara en idé, ingen aning om hur mkt kapacitet det är i den, men 100Mbit/s är en rätt go utmaning för de flesta konsumentleksaker, framför allt när det handlar om många connections samtidigt.

1byte är 8bit
100 Megabit/sec är 12,5 Megabyte/sec (100 delat med 8 är 12,5)
"Upp till 100Mbit" brukar man få. Jag får ca 95/95 fr Bahnhof men ligger runt 10Mbyte nedladdning per sec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Livsnjutare 😎

Låter som QoS inte är inställt i din router och att IP-tv'n inte är prioriterad från operatörens sida.. vilket den alltid bör vara, alt får dedikerad bandbredd.

... men, även gud har dåliga dagar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •