Sommardäck, skillnad mellan däckbredd

Permalänk
Medlem

Sommardäck, skillnad mellan däckbredd

Hej!

Vad är skillnaden mellan 235 / 60 R16 och 215 / 70 R16 och vilket är bäst, tror ni?

Mina sommardäck just nu är 235 / 60 R16, och vinterdäcken är 215 / 70 R16.

Då jag behöver köpa nya sommardäck, så fick det här mig att undra vilket som är bäst att ha under sommaren.

Så, är det bättre att köpa och använda 215 / 70 R16 däck även på sommaren istället för 235 / 60 R16.

Funderar på de här, Goodyear EfficientGrip SUV, som är samma märke som nuvarande sommardäck..

Bilen är en Toyota RAV4 -03, ifall ni undrar..

Har ni tips på var det är billigast/bäst att köpa nya däck samt få de monterade osv..

Permalänk
Rekordmedlem

Smalare däck brukar rulla lättare men ge sämre grepp.
Komforten påverkas också, högre profil brukar gå tystare, du väljer alltså mellan fäste eller komfort och bränsleekonomi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att 235/60 är något bredare och lägre medan 215/70 är lite smalare och högre. Skillnaderna är dock så små, 1-2 cm, att det inte kommer att märkas. Köp den dimension som är billigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Hej!

Vad är skillnaden mellan 235 / 60 R16 och 215 / 70 R16 och vilket är bäst, tror ni?

Mina sommardäck just nu är 235 / 60 R16, och vinterdäcken är 215 / 70 R16.

Då jag behöver köpa nya sommardäck, så fick det här mig att undra vilket som är bäst att ha under sommaren.

Så, är det bättre att köpa och använda 215 / 70 R16 däck även på sommaren istället för 235 / 60 R16.

Funderar på de här, Goodyear EfficientGrip SUV, som är samma märke som nuvarande sommardäck..

Bilen är en Toyota RAV4 -03, ifall ni undrar..

Har ni tips på var det är billigast/bäst att köpa nya däck samt få de monterade osv..

Benämningen 235/60 R16 betyder 235mm breda däck där höjden på däckssidan är 60% av bredden samt att de ska sitta på 16" fälgar. När man går ner i bredd måste man bibehålla hjulets diameter och då ökar procentsiffran för däckets höjd.

Det finns två siffror till som du måste ha koll på, belastningskod (lastindex/load index) och hastighetsindex. Normalt är det två siffror och en bokstav, t.ex. 88H, där 88 betyder 560 kg last och H betyder max hastighet 210 km/h. För sommardäck måste man använda däck som minst uppfyller det som anges för bilen. För vinterdäck får man ha däck som klarar mindre hastighet.

Nedanstående är min erfarenhet av däck
Bilen går oftast bäst på de däck den är inställd för, vilket normalt är den däcksdimension den levererades med eftersom tillverkaren gjort hjulinställningarna för den dimensionen (även om det finns undantag). Det säkra tipset är att kolla upp vad som ska sitta på din bil orginal och köpa den dimensionen. Anta inte att det som sitter på är rätt dimension då folk kan få för sig att byta till bredare däck utan att göra efterföljande hjulinställningar .

Smalare och högre däck ger ofta bättre komfort och ibland lägre ljudnivå i kupén. Bredare däck ger oftast bättre styrrespons och kan ge bättre grepp (på sommarväg).

Att byta till bredare däck än original tycker jag mest är ett ofog. Vägegenskaperna och komfort blir ofta lidande och ibland blir bilar näst intill olidliga att köra, bl.a. kan dom bli mer spårkänsliga.

Billigast (i inköp) är nog att köpa däck på nätet, t.ex. dackonline.se, och sen låta någon monteringspartner montera däcken. Fast det är inte säkert att det blir billigare.

Själv gjorde jag så fram tills det strulade för tre år sen då först monteringspartnern skadade bilen (och eftersom jag gjömde ta kvittot fick jag stå för rep själv) och sen strulade det med däcken. Den enda hjälp man kunde få av nätfirman var ett erbjudande om att reklamera däcken så att dom kunde kontrollera dom (vad ska man rulla på under tiden?). Det var en jäkla cirkus som tog ett år att få slut på, men riktigt bra blev det aldrig och jag kunde köpt mer än tre uppsättningar däck hos en däcksfirma för vad slutnotan gick på.

TL;DR;
Mitt tips är att handla hos en däcksfirma med gott renommé rykte. Vad det gäller dimension så tycker jag du först ska kolla upp vad som ska sitta på bilen och sen fundera på vilken av dina nuvarande däcksuppsättningar som du upplever har funkat bäst på bilen. Om du gillar bilens beteende mer på de smalare vinterdäcken så kan du överväga att köra den dimensionen på sommaren också.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Bredare däck ger högre buller, högre bränsleförbrukning, sämre mot vattenplaning och bilen blir spårkänsligare.
Å andra sidan blir bilen stadigare och får bättre väghållning med bredare däck.

Men i regel så spelar däckstyp och märke större roll än bara bredden.
Se bara till att dimensionen är OK med vad biltillverkaren rekommenderar.

Permalänk
Medlem

Tack för eran inlägg!

Permalänk

@Svensktiger: bredare däck behöver inte ge mer oväsen, det skiljer mycket mellan tillverkare och deras modeller.
valde tex Bridgestone däck till min skyline då de gav mest grepp/krona för 2500kr styck, men valde michelin till min bmw då de hade ett par tysta till den

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Svensktiger: bredare däck behöver inte ge mer oväsen, det skiljer mycket mellan tillverkare och deras modeller.
valde tex Bridgestone däck till min skyline då de gav mest grepp/krona för 2500kr styck, men valde michelin till min bmw då de hade ett par tysta till den

Om enda skillnaden mellan 2 däck är bredden (och då såklart även profilen) så kommer ett bredare däck att låta mer.
Men som vi båda skriver så spelare typ och tillverkare oftast större roll.

Permalänk

@Svensktiger: mina 245 däck till bmwn låter mindre än 195orna jag hade på min audi iaf

Visa signatur

Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Man kan iallafall säga att det inte finns ett bästa däck till alt. Förmåga faktorer som märke/modell, väder/underlag och önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Svensktiger: mina 245 däck till bmwn låter mindre än 195orna jag hade på min audi iaf

din bmw låter mindre än din audi, inte nödvändigtvis beroende på däcken

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

din bmw låter mindre än din audi, inte nödvändigtvis beroende på däcken

nja jag hade några kina däck från förra ägaren som bara körde runt i stan och han ville inte lägga några pengar direkt på gummi som han sa
jag gick i princip från 550kr -> 1300kr däck och det är natt och dag sedan vet jag inte om en bmw 328iM är så pass tyst mot en A4?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Benämningen 235/60 R16 betyder 235mm breda däck där höjden på däckssidan är 60% av bredden samt att de ska sitta på 16" fälgar. När man går ner i bredd måste man bibehålla hjulets diameter och då ökar procentsiffran för däckets höjd.

Det finns två siffror till som du måste ha koll på, belastningskod (lastindex/load index) och hastighetsindex. Normalt är det två siffror och en bokstav, t.ex. 88H, där 88 betyder 560 kg last och H betyder max hastighet 210 km/h. För sommardäck måste man använda däck som minst uppfyller det som anges för bilen. För vinterdäck får man ha däck som klarar mindre hastighet.

Nedanstående är min erfarenhet av däck
Bilen går oftast bäst på de däck den är inställd för, vilket normalt är den däcksdimension den levererades med eftersom tillverkaren gjort hjulinställningarna för den dimensionen (även om det finns undantag). Det säkra tipset är att kolla upp vad som ska sitta på din bil orginal och köpa den dimensionen. Anta inte att det som sitter på är rätt dimension då folk kan få för sig att byta till bredare däck utan att göra efterföljande hjulinställningar .

Smalare och högre däck ger ofta bättre komfort och ibland lägre ljudnivå i kupén. Bredare däck ger oftast bättre styrrespons och kan ge bättre grepp (på sommarväg).

Att byta till bredare däck än original tycker jag mest är ett ofog. Vägegenskaperna och komfort blir ofta lidande och ibland blir bilar näst intill olidliga att köra, bl.a. kan dom bli mer spårkänsliga.

Billigast (i inköp) är nog att köpa däck på nätet, t.ex. dackonline.se, och sen låta någon monteringspartner montera däcken. Fast det är inte säkert att det blir billigare.

Själv gjorde jag så fram tills det strulade för tre år sen då först monteringspartnern skadade bilen (och eftersom jag gjömde ta kvittot fick jag stå för rep själv) och sen strulade det med däcken. Den enda hjälp man kunde få av nätfirman var ett erbjudande om att reklamera däcken så att dom kunde kontrollera dom (vad ska man rulla på under tiden?). Det var en jäkla cirkus som tog ett år att få slut på, men riktigt bra blev det aldrig och jag kunde köpt mer än tre uppsättningar däck hos en däcksfirma för vad slutnotan gick på.

TL;DR;
Mitt tips är att handla hos en däcksfirma med gott renommé rykte. Vad det gäller dimension så tycker jag du först ska kolla upp vad som ska sitta på bilen och sen fundera på vilken av dina nuvarande däcksuppsättningar som du upplever har funkat bäst på bilen. Om du gillar bilens beteende mer på de smalare vinterdäcken så kan du överväga att köra den dimensionen på sommaren också.

Jag räknade på det där förra året när vi skulle byta vinterdäck, butikerna ville ha 100-300 kr per däck för att byta dem om jag inte köpte däcken från dem. Kostnadsmässigt blev det då samma pris eller till och med dyrare med frakt att köpa däcken på nätet och sedan få dem påsatta på fälgen av en annan firma. Men det kanske är vi här som har dyra priser för att byta däck... Så för min del blir det ringa runt till olika firmor och ta reda på vilka däck och vilka priser de erbjuder och sedan välja det som verkar bäst även nästa gång. Inte värt jobbet att mixtra med det på nätet.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Egenskaper förändras mellan olika däcktillverkare, modell och bil. Men dessa egenskaper är generella.

Fördelar breda:
Kortare bromssträcka
Stabilare i högre hastigheter
Bättre grepp på torrt underlag

Nackdelar breda:
Lättare för vattenplaning i lägre hastigheter (under 70km/h)
Sämre grepp i mjuka underlag som snö
I regel mer vägljud (undantag finns dock)
En högre bränsleförbrukning
Dyrare (beroende på modell)

Fördelar smala:
Lägre bränsleförbrukning
Bättre grepp vid våta underlag
Bättre grepp vid mjuka underlag som snö
I regel mindre vägljud
Billigare (beroende på modell)

Nackdelar smala:
Längre bromssträcka
Kan upplevas som vingliga i högre hastigheter
Sämre grepp på torrt underlag

Väljer själv bredare däck på sommaren. Har 225 fram och 245 bak på sommaren och 225 fram och bak på vintern på min Mercedes.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag räknade på det där förra året när vi skulle byta vinterdäck, butikerna ville ha 100-300 kr per däck för att byta dem om jag inte köpte däcken från dem. Kostnadsmässigt blev det då samma pris eller till och med dyrare med frakt att köpa däcken på nätet och sedan få dem påsatta på fälgen av en annan firma. Men det kanske är vi här som har dyra priser för att byta däck... Så för min del blir det ringa runt till olika firmor och ta reda på vilka däck och vilka priser de erbjuder och sedan välja det som verkar bäst även nästa gång. Inte värt jobbet att mixtra med det på nätet.

Låter inte som nåt överpris för däckmontering. De flesta av däckonlines monteringspartners här i närheten ligger på 150-200:- per däck för montering och balansering. Jag har hört om däcksfirmor som tar 600+ kr för samma jobb om dom inte får sälja däcken.

Att köpa däck på nätet gör jag inte heller numera. Däremot skulle jag kunna tänka mig köpa kompletta hjul.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Fördelar breda:
Kortare bromssträcka
Stabilare i högre hastigheter
Bättre grepp på torrt underlag

Visserligen skriver du generellt och då håller jag med dig, men samtidigt vill jag påstå att ovanstående bara gäller om hjulinställning där man tar hänsyn till däcken gjorts och om däcken är inom ramen för vad bilen är konstruerad för. Att sätta på bredare däck än original utan hjulinställning kan leda till sämre prestanda!

Ett exempel på att breda däck inte är allt är Xantia Activa, som har en sjukt bra väghållning med originaldäcken 205/60 R15, snabbaste bilen någonsin genom Teknikens Världs älgtest.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Skrivet av Hurtigbullen:

Låter inte som nåt överpris för däckmontering. De flesta av däckonlines monteringspartners här i närheten ligger på 150-200:- per däck för montering och balansering. Jag har hört om däcksfirmor som tar 600+ kr för samma jobb om dom inte får sälja däcken.

Skrev om precis detta i en annan tråd.

Det blev så gott som ingen skillnad för mig att köpa bra sommardäck (Goodyear) av den lokala handlaren i Västerås istället för att beställa från däckonline och be honom montera+balansera. Tror däcken hade kostat 647kr + 250kr /st ifall jag beställt på nätet . Nu fick jag dem för 3600kr och då slapp jag vänta på leverans, ringde efter lunch och hade däcken monterade ca 19.00 samma dag.

Tidsbesparingen och att kunna ta allt med lokala handlaren ifall det blivit något problem tycker jag gott och väl motsvarade merkostnaden på 12kr....

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem
Skrivet av saita:

Skrev om precis detta i en annan tråd.

Det blev så gott som ingen skillnad för mig att köpa bra sommardäck (Goodyear) av den lokala handlaren i Västerås istället för att beställa från däckonline och be honom montera+balansera. Tror däcken hade kostat 647kr + 250kr /st ifall jag beställt på nätet . Nu fick jag dem för 3600kr och då slapp jag vänta på leverans, ringde efter lunch och hade däcken monterade ca 19.00 samma dag.

Tidsbesparingen och att kunna ta allt med lokala handlaren ifall det blivit något problem tycker jag gott och väl motsvarade merkostnaden på 12kr....

Jag håller helt med dig.

Men för att förtydliga så vill jag bara säga att jag inte argumenterade för att man skulle handla däck på nätet utan jag kommenterade bara att de priser gaminggirl fått på att montera däck som handlaren inte sålt lät helt rimliga för mig.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så handlar jag inte däck på nätet längre, just eftersom att det vid strul blir väldigt struligt. Även om merkostnaden vore 500:- per däck så anser jag att det är värt att köpa dom hos handlaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller helt med dig.

Men för att förtydliga så vill jag bara säga att jag inte argumenterade för att man skulle handla däck på nätet utan jag kommenterade bara att de priser gaminggirl fått på att montera däck som handlaren inte sålt lät helt rimliga för mig.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så handlar jag inte däck på nätet längre, just eftersom att det vid strul blir väldigt struligt. Även om merkostnaden vore 500:- per däck så anser jag att det är värt att köpa dom hos handlaren.

Jepp, det var jag som citerade lite dåligt och klippte bort din mening om att du också rekommenderade att köpa lokalt....
Så jag förstod att du hade samma åsikt och erfarenhet som jag och gaminggirl.

Ville bara ha med er båda för att visa på att det kanske inte är så stor idé att köpa på nätet, särskilt inte ifall man har något så när "standard" storlekar (tex 205/55-16 eller 195/65-15). Men det här är ju lite OT.

Jag tycker OP kan utgå ifrån de generaliseringar JeagerMeisterSWE skrivit och sedan välja utifrån sitt eget användande.
Kör han mycket landsväg så kanske ett par bredare är att föredra men då får man tänka sig för lite extra när det regnar (vattenplaningen!) och det kostar antagligen mer både att köpa och att köra.

Är det mest stadstrafik så är det kanske bättre med smalare däck, tystare och billigare?

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata