Tips: Flasha BIOS i Linux direkt inuti operativsystemet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Tips: Flasha BIOS i Linux direkt inuti operativsystemet

Mitt moderkort verkar ha icke-fungerande USB-kontroller så att läsa in bios via USB-pinne funkar inte. Hade ingen diskettläsare i den (visserligen ganska gamla) datorn och bränna en CD med bootbart DOS med bios-filen på kändes krångligt och hade heller ingen intern hårddisk med FAT filsystem på. Så det gick alltså inte att köra moderkortets inbyggda Qflash (stöder endast FAT16/FAT32).

Kollade runt lite på alternativ och hittade detta:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Flashing_BIOS_from_Linux...

Så jag installerade flashrom och det funkade jättebra att flasha bios med detta programmet! Visserligen fanns inte mitt moderkort med i listan på supported hardware men flashchipet på moderkortet hade stöd av programmet så det var bara att flasha. Vid omstart hade jag det nya bioset på moderkortet. Mitt moderkort är ett GA-MA78-DS3H. Enda som var lite krångligt var att moderkortstillverkaren levererade bios som självuppackande EXE-fil men med wine gick det att packa upp filerna så att jag kunde extrahera binärfilen.

Så flashrom löste upp min moment22-situation. Även om USB hade funkat på moderkortet kan det ändå vara lite småkrångligt att skapa ett filsystem som moderkortets flashprogram kan läsa. Alternativet att skapa en USB-sticka med FreeDOS och biosfilen på är heller inte jättelätt tycker jag. Visst man kan boota FreeDOS från CD eller en annan USB-sticka men då ska man ändå ha bios-filen i ett läsbart format för FreeDOS. Lite trist att man ska behöva vara raketforskare för att flasha bios.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Tyvärr fungerar den nästan aldrig för de laptopts jag testat.

Jag använder istället BiosDisk som skapar en boot image för flashen som sedan dyker upp som alternativ i bootloadern. Ganska smidigt.

Dator: i7 4960x | 32GB | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av eXpander_:

Tyvärr fungerar den nästan aldrig för de laptopts jag testat.

Jag använder istället BiosDisk som skapar en boot image för flashen som sedan dyker upp som alternativ i bootloadern. Ganska smidigt.

Ja det verkar också smidigt. Lägger du in binärfilen som ska flashas också inuti denna boot-image?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huga huga sommarstuga
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av ronnylov:

Enda som var lite krångligt var att moderkortstillverkaren levererade bios som självuppackande EXE-fil men med wine gick det att packa upp filerna så att jag kunde extrahera binärfilen.

Cabextract brukar fungera på sådana filer. Annars kan du köra file på .exe-filen för att se vad det är för typ av fil.

Skickades från m.sweclockers.com