IPTV via switch till två TV apparater.

Permalänk
Medlem

IPTV via switch till två TV apparater.

Försökte nu få vårt tvillingabbonnemang från telia till TVn att fungera dvs att köra dubbla TV apparater samtidigt. Fallet är som så att jag har pluggat in en kabel i switchen där även routern till det vanliga internetet är inkopplat. Jag vill med den kabeln från switchen köra in i nästa switch (Netgear GS105 prosafe) och därifrån till dem bägge TV apparaterna. Signalen på den ena TVn går fram men dålig då man hör hackande TV ljud och bilden uppdaterar sig ungefär en gång i minuten. Den andra TVn säger bara att det är problem med tjänsten... Läste att switchen måste har rätt prioritering på portarna men då kommer vi in på grejer där min kompetens inte räcker till. Finns det någon enkel lösning? Kan man gå in i switchen med en dator och prioritera om portar? Borde jag använda några andra portar för inkoppling som skiljer sig från att ha nr1 som ingång och nr2-3 som utgångar till TV 1 och 2?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för uppkoppling? Fiber, ADSL, osv?
Använder du Telias Smart eller har du ersatt den med en egen router?
Funkar det bra om du bara har den ena TV'n inkopplad?

Edit: Läste igen. Kopplar du switchen i fråga direkt till tjänstefördelaren (Inteno)? I så fall behöver din switch dels åtminstone släppa igenom VLAN och Multicast strömmar, vilket jag inte vet om din nuvarande switch gör. Sedan pratar du om QoS som din nuvarande switch inte har.

Jag använder följande switch tillsammans med Telias IP-TV och jag vet att den funkar out of the box. Just nu kör jag med Telias Smart, men har även haft den inkopplad så som jag tror att du beskriver att du gör, direkt från tjänstefördelaren till switchen och sedan till TV'n.
https://www.dustinhome.se/product/5010778523/prosafe-plus-gs1...

Ditt problem skulle dock även kunna vara dåliga kablar. Jag gissar att TV'n funkat någon gång. Prova först att bara koppla in switchen mellan tjänstefördelaren och TV-boxen, utan att koppla in TV nr två. Koncentrera dig på att få det fallet att funka först. Prova olika kablar. Vilka portar du använder ska inte spela någon roll eftersom din switch är stendum. På Prosafe Plus finns det vissa portar som är prioriterade som standard, men det spelar iofs inte någon roll så länge du bara kopplar TV-boxar till switchen. Prioriteringen är mer intressant om du har olika typer av enheter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för uppkoppling? Fiber, ADSL, osv?
Använder du Telias Smart eller har du ersatt den med en egen router?
Funkar det bra om du bara har den ena TV'n inkopplad?

Edit: Läste igen. Kopplar du switchen i fråga direkt till tjänstefördelaren (Inteno)? I så fall behöver din switch dels åtminstone släppa igenom VLAN och Multicast strömmar, vilket jag inte vet om din nuvarande switch gör. Sedan pratar du om QoS som din nuvarande switch inte har.

Jag använder följande switch tillsammans med Telias IP-TV och jag vet att den funkar out of the box. Just nu kör jag med Telias Smart, men har även haft den inkopplad så som jag tror att du beskriver att du gör, direkt från tjänstefördelaren till switchen och sedan till TV'n.
https://www.dustinhome.se/product/5010778523/prosafe-plus-gs1...

Ditt problem skulle dock även kunna vara dåliga kablar. Jag gissar att TV'n funkat någon gång. Prova först att bara koppla in switchen mellan tjänstefördelaren och TV-boxen, utan att koppla in TV nr två. Koncentrera dig på att få det fallet att funka först. Prova olika kablar. Vilka portar du använder ska inte spela någon roll eftersom din switch är stendum. På Prosafe Plus finns det vissa portar som är prioriterade som standard, men det spelar iofs inte någon roll så länge du bara kopplar TV-boxar till switchen. Prioriteringen är mer intressant om du har olika typer av enheter.

Vi använder vår egen ASUS router(N66u). Uppkopplingen är en 250/100mbit. Tjänstefördelaren(CTS HES 3106-Plus) har vi kopplat till routern samt switchen som ska skicka signal då som sagt till både TV nr 1 och 2. Alltså router på port 1 i fördelaren och switchen i port 2. När jag kopplar in en ensam tv och kringgår switchen fungerar TVn felfritt.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Vi använder vår egen ASUS router(N66u). Uppkopplingen är en 250/100mbit. Tjänstefördelaren(CTS HES 3106-Plus) har vi kopplat till routern samt switchen som ska skicka signal då som sagt till både TV nr 1 och 2. Alltså router på port 1 i fördelaren och switchen i port 2. När jag kopplar in en ensam tv och kringgår switchen fungerar TVn felfritt.

Det borde fungera såsom du kopplat och du behöver inte ställa in någon prioritering i switchen.

Trasiga kablar eller trasig switch.

Edit: Det är den enklare GS105 du har? Inte den något mer avancerade GS105E?
Det kan hända att du måste slå på multicast i den i så fall. Se sid 22
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/GS105E/ProSafe%20P...

Skrivet av giplet:

Edit: Läste igen. Kopplar du switchen i fråga direkt till tjänstefördelaren (Inteno)? I så fall behöver din switch dels åtminstone släppa igenom VLAN och Multicast strömmar,

Det är otaggade paket ut från port2 på bredbandsswitchen så något vlanstöd behövs inte. Men multicast måste den stödja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zadrok:

Vi använder vår egen ASUS router(N66u). Uppkopplingen är en 250/100mbit. Tjänstefördelaren(CTS HES 3106-Plus) har vi kopplat till routern samt switchen som ska skicka signal då som sagt till både TV nr 1 och 2. Alltså router på port 1 i fördelaren och switchen i port 2. När jag kopplar in en ensam tv och kringgår switchen fungerar TVn felfritt.

Steg två är då att bara koppla en switch mellan tjänstefördelaren och TV'n som funkar. Den ena kabeln funkar bevisligen, men det kan vara fel på den andra. I värsta fall prova att byta switchen. GS105E funkar som sagt, och man behöver inte slå på Multicast, den funkar direkt som den är när den kommer vilket jag vet eftersom jag själv använt en GS108E precis som du beskriver det. På den switchen du har nu kan du inte göra några inställningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!