Fast i Sverige på obestämd tid, detta kan väl inte vara OK?

Permalänk
Medlem

Fast i Sverige på obestämd tid, detta kan väl inte vara OK?

Först lite bakgrund:
Min sambo flyttade för 2 år sedan från Taiwan till Sverige, på ett temporärt (2 år) uppehållstillstånd som anhörig till mig.
Hon pratar svenska utan större besvär (läst sig genom SFI och SAS grund) och fick en tid tillbaka sitt första jobb i Sverige.

Nu har vi ansökt om förlängning av uppehållstillståndet och det är här problemen börjar.

Normalt sett är väntetiden för migrationsverket att ta beslut bara några veckor eller t.o.m. dagar, och man kan som tidigast söka 1 månad innan tillståndet går ut. Vi sökte på dagen 1 månad innan men då hela systemet har kollapsat växer väntetiden exponentiellt. Nu är den 5- 18 månader och det mesta tyder på att det vill bli värre.

Under den här tiden kan hon inte lämna landet. Hon får nämligen inte komma tillbaka då hon inte har något giltigt uppehållstillstånd. Hon kan inte komma in på turistvisum heller då man inte utfärdar turistvisum till någon som har för avsikt att stanna längre.
Dessutom är det inte tillåtet att arbeta om hon nu skulle få turistvisum, så det skulle leda till att hon förlorar sitt jobb.

Kan någon med lite kunskap uttala sig eller ge mig lite vägledning? Kan vi göra något?
Det enda svar jag fått från migrationsverket är att de "rekommenderar inte att man lämnar landet då det kanske blir problem att komma in då man saknar giltigt visum" (nästan ordagrant).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Enda ni kan göra är att vänta på migrationsverket helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Först lite bakgrund:
Min sambo flyttade för 2 år sedan från Taiwan till Sverige, på ett temporärt (2 år) uppehållstillstånd som anhörig till mig.
Hon pratar svenska utan större besvär (läst sig genom SFI och SAS grund) och fick en tid tillbaka sitt första jobb i Sverige.

Nu har vi ansökt om förlängning av uppehållstillståndet och det är här problemen börjar.

Normalt sett är väntetiden för migrationsverket att ta beslut bara några veckor eller t.o.m. dagar, och man kan som tidigast söka 1 månad innan tillståndet går ut. Vi sökte på dagen 1 månad innan men då hela systemet har kollapsat växer väntetiden exponentiellt. Nu är den 5- 18 månader och det mesta tyder på att det vill bli värre.

Under den här tiden kan hon inte lämna landet. Hon får nämligen inte komma tillbaka då hon inte har något giltigt uppehållstillstånd. Hon kan inte komma in på turistvisum heller då man inte utfärdar turistvisum till någon som har för avsikt att stanna längre.
Dessutom är det inte tillåtet att arbeta om hon nu skulle få turistvisum, så det skulle leda till att hon förlorar sitt jobb.

Kan någon med lite kunskap uttala sig eller ge mig lite vägledning? Kan vi göra något?
Det enda svar jag fått från migrationsverket är att de "rekommenderar inte att man lämnar landet då det kanske blir problem att komma in då man saknar giltigt visum" (nästan ordagrant).

Just nu är det ju extrema väntetider, vilket i praktiken innebär att ni "får finna er i att vänta", men hon har samma rättigheter under väntetiden som hon haft innan, sålänge hon stannar i landed, så så sätt så är det ju ingen skillnad. Om ni tänkt åka utomlands blir dock situationen värre då det är högst troligt att hon inte släpps in igen, och ni får börja om processen helt från början, vilket lär ta ännu längre tid med nuvarande väntetider så "det kunde vara värre".

Sen är det väl inte helt otippat att det blir en ändring snart heller. Såhär långa väntetider är inget som är bra för någon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hon skulle inte tveka att resa en sekund om det uppstår någon situation i hemlandet, att en familjemedlem blir sjuk eller liknande. Tänk er in i det själva.

Hon har samma rättigheter bortsett från den ganska viktiga skillnaden att hon är fast i Sverige.

@Ozzed du skriver börja om processen helt från början, varför skulle vi tvingas börja om från början? Ansökan om förlängningen ligger ju fortfarande där. Migrationsverket sa inget om detta när jag mailade.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ni kanske skulle gifta er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Ni kanske skulle gifta er?

Jag tror tyvärr inte det spelar någon som helst roll.
Det har vi tänkt göra i den närmaste framtiden, så hade det hjälp så hade jag inte varit främmande för det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Iaf, om hon åker tillbaka till Taiwan kan hon då inte ansöka om ett nytt temporärt uppehållstillstånd på ambassaden där?

off topic
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hon skulle inte tveka att resa en sekund om det uppstår någon situation i hemlandet, att en familjemedlem blir sjuk eller liknande. Tänk er in i det själva.

Hon har samma rättigheter bortsett från den ganska viktiga skillnaden att hon är fast i Sverige.

@Ozzed du skriver börja om processen helt från början, varför skulle vi tvingas börja om från början? Ansökan om förlängningen ligger ju fortfarande där. Migrationsverket sa inget om detta när jag mailade.

Det var den informationen jag fick när jag frågade varför de inte rekommenderade att min fru lämnade landet i väntan på beslutet. Men det har varit många förvirrade turer där så det skulle inte förvåna mig om det är skitsnack. Jag skulle hur som helst höra mig för hur det ligger till.

Men oavsett så får hon ju inte resa in i landet under väntetiden så det blir en knepig situation i vilket fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Iaf, om hon åker tillbaka till Taiwan kan hon då inte ansöka om ett nytt temporärt uppehållstillstånd på ambassaden där?

För nytt temporärt uppehållstillstånd är väntetiden för närvarande 8-21 månader.
Vi hade väntat i ~11 månader när hon fick för 2 år sen. Då fick hon också flyga till Hong Kong för att intervjuas eftersom Sverige inte har någon ambassad i Taiwan. Det ska inte vara lätt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Situationen i Syrien och mellanöstern i stort är anledningen till att TS flickvän får vänta så länge på sitt uppehållstillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var den informationen jag fick när jag frågade varför de inte rekommenderade att min fru lämnade landet i väntan på beslutet. Men det har varit många förvirrade turer där så det skulle inte förvåna mig om det är skitsnack. Jag skulle hur som helst höra mig för hur det ligger till.

Men oavsett så får hon ju inte resa in i landet under väntetiden så det blir en knepig situation i vilket fall.

Det var i väntan på förlängning eller?
Om man väntar på uppehållstillstånd för första gången får man inte komma till Sverige, det ska tydligen kunna ogiltiggöra ens ansökan.
Jag tror inte det är första gången de går ut med information som motsäger något annat de gått ut med när man kontaktar dem.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

On-Topic: Vad hon än gör så bryt inte mot svensk byråkrati för de kan ställa till det rejält och ta flera år innan de blir som normalt igen, jag har för mig att man fick automatiskt permanent uppehållstillstånd om man gifte sig med en svensk medborgare?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det var i väntan på förlängning eller?
Om man väntar på uppehållstillstånd för första gången får man inte komma till Sverige, det ska tydligen kunna ogiltiggöra ens ansökan.
Jag tror inte det är första gången de går ut med information som motsäger något annat de gått ut med när man kontaktar dem.

Ja, det var i väntan på förlängning. Men å andra sidan så tryckte de ju Uppehållstillståndet direkt i ens pass på den tiden, och nu är det väl ett separat kort så det kanske är annorlunda nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

On-Topic: Vad hon än gör så bryt inte mot svensk byråkrati för de kan ställa till det rejält och ta flera år innan de blir som normalt igen, jag har för mig att man fick automatiskt permanent uppehållstillstånd om man gifte sig med en svensk medborgare?

"kan ställa till det rejält och ta flera år innan de blir som normalt igen" måste bara frågar vad du grundar detta på.
Visst förstår jag att det får konsekvenser om man bryter mot regler, men som det tycks nu verkar inte ens migrationsverket veta vad som gäller? I så fall hade man inte använt ord som "rekommenderar" utan hänvisat till någon skriftlig bestämmelse.

offt
Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort/redigerat en del inlägg för att förhindra urspårning. Vänligen håll er till topic.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@glemmy:

Jag ska erkänna att jag vet inte exakt på vilket sett det påverkar att vara gift, men min kompis som gifte sig med en japanska han träffa i Australien gjorde i alla fall så att han flög ner till Japan för att gifta sig rätt omgående och innan hon flyttat hit för att det "underlättade" att få hit henne.
Jag vet som sagt inte vad skillnaderna är men rekommenderar dig att kolla upp det.