Installera Windows 10 från USB-sticka

Permalänk
Medlem

Installera Windows 10 från USB-sticka

Hej! Jag skulle vilja installera Windows 10 från en USB-sticka men är osäker på hur jag ska gå tillväga. Jag har lyckats att installera Windows 7 från en USB-sticka tidigare men minns inte riktigt hur jag gick tillväga.

Vad jag förstår så behöver jag något program som kan ladda ned Windows 10 och göra en bootbar version på USB-stickan. Jag söker efter Windows 10 Professional 64-bit på svenska. Observera att jag vill ha det lagligt. USB-stickan som jag tänker använda är i dagsläget är på 8GB och formaterad i NTFS. Jag hoppas att jag kan få hjälp av er kunniga. Mina sökningar på Google har inte gått hela vägen.

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Du får nog fila lite på dina google-skills, dessa var de två första sökträffarna på en sökning med "installera win 10 från usb"

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634108/windows-10-dvd-usb

Permalänk
Medlem

Skapa din sticka med Rufus, kan skapa bootbara USB-stickor av alla Windowsversioner sedan XP. Är snabbare än Microsofts eget verktyg och kan dessutom göra Windows To Go stickor utan en massa extra program, med To Go får du en sticka med Windows på som du kan starta från i fall du formaterar disken eller på annat vis strular till din dator.

Permalänk
Medlem

Jag skapade ett bootbart USB-minne sedan tidigare via länken som nyss angavs: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Jag lyckas däremot inte få den att boota. När jag trycker på F12 när datorn startar så får jag upp följande alternativ:

Floppy
LS120
+ Hard Disk
-Ch0 M. : Samsung SSD 850 EVO 25
-Ch1 M. : Samsung HD154UI
-Bootable Add-in Cards
CDROM
ZIP
USB-FDD
USB-ZIP
USB-CDROM
USB-HDD
Legacy LAN

Jag har försökt att boota från alla alternativen men antingen så öppnas Windows på nytt eller så får jag följande meddelande: Invalid pratition table.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Skapa din sticka med Rufus, kan skapa bootbara USB-stickor av alla Windowsversioner sedan XP. Är snabbare än Microsofts eget verktyg och kan dessutom göra Windows To Go stickor utan en massa extra program, med To Go får du en sticka med Windows på som du kan starta från i fall du formaterar disken eller på annat vis strular till din dator.

Du hann före! Helt klart det bästa programmet på marknaden.

Permalänk
Medlem

Det du måste tänka på först, är att du MÅSTE uppgradera ditt win7 till win10 FÖRST.
Din nyckel du har till win7 är inte samma som kommer användas till win10.

Har pratat med Microsoftsupporten om detta och det var ett helvete för mig att göra om allt.

Så, ladda ner en mjukvara som visar din serienyckel, uppgradera till win10, kolla upp nyckeln igen så ser du att den är ändrad, skriv ner den, installera om win10 med bootbart usb minne.

Permalänk
Medlem

Jag har precis gjort uppgraderingen från Windows 7 till Windows 10 idag. Nu vill jag göra en helt ny ominstallation av allt. Jag tror att problemet ligger i att mitt BIOS inte riktigt förstår att USB-minnet innehåller en bootbar version av Windows 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KonradA:

Jag har precis gjort uppgraderingen från Windows 7 till Windows 10 idag. Nu vill jag göra en helt ny ominstallation av allt. Jag tror att problemet ligger i att mitt BIOS inte riktigt förstår att USB-minnet innehåller en bootbar version av Windows 10.

Testa att använda en annan USB-sticka. Testa också en annan USB-port på datorn.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag skapade ett bootbart USB-minne sedan tidigare via länken som nyss angavs: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Jag lyckas däremot inte få den att boota. När jag trycker på F12 när datorn startar så får jag upp följande alternativ:

Floppy
LS120
+ Hard Disk
-Bootable Add-in Cards
CDROM
ZIP
USB-FDD
USB-ZIP
USB-CDROM
USB-HDD
Legacy LAN

Jag har försökt att boota från alla alternativen men antingen så öppnas Windows på nytt eller så får jag följande meddelande: Invalid pratition table.

Kolla i moderkortets bios, om det finns så ska du använda UEFI boot samt om du har secureboot enebla det.
Om du har ett äldre moderkort ej kompatibelt med UEFI så kan du behöva göra USB stickan med tex Rufus istället och välja MBR baserat istället för GPT

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kolla i moderkortets bios, om det finns så ska du använda UEFI boot samt om du har secureboot enebla det.
Om du har ett äldre moderkort ej kompatibelt med UEFI så kan du behöva göra USB stickan med tex Rufus istället och välja MBR baserat istället för GPT

Då ska jag göra ett nytt försök med Rufus. Mitt moderkort är äldre. Det är ett Gigabyte GA-P35-DS3. Jag tror inte att jag har sett UEFI. Kan det heta något annat? Kan det ha något att göra med AHCI?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Då ska jag göra ett nytt försök med Rufus. Mitt moderkort är äldre. Det är ett Gigabyte GA-P35-DS3. Jag tror inte att jag har sett UEFI. Kan det heta något annat? Kan det ha något att göra med AHCI?

Det moderkortet har inte vad jag vet UEFI boot.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Floppy
LS120
+ Hard Disk
-Bootable Add-in Cards
CDROM
ZIP
USB-FDD
USB-ZIP
USB-CDROM
USB-HDD
Legacy LAN

Jag brukar hitta USB-stickor (plus hårddiskar och SSD förstås) under "+Hard Disk". Lätt att tro att det ska vara något av alternativen som börjar på USB men så är det inte. Dessutom kan man behöva gå in i bios-inställningarna och ställa in "Enable USB legacy storage" eller något sådant för att stickan ska dyka upp i boot-alternativen.

Edit: Leagcy USB Storage Detect heter det i BIOS och detta ska ställas på Enabled om det inte redan är det.

Permalänk
Medlem

Efter uppgraderingen till Windows 10 så kan du i Windows 10 välja att du vill installera om.
Öppna Startmenyn och skriv "Återställ" så får du fram "Återställ den här datorn". Klicka dig igenom och välj något i stil med att du vill installera om och inte behålla något gammalt, då blir ominstallationen precis som om du installerar från ISO skiva/USB.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har tagit mig igenom installation av Windows 10 nu. Jag tror att problemet låg i att Windows officiella program för ISO-filen inte fungerade så bra för mig. Med Rufus gick det mycket bättre. Då hittade jag USB-stickan i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Det du måste tänka på först, är att du MÅSTE uppgradera ditt win7 till win10 FÖRST.
Din nyckel du har till win7 är inte samma som kommer användas till win10.

Fast det ska man väl inte behöva längre? Microsoft har snyggat till installern så den känner igen windows 7-8 nycklar, och automatiskt uppgraderar dem i samband med aktiveringen av Windows 10.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Permalänk

@KonradA: nämen... har också det moderkortet haha

Permalänk

Förutsatt att datorn har DVD läsare/skrivare så tycker jag personligen att det blir mindre strul att köra via en DVD-disk än att köra via USB-minne. Oavsett vilken version av MS Win som ska installeras. Det tar iof sig någon minut extra att bränna ut operativet på disk än att lägga det på ett flash minne.

Visa signatur
Permalänk

Hej, snart har jag inget hår kvar. Har byggt ihop en ny dator men varje gång den försöker boota windows 10 från usb stickan så fryser den. Den fryser vid precis samma ställe hela tiden.. vad fasen ska jag göra?

/Nooben